Waarom is de huidige F1 zo vaak saai

Gestart door Arthur, 07 oktober 2013 - 20:59:54

« vorige - volgende »

T.Nuvolari

Afgelopen weekend had je nog die idiote mededeling à la "bla bla bla causing a collision" nadat 2 wagen elkaar raakten met de wielen en iedereen zonder problemen kon doorrijden. Dat vzouden ze in de Nascar ofzo moeten proberen. Het is nu net het tegenovergestelde van een paar jaar geleden. Toen had je een willekeur in het bepalen van de strafmaat en bepaalde dingen bleven ongestraft. Nu slaat het helemaal door naar de andere kant. Die ex- F1 steward bende is ook lachwekkend. Meer een groep mensen die ooit eens een keer in een F1 auto hebben gezeten, maar geen flauw benul hebben van hoe de huidige F1 werkt. Als ze dan toch de incidenten na de race willen analyseren en beoordelen, mogen ze dat voor mijn part de GPDA laten doen.

Fietser

In vind de huidige F1 absoluut niet saai! Sterker nog: het is spannender dan de afgelopen 50 jaar (de decennia dat ik deze discipline volg). Daar zijn m.i. verschillende redenen voor. Ten eerste zijn er tijdens een GP bijzonder weinig uitvallers; men kijkt van begin tot eind naar een vrijwel vol veld. Dat was vroeger wel anders. Ten tweede zijn de wagens veel meer aan elkaar gewaagd dan in het verleden (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Ten derde is de TV coverage tegenwoordig verbluffend. Wie ooit de saaie beelden heeft gezien van 5 statische camera´s rondom een circuit, weet waarover ik praat. Beelden overigens van buiten en binnen de cockpit, bovendien de geluiden, pitsberichten, alles maakt het spannender, vermakelijker en interessanter dan ooit. Ook de circuits zijn er geweldig op vooruit gegaan. Velen schelden op de heer Tilke en de banen buiten Europa, maar niemand zou terug willen naar het oude Zandvoort, Silverstone, Monza, Reims, ja zelfs Francorchamps. Ik heb dan ook het idee dat we vooral onszelf zitten aan te praten dat de huidige F1 zo saai is. Bovendien ligt bij velen de focus op de uitslag, het podium en de stand in het wereldkampioenschap. En natuurlijk op de eigen favoriet. Wie die focus en statistieken een beetje naast zich neer weet te leggen en met een open blik naar Grand Prix kijkt, kan niet anders constateren dat het iedere keer weer een prachtig schouwspel is. Maar misschien moet je er wel een ´echte liefhebber´ voor zijn. En niet een dweper van coureur A of team B.
Ten slotte nog iets algemeens. Vooral de Grand Theft Auto generatie zal steeds meer klagen over saaiheid, wat, zoals een ieder weet, komt door de groeiende prikkelbehoefte. Afijn, hier spreekt duidelijk een ouwe lul, maar wel eentje die zich nog prima vermaakt met de F1.

Jehoentelaar

De huidige Formule 1 is allerminst saai, maar we zitten nu even in een periode van dominantie én een verkeerd technisch pakket, waardoor het weer lijkt op het Schumachertijdperk. De kunstmatige gimmicks helpen ook niet echt, maar verder heb ik eigenlijk weinig te klagen.

SDG

Citaat van: Fietser op 08 oktober 2013 - 11:50:41
In vind de huidige F1 absoluut niet saai! Sterker nog: het is spannender dan de afgelopen 50 jaar (de decennia dat ik deze discipline volg). Daar zijn m.i. verschillende redenen voor. Ten eerste zijn er tijdens een GP bijzonder weinig uitvallers; men kijkt van begin tot eind naar een vrijwel vol veld. Dat was vroeger wel anders. Ten tweede zijn de wagens veel meer aan elkaar gewaagd dan in het verleden (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Ten derde is de TV coverage tegenwoordig verbluffend. Wie ooit de saaie beelden heeft gezien van 5 statische camera´s rondom een circuit, weet waarover ik praat. Beelden overigens van buiten en binnen de cockpit, bovendien de geluiden, pitsberichten, alles maakt het spannender, vermakelijker en interessanter dan ooit. Ook de circuits zijn er geweldig op vooruit gegaan. Velen schelden op de heer Tilke en de banen buiten Europa, maar niemand zou terug willen naar het oude Zandvoort, Silverstone, Monza, Reims, ja zelfs Francorchamps. Ik heb dan ook het idee dat we vooral onszelf zitten aan te praten dat de huidige F1 zo saai is. Bovendien ligt bij velen de focus op de uitslag, het podium en de stand in het wereldkampioenschap. En natuurlijk op de eigen favoriet. Wie die focus en statistieken een beetje naast zich neer weet te leggen en met een open blik naar Grand Prix kijkt, kan niet anders constateren dat het iedere keer weer een prachtig schouwspel is. Maar misschien moet je er wel een ´echte liefhebber´ voor zijn. En niet een dweper van coureur A of team B.
Ten slotte nog iets algemeens. Vooral de Grand Theft Auto generatie zal steeds meer klagen over saaiheid, wat, zoals een ieder weet, komt door de groeiende prikkelbehoefte. Afijn, hier spreekt duidelijk een ouwe lul, maar wel eentje die zich nog prima vermaakt met de F1.

Hier heb ik nu eens niets aan toe te voegen. Dat typische 'vroeger was alles beter'-verhaaltje is gewoon zo afgezaagd. We koesteren vaak de mooie momenten en de mindere vergeten we voor het gemak. Vroeger was de mediacoverage ook een stuk minder; ik heb nog de tijd meegemaakt dat niet eens alle races live uitgezonden werden. En in de samenvattingen op het sportnieuws of op de officiële reviews kwamen logischerwijze enkel de meest markante momenten aan bod; eigenlijk normaal dus dat velen enkel de mooie momenten uit het verleden onthouden. Er waren ook nog nauwelijks gespecialiseerde tijdschriften (de Nederlandse versie van Formule 1 kwam pas in 1995 voor het eerst op de markt) en Formule 1 volgen via internet was zelfs nog helemaal science fiction. En dan nog. Tot halverwege de jaren zeventig vielen er gemiddeld één of twee doden per jaar, was dat dan zo fraai? Of de oorlog tussen de FISA en de FOCA begin jaren tachtig, waardoor enkele races ongeldig werden verklaard en die ei zo na voor een splitsing binnen de Formule 1 had gezorgd? Of de aanwezigheid van cowboys à la Andrea Moda of Life, die in de Formule 1 niets te zoeken hadden en de sport enkel maar in diskrediet brachten met hun amateuristische geklungel? Nee, sommige dingen waren misschien wel beter, maar om echt zo met een romantische bril naar het verleden te zitten kijken en te zeggen dat het nu allemaal maar een saaie en vervelende boel is...?

Gonzalo

Citaat van: Arthur op 07 oktober 2013 - 20:59:54
Het zal wel een open deur instampen zijn maar ik vraag het steeds meer af.... Enkele dingen waaraan ik denk;

Tankstops [strategie weg]
Pirelli banden [pushen onmogelijk]
Penalties [wheelbanging en gevechten op het randje weg]
Betrouwbaarheid motoren en auto's zelf [geen fouten van coureurs, bijna geen uitvallers meer]
Nieuwe circuits [weinig inhaalmogelijkheden]
DRS [kunstmatige inhaalacties]

Roep maar of jullie hetzelfde ervaren of dat ik een pessimist ben....
Ik kon het onmogelijk nog meer eens zijn...

Het schrappen van tankstops heb ik nooit gesnapt... Het huidige bandenbeleid nog minder. Racen op het randje is gewoon onmogelijk geworden. Als klap op de vuurpijl hebben we inderdaad die idiote penalties...

DRS is lang zo slecht nog niet, maar het zou beter als push-to-pass systeem gebruikt worden.

Is het zuiver de FIA die deze regels bepaalt? Een nieuwe F1-paus zal dus niks opleveren?

Gerard

Het WK is oersaai...
De gevechten achter Vettel zijn wel leuk..
Jammer dat niet volledig gepushed wordt, om banden te sparen,maar het is vermakelijk
Liever zie ik seizoenen me een finale ala 2008, 2010, maar het is eenmaal zo.....

Wat betreft die straffen, daar snap ik ook geen zak van!
Giedo krijgt in de eeerste ronde een DT terwijl hij Massa ontwijkt.. Perez krijgt geen straf terwijl hij di Resta gewoon de baan afrijdt...
lekker concequent... :(

SDG

#21
Citaat van: Gonzalo op 08 oktober 2013 - 12:57:06
Het schrappen van tankstops heb ik nooit gesnapt... Het huidige bandenbeleid nog minder. Racen op het randje is gewoon onmogelijk geworden. Als klap op de vuurpijl hebben we inderdaad die idiote penalties...

Dat was in de jaren tachtig ook al zo. Maximaal 195 liter brandstof per race, waardoor wedstrijden vaak uitdraaiden op zuinigheidsetappes. Iedereen beschouwde die regel toen als een cadeau aan McLaren en uithoudingsspecialist Porsche, net zoals men het bandenreglement nu als een cadeau aan Red Bull beschouwt. Op vele circuits moest men zich de laatste ronden inhouden om met de laatste druppels benzine de finish te bereiken (herinner je Imola 1985, bijvoorbeeld). En toch worden die jaren nu door iedereen geromantiseerd...

Gonzalo

Citaat van: SDG op 08 oktober 2013 - 13:27:19
Citaat van: Gonzalo op 08 oktober 2013 - 12:57:06
Het schrappen van tankstops heb ik nooit gesnapt... Het huidige bandenbeleid nog minder. Racen op het randje is gewoon onmogelijk geworden. Als klap op de vuurpijl hebben we inderdaad die idiote penalties...

Dat was in de jaren tachtig ook al zo. Maximaal 195 liter brandstof per race, waardoor wedstrijden vaak uitdraaiden op zuinigheidsetappes. Iedereen beschouwde die regel toen als een cadeau aan McLaren en uithoudingsspecialist Porsche, net zoals men het bandenreglement nu als een cadeau aan Red Bull beschouwt. Op vele circuits moest men zich de laatste ronden inhouden om met de laatste druppels benzine de finish te bereiken (herinner je Imola 1985, bijvoorbeeld). En toch worden die jaren nu door iedereen geromantiseerd...
Volgend jaar zal het niet veel beter zijn, denk ik dan. Bovenop het hele bandengedoe ook nog eens de brandstofbeperking...
'Gelukkig' gaat de betrouwbaarheid volgend jaar ook achteruit.

TheDoc

De vorige seizoenen waren nochtans met momenten nagelbijten.
Het huidige kampioenschap is pas saai geworden nadat Red Bull en Mercedes zijn gaan uithuilen bij de FIA over de banden.
Toch wel opvallend dat net deze 2 teams nu de lakens uitdelen de laatste races, en de teams die hun huiswerk voor het seizoen wél goed voor elkaar hadden hier nu afgestraft worden..
Klein beetje competitievervalsing naar mijn bescheiden mening.

Franky R.

Citaat van: TheDoc op 08 oktober 2013 - 15:57:34
De vorige seizoenen waren nochtans met momenten nagelbijten.
Het huidige kampioenschap is pas saai geworden nadat Red Bull en Mercedes zijn gaan uithuilen bij de FIA over de banden.
Toch wel opvallend dat net deze 2 teams nu de lakens uitdelen de laatste races, en de teams die hun huiswerk voor het seizoen wél goed voor elkaar hadden hier nu afgestraft worden..
Klein beetje competitievervalsing naar mijn bescheiden mening.


Dat staat mij nou het meeste tegen. Vandaar mijn larmoyante preview voor de GP van Japan...Enne, welkom op de Pits, Doc.


Eindelijk een dokter in de zaal...op het forum... ;D

Jehoentelaar

Het is m.i. ook pure competitievervalsing, waardoor ik het huidige WK totaal niet meer serieus neem, ongeacht welk team er het meeste voordeel aan heeft.

0634

Citaat van: SDG op 08 oktober 2013 - 13:27:19
Citaat van: Gonzalo op 08 oktober 2013 - 12:57:06
Het schrappen van tankstops heb ik nooit gesnapt... Het huidige bandenbeleid nog minder. Racen op het randje is gewoon onmogelijk geworden. Als klap op de vuurpijl hebben we inderdaad die idiote penalties...

Dat was in de jaren tachtig ook al zo. Maximaal 195 liter brandstof per race, waardoor wedstrijden vaak uitdraaiden op zuinigheidsetappes. Iedereen beschouwde die regel toen als een cadeau aan McLaren en uithoudingsspecialist Porsche, net zoals men het bandenreglement nu als een cadeau aan Red Bull beschouwt. Op vele circuits moest men zich de laatste ronden inhouden om met de laatste druppels benzine de finish te bereiken (herinner je Imola 1985, bijvoorbeeld). En toch worden die jaren nu door iedereen geromantiseerd...

Klopt ook wel. Toen waren er heel saaie races, net als in ieder ander tijdperk.

Maar men (ook ik) herinnert zich de furieuze battles tussen Senna en Prost en Mansell en Piquet. Dat blijft hangen en die battles waren natuurlijk (ook naast de baan) uiterst vermakelijk om te volgen.

robbert

Citaat van: Fietser op 08 oktober 2013 - 11:50:41
In vind de huidige F1 absoluut niet saai! Sterker nog: het is spannender dan de afgelopen 50 jaar (de decennia dat ik deze discipline volg). Daar zijn m.i. verschillende redenen voor. Ten eerste zijn er tijdens een GP bijzonder weinig uitvallers; men kijkt van begin tot eind naar een vrijwel vol veld. Dat was vroeger wel anders. Ten tweede zijn de wagens veel meer aan elkaar gewaagd dan in het verleden (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Ten derde is de TV coverage tegenwoordig verbluffend. Wie ooit de saaie beelden heeft gezien van 5 statische camera´s rondom een circuit, weet waarover ik praat. Beelden overigens van buiten en binnen de cockpit, bovendien de geluiden, pitsberichten, alles maakt het spannender, vermakelijker en interessanter dan ooit. Ook de circuits zijn er geweldig op vooruit gegaan. Velen schelden op de heer Tilke en de banen buiten Europa, maar niemand zou terug willen naar het oude Zandvoort, Silverstone, Monza, Reims, ja zelfs Francorchamps. Ik heb dan ook het idee dat we vooral onszelf zitten aan te praten dat de huidige F1 zo saai is. Bovendien ligt bij velen de focus op de uitslag, het podium en de stand in het wereldkampioenschap. En natuurlijk op de eigen favoriet. Wie die focus en statistieken een beetje naast zich neer weet te leggen en met een open blik naar Grand Prix kijkt, kan niet anders constateren dat het iedere keer weer een prachtig schouwspel is. Maar misschien moet je er wel een ´echte liefhebber´ voor zijn. En niet een dweper van coureur A of team B.
Ten slotte nog iets algemeens. Vooral de Grand Theft Auto generatie zal steeds meer klagen over saaiheid, wat, zoals een ieder weet, komt door de groeiende prikkelbehoefte. Afijn, hier spreekt duidelijk een ouwe lul, maar wel eentje die zich nog prima vermaakt met de F1.

ik geef u ergens wel gelijk. Maar we hebben 3 saaie races achtereen gehad. Korea was weer goed. Ik vond zelfs spa goed, maar velen vonden dat niet. En gewoon omdat vettel zo dominant is, maar f1 draait niet om 1 piloot maar om 22 piloten en die waren wel in een strijd verwikkeld

robbert

Citaat van: TheDoc op 08 oktober 2013 - 15:57:34
De vorige seizoenen waren nochtans met momenten nagelbijten.
Het huidige kampioenschap is pas saai geworden nadat Red Bull en Mercedes zijn gaan uithuilen bij de FIA over de banden.
Toch wel opvallend dat net deze 2 teams nu de lakens uitdelen de laatste races, en de teams die hun huiswerk voor het seizoen wél goed voor elkaar hadden hier nu afgestraft worden..
Klein beetje competitievervalsing naar mijn bescheiden mening.

inderdaad. Ik heb genoten van de eerste races ( tot aan silverstone) toen ze de banden moesten veranderen omdat redbull niet tegen hun verlies konden. En kijk waar ze nu staan. Helemaal dominant en geen spannend wk meer, terwijl we die nog konden gehad hebben, moesten ze de banden behouden hebben

0634

http://www.gppits.net/magazine/het_duel_dat_nooit_verboden_had_mogen_worden/

Dat gevecht in dit artikel is dus een gevecht dat nooit meer zou mogen. Dat snap ik dus niet, want dit is voor mij dus echt racen.