Main Menu

Rush

Gestart door Breaktest, 01 oktober 2013 - 14:00:02

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Fietser op 27 maart 2014 - 21:47:22
Met 'stripheldenniveau' doel ik met name op de kinderlijke dialogen tussen de diverse karakters. Met gevolg dat nergens in de film de werkelijkheid 'geraakt' werd.

Want jij hebt de werkelijke dialogen daadwerkelijk gehoord? Want hoe kan je anders weten dat of de werkelijkheid in de dialogen geraakt werd?

Bovendien stond Lauda ook redelijk bekend als een kille robot. Ik zie het probleem niet zo. Lauda heeft zelfs zijn input geleverd aan deze film.


Fietser

Citaat van: Jeroen op 27 maart 2014 - 22:59:38
Citaat van: Fietser op 27 maart 2014 - 21:47:22
Met 'stripheldenniveau' doel ik met name op de kinderlijke dialogen tussen de diverse karakters. Met gevolg dat nergens in de film de werkelijkheid 'geraakt' werd.

Want jij hebt de werkelijke dialogen daadwerkelijk gehoord? Want hoe kan je anders weten dat of de werkelijkheid in de dialogen geraakt werd?

Bovendien stond Lauda ook redelijk bekend als een kille robot. Ik zie het probleem niet zo. Lauda heeft zelfs zijn input geleverd aan deze film.

Vind je het normaal als een beginnend F1-coureur die in de garage voor het eerst oog in oog staat met zijn gehuurde BRM - lekker geluid had dat ding destijds trouwens - tegen zijn monteurs (die hij voor het eerst ontmoet) zegt: 'De motor moet 20 kilo lichter en er moet 20 pk bij.' Daar hoef je niet bij aanwezig te zijn om de onzin ervan te begrijpen. In de film wemelt het van dit soort geinige Michel Vaillant-teksten. 
Jij ziet het probleem niet zo? Mooi, ik ook niet. Ik heb geen probleem met Rush, ook niet met Jungle Book, The Wizzard of Oz en 007, maar ik mag Rush daarom best niet-serieus nemen. Leuk om na schooltijd met je vrienden te bekijken.

Wings

Dat is nu het verschil tussen een film en een documentaire. Logisch dat er wat Hollywood-elementen zijn toegevoegd maar zolang het schuurt met de theorie vind ik het niet bezwaarlijk. Mij kon de film wel bekoren en naar mijn weten hebben oud-rijders, waaronder Lauda zelf, zijn input geleverd.

[edit]

Jeroen was me voor. ;)

0634

Citaat van: Fietser op 28 maart 2014 - 09:24:21
Citaat van: Jeroen op 27 maart 2014 - 22:59:38
Citaat van: Fietser op 27 maart 2014 - 21:47:22
Met 'stripheldenniveau' doel ik met name op de kinderlijke dialogen tussen de diverse karakters. Met gevolg dat nergens in de film de werkelijkheid 'geraakt' werd.

Want jij hebt de werkelijke dialogen daadwerkelijk gehoord? Want hoe kan je anders weten dat of de werkelijkheid in de dialogen geraakt werd?

Bovendien stond Lauda ook redelijk bekend als een kille robot. Ik zie het probleem niet zo. Lauda heeft zelfs zijn input geleverd aan deze film.

Vind je het normaal als een beginnend F1-coureur die in de garage voor het eerst oog in oog staat met zijn gehuurde BRM - lekker geluid had dat ding destijds trouwens - tegen zijn monteurs (die hij voor het eerst ontmoet) zegt: 'De motor moet 20 kilo lichter en er moet 20 pk bij.' Daar hoef je niet bij aanwezig te zijn om de onzin ervan te begrijpen. In de film wemelt het van dit soort geinige Michel Vaillant-teksten. 
Jij ziet het probleem niet zo? Mooi, ik ook niet. Ik heb geen probleem met Rush, ook niet met Jungle Book, The Wizzard of Oz en 007, maar ik mag Rush daarom best niet-serieus nemen. Leuk om na schooltijd met je vrienden te bekijken.

Daarmee beledig je iedereen die de film wel leuk vindt en vond. Blijkbaar moet je dus een schooljongen zijn om het leuk te vinden.

Nou, ik ben 42, en ik vond het een topfilm. Hier en daar wat verHollywaoodst, maar het is dan ook geen docu. Verder uitstekende racescenes, goed neergezette karakters (met hulp van Lauda, die ik in deze serieuzer neem dan jou met alle respect) en een prachtig geschetst tijdbeeld.

Prima dat het jou niet bekoort, dat is je goed recht, maar zet mensen die het wel bekoort niet weg als 16-jarigen zonder verdere houtsnijdende argumentatie.

janke

Och Jeroen ik ben 57 :-[ Fietser beledigd mij er niet mee. Ik heb de film gezien (met mijn vrouw) als vermaak, een avondje uit. Happie eten, filmpie en een bruine kroeg als afzakkertje. ;) Ik vond het een interessante film. Zoals ik al zei, iedere F1 liefhebber weet en heeft gelezen hoe toen de verhoudingen waren tussen die twee. Als De Heer Fietser het verschil niet weet tussen fictie en non-fictie zegt dat wel genoeg. Lekker laten lopen.
Some things are too important to be left in the past.

Fietser

Citaat van: janke op 28 maart 2014 - 21:20:34
Och Jeroen ik ben 57 :-[ Fietser beledigd mij er niet mee. Ik heb de film gezien (met mijn vrouw) als vermaak, een avondje uit. Happie eten, filmpie en een bruine kroeg als afzakkertje. ;) Ik vond het een interessante film. Zoals ik al zei, iedere F1 liefhebber weet en heeft gelezen hoe toen de verhoudingen waren tussen die twee. Als De Heer Fietser het verschil niet weet tussen fictie en non-fictie zegt dat wel genoeg. Lekker laten lopen.

Ik ben 65, Janke. En ook ik heb me vermaakt met Rush. Er zat lekker veel vroem-vroem in, zoals ik aangaf. Maar ik vond het geen interessante film omdat hij mij gewoon te kinderachtig was. Dat is mijn goed recht. Het verschil tussen fictie en non-fictie - waar u mee schermt - is totaal niet relevant, wat dat betreft begrijpt u mijn filmkritiek niet helemaal. U geeft aan dat 'iedere F1-liefhebber weet hoe de verhoudingen waren tussen die twee'. Welnu, daar hoort u kennelijk niet bij. Hunt en Lauda hadden nauwelijks een verhouding met elkaar, het waren gewoon twee rivalen die elkaar in de F1 welgeteld 1 seizoen het vuur zwaar aan de schenen legden. Lauda voelde bijvoorbeeld, en dat weet iedere ECHTE F1-volger, in die periode veel meer rivaliteit jegens jongens als Reutemann, Jarier, Beltoise en ook Andretti. Maar daar zat gewoon geen film in. De makers hebben doelbewust gekozen - zoals anderen op dit forum al terecht opmerkten - het contrast in mentaliteit tussen 2 coureurs uit te vergroten, en dat levert een lekker vette hollywoodfilm op. Niks mis mee, maar niet serieus te nemen, althans niet door mij.
Overigens erg fijn te vernemen dat u het een interessante film vond. Welterusten. 

0634

Aparte reactie. Ik weet hem niet goed te plaatsen, maar wellicht ligt dat aan mij.

Het is allemaal mooi dat Jarier en Beltoise niet in Lauda's vriendenboek stonden maar tov Hunt zijn het, met alle respect, niemendalletjes geweest die in aanleg nooit met Lauda konden wedijveren. Bovendien is er gekozen voor 76 omdat met alle tragedie rond Duitsland een interessante verhaallijn zat. En dat jaar was niet Andretti, maar de veel kleurrijkere Hunt de rivaal van Lauda. Zou je een docu maken over Lauda's loopbaan, zou het beeld anders zijn, maar er is gekozen voor een echte film en met één jaargang als hoofdlijn en dan snap ik de keuze persoonlijk heel goed.

janke

Citaat van: Fietser op 28 maart 2014 - 22:21:01
Citaat van: janke op 28 maart 2014 - 21:20:34
Och Jeroen ik ben 57 :-[ Fietser beledigd mij er niet mee. Ik heb de film gezien (met mijn vrouw) als vermaak, een avondje uit. Happie eten, filmpie en een bruine kroeg als afzakkertje. ;) Ik vond het een interessante film. Zoals ik al zei, iedere F1 liefhebber weet en heeft gelezen hoe toen de verhoudingen waren tussen die twee. Als De Heer Fietser het verschil niet weet tussen fictie en non-fictie zegt dat wel genoeg. Lekker laten lopen.


Overigens erg fijn te vernemen dat u het een interessante film vond. Welterusten.

Uw arrogantie spreekt boekdelen. Hoop toch dat ik over 5 jaar niet zo een negatieve zeurkous bent. Nee zeker weten, zal niet gebeuren. Wens u nog een prettig leven.
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

Hehe .... heb 'm eindelijk gezien en moet zeggen, hij viel me niks tegen. Oke ... er werd hier en daar 'n loopje genomen met de waarheid, maar niet op 'n storende manier. Het verhaal werd niet teveel geroman- of dramatiseert, de mix tussen feit en fictie was precies goed imo. Enige nadeel was de speelduur, daar had nog wel 'n uurtje of 2 aan extra racemateriaal bij gemogen. Na m'n eerdere twijfels ben ik iig om en deze gaat op zeker aan m'n collectie toegevoegd worden.

Perton

Het probleem met die extra 2 race-uur is juist dat het dan alsnog een film wordt waar het gemiddelde publiek gillend bij wegloopt. Van mij had het ook gemogen en ik vond het erg jammer dat bijvoorbeeld in de film niet duidelijk werd dat Hunt gewoon een eigenwijze lul was die alle adviezen van zijn team negeerde om binnen te komen, maar goed, dat zal Jantje en Pietje ook weinig hebben uitgemaakt waarom die banden van hem eraan gingen. Dus ik denk dat het filmtechnisch een erg goed aantal minuten raceduur is geweest. Autosportfantechnisch natuurlijk veel te weinig.

Kootje

Uiteraard heb je daar 'n punt en ik snap best dat je 'n film ook weer niet te lang kan maken, maar ja ... ik behoor nu eenmaal tot die F1 fanaten, niet tot het grote publiek. ;)


Overigens denk ik niet eens dat het grote publiek überhaupt warm liep/loopt voor deze film. Het is imo echt 'n film voor de F1 liefhebber, het grote publiek heeft geen flauw benul van wie Lauda en Hunt zijn/waren, en zijn daar ook nauwelijks in geïnteresseerd. Althans ... denk ik.

Jozef

Ik denk dat Lauda de bekendste F1-coureur is na Senna en Schumacher, zelfs de schoonmaakster van m'n ouders kende het verhaal van zijn crash. Juist daarom wordt dit natuurlijk gekozen voor een Hollywood-film.

Perton

Ik was er met twee vrienden heen die niet zoveel met Formule 1 hebben. De ene kijkt het überhaupt niet (hij kent de grote namen als Schumacher, Vettel, Hamilton enzo natuurlijk wel) en de ander heeft vroeger wel gekeken maar al jaren niet meer, en die waren allebei erg onder de indruk van de film. Nu hebben zij een Pathé Unlimited-pas dus gaan ze sowieso wel naar bijna elke film, maar deze film hadden ze ook zonder die pas bezocht willen hebben. Dus ik denk dat dat eigenlijk wel meevalt. Je hebt geen (financieel) succesvolle film als alleen de Formule 1-fans naar je komen kijken. Al moet ik het ook niet overdrijven, vergeleken met de grote films heeft Rush natuurlijk maar een fooi verdiend.

Figge

Rush was gewoon een prachtige film. Vol foutjes maar ach. Brands Hatch dat voor Paul Richard moest doorgaan.
Deze had van mij best in IMAX mogen draaien. Maar goed, daar draaide Thor al. 

Kootje

Citaat van: Jozef op 02 april 2014 - 14:41:49
Ik denk dat Lauda de bekendste F1-coureur is na Senna en Schumacher, zelfs de schoonmaakster van m'n ouders kende het verhaal van zijn crash. Juist daarom wordt dit natuurlijk gekozen voor een Hollywood-film.


In mijn vriendenkring, ben helaas de enige liefhebber, zijn er echter maar 'n paar die Lauda kennen. En dan idd louter vd crash en z'n verbrande oortje, maar voor de rest, bv waar, wanneer en hoe, hebben ze echt geen flauw benul. Van Hunt had geen van allen ooit gehoord. Deze film bied dan 'n uitgelezen kans om meer te weten te komen, maar waarom zou je als je geen enkele verbintenis voelt met F1 of de hoofdpersonen zelf? Ongetwijfeld zullen er ook mensen zijn die de film toch (zijn) gaan zien, maar ik denk dat dat dus de uitzonderingen zijn die de regels bevestigen. Het feit dat de film slechts voor korte duur en in 'n zeer beperkt aantal bioscopen te zien was, bevestigd dat alleen maar.