Main Menu

Rush

Gestart door Breaktest, 01 oktober 2013 - 14:00:02

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Ik heb 'm nog steeds niet kunnen zien. Balen wel. Hopen dat 'ie over pakweg twee weken nog ergens draait.

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2013 - 11:55:30
Ik heb 'm nog steeds niet kunnen zien. Balen wel. Hopen dat 'ie over pakweg twee weken nog ergens draait.
Idem,


Had de film deze week willen bekijken...maar de auto gaf kuren, dus ging mijn weinige geld daar naartoe... :-[ ...Hoop morgen flink te verkopen op de rommelmarkt en dan alsnog de film in de bios te bekijken..

0634

Vandaag Rush in Pathé De Munt gezien, geweldige film! Echt volop genoten. Uitstekend acteerwerk, prachtige racebeelden. Je ziet dat er met Ron Howard een topregisseur mee bezig is geweest.

Natuurlijk is de film wat verHollywoodst, maar valt toch ook wel weer mee. Details zoals het kotsen voor iedere race, Lord Heskseth die Hunt steevast aanspreekt met Superstar en zijn vrouw die er met Richard Burton vandoor gaat komen allemaal terug in de film.

De karakters worden echt tegenover elkaar gezet als tegenpolen, wat ze ook waren, zonder dat ze echt een hekel aan elkaar krijgen, zoals op het einde wel blijkt. Dat klopt. Want dat hadden ze ook niet.

Maar bovenal: gewoon genoten. Topfilm, ook voor niet racefans. :)

janke

#78
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2013 - 18:03:57
Vandaag Rush in Pathé De Munt gezien, geweldige film! Echt volop genoten. Uitstekend acteerwerk, prachtige racebeelden. Je ziet dat er met Ron Howard een topregisseur mee bezig is geweest.

Natuurlijk is de film wat verHollywoodst, maar valt toch ook wel weer mee. Details zoals het kotsen voor iedere race, Lord Heskseth die Hunt steevast aanspreekt met Superstar en zijn vrouw die er met Richard Burton vandoor gaat komen allemaal terug in de film.

De karakters worden echt tegenover elkaar gezet als tegenpolen, wat ze ook waren, zonder dat ze echt een hekel aan elkaar krijgen, zoals op het einde wel blijkt. Dat klopt. Want dat hadden ze ook niet.

Maar bovenal: gewoon genoten. Topfilm, ook voor niet racefans. :)

Fijn om je recensie te lezen. Want we gaan hier met de vrouw vanavond de film bekijken. We maken er een avondje uit van.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Veel plezier! Gaat een leuke avond voor je worden, denk ik :).

Breaktest

Ook eindelijk naar Rush geweest. Ik keek er lang naar uit, maar toen ie eenmaal in de bioscoop verscheen had ik er plotseling niet zoveel zin meer in. Niet alleen was het verhaal uit en te na bekend, maar ook van de film zelf was inmiddels veel uitgelekt, met al die trailers, meningen, dan nog eens dat lange Lauda interview daarbovenop zie http://www.youtube.com/watch?v=vPWefuiX8NM.
Maar goed, toen ik de indruk kreeg dat ie zijn laatste week inging, toch maar even gegaan.
Hij viel tegen. Op zich is het geen slechte film, waarschijnlijk zelfs de beste racefilm ooit, en ik heb er ook zeker geen spijt van, maar qua boeiendheid zou ik hooguit een zes plus geven. Hij viel in ieder geval in het niet bij de twee andere films die ik deze week zag, Blood Ties en Gravity. 
Op de eerste plaats: op een of andere manier willen races in films nooit spannend worden. Het zijn meestal "geacteerde" duels, vaak ook langzaam gereden en versneld afgespeeld. De CGI behoort ook bepaald niet tot de de top van wat tegenwoordig mogelijk is.  Het acteerwerk is prima, maar de karakters zelf blijven tamelijk bordkartonnen figuren, karikaturen bijna, alsof het een Michael Vaillant film betreft. Leuker zijn de scenes off-track, zoals de ontmoeting met zijn aanstaande verloofde. Juist dit soort scenes geven de film vlees en bloed maar daar zijn er te weinig van. Bijvoorbeeld het 'drama' dat zijn rijke familie de jonge Niki niet steunt wordt in dertig seconden uitgewerkt. En dat iedereen met een jaren-zeventig pruik oploopt gaat op den duur ook irriteren.
Maar wat nog het meest tegenviel was het bijna volledig ontbreken van uitgewerkte randfiguren. Het startveld liep medio jaren 70 over van de markante karakters, maar daarvan krijgen we slechts Clay Regazzoni te zien die een paar onbeduidende zinnetjes mag zeggen.

Sabai

Gravity vond ik helemaal een tegenvallende film. Slecht verhaal slecht geacteerd en totaal onrealistisch  .

0634

Klopt. Was echt helemaal geen ruk aan. Totaal onrealistisch. Waardeloos.

Breaktest

Aan de positieve kant: ondanks mijn kritiek ging de film in een vloek en een zucht voorbij. Het blijft gewoon een verademing om een kijkje te nemen in een tijdperk waarin coureurs en auto's personality hadden. Wat mij betreft zijn de jaren 70 de gouden era van de F1 historie, en daarbinnen om precies te zijn de jaren 73-75 (daarna begon de eenvormigheid langzaam de kop op te steken).
Ik heb alleen het idee dat Ron Howard niet diezelfde fascinatie voor F1 in zijn jeugd heeft ontwikkeld als velen van ons hier (waarschijnlijk moet je daar Europeaan of Zuid-Amerikaan voor zijn; voor hem was het waarschijnlijk niet meer dan een goed verhaal). Maar hoe langer ik er over nadenk, hoe meer dingen mij storen. Bijvoorbeeld een van zijn redders was Arturo Merzario, nota bene de man die er bij Ferrari min of meer door Lauda werd uitgewerkt. Ik geloof dat ie van de FIA nog een gouden plak heeft gekregen maar een bedankje van Lauda zelf kon er niet van af. Maar in de film er wordt met geen woord over hem gerept.
Maar niet getreurd. Als Rush een succes, blijkt volgen er vanzelf meer. Iemand opperde dat de autobiografie van Peter Revson wellicht zelfs een betere film zou kunnen opleveren. (beschaafde playboy met uitgesproken meningen over zijn collega's en Miss World aan zijn zij, wier titel prompt werd afgenomen - moest immers begeerlijk en maagd blijven - om twee weken later ook de man zelf te verliezen, waarna ze een zelfmoordpoging deed).

Perton

#84
Mjah de film draait om Lauda en Hunt, niets meer, niets minder. Ze kunnen wel elk detail van elke andere coureur uit die tijd volledig kloppend maken, maar uiteindelijk maakt dat 95% van de bezoekers van die film helemaal niets uit.

Er zat in de film ook genoeg waar ik mijn wenkbrauwen even van liet fronsen, maar het gros kon ik wel mee leven, omdat het uiteindelijk om de essentie van het verhaal gaat. En die vond ik behoorlijk aardig gelukt. Mijn twee vrienden met wie ik mee was, die verder niet zoveel met F1 hebben en zeker niet met de historie ervan, waren bijvoorbeeld enorm onder de indruk, en daar ging het uiteindelijk wel om.

Voorbeeldje dat jij noemde was dat van Lauda en zijn familie, maar om het even grof te zeggen: so what? Behalve dat je als kijker weet dat dat gebeurd is, welke invloed heeft het op het verhaal van de film: de strijd tussen hem en Hunt? Helemaal niet. Ik ben het met je eens hoor, voor kijkers als jij en ik had dat wat fijner uitgewerkt mogen worden, maar voor het verhaal van de film was het totaal irrelevant om er meer aandacht aan te besteden dan Howard heeft gedaan. Meer aandacht haalt juist de snelheid uit de film.

-edit- daarom miste ik de randfiguren ook niet in de film. Want voor het zwartwitte verhaal goed (Lauda) vs. kwaad (Hunt) waren het ook precies dat: randfiguren. Ze hadden voor mijn part Fangio, Schumacher en Vettel in het verhaal kunnen verwerken, het had voor het verhaal niet zoveel uitgemaakt. Al zou het dan het grote publiek ook wel zijn opgevallen dat er iets niet klopte :D

0634

Het is natuurlijk ook een (Hollywood-) film en geen documentaire. En dus zijn bepaalde dingen inderdaad belangrijker dan anderen.

Wat voor mij heel goed was, was het acteerwerk. Beiden leverden echt een topprestatie, zeker die Duitser die Lauda speelt. Niet van echt te onderscheiden zeg.

janke

Ik heb hem ook gezien. Maar ben niet gaan kijken van "we zien een geschiedenis". Nee, dit was wel meer fictie. Maar de film bleef boeien. En dat is toch de essentie van een filmpje kijken in de bios??
Some things are too important to be left in the past.

Maikel0230

#87
Rush had inderdaad enkele historische kantjes die niet echt kloppen maar al zou dit geen film uit holywood zijn geweest dan had je toch hetzelfde probleem gehad. Je krijgt de hele historie nu eenmaal niet in de hele film gepropt. Maar bepaalde details zijn toch in het script beland, in een echte holywood film was een van de hoofdfiguren in de laatste race echt niet uitgestapt omdat hij het te gevaarlijk vond.

Voor de rest sluit ik me aan bij de meeste meningen hier, de acteerprestaties waren uitstekend en de visuele uitstraling van de film is uitstekend. Neem nu de crash van Lauda, die werd tot in detail van crash tot het herstel van Lauda fantastisch op het scherm geportretteerd. Ik kreeg daar kippenvel van. Het kan ook niet anders dat die scenes perfect moesten zijn aangezien Lauda zelf de hele crew heeft vertelt wat hij toen heeft meegmaakt.

De sfeer van de jaren 70 word redelijk goed weergegeven. Ook het verschil tussen het toen nog vele 'Garagistes' en bijvoorbeeld Ferrari komt uitstekend tot hun recht. McLaren als een team dat de grenzen opzoekt en Ferrari een team dat de regels kent en ervoor zorgt dat de anderen het ook kennen.

Deze film was echt top en hoort in iedere f1 fan zijn collectie. Wat Rush nog het allerbeste doet in mijn ogen is ons hoop geven dat er wel degelijk een goede film over de racerij in elkaar kan worden gestoken.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Breaktest

Voor de liefhebbert: Vannacht op Canvas om 00.30  wordt de bejubelde documentaire over Senna (2010) uitgezonden.

NielsD

Heb 'm al op Blu-ray, knetterharde aanrader!
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna