Main Menu

Rush

Gestart door Breaktest, 01 oktober 2013 - 14:00:02

« vorige - volgende »

T.Nuvolari

Je moet de kijker 1,5u geboeit houden natuurlijk. Als je mensen naar de zaal wil lokken die van F1 geen kaas hebben gegeten moet je er wel voor zorgen dat het wat "flitsender" is dan de werkelijkheid. Anders kan je evengoed een documentaire maken over de 2 heren.

SDG

Citaat van: Maikel0230 op 08 oktober 2013 - 00:12:47
Vandaag gaan kijken, briljante film gewoon, ik zal waarschijnlijk een kleine recensie schrijven want dat verdient deze film echt wel.

Een dingetje wat me opviel dat uit het verhaal is gelaten is het incident van de 'illegale' brandstof in Monza, voor de rest vrij accuraat met zeer kleine afwijkingen. De crash van Lauda en zijn gevecht op leven en dood word door Howard ongecensureerd in kaart gebracht en zorgt voor een serieus kippenvel moment.

Als ik deze film een score zou moeten geven denk ik zeker aan een 9,5 op tien.

Er zijn nog zo van die kleine dingetjes. Ik denk aan de diskwalificatie van Hunt uit de Britse GP waar totaal aan voorbijgegaan wordt; enkel die van Spanje komt in de film voor. Of Lauda die zogezegd de titel van 1975 pakt in Watkins Glen, wat evenmin historisch correct is (hij werd al wereldkampioen bij de vorige race in Monza). Maar het zijn slechts details, die wellicht bewust zo in het script geschreven zijn om het tempo wat in het verhaal te houden. Zoals al vaker gezegd is, het is slechts een film gebaseerd op het duel tussen Lauda en Hunt, geen accurate review van het seizoen. Door de kwaliteit van de film bedek je deze details echter met de mantel der liefde.

janke

Citaat van: NielsD op 01 oktober 2013 - 14:12:59
Als-ie uit is ga ik ook zo snel mogelijk heen. In die tijd bestond ik nog niet, al heb ik er wel genoeg materiaal van terug gezien. Hopen dat Rush echt goed laat zien hoe de sfeer en drama was in die tijd.

Het schijnt ( na recenties te hebben gelezen) een goede film te zijn. De battle Hunt tegen Lauda.  Dat jaar 1976 was wel een raar jaar. De Lauda crash. Ferrari die later een race met Lauda wegblijft. Hunt die eerst wordt gedisqualificeerd en later de punten weer terug krijgt. Lauda die uitstapt omdat het te gevaarlijk was in die regenrace, net als Scheckter. Ga hem zekers bekijken binnenkort.
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

Tsja .... weet het nog niet. Aan de ene kant wil ik hem graag zien omdat Lauda mijn jeugdheld was. Aan de andere kant zijn er teveel details die niet kloppen waaraan ik me zeker ga storen. Zit nog in dubio.

Maikel0230

#64
Citaat van: Kootje op 12 oktober 2013 - 10:36:31
Tsja .... weet het nog niet. Aan de ene kant wil ik hem graag zien omdat Lauda mijn jeugdheld was. Aan de andere kant zijn er teveel details die niet kloppen waaraan ik me zeker ga storen. Zit nog in dubio.

Ik had dat gevoel ook, ik wist niet goed hoe een dit verhaal in een fatsoenlijk filmproject kon gegoten worden door een productiehuis uit Holywood maar geloof me, Howard heeft zijn strepen nog maar eens verdiend. Ik raad je aan om niet te veel te denken aan de details, laat dat voor na de film, zet het verstand op nul en geniet van de film zoals je dat met de eerste de beste actiefilm zou doen. Als je deze film niet in de cinema gezien hebt, dan heb je serieus iets gemist Kootje. Deze komt denk ik bij veel F1 fans in aanmerking als beste racefilm ooit denk ik.

Mijn vader zat me al een week te plagen dat die film niet veel kon zijn omdat er nog nooit een racefilm fatsoenlijk in elkaar gestoken is (buiten Grand Prix dan maar die heeft hij nog nooit gezien denk ik). Toen we de zaal verlieten moest hij zijn woorden intrekken en erkennen dat dit een briljante film was. Trouwens hijzelf is ook een Lauda fan en heeft 'de meester' (zoals hij hem zelf noemt) persoonlijk ontmoet op Zolder in 1985/84. De vertolking van Daniel Bruhl is dan ook 'spot on', ook al zegt Lauda dat hij eigenlijk niet zo strikt was (kan hij wel zeggen natuurlijk).

Op een zijnoot, de scene waarbij Lauda voor de eerste keer een Ferrari test en Enzo Ferrari op zijn gemak een gazet zit te lezen in een tuinstoeltje op enkele meters van de baan toverde toch een grijns op mijn gezicht. Wat Lauda daarna deed maakte hem nog groter.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jehoentelaar

Voorlopig nog niet de film kunnen zien en het gaat denk ik ook nog niet gebeuren met de aanstaande tentamens. :-\

janke

Citaat van: Kootje op 12 oktober 2013 - 10:36:31
Tsja .... weet het nog niet. Aan de ene kant wil ik hem graag zien omdat Lauda mijn jeugdheld was. Aan de andere kant zijn er teveel details die niet kloppen waaraan ik me zeker ga storen. Zit nog in dubio.

In 1975 zag ik Hunt en Lauda voor het eerst op Zandvoort. Was de eerste race waar ik naar toe ging. Hunt zou winnen voor Lauda trouwens. Beiden waren mijn favorieten. Hunt meer dan Lauda overigens. Tegenover Hunt was Lauda maar een dooie pier qua uitstraling. Maar een topcoureur, misschien op dat moment wel de beste ter wereld. Vandaar ik die film wel ga bekijken. Fictie en Non fictie door elkaar heen. Als er dan wat details niet kloppen, heb ik dan geen probleem mee.
Some things are too important to be left in the past.

Jozef

Gisteren ook Rush gaan kijken, was zeer de moeite waard! Het verhaal is mooi verteld en ik vind dat ze erg netjes bij de realiteit gebleven zijn. Al heb ik wel gehoord dat Lauda en Hunt nooit samen in de F3 gereden hebben. De film had voor mij nog een half uur langer mogen duren om nog een aantal zaken uit 1976 beter te belichten (de diskwalificatie van Hunt in Spanje, al kwam die nu wel redelijk aan bod, maar vooral ook het verhaal van de illegale brandstof in Monza, waar met geen woord over gerept werd). Maar goed, dan zou de film waarschijnlijk minder goed verkoopbaar zijn aan de niet-autosportfreaks dus ik vergeef het de producers. :)

Een paar uur nadat ik de film gezien heb, is trouwens Sean Edwards (26) overleden. Hij vertolkte in Rush de rol van zijn vader Guy die één van de coureurs was die Lauda uit zijn brandende wrak haalden. Sean Edwards is leider in de stand van de Porsche Supercup (die hij dus postuum kan winnen à la Jochen Rindt, maar het zal wel niet gebeuren lijkt me) en gaf 'rijles' aan een 20-jarige Australiër. De 966 belandde hard in de vangrail en vloog in brand, ik weet niet of Edwards omkwam van de klap of van de brand.

http://www.independent.co.uk/sport/motor-racing/rush-stunt-driver-sean-edwards-dies-in-porsche-crash-while-coaching-younger-racers-at-queensland-raceway-in-australia-8881614.html

Gerard

#68
Ik ga Rush zeker kijken!
Intereseert me niet wat anderen van de film vinden.. die mening is zo persoonlijk!
Wat de een geweldig vind, vind de ander iritant...
Natuurlijk is het geromantiseerd, overdreven, onrealistich, hoe je het noemen wilt.
Maar ik denk dat de film misschien wel spannender is dan het huidige WK...... ;)

Matthijs

#69
Citaat van: M@rc op 08 oktober 2013 - 09:27:29
Je moet de kijker 1,5u geboeit houden natuurlijk. Als je mensen naar de zaal wil lokken die van F1 geen kaas hebben gegeten moet je er wel voor zorgen dat het wat "flitsender" is dan de werkelijkheid. Anders kan je evengoed een documentaire maken over de 2 heren.
Zo is het precies. We mogen trots zijn dat er zo'n goeie film wordt gemaakt over Formule 1, waarin de wereld van Formule 1 tenminste serieus wordt neergezet. Dit zal de populariteit van de sport alleen maar ten goede komen. Dat er een aantal details dan niet kloppen accepteer ik dan.

Ik ga vanavond naar de bios.

robbert

heb deze film ook gezien, en vond hem fantastisch. Een vriendin die mee was, is totaal niet geintresseerd in f1 en vond zelfs de film schitterend.

Sphinx

Heb "Rush" deze avond ook gezien. Schit-te-rend! Kan niet anders zeggen. Ook heel mooi hoe ze muziek uit die tijd gebruiken (spencer davis group tijdens de F3, Slade tijdens een afterparty). Nu begrijp ik ook ineens waarom btcc coureur Rob Austin vorig jaar zo'n jaren 70 kapsel had, hij speelt een heel klein rolletje als Brett Lunger, ook een van de achterblijvers die Lauda uit zijn wagen haalde. Chris Hemsworth doet het prima als losbol Hunt, maar Daniël Brühl steelt hier de show: hij speelt niet Niki Lauda, hij IS Niki Lauda.

CitaatAl heb ik wel gehoord dat Lauda en Hunt nooit samen in de F3 gereden hebben.

Dat klopt idd; Lauda was al in de F1 bezig voor March, terwijl Hunt juist weg gestuurd werd na de zoveelste crash. De "Rat-opmerking" die herhaaldelijk terugkomt stamt wél uit de F3, want Lauda kreeg een keer ruzie met David Purley, werd een Rat genoemd en noemde de Engelsman doodleuk een Konijn. Monteurshumor: de volgende dag stonden beide dieren op hun auto's afgebeeld  ;D
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jozef

Citaat van: Sphinx op 18 oktober 2013 - 23:39:45Chris Hemsworth doet het prima als losbol Hunt, maar Daniël Brühl steelt hier de show: hij speelt niet Niki Lauda, hij IS Niki Lauda.

Mee eens. Hij lijkt er niet alleen fysiek op, ook de manier van spreken klopt. Geweldige acteerprestatie.

0634

Vanmiddag gaan we heen! Ben benieuwd! :)

Matthijs

Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2013 - 10:15:41
Vanmiddag gaan we heen! Ben benieuwd! :)
Tot dusver vond iedereen van dit forum de film goed, dus enjoy!