Formula E topic

Gestart door Maikel0230, 10 september 2013 - 20:24:27

« vorige - volgende »

3phasE

Ik denk dat het met de elektromotor niets te maken heeft, Jozef, die kan waarschijnlijk ook wel 300 kW leveren.
Maar de motor is afhankelijk van de afgifte van de accu, en ik denk dat deze beperkt is om een acceptabele actieradius mogelijk te maken.
Ik denk (maar weet het natuurlijk ook niet zeker) dat de maximale afgifte van de accu zo'n 250 Ampere moet zijn, bij een spanning van 800 Volt, dus 250(A)x800(V)=200.000 Watt dus 200 kW. Maar blijft speculeren natuurlijk.
Een groter vermogen zou ten koste gaan van de actieradius, vandaar ook energiebesparende modus (133 kW) tijdens de race....

Het is eigenlijk heel simpel, Perton: Spanning x stroom = vermogen.
Dus hoe groter de stroom (bij een gelijk blijvende spanning), hoe groter het vermogen.
Het probleem is alleen dat hoe groter de stroom is, hoe sneller de accu leeg is.
Dus het is zoeken naar een goede balans, en ik denk dat ze die met de Spark-Renault op deze manier gevonden hebben... :)
The future is electric!

Perton

Dus eigenlijk alsof je het zuinige autootje van je oma afzet tegen een Hummer? Dat idee?

Sabai

De races
Vroege morgen: vrije training gevolgd door kwalificatie.
Late morgen: kwalificatie met 1 rondetijd voor elke coureur in zowel auto A als auto B.
Middag: pauze van 2 uur om de auto's op te laden
Avond: race van 3 stints en 2 pitstops
Bij een pitstop zal van auto verwisseld worden: wanneer de batterij leeg is maakt de coureur een pitstop, waarbij hij 100 meter rent naar een opgeladen auto.
Races zullen 45 minuten duren en altijd op zaterdag plaatsvinden.

3phasE

Zo zou je het kunnen zeggen, Perton.
Het is eigenlijk één groot compromis, je wilt voldoende power (dus acceleratie en topsnelheid), maar je wilt ook een behoorlijke afstand af kunnen leggen.
Dus moet er gezocht worden naar een middenweg.

De heren technici zouden zonder problemen die Spark-Renault 360km/u kunnen laten rijden, maar dan is wel na twee rondjes de accu leeg...  ;)
The future is electric!

Perton

Ah ok dan snap ik wel wat het inhoudt. Thanks.

3phasE

Omdat ik en andere leden van dit forum ons afvroegen waarom de Spark-Renault SRT een versnellingsbak heeft (en geen directe achterwielaandrijving) besloot ik deze vraag voor te leggen aan de makers; Spark Racing Technology.
Hier de Twitter conversatie + een helder antwoord op de vraag:

Keijmel ‏@P_Keijmel 21 Dec
@SparkRacingTech The Spark-Renault SRT has a gearbox, but why? Why not direct rear-wheel drive without gearbox and clutch?

SparkRacingTech ‏@SparkRacingTech 10h
@P_Keijmel The Emotor of the #SRT_01E car is very light & compact,therefore,its torque is not big enough to propel the car without a gearbox

SparkRacingTech ‏@SparkRacingTech 10h
@P_Keijmel Another particularity:max rpm as high as 18000rpm while more conventional emotor rev at less than 5000rpm! #SRT_01E @FIAformulaE

SparkRacingTech ‏@SparkRacingTech 10h
@P_Keijmel @FIAformulaE  So, to sum up : low torque + high rev = gearbox => nice sound ! #SRT_01E
The future is electric!

gloudiesaurus

Nice!

Maar ik weet het niet hoor, mij trekt die Formule E me nog niet zo.
Ik heb vorig jaar op City Racing zo'n elektronische Formule - wagen gezien. Je hoort alleen het schakelen en een piepend geluid. Dat geluid mis je toch wel...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kronos

Citaat van: gloudiesaurus op 08 januari 2014 - 16:20:52
Nice!

Maar ik weet het niet hoor, mij trekt die Formule E me nog niet zo.
Ik heb vorig jaar op City Racing zo'n elektronische Formule - wagen gezien. Je hoort alleen het schakelen en een piepend geluid. Dat geluid mis je toch wel...

Ik zag gisteren een filmpje ergens van zo'n elektrische auto. Die probeerde op een klein stukje asfalt wat simpele donuts te maken maar dat werkte voor geen meter...
Het is zeker een interessant idee en ik denk dat een echte race wel spannend kan zijn, echter een demonstratie van één enkele auto is een beetje een teleurstelling (je mist inderdaad het geluid).

Misschien kunnen ze middels sponsoring van Bose wat verandering daarin aanbrengen?! ;-)

Perton

http://www.fiaformulae.com/news/next-eight-names-to-join-drivers-club

The next eight drivers to join Formula E's new Drivers' Club have today (27, January) been revealed with Bruno Senna, Sébastien Bourdais, Oriol Servia, Daniel Abt, Narain Karthikeyan, Christijan Albers, Franck Montagny & John R. Hildebrand Jr. all showing their support for the new global electric racing series.

FIA Formula E Championship – Drivers' Club line-up (to date):

Daniel Abt (GER)
Christijan Albers (NLD)
Marco Andretti (USA)
Sébastien Bourdais (FRA)
Sebastien Buemi (CHE)
Karun Chandhok (IND)
Lucas di Grassi (BRA)
J.R. Hildebrand (USA)
Ma Qing Hua (CHN)
Narain Karthikeyan (IND)
Vitantonio Liuzzi (ITA)
Franck Montagny (FRA)
Takuma Sato (JPN)
Bruno Senna (BRA)
Oriol Servia (ESP)
Adrien Tambay (FRA)

Kootje

Hmmm ..... best 'n indrukwekkend startveld. Het is niet de creme de la creme, maar toch ...

Perton

Dit is niet het startveld he, dit is gewoon een selectie van coureurs door de organisatie samengesteld en ze hopen dat de teams uit deze coureurs zullen kiezen. De bedoeling is volgens mij dat deze lui in eerste instantie ook met de auto mogen testen.

Kootje

#86
Oke .... dan begreep ik het verkeerd. :(

Perton

Op Ma Qing Hua en Tambay na zou ik het overigens best een prima startveld vinden voor het eerste seizoen.

Kootje

Ennuh ... mogen de teams dan kiezen uit deze selectie, of moeten ze dat? ???

Perton

Mogen.

Ik snap het nut er ook niet helemaal van, maar goed, ik organiseer die zooi dan ook niet.