is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

Mickey

Citaat van: Jozef op 28 september 2019 - 12:58:16


Bij mij riep dit verhaal een andere vraag op: hoe lang blijft Mercedes nog als team in de F1? Geen enkele constructeur blijft voor eeuwig, behalve Ferrari. 2020 wordt het elfde seizoen voor Mercedes in de huidige constellatie. In die tijd hebben ze meer gewonnen dan een normaal mens voor mogelijk acht. In 2021 komen er nieuwe regels die een nieuwe investering vereisen voor wie vooraan wil meedoen. Wat heeft Mercedes (de autobouwer, niet het F1-team op zich) hier nog bij te winnen?

Zolang het meer oplevert dan kost zullen ze waarschijnlijk wel deel blijven nemen. Die winning streak is inderdaad niet voor eeuwig en ik denk dat als ze niet meer structureel zullen winnen, de opbrengsten ook af zullen nemen. Misschien is dat een moment om uit te stappen, of nóg meer te investeren, om weer vooraan te kunnen rijden.

Mickey

Citaat van: Jozef op 28 september 2019 - 13:17:32


Een ander element is dat ze er bij Mercedes niet een paar miljoen voor over hadden om de GP van Duitsland in leven te houden, nota bene slechts een honderdtal kilometer van hun hoofdkwartier. Als je zelfs geen interesse hebt in een thuisrace met bijhorende PR-opportuniteiten, wat doe je dan eigenlijk nog in de F1?

Zullen ze ook over nagedacht hebben. Genoeg airplay wereldwijd op 20 andere circuits waarschijnlijk.

Breaktest

De zegereeks die Mercedes heeft behaald ijlt marketing-technisch nog wel een jaar of 10, 15 na, lijkt me.
Als ze op enig moment uitstappen hebben ze niet meer de kosten maar nog een hoop napret. Aan de andere kant, waarom zou je uitstappen als je nog steeds top of the bill bent?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Citaat van: Breaktest op 28 september 2019 - 14:23:11
De zegereeks die Mercedes heeft behaald ijlt marketing-technisch nog wel een jaar of 10, 15 na, lijkt me.

Dat lijkt me erg overdreven. Marketingcampagnes zijn vooral gebaseerd op actuele successen. Nu winnen is nu ook heel hard roepen dat je wint. En volgend jaar ook nog wel. Maar als Ferrari de volgende drie seizoenen pakt, is de glans er snel af.

Jozef

Niet als Ferrari enkel wint "omdat Mercedes niet meer meedoet". Renault heeft nog járenlang tv-commercials uitgezonden met de melding "F1 world champions 2005-2006". Als Mercedes uitstapt, kunnen ze dat verhaal inderdaad nog wel een tijd volhouden. Dat bedoelde ik ook met "wat heeft Mercedes nog te winnen" in mijn eerdere post.

Breaktest

Citaat van: Mickey op 28 september 2019 - 15:13:02
Citaat van: Breaktest op 28 september 2019 - 14:23:11
De zegereeks die Mercedes heeft behaald ijlt marketing-technisch nog wel een jaar of 10, 15 na, lijkt me.

Dat lijkt me erg overdreven. Marketingcampagnes zijn vooral gebaseerd op actuele successen. Nu winnen is nu ook heel hard roepen dat je wint. En volgend jaar ook nog wel. Maar als Ferrari de volgende drie seizoenen pakt, is de glans er snel af.
Honda sjanst nog steeds op de gouden McLaren/Honda//Senna jaren.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Nostalgie. Dat is iets wezenlijk anders dan een volledige marketingcampagne die geacht wordt geld in het laatje te brengen.

Breaktest

Citaat van: gloudiesaurus op 28 september 2019 - 12:45:41
Citaat van: Breaktest op 28 september 2019 - 12:26:55
Eigenlijk walg ik een beetje van dit bericht.
En wel hierom: drie jaar geleden klopte Red Bull ook al eens bij Mercedes aan de deur en werd toen geweigerd. De reden was duidelijk, Mercedes wilde niet het risico lopen geklopt te worden door een klantenteam. Maar naar buiten toe heette het dat de productiecapaciteit vol was.

Met het McLaren-contract heeft zij zichzelf dus alsnog ontmaskerd als een laffe, leugenachtige zich van machtspolitiek bedienende, competitie-vervalsende speler. De immer falende FIA zou dit niet over haar kant moeten laten gaan. Ooit is Schumacher al zijn punten afgenomen wegens onsportief gedrag; dit vind ik nog wel een graadje erger.

Nah wellicht is er in 3 jaar wat veranderd? En misschien verliest Mercedes nog een klantenteam in 2021?
Dat lijkt niet het plan. Citaat van Wolff: ''We denken dat er op het gebied van de motor veel te leren valt voor ons door een nieuwe competitieve klant toe te voegen aan de twee klanten die we al hebben.''

Ik kan het niet helpen hier een dosis fatalisme en cynisme in te zien. Fatalisme bij McLaren dat destijds is weggegaan in de overtuiging nooit kampioen te kunnen worden als klantenteam - en na een zesjarige teleurstellende odyssee die de reserves heeft uitgehold keert het terug met hangende pootjes. Je zou het een definitieve overgave kunnen noemen - alle andere opties hebben gefaald, terwijl aan het inzicht van destijds natuurlijk niks is veranderd. Het hoogst haalbare is proberen best of the rest te worden.
Mercedes onderschrijft deze realiteit in woord en gebaar met onverholen cynisme: een competitieve klant is goed, maar tè competitief, daar moeten ze niks van hebben.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Citaat van: gloudiesaurus op 28 september 2019 - 13:03:14
Zou kunnen. Veel af hangen welke kant de Formule 1 op gaat... er is nog veel onduidelijkheid.
Zolang het team Mercedes niet al te veel kost (dankzij TV-inkomsten van de FOM) en succesvol is zie ik niet heel veel redenen om zich terug te trekken...

Ik ook niet. Is inmiddels ook uitgesproken door Wolff. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat nu Mercedes de dominantie kwijt is, zij twee ijzers in het vuur willen. Samenwerken met McLaren kan zorgen voor synergie.

Sabai

Citaat van: Wings op 29 september 2019 - 11:32:03
Citaat van: gloudiesaurus op 28 september 2019 - 13:03:14
Zou kunnen. Veel af hangen welke kant de Formule 1 op gaat... er is nog veel onduidelijkheid.
Zolang het team Mercedes niet al te veel kost (dankzij TV-inkomsten van de FOM) en succesvol is zie ik niet heel veel redenen om zich terug te trekken...

Ik ook niet. Is inmiddels ook uitgesproken door Wolff. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat nu Mercedes de dominantie kwijt is, zij twee ijzers in het vuur willen. Samenwerken met McLaren kan zorgen voor synergie.

Idd nu williams zover is weg gezakt en racing point kan ook geen potten kan breken. Nu merken ze het gemis van een competitief klanten team die punten afsnoept bij de concurrentie.

Breaktest

Vreemd vind ik vooral dat McLaren nu al knoop heeft doorgehakt, terwijl ze nog anderhalf jaar moeten. Stel dat Renault volgend seizoen het licht heeft gezien en een duidelijke stap voorwaarts zet...
Het betekent mijns inziens dat McLaren op lange termijn niet zo'n vertrouwen meer in Renault heeft. Waarschijnlijk speelt zich meer achter de schermen af dan naar nu buiten komt.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 29 september 2019 - 15:40:18
Vreemd vind ik vooral dat McLaren nu al knoop heeft doorgehakt, terwijl ze nog anderhalf jaar moeten. Stel dat Renault volgend seizoen het licht heeft gezien en een duidelijke stap voorwaarts zet...
Het betekent mijns inziens dat McLaren op lange termijn niet zo'n vertrouwen meer in Renault heeft. Waarschijnlijk speelt zich meer achter de schermen af dan naar nu buiten komt.
Renault was misschien ook maar een noodoplossing. Nu weer terug bij het oude vertrouwde Mercedes. Ik zou er niet teveel achter gaan zoeken.. Mercedes schijnt ook nog eens goedkoper te zijn dan Renault (tot voor kort was dat iig wel zo). Ik denk dat het verder ook niet zo heel veel meer uitmaakt, net als destijds op het einde van de V8 periode. Motoren ontlopen elkaar niet zo heel erg veel meer en het voordeel van de fabrieksteams zou in theorie ook een stuk minder moeten zijn.

Wings

Citaat van: Breaktest op 29 september 2019 - 15:40:18
Vreemd vind ik vooral dat McLaren nu al knoop heeft doorgehakt, terwijl ze nog anderhalf jaar moeten. Stel dat Renault volgend seizoen het licht heeft gezien en een duidelijke stap voorwaarts zet...
Het betekent mijns inziens dat McLaren op lange termijn niet zo'n vertrouwen meer in Renault heeft. Waarschijnlijk speelt zich meer achter de schermen af dan naar nu buiten komt.

Zou zomaar kunnen. Komt ook als een donderslag bij heldere hemel. En laten we eerlijk zijn, zoveel is niet veranderd na anderhalf jaar.

Breaktest

Omdat er zoveel wannabe ingewijden en duiders zijn, even mijn respect tonen voor een echte: Joe Saward. Voor zover ik heb kunnen nagaan was  hij de eerste die met het McLaren/Mercedes nieuws naar buiten kwam. Als ik me goed herinner was hij ook de eerste die de Red Bull- Honda deal meldde.
https://www.motorsportweek.com/joesaward/id/00559
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Charrel

Citaat van: Breaktest op 29 september 2019 - 15:40:18
Vreemd vind ik vooral dat McLaren nu al knoop heeft doorgehakt, terwijl ze nog anderhalf jaar moeten. Stel dat Renault volgend seizoen het licht heeft gezien en een duidelijke stap voorwaarts zet...
Het betekent mijns inziens dat McLaren op lange termijn niet zo'n vertrouwen meer in Renault heeft. Waarschijnlijk speelt zich meer achter de schermen af dan naar nu buiten komt.

Er gaan ook de geruchten dat McLaren nog wel eens het "fabrieksteam" van Mercedes kan gaan worden. Dat Mercedes na 2021 de stekker uit hun eigen team trekt, op zich niet geheel onlogisch.