is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

Matthijs

Op zich is het inderdaad bizar dat Honda alle rekeningen heeft betaald, maar geen vruchten van de successen plukten. Maar het was naar de buitenwereld gewoon niet meer te verkondigen dat ze aan het miljardencircus van F1 deelnamen, terwijl er tegelijkertijd honderden medewerkers op straat kwamen te staan. De stekker uit het F1-project had alles met de economie te maken.

Tuesday

Ze hadden het ook onder hun eigen naam kunnen afbouwen ipv zo rigoreus de stekker eruit te trekken. Ik blijf erbij dat ze het succes van 2009 totaal niet aan hebben zien komen anders ga je na jaren van investeren in een project niet op het moment van oogsten de stekker eruit trekken. En zeker niet op deze manier. De stand van de economie was natuurlijk een voor de hand liggend excuus, dus ja, logisch dat ze het allemaal daar op schuiven. Maar ik denk dat het uitblijven van succes ook zeker een rol heeft gespeeld.

Perton

Citaat van: Ruby Tuesday op 09 juli 2015 - 15:12:46
Ze hadden het ook onder hun eigen naam kunnen afbouwen ipv zo rigoreus de stekker eruit te trekken. Ik blijf erbij dat ze het succes van 2009 totaal niet aan hebben zien komen anders ga je na jaren van investeren in een project niet op het moment van oogsten de stekker eruit trekken. En zeker niet op deze manier. De stand van de economie was natuurlijk een voor de hand liggend excuus, dus ja, logisch dat ze het allemaal daar op schuiven. Maar ik denk dat het uitblijven van succes ook zeker een rol heeft gespeeld.
Ik ben het ten dele wel met je eens. Met die laatste zin. Ik weet echter niet of men bij Honda inderdaad echt niet wist hoe goed de 2009-auto zou worden. Dat heeft te maken met die Japanse mentaliteit waar Boullier het over had. Er was crisis, dus F1 was niet langer te verantwoorden, dus stopten ze per direct. Mijn persoonlijke mening is dat dat helemaal losstond van hun eigen verwachtingspatroon voor 2009. Dat kan ik natuurlijk helemaal mishebben, want ik kan niet in de hoofden van die Japanners kijken, maar ik denk dat dat óók heeft meegespeeld.

Maar wat ik verder wel met je eens ben: als er in de jaren daarvoor gewoon successen waren behaald, zou die stap minder snel zijn gezet.

Matthijs

Citaat van: Perton op 09 juli 2015 - 15:22:28
Maar wat ik verder wel met je eens ben: als er in de jaren daarvoor gewoon successen waren behaald, zou die stap minder snel zijn gezet.
In 2008 werd BMW nog bijna wereldkampioen, eind 2009 trekken ze de stekker uit het F1-project (BMW bleef nog wel betrokken bij Sauber, maar ze reden in 2010 met Ferrari-motoren). Dus de crisis had zeker effect, ook als er wel successen werden geboekt.

Perton

Daarom benadrukte ik het woordje ook ;) Alles speelde mee.

Tuesday

Citaat van: Perton op 09 juli 2015 - 15:22:28
Citaat van: Ruby Tuesday op 09 juli 2015 - 15:12:46
Ze hadden het ook onder hun eigen naam kunnen afbouwen ipv zo rigoreus de stekker eruit te trekken. Ik blijf erbij dat ze het succes van 2009 totaal niet aan hebben zien komen anders ga je na jaren van investeren in een project niet op het moment van oogsten de stekker eruit trekken. En zeker niet op deze manier. De stand van de economie was natuurlijk een voor de hand liggend excuus, dus ja, logisch dat ze het allemaal daar op schuiven. Maar ik denk dat het uitblijven van succes ook zeker een rol heeft gespeeld.
Ik ben het ten dele wel met je eens. Met die laatste zin. Ik weet echter niet of men bij Honda inderdaad echt niet wist hoe goed de 2009-auto zou worden. Dat heeft te maken met die Japanse mentaliteit waar Boullier het over had. Er was crisis, dus F1 was niet langer te verantwoorden, dus stopten ze per direct. Mijn persoonlijke mening is dat dat helemaal losstond van hun eigen verwachtingspatroon voor 2009. Dat kan ik natuurlijk helemaal mishebben, want ik kan niet in de hoofden van die Japanners kijken, maar ik denk dat dat óók heeft meegespeeld.

Maar wat ik verder wel met je eens ben: als er in de jaren daarvoor gewoon successen waren behaald, zou die stap minder snel zijn gezet.
F1 zonder succes was idd niet te verantwoorden. Als ze het succes hadden zien aankomen hadden ze hun afscheid na 2009 alvast aan kunnen kondigen en de boel kunnen afbouwen en hadden ze ook wat meer tijd gehad om een koper te vinden. Dan had ze het onder streep wellicht nog minder gekost ook en hadden ze wel zelf alle credits voor het succes kunnen opstrijken ipv Brawn en concurrent Mercedes. En als ze dan ook nog eens het prijzengeld hadden meenemen in de verkoop dan hadden ze helemaal een mooie deal kunnen maken. Tja, achteraf is het natuurlijk makkelijk praten, maar ik wil alleen maar zeggen dat 2009 al met al niet echt voor Honda spreekt. De auto in mijn ogen min of meer een toevalstreffer en ongelukkig management.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 09 juli 2015 - 16:01:55
Citaat van: Perton op 09 juli 2015 - 15:22:28
Maar wat ik verder wel met je eens ben: als er in de jaren daarvoor gewoon successen waren behaald, zou die stap minder snel zijn gezet.
In 2008 werd BMW nog bijna wereldkampioen, eind 2009 trekken ze de stekker uit het F1-project (BMW bleef nog wel betrokken bij Sauber, maar ze reden in 2010 met Ferrari-motoren). Dus de crisis had zeker effect, ook als er wel successen werden geboekt.
dat effect wordt ook niet ontkend. Wil niet zeggen dat er niet meer meespeelde. BMW won net als Honda uiteindelijk ook maar 1 race (niet geheel op eigen kracht) en deed nooit serieus mee om de titel

Matthijs

Citaat van: Ruby Tuesday op 09 juli 2015 - 16:18:36
Citaat van: Matthijs op 09 juli 2015 - 16:01:55
Citaat van: Perton op 09 juli 2015 - 15:22:28
Maar wat ik verder wel met je eens ben: als er in de jaren daarvoor gewoon successen waren behaald, zou die stap minder snel zijn gezet.
In 2008 werd BMW nog bijna wereldkampioen, eind 2009 trekken ze de stekker uit het F1-project (BMW bleef nog wel betrokken bij Sauber, maar ze reden in 2010 met Ferrari-motoren). Dus de crisis had zeker effect, ook als er wel successen werden geboekt.
dat effect wordt ook niet ontkend. Wil niet zeggen dat er niet meer meespeelde. BMW won net als Honda uiteindelijk ook maar 1 race (niet geheel op eigen kracht) en deed nooit serieus mee om de titel
Feitelijk niet nee, maar het was wel hun beste seizoen in jaren, dus het perspectief was hoopvol. Alleen toen stortte de wereldeconomie in elkaar en bleek F1 onhoudbaar.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 09 juli 2015 - 19:54:27
Citaat van: Ruby Tuesday op 09 juli 2015 - 16:18:36
Citaat van: Matthijs op 09 juli 2015 - 16:01:55
Citaat van: Perton op 09 juli 2015 - 15:22:28
Maar wat ik verder wel met je eens ben: als er in de jaren daarvoor gewoon successen waren behaald, zou die stap minder snel zijn gezet.
In 2008 werd BMW nog bijna wereldkampioen, eind 2009 trekken ze de stekker uit het F1-project (BMW bleef nog wel betrokken bij Sauber, maar ze reden in 2010 met Ferrari-motoren). Dus de crisis had zeker effect, ook als er wel successen werden geboekt.
dat effect wordt ook niet ontkend. Wil niet zeggen dat er niet meer meespeelde. BMW won net als Honda uiteindelijk ook maar 1 race (niet geheel op eigen kracht) en deed nooit serieus mee om de titel
Feitelijk niet nee, maar het was wel hun beste seizoen in jaren, dus het perspectief was hoopvol. Alleen toen stortte de wereldeconomie in elkaar en bleek F1 onhoudbaar.
en kwam met 2009 hun slechste seizoen in jaren. De meer succesvolle teams zijn volgens mij allemaal doorgegaan en Mercedes kwam juist weer terug.

Hamilton#44

Dat geloof ik wel maar Honda heeft eind 2008, begin 2009 circa 5000 werknemers ontslagen, dan kan de dure F1 niet meer verantwoorden naar je achterban. Dat was de reden, geloofwaardigheid, begrijp niet waarom je dat ontkent want het is volgens mij algemeen bekend.  :)

Het kan best zijn dat ze daarnaast ook hun twijfels hadden maar de reden was de crisis.  :)

Tuesday

Citaat van: Hamilton#44 op 10 juli 2015 - 13:06:32
Dat geloof ik wel maar Honda heeft eind 2008, begin 2009 circa 5000 werknemers ontslagen, dan kan de dure F1 niet meer verantwoorden naar je achterban. Dat was de reden, geloofwaardigheid, begrijp niet waarom je dat ontkent want het is volgens mij algemeen bekend.  :)

Het kan best zijn dat ze daarnaast ook hun twijfels hadden maar de reden was de crisis.  :)
ik heb dat nooit ontkent volgens mij, al heb ik geen idee of de cijfers die jij noemt kloppen. Ik begrijp best dat Honda eruit is gestapt, alleen de manier waarop vind ik erg ongelukkig en onhandig. En ik vraag me af of ze het ook gedaan hadden als ze een structureel succesvol team hadden gehad of als ze wel vertrouwen hadden gehad in overwinningen en een kampioenschap in 2009. Ook al moet je personeel ontslaan, dat veranderd niets aan de noodzaak van marketing etc.

Hamilton#44

Dan hadden ze het inderdaad ook gedaan, als je duizenden werknemers ontslaat kan je het niet verkopen om 500+ miljoen aan Formule 1 uit te geven.

Op dat moment was de F1 positie van Honda onhoudbaar door de crisis. Ze hadden daarnaast geen enkele plannen om te stoppen met F1, aangezien ze heel 2008 al met de auto van 2009 bezig zijn geweest.

De beslissing om te stoppen kwam van het het hoogste level en is puur gebaseerd op geloofwaardigheid, heeft verder niets te maken met prestaties.

Wings

Natuurlijk wel: goede prestaties kunnen van invloed zijn op de output waardoor het verkoopbaar wordt. Volgens mij was de afwijzing van een budgetcap de doorslag dat men besloot de stekker eruit te trekken. Of ben ik nu in de war met Toyota?

Hamilton#44

In het geval van Honda was de beslissing om te stoppen niet afhankelijk van de prestaties.

Jehoentelaar

Als er in je bedrijf honderden ontslagen vallen is een F1-team nooit verkoopbaar, zelfs al win je alle races en titels meerdere jaren na elkaar. Ik geloof net als Hamilton#44 niet dat de prestaties er een grote factor in waren en dat Honda echt niet anders kon dan (voor het grote publiek) zich terug te trekken.