is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

Fietser

#915
Zoals het nu gaat, is McLaren echt geen topteam meer. Het lastige van dit predicaat is dat het vaak verward wordt met de termen 'merk' of 'brand'. McLaren is nog steeds een beresterk merk, net zoals bijv. Ferrari, dat ook in slechte of magere jaren stand houdt. Aan zo'n sterk merk koppelen we heel gemakkelijk de kreet 'topteam', terwijl de resultaten iets anders zeggen. Eigenlijk een kwestie van gevoel versus ratio. Alleen al om die reden zullen coureurs (gevestigd dan wel aanstormend) zelden nee zeggen tegen een aanbieding van McLaren of Ferrari.

NielsD

Citaat van: Fietser op 22 juni 2015 - 09:14:24
Zoals het nu gaat, is McLaren echt geen topteam meer. Het lastige van dit predicaat is dat het vaak verward wordt met de termen 'merk' of 'brand'. McLaren is nog steeds een beresterk merk, net zoals bijv. Ferrari, dat ook in slechte of magere jaren stand houdt. Aan zo'n sterk merk koppelen we heel gemakkelijk de kreet topteam, terwijl de resultaten iets anders zeggen. Eigenlijk een kwestie van gevoel versus ratio. Alleen al om die reden zullen coureurs (gevestigd dan wel aanstormend) zelden nee zeggen tegen een aanbieding van McLaren of Ferrari.

Nou Ferrari heeft de boel weer redelijk op de rails, maar inderdaad over McLaren zou ik wel tien keer nadenken, aangezien ik denk dat het volgend jaar ook moeizaam gaat worden.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Gerard

sja... deze discussie kan nog 500 paginas op dit forum vullen..
Wat is de definitie van een topteam?
Hangt dat af van prestaties in het verleden? of budget ?
Op gebied van prestatie is McLaren op dit moment geen topteam.. Qua "budget te besteden" wel...

Hetzelfde als Williams een paar jaar geleden... en Ferrari, en Mercedes... en Red Bull nu

Hamilton#44

Citaat van: gloudiesaurus op 22 juni 2015 - 03:01:53
Citaat van: Perton op 22 juni 2015 - 01:11:29
Het punt is ook niet eens dat ze langzaam zijn, maar als je kijkt naar de motoren van vorig jaar op dit punt, die hielden het met een gloednieuwe unit niet na 9 ronden voor gezien. De betrouwbaarheid was vorig jaar stukken beter. Nu heb ik geen idee wat precies de tijdsspanne is die Renault, Mercedes en Ferrari hebben gehad om te ontwikkelen en hoe groot die van Honda was, maar ik vind dat toch wel ernstig. Als ze nou gewoon es een paar probleemloze weekenden hadden gehad en veertiende werden, had ik gedacht: oké, die snelheid komt vanzelf wel. Maar wat het nu is, waardeloos. Straks heb je dat McLaren wel voor Magnussen en Vandoorne moeten gaan omdat Alonso en Button er klaar mee zijn. :P

Klopt als je het commentaar van Alonso op de boordradio in Canada al hoorde... maar wat wil je. Een topcoureur met een miljoenensalaris en je geeft hem een waardeloze auto.

Ik heb ook nooit begrepen waarom Alonso naar McLaren is gegaan. Wat had ie dan gedacht? En om op je 33e nog aan een opbouw te beginnen..

Hamilton#44

Citaat van: Jozef op 20 juni 2015 - 19:48:42
Heel 2015 als testsessie gebruiken, alle gekke dingen die je kunt bedenken uitproberen in de power unit, desnoods elke race 20 plaatsen straf incasseren op de grid, als je maar op het einde van het jaar die power unit door en door begrijpt.


Dat gaan ze nu ook doen denk ik, in ieder geval totdat ze snel genoeg zijn voor de top tien. Ze moeten kilometers maken anders wordt 2016 ook niks. Vandaar ook dat ze Marussia erbij willen halen voor 2016 of een ander team. Toro Rosso?

Wings

Citaat van: Hamilton#44 op 22 juni 2015 - 15:00:56
Ik heb ook nooit begrepen waarom Alonso naar McLaren is gegaan. Wat had ie dan gedacht? En om op je 33e nog aan een opbouw te beginnen..

Alonso werd geholpen door Ferrari in zijn keuze. Sinds dat Alonso riep een Red Bull voor zijn verjaardag te willen ontstonden er haarscheuren in de relatie tussen hem en Ferrari. Alonso zocht nadien vaker de media op om zijn ongenoegen te uiten. Aan de andere kant las ik zo nu en dan dat het moeilijk samenwerken was met Alonso en hij de staf niet kon motiveren in het maximaliseren. Toen begin vorig seizoen Ferrari niet competitief bleek en de geruchten de wandelgangen binnenkwamen dat Alonso zou vertrekken wist ik stiekem al dat hij zou verkassen. 

Hamilton#44

Ja ok weg bij Ferrari maar daarom hoeft hij nog niet naar McLaren. Ja voor de centen waarschijnlijk maar dan moet je nu ook niet piepen.

Jehoentelaar

Waar kon hij dan heen gaan? Alleen realistische opties noemen. Bovendien wist hij net zo goed als jij en ik dat het lastig zou worden, maar weten jij en ik dat hij de huidige situatie ook niet had verwacht.

Beweren dat Alonso voor het geld naar McLaren gaat is niet serieus te nemen.

Wings

Volgens mij is Alonso ook niet meer gaan verdienen. Maar verder inderdaad niet serieus te nemen.

Perton

Het is, zoals Wings ook zegt, vooral dat Alonso weg wilde / moest (niet moest als in werd gedwongen, maar omdat het gewoon niet meer werkte) bij Ferrari. Mercedes had geen plek, Williams (als dat een optie geweest zou zijn) ook niet, Red Bull ook niet. Sauber, Force India en al die andere middenmoters zijn geen optie. McLaren was (qua F1) ook gewoon de enige optie. En laten we eerlijk zijn, van de winter riepen veel mensen dat McLaren-Honda tegen het einde van het jaar wel podiumplekken of overwinningen zou gaan behalen, dat was gewoon een reëel verwachtingspatroon. Als ze na hun moeilijk seizoensstart nu gewoon regelmatig Q3 en punten zouden pakken, was er niks aan de hand geweest.

Hamilton#44

Dat zeg ik, dan moet hij nu niet piepen.  :)

En hij is ook vast niet minder gaan verdienen.

Jehoentelaar

Waarom blijf je elke keer geld erbij betrekken terwijl dat er gewoon niets mee te maken heeft? Dat is waarop je je punt baseerde dat hij niet moet piepen, niet iets anders zoals je nu probeert te laten blijken.

Perton

Ik reageerde trouwens ook niet op het piepverhaal, maar op de voorgaande post dat er niet begrepen werd waarom hij naar McLaren ging. Dat is namelijk uitstekend te begrijpen.

Overigens vind ik ook dat Alonso alle recht heeft om te piepen, tenslotte is acht races in het seizoen nog geen tien ronden met een nieuwe power unit gewoon slecht. Als Alonso nou zat te miepen terwijl ie elke race zevende, achtste werd, dat was een ander verhaal.

Pancake Shield

We hebben Alonso in zijn Ferrari-jaren al vaker en sneller horen klagen dan dat hij tot nu toe over de McLaren gedaan heeft. En het enige wat hij volgens mij tot nu toe negatief gezegd heeft is dat ene radio-bericht in Canada. Volgens mij valt het voor de rest best mee. Heeft hij immers ook niet gesuggereerd om ipv op dit jaar te focussen het team misschien beter alvast naar 2016 moet kijken? Als hij dat weet, weet hij ook dat de wagen niet zoveel beter gaat worden. Bovendien net zoals Perton zegt het is niet dat die McLaren iedere race in de top tien eindigt ofzo, dat ding is gewoon langzaam en onbetrouwbaar, dan begint iedereen wel een keer te 'piepen'.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Hamilton#44

#929
Ik heb even wat research gedaan en het blijkt volgens diverse lijstjes gepubliceerd door gerespecteerde sites dat Alonso in 2014 22 miljoen euro verdiende bij Ferrari, in 2015 na zijn overstap naar McLaren verdiend hij 37.5 miljoen euro, dat is dus een salaris toename van 15.5 miljoen euro.

Hij heeft de prijs dus aardig opgedreven, het ging dus wel degelijk ook om geld.