is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

Jehoentelaar

Maar zoals Jozef al zegt: dat is ongetwijfeld via bepaalde constructies dichtgetimmerd om te voorkomen dat bedrijven als RS en HPD er een tweede ontwikkelingslijn naast leggen.

0634

Dat denk ik ook. Het lijkt mij in ieder geval uitgesloten dat zoiets zou kunnen.

Wings

Citaat van: Jehoentelaar op 14 juni 2015 - 20:40:04
Maar zoals Jozef al zegt: dat is ongetwijfeld via bepaalde constructies dichtgetimmerd om te voorkomen dat bedrijven als RS en HPD er een tweede ontwikkelingslijn naast leggen.

Het zou kunnen maar waarom zou bijvoorbeeld Novitec geen motoren kunnen leveren aan Ferrari?

0634

Citaat van: Dimensie op 14 juni 2015 - 20:35:33
Citaat van: Jeroen op 13 juni 2015 - 15:34:01
Jamaar McLaren is geen bedrijf al Red Bull of zo, maar een raceteam. En raceteams doen niet mee om meer geld binnen te halen of om commerciele redenen, maar om te racen en te winnen.

Maar goed, ik hou erover op, wij hebben fundamentele verschillen in de doelstelling van een authentiek raceteam. Ik ben als McLaren-fan in ieder geval bij dat ze het niet accepteren om het tweede team van Mercedes te zijn.

Dit zijn niet meer de jaren '90 waar teams bestuurd werden door mensen als Frank Williams die de sport voorop stelden.
Vandaag de dag zijn het gewoon de aandeelhouders die bepalen hoeveel geld er word uit gegeven.
Uiteindelijk is het nog steeds de teambaas die bepaald of er gewonnen word maar zijn het de aandeelhouders die gaan over de muntjes.
Als McLaren autos wil verkopen zal een aandeelhouder misschien roepen dat het alleen Ferrari moet verslaan en genoegen nemen met een 2e plaats.
Ron Dennis zal misschien alleen willen winnen en b.v vragen om geld voor een nieuwe windtunnel maar de aandeelhouder zou kunnen vinden dat Ferrari er dit jaar al 100 miljoen extra insteekt en ze zich dus beter kunnen focussen op besparing om in een ander jaar toe te slaan.
(Ik hoop dat het strakts niet gaat over mijn voorbeeld van een windtunnel maar om de inhoud)

Frank Williams is er nog steeds, zover ik weet, of er is de afgelopen week iets verschrikkelijks gebeurd. En Ron Dennis is nog altijd met Mansour voor 50% aandeelhouder van McLaren en gaat dit jaar nog de enige andere aandeelhouder Mumtakalat uitkopen. De overeenkomst is er al, alleen moet Ronnie nog wel op tijd betalen (ergens in de zomer geloof ik) Dus welke aandeelhouders bedoel je dan?

Van Wijk

Ben al zeker 27 jaar  fanatiek F1 volger, wat ik hierop een paar pagina's in de forum lees en leer ....
Fantastich heren, ga zo door :)
Sorry moderator, was even off topic.

Jehoentelaar

Citaat van: Wings op 14 juni 2015 - 21:09:23
Citaat van: Jehoentelaar op 14 juni 2015 - 20:40:04
Maar zoals Jozef al zegt: dat is ongetwijfeld via bepaalde constructies dichtgetimmerd om te voorkomen dat bedrijven als RS en HPD er een tweede ontwikkelingslijn naast leggen.

Het zou kunnen maar waarom zou bijvoorbeeld Novitec geen motoren kunnen leveren aan Ferrari?

Geen idee, ik ben (helaas) geen reglementenspecialist. Ga er vanuit dat ze bij de FIA nog net slim genoeg zijn om dergelijke situaties te voorkomen.

Dimensie

Citaat van: Jeroen op 14 juni 2015 - 22:08:34
Citaat van: Dimensie op 14 juni 2015 - 20:35:33
Citaat van: Jeroen op 13 juni 2015 - 15:34:01
Jamaar McLaren is geen bedrijf al Red Bull of zo, maar een raceteam. En raceteams doen niet mee om meer geld binnen te halen of om commerciele redenen, maar om te racen en te winnen.

Maar goed, ik hou erover op, wij hebben fundamentele verschillen in de doelstelling van een authentiek raceteam. Ik ben als McLaren-fan in ieder geval bij dat ze het niet accepteren om het tweede team van Mercedes te zijn.

Dit zijn niet meer de jaren '90 waar teams bestuurd werden door mensen als Frank Williams die de sport voorop stelden.
Vandaag de dag zijn het gewoon de aandeelhouders die bepalen hoeveel geld er word uit gegeven.
Uiteindelijk is het nog steeds de teambaas die bepaald of er gewonnen word maar zijn het de aandeelhouders die gaan over de muntjes.
Als McLaren autos wil verkopen zal een aandeelhouder misschien roepen dat het alleen Ferrari moet verslaan en genoegen nemen met een 2e plaats.
Ron Dennis zal misschien alleen willen winnen en b.v vragen om geld voor een nieuwe windtunnel maar de aandeelhouder zou kunnen vinden dat Ferrari er dit jaar al 100 miljoen extra insteekt en ze zich dus beter kunnen focussen op besparing om in een ander jaar toe te slaan.
(Ik hoop dat het strakts niet gaat over mijn voorbeeld van een windtunnel maar om de inhoud)

Frank Williams is er nog steeds, zover ik weet, of er is de afgelopen week iets verschrikkelijks gebeurd. En Ron Dennis is nog altijd met Mansour voor 50% aandeelhouder van McLaren en gaat dit jaar nog de enige andere aandeelhouder Mumtakalat uitkopen. De overeenkomst is er al, alleen moet Ronnie nog wel op tijd betalen (ergens in de zomer geloof ik) Dus welke aandeelhouders bedoel je dan?

Nee maar Williams heeft de laatste jaren sinds de aandeelhouders kwamen wel weinig succes gekend.
En als Ron maar 50% heeft dan heb je toch nooit niet genoeg te vertellen?
Een bankier denkt nou eenmaal heel anders als een sportman en ik denk dus dat ook al heeft hij maar voor 10% inspraak de neuzen toch in een iets andere richting komen te staan.

Jehoentelaar

Schrijf je het ontbreken van succes bij Williams nu toe aan de introductie van aandeelhouders?

Wings

Citaat van: Jehoentelaar op 14 juni 2015 - 23:05:45
Citaat van: Wings op 14 juni 2015 - 21:09:23
Citaat van: Jehoentelaar op 14 juni 2015 - 20:40:04
Maar zoals Jozef al zegt: dat is ongetwijfeld via bepaalde constructies dichtgetimmerd om te voorkomen dat bedrijven als RS en HPD er een tweede ontwikkelingslijn naast leggen.

Het zou kunnen maar waarom zou bijvoorbeeld Novitec geen motoren kunnen leveren aan Ferrari?

Geen idee, ik ben (helaas) geen reglementenspecialist. Ga er vanuit dat ze bij de FIA nog net slim genoeg zijn om dergelijke situaties te voorkomen.

Lijkt me stug. Zo zou je iedere potentiƫle leverancier uitschakelen van deelname.

Jehoentelaar

Het voorbeeld Honda haalt je reactie al onderuit; bovendien zeg ik dat ik er vanuit ga dat een constructie RS/Novitec wordt voorkomen, niet dat een constructie <willekeurige nieuwe fabrikant die voldoet aan de eisen> wordt voorkomen.

0634

Heel benieuwd wat McLaren er komend weekend weer van gaat bakken. Een nieuwe neus, wat flinke updates aan de wagen heb ik begrepen. Maar wat het ze nu weer gaat brengen... geen idee, maar ik verwacht niet veel momenteel.

FolkertE

Citaat van: Wings op 14 juni 2015 - 20:36:54
Citaat van: Jeroen op 14 juni 2015 - 13:58:15
Het is iig tegen de geest van de reglementen.

Dat wel. Maar stel je hebt een motor die constructief niet deugt.....
In hoeverre mag  je dan inderdaad de motor veranderen? Je mag betrouwbaarheid verbeteren, maar wat als jou concept eigenlijk gedoomd is om onbetrouwbaar te blijven? Mag je dan je concept aanpassen?

Ik ben ook wel benieuwd naar de updates van Mclaren. Gedurende de winter waren vele journalisten toch wel erg onder de indruk van het strakke design van Mclaren. Hoop dat Mclaren nu flinke stap kan zetten. Op veel fora zie ik ze echt compleet onterecht door het slijk worden getrokken.

Jehoentelaar

Citaat van: Jeroen op 15 juni 2015 - 17:35:59
Heel benieuwd wat McLaren er komend weekend weer van gaat bakken. Een nieuwe neus, wat flinke updates aan de wagen heb ik begrepen. Maar wat het ze nu weer gaat brengen... geen idee, maar ik verwacht niet veel momenteel.

Gezien de motorische achterstand zal het op de grid nauwelijks uitmaken.

FolkertE

Ik weet het niet, ik denk dat een paar goede updates Mclaren een heel end kan brengen. En als het een beetje klopt wat Jozef zegt( waar ik meestal wel van uitga) kunnen aerodynamische updates Mclaren erg veel helpen. Vooral als ze het MGK-U gedeelte goed kunnen koelen.

0634

Het voordeel is dat het in het middenveld dicht bij elkaar zit. Een halve seconde vinden en je staat zomaar vijf plekken verder naar voren.