is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

Hamilton#44

Citaat van: Perton op 09 juni 2015 - 15:00:52
Ik zeg dan ook 'voor een topteam'. McLaren en honda zijn geen samenwerking aangegaan om in de top acht te eindigen.

Nee maar goed, de top is tegenwoordig ook wel wat breder dan vroeger.  Als je in 2014 continu top 8 reed met een podium en top 4/5 finishes was je een topteam, uitgezonderd Mercedes, dat was een ander niveau.

Perton

Een geflatteerd podium. Het was niet zoals Williams dat ze regelmatig voorin meededen. Het was ze één keer gelukt tijdens de openingsrace. Dan zou Force India in 2009 ook een topteam geweest moeten zijn vanwege de resultaten in Monza en Spa.

Het doel is wereldkampioen worden, maar voorlopig zie ik McLaren en Honda nog niet even op het niveau van Ferrari komen. Dat zou al een flinke stap zijn. Dus ja, leuk dat ze even snel zijn als vorig jaar, maar de concurrentie is sneller geworden. En stilstand in de F1 is achteruitgang (sorry voor dit oude cliché). Ze moeten dus nu twee keer zulke grote passen maken om de concurrentie al bij te halen, laat staan in te halen.

Begrijp me niet verkeerd hoor. Op lange termijn zie ik het allemaal wel goedkomen, maar voorlopig nog even niet. Bovendien, als je naar Renault kijkt, zie je dat problemen oplossen ook niet even eenvoudig is, zeker niet met de jaarlijks strenger wordende freeze.

Mickey

Hebben jullie enig idee waarom het Honda vooralsnog niet lukt om de motor krachtiger te maken? Waar het 'm in zit? Ook zij hebben in het verleden hun successen gekend en zijn al lang bezig met hybridetechnologie. Vooral de omvang van de huidige achterstand verbaast mij.

Perton

Ik heb werkelijk waar geen idee. Misschien de boel onderschat, of (zoals Red Bull vorig jaar) een te gewaagd ontwerp? Ik zou het niet durven zeggen.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 08 juni 2015 - 20:16:05
Citaat van: Kootje op 08 juni 2015 - 17:02:46
Schijnbaar komen ze in Oostenrijk met n grote update die ze n flink eind naar voren zal brengen. Dat is althans wat Dennis tegen de Beeb zei.

Ze hadden toch al 2 tokens ingeleverd voor Montreal?

Dat zeggen ze ja, maar hoe is dat relevant dan? Ik bedoel ... ze hebben nog steeds tokens over, dus wie zegt dat ze er niet nog 'n paar tegenaan gooien? Daarbij kan Dennis het ook over 'n update vd auto zelf hebben gehad, eventueel in combinatie met 'n betrouwbaarheidsupgrade vd motor.

0634

Citaat van: Kootje op 09 juni 2015 - 16:58:24
Citaat van: Jeroen op 08 juni 2015 - 20:16:05
Citaat van: Kootje op 08 juni 2015 - 17:02:46
Schijnbaar komen ze in Oostenrijk met n grote update die ze n flink eind naar voren zal brengen. Dat is althans wat Dennis tegen de Beeb zei.

Ze hadden toch al 2 tokens ingeleverd voor Montreal?

Dat zeggen ze ja, maar hoe is dat relevant dan? Ik bedoel ... ze hebben nog steeds tokens over, dus wie zegt dat ze er niet nog 'n paar tegenaan gooien? Daarbij kan Dennis het ook over 'n update vd auto zelf hebben gehad, eventueel in combinatie met 'n betrouwbaarheidsupgrade vd motor.

Zo bedoel ik het niet, ik bedoelde het meer van: huh, ze hebben toch net een upgrade gedaan en nu bij de eerstvolgende race nog eentje. Meestal zit er wel weer een race of wat tussen twee grote updates. Niet dat McLaren geen updates kan gebruiken overigens...

Van Wijk

Citaat van: Mickey op 09 juni 2015 - 16:27:35
Hebben jullie enig idee waarom het Honda vooralsnog niet lukt om de motor krachtiger te maken? Waar het 'm in zit? Ook zij hebben in het verleden hun successen gekend en zijn al lang bezig met hybridetechnologie. Vooral de omvang van de huidige achterstand verbaast mij.
Goede vraag, je slaat de spijker op zijn kop.
Hie wil ik ook meer ( meningen ) over lezen

Dimensie

Toen Lewis van Mc Laren naar Mercedes ging riep iedereen dat dit een slechte keuze was?
De Honda swap was ook al een goede keuze want ja in een straatauto hadden ze de technologie ook al en een paar decenia terug hadden ze ook wat sucsses gehad in de f1?
Het niet oppakken om van te voren eens onder de Honda naam eens te testen en het laat beginnen aan de motor en nog later vertrekken naar het onderkomen in Engeland is ook geen enkel probleem?
Mc Laren tekent een topcoureur die eigenlijk liever bij Mercedes rijd en bij Ferrari het geduld niet meer kan opbrengen om weer eens over een winnendewagen te beschikken is ook zo positief?
En dan nog niet te spreken over de resultaten in de afgelopen jaren met de beste krachtbron van het veld het minder doen dan alle andere teams die er ook mee rijden?
En financieel is een winst van een magere 15mil~ iets om trots op te zijn?

Ik zie niet veel goeds bij McLaren de laatste jaren en ik snap niet dat men zoveel vertrouwen heeft in dit team.



0634

Dat is omdat alle ingrediënten goed zijn. Beginnend bij Ron Dennis en Eric Boullier en het team dat achter hen staat. Honda is in de basis een uitstekende fabrikant, Alonso en Button zijn goed. Allemaal bewezen winnaars. Plus de faciliteiten en de financien zijn prima. Dus daar kan iets uitstekends uit voortkomen. Of dat ook lukt is uiteraard vers twee maar in principe is alles voorhanden om te gaan winnen.

En dat Alonso liever bij Merc rijdt... tja... 9 vd 10 rijdt momenteel het liefst voor Merc denk ik. Maar dat is niet omdat Merc zo geweldig is om voor te rijden, maar simpelweg omdat ze de beste wagen hebben. Als McLaren dat zou kunnen inhalen wil Alonso liever voor McLaren rijden. Dus daar zie ik weinig problemen in.

Hamilton#44

Citaat van: Perton op 09 juni 2015 - 16:22:45Dus ja, leuk dat ze even snel zijn als vorig jaar, maar de concurrentie is sneller geworden. En stilstand in de F1 is achteruitgang (sorry voor dit oude cliché).

Ze staan dus juist niet stil, met een nieuwe motorleverancier zijn ze nu al net zo snel als vorig jaar, toen ze de beste motor van het veld hadden. Die auto is afgezien van de motor dus echt niet slecht.

Hamilton#44

Denk dat de McLaren met een Mercedes motor dit jaar wel eens hoge ogen had kunnen gooien. Denk dat ze dan het 2e team waren na Mercedes. Maar goed, dat blijft natuurlijk koffiedik kijken maar de aanwijzingen zijn wel in de richting.

0634

Maar McLaren had niet het doel om het tweede Mercedes team te zijn. En dat zou het maximaal haalbare voor hen zijn: een rol achter Mercedes. De Duitsers zouden nooit toestaan dat een klant van hen hen zou verslaan in de wereldtitelstrijd. McLaren had er dus niet veel aan om bij Merc te blijven. Vanaf het moment dat Merc solo ging, wist McLaren dat ze om zich heen moesten gaan kijken. Terecht. Want tweede zijn is hetzelfde als zesde voor een team als McLaren: niks.

Dimensie

Citaat van: Hamilton#44 op 12 juni 2015 - 14:37:09
Denk dat de McLaren met een Mercedes motor dit jaar wel eens hoge ogen had kunnen gooien. Denk dat ze dan het 2e team waren na Mercedes. Maar goed, dat blijft natuurlijk koffiedik kijken maar de aanwijzingen zijn wel in de richting.

Ze hebben al jaren een Mercedes motor en het is al jaren waardeloos.
Ik zie nou niet die geweldige sector of regen tijden om alles maar op de motor te gooien dus dat koffiedik gebruik ik voorlopig wel om de katten uit de tuin te houden  :D


Citaat van: Jeroen op 12 juni 2015 - 17:11:15
Maar McLaren had niet het doel om het tweede Mercedes team te zijn. En dat zou het maximaal haalbare voor hen zijn: een rol achter Mercedes. De Duitsers zouden nooit toestaan dat een klant van hen hen zou verslaan in de wereldtitelstrijd. McLaren had er dus niet veel aan om bij Merc te blijven. Vanaf het moment dat Merc solo ging, wist McLaren dat ze om zich heen moesten gaan kijken. Terecht. Want tweede zijn is hetzelfde als zesde voor een team als McLaren: niks.

Tweede is altijd een bak meer punten en geld als 6e en voor sponsors veel aantrekkelijker.
Mercedes zou niet blij zijn maar ze hebben liever een Mclaren-mercedes die wint dan een Ferrari of Renault etc.
Ook is het is maar al te handig dat een Mercedes team als Williams veel punten bij Rb en Ferrari weghoud. Je kan mij niet wijsmaken dat ze alle bekers voor 2e plaatsen weggooien, die zijn een teken dat het team gezond is en een boost voor het hele team om een tandje bij te zetten en de volgende keer te winnen.
Honda wil ook met meer teams in zee dus ik zie niet in dat ze er veel mee opschieten op langere termijn.

0634

Het interesseert Mercedes geen drol of Williams of Ferrari tweede wordt. Dat maakt ze echt niks uit.

Maar het gaat om wat eerder werd gezegd: McLaren was dan misschien wel het tweede Mercedes team geweest. McLaren heeft geen ambities om tweede te zijn, en eerste zullen ze echt nooit worden met een Mercedes motor.

Ik vind het absoluut verstandig, avontuurlijk en top van ze dat ze met Honda in zee zijn gegaan, nog even los ervan dat het goed is voor de F1, een nieuwe constructeur. McLaren gaat niet voor plek 2, daar heb je niks aan.

Ik snap de keuze volledig. Daarmee tonen ze aan veel ambities te hebben en bereid zijn hun nek uit te steken.

Perton

Citaat van: Hamilton#44 op 12 juni 2015 - 14:06:11
Citaat van: Perton op 09 juni 2015 - 16:22:45Dus ja, leuk dat ze even snel zijn als vorig jaar, maar de concurrentie is sneller geworden. En stilstand in de F1 is achteruitgang (sorry voor dit oude cliché).

Ze staan dus juist niet stil, met een nieuwe motorleverancier zijn ze nu al net zo snel als vorig jaar, toen ze de beste motor van het veld hadden. Die auto is afgezien van de motor dus echt niet slecht.
als geïsoleerd geval is het niet verkeerd nee. Alleen hebben we in de realiteit nou eenmaal te maken met een concurrentie die zichzelf ook heeft verbeterd, dus voorlopig blijft McLaren nog altijd twee stappen achterstand hebben. 2009 heeft bewezen dat McLaren in staat is dat om te buigen, maar de jaren erna hebben ook laten zien dat McLaren vaak (misschien op 2012 na) ook toch wel met een achterstand begon.

Op de lange termijn zie ik het allemaal wel goedkope,  maar ik heb er een hard hoofd in dat men volgend jaar al iets kan neerzetten.