is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 02 januari 2015 - 18:54:20
Citaat van: Perton op 02 januari 2015 - 18:40:18
Citaat van: Verstappenfans.nl op 02 januari 2015 - 18:28:32
Hamilton is ook erg actief om een team naar zijn hand te zetten, vraag Alonso maar eens hoe die daar over denkt.. Die werd gek van hem bij McLaren en dan vooral vanwege zijn gezeur. :D
Misschien had ie dan wat beter zijn best moeten doen tegenover een rookie. Dan was er ongetwijfeld ook wat beter naar hem geluisterd.

Naja, als Dennis hem nr 1 status had gegeven, was hij met twee handen op zijn rug kampioen geworden. Dus hij had wel een punt.
En dat was idd ook het probleem in 2007. Beide coureurs hadden met hun handen op de rug kampioen geworden als ze steun kregen van het team. Nu lieten ze het de 2 maar uitvechten op de baan en Kimi ging er mee vandoor. En tot op de dag van vandaag vind ik dat ook de beste beslissing. Mochten Hamilton en Alonso ( of coureurs van gelijke status) weer in een top team komen, laten ze het maar lekker uitzoeken op de baan.

Wat ik overigens altijd frappant vind, is dat heel veel mensen beweren dat Alonso werd tegen gewerkt en Hamilton alle steun van Mclaren kreeg. En gek genoeg beweren ze ook nog eens dat Hamilton Alonso niet verslagen heeft. Maar ik genoot van Mclaren 2007. Het had alles op de baan, het had alles in de politiek en het hat alles op internet.

0634

Ik geloof ook wel dat Alonso op een bepaald moment werd tegengewerkt hoor. De man heeft spygate la t en lekken en reken maar dat hij daarna niet meer op de steun van Ron kon rekenen.

0634

En nog over dat zeuren van rijders: ik vind het schitterend als Button cynisch over de radio roept na een eerdere foute call van het team: 'Really? Are you sure this time?'

Racingnews365

Ach , iedere rijder zal ooit eens zeuren, maar sommige rijders klagen over iedere scheet die dwars zit. "Zagen jullie ook dat Jantje met zijn linkervoorwiel een millimeter buiten de baan kwam" , "ik werd gehinderd door Jantje " of dat "vingertje" van sommige rijders als ze eens een Marussia in moesten halen.
Volgens mij is een onderdeel van racen dat er andere rijders op de baan zijn, soms heb je een keer een paar tiende hinder.

De wedstrijdleiding houdt die dingen nauwlettend in de gaten en mocht er iets gebeuren dat niet door de beugel kan dan grijpen ze in. Ik vergelijk het maar met het gemekker bij voetbal over een gele kaart voor de tegenstander.

Overigens moeten ze een boordradio gewoon uitschakelen en alleen gebruiken in geval van nood op een FIA frequentie bij ongevallen waarbij gevaar is, of bij technisch malheur om de motor/bak/auto te sparen.

Alonso wil bij McLaren nu weer een nummer 1 status hebben. Veel zal afhangen van de eerste races en hoe de krachtsverhoudingen tussen Button en Alonso liggen.
Fan, volger en journalist van/over formule1, motogp, Dakar.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 03 januari 2015 - 16:37:06
Ik geloof ook wel dat Alonso op een bepaald moment werd tegengewerkt hoor. De man heeft spygate la t en lekken en reken maar dat hij daarna niet meer op de steun van Ron kon rekenen.
Tegengewerkt geloof ik niet, niet de voorkeur krijgen of Hamilton voorkeursbehandeling geven geloof ik wel. Ik weet niet of je dat bedoelde. Maar dat ging volgens mij pas van af Spa, dus de laatste 3 races zou dat dan het geval zijn geweest.
Maar Dennis was met beide coureurs niet blij na Hongarije. Maar goed, we hebben een heel gaaf jaar gezien en dat was voor mij belangrijkste.

Overigens nog over dat zeuren. Ik vind het wel vervelend en echt zeuren als een coureur na 10 weken nog steeds over het zelfde voorval blijft door draven. Ik vind het al vervelend van me zelf als ik jullie soms pagina's lang moet overtuigen van mijn gelijk ;D.

0634

Tja, de ene rijder een voorkeursbehandeling geven is in mijn ogen precies hetzelfde als de andere rijder benadelen. Nou heb ik geen concreet bewijs uiteraard, maar gezien de sfeer van die dagen kan ik me niet voorstellen dat Dennis zijn best deed Alonso kampioen te laten worden.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 04 januari 2015 - 11:03:32
Tja, de ene rijder een voorkeursbehandeling geven is in mijn ogen precies hetzelfde als de andere rijder benadelen. Nou heb ik geen concreet bewijs uiteraard, maar gezien de sfeer van die dagen kan ik me niet voorstellen dat Dennis zijn best deed Alonso kampioen te laten worden.
Ja het is een beetje hoe je het opvat. Misschien een beetje het zelfde als stilstand is achteruitgang.

Maar stel dat het waar is, had het niet zo heel veel invloed. Als Alonso werd tegen gewerkt, dan wel 2de behandeling kreeg, was dat pas na België. Dus maar 3 races dat dat werkelijk dan het geval zou zijn geweest. Maar Japan maakte hij zelf een fout die hem de zege koste, China Viel Hamilton zelf uit en Brazilië had Hamilton problemen met de bak/maakte zelf een fout en een verkeerd knopje. Dus echt invloed zou eventuele tegen werken van Mclaren niet hebben gehad.


Maar om dan even terug te komen op 2015, ik ben benieuwd hoe Alonso dat nu zou aan pakken. Heeft hij Dennis vriendelijk doch dringend gezegd dat hij Nr1 word en er geen fratsen meer komen zoals in 2007

0634

Ik denk dat het heel veel invloed heeft gehad. Echt heel veel. Waarbij Alonso overigens zelf ook niet vrijuit ging.

Verder, ach, zover ik altijd heb begrepen heeft hij bij Ferrari ook nooit een passage in zijn contract gehad waarin stond dat hij de nr 1 was, het was gewoon zo omdat hij van Massa en Raikkonen niet veel te duchten had. Dus of hij dat nu wel heeft laten opnemen... geen idee.

Kootje

#638
Ik denk dat het wel meeviel, de invloed van die tegenwerking. Het was namelijk niet zo dat Hamilton ineens véél sneller was dan hem. Hun onderlinge prestaties bleven gewoon gelijkwaardig, wat ze ook vóórdat de ellende begon waren. Ik vraag me dan ook oprecht af of er überhaupt sprake was van tegenwerking.

Ja ... in de ogen van Fernando zal dat wellicht zo geweest zijn. Hij kreeg niet die nr1 status waar hij zo naar verlangde en zal ook uit het test/ontwikkelingsprogramma gezet zijn nadat duidelijk werd dat het bij 'n eenjarige deal bleef. Dat zou je als tegenwerken kunnen ervaren, maar dat eerste zal je bij teams als McLaren toch zelf af moeten dwingen en deed hij niet, dat tweede is niet meer dan logisch en gebeurd overal.

Op andere manieren werd hij volgens mij in ieder geval niet tegengewerkt. Hij kreeg nog steeds de nieuwe onderdelen op z'n auto, hij werd niet benadeeld door mindere pitsstopstrategiën en zijn crew werkte nog net zo hard om 'n geode en competitieve auto op de baan te brengen. Dus ... ;) 

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 05 januari 2015 - 06:24:00
Ik denk dat het heel veel invloed heeft gehad. Echt heel veel. Waarbij Alonso overigens zelf ook niet vrijuit ging.

Verder, ach, zover ik altijd heb begrepen heeft hij bij Ferrari ook nooit een passage in zijn contract gehad waarin stond dat hij de nr 1 was, het was gewoon zo omdat hij van Massa en Raikkonen niet veel te duchten had. Dus of hij dat nu wel heeft laten opnemen... geen idee.
Misschien zou het wel veel invloed hebben gehad, maar uiteindelijk heeft het niet veel verschil gemaakt. Japan viel hij uit door eigen schuld, China werd hij 2de en Brazilië 3de. Beide races had hij denk ik niet heel veel beter hebben kunnen doen. Ik denk ook niet dat het tegenwerken van Mclaren hem de titel heeft gekost.

Overigens doelde ik meer op het feit dat Alonso en Dennis niet de beste relatie hebben/hadden in en na 2007. Ik denk dat Alonso zeker wilt zijn dat hij niet weer te kakken word gezet als het een beetje moeilijker gaat dan verwacht. Want ik geloof ook wel dat Hamilton meer steun genoot van Dennis, maar ze werden over het hele jaar genomen gelijkwaardig behandeld en dat wil Alonso nu voorkomen denk ik.

Hamilton#44

Feit blijft dat Dennis een blunder gemaakt heeft in 2007, hij trekt voor heel veel geld Alonso aan om vervolgens ruzie met hem te maken. Als zijn ego hem niet in de weg zat had hij met Alonso gewoon WK geworden. Hij zag echter zijn kans schoon om via Hamilton Alonso een loer te draaien, die gok heeft hem de titel gekost want Hamilton kon het toen nog niet waarmaken.

FolkertE

Citaat van: Hamilton#44 op 05 januari 2015 - 12:13:27
Feit blijft dat Dennis een blunder gemaakt heeft in 2007, hij trekt voor heel veel geld Alonso aan om vervolgens ruzie met hem te maken. Als zijn ego hem niet in de weg zat had hij met Alonso gewoon WK geworden. Hij zag echter zijn kans schoon om via Hamilton Alonso een loer te draaien, die gok heeft hem de titel gekost want Hamilton kon het toen nog niet waarmaken.
De blunder van Dennis, was om beide rijders zelfde behandeling te geven en de situatie verkeerd hebben ingeschat. Als ze Lewis in China gewoon naar binnen hadden gehaald toen Lewis er om vroeg, hadden ze het kampioenschap ook binnen gehad. Japan en Hongarije zijn fouten van Alonso die hem ook de titel hebben gekost. Dus waarom zijn de fouten van Hamilton erger dan de fouten van Alonso?

Perton

Achteraf is makkelijk praten inderdaad. Als Alonso in 2010 niet achter Petrov vast had gezeten, was het van Red Bull een blunder geweest om geen teamorders in Brazilië uit te vaardigen.

Of Alonso een nummer 1-status had moeten krijgen... ik ben daar in de huidige F1 niet zo'n voorstander van. In vroeger tijden, toen de auto's allemaal nog wat vaker kapot gingen enzo, kon ik het nog wel begrijpen, maar nu zijn die auto's zo betrouwbaar... om die reden zou je het al bijna niet meer hoeven doen. Ik waardeer het wel als team liever op deze wijze verliezen dan winnen met teamorders, die in die jaren natuurlijk nog gewoon verboden waren, dat moeten we ook gewoon niet vergeten. Een kopmanstatus van Alonso (niet zozeer qua behandeling, maar wel het in de juiste positie brengen tijdens de races) zou gewoon illegaal zijn geweest.

Begrijp me niet verkeerd, ik had het helemaal niet onlogisch gevonden als Alonso in 2007 kopman was geweest. Maar het een blunder noemen dat hij dat niet was... da's echt heel makkelijk praten met de wijsheid achteraf. Zo kan ik ook wel zeggen dat het een blunder was dat Schumacher in 1999 naar Engeland was afgereisd. Zoals Folkert al zei: al was Hamilton één ronde eerder binnengekomen in China, dan was ie vermoedelijk gewoon kampioen geweest, had niemand het over een blunder gehad, maar over de geniale zet van Dennis om dat onbewezen talent zijn gang te laten gaan. Overigens had ik me toen verslapen en schakelde ik de tv precies aan op het moment dat Hamilton in het grind stond, dus of hij zelf eerder om een pitstop heeft gevraagd, weet ik niet, maar da's mijn punt ook verder niet.

FolkertE

Precies. De enige blunder die begaan is, is het onderschatten van de gestolen informatie die het team heeft gekregen. Dat had Dennis beter moeten op lossen.

Maar een absolute nr 1 ben ik ook geen voorstaander van. Maar wel als 1 van de 2 een echte kans op de titel maakt en de andere slechts mee rijd voor de punten. Zoals Kimi en Fernando. Als Kimi een kans op de overwinning had, had hij die gewoon moeten afstaan om Alonso eventueel kampioen te laten worden. (hypothetisch natuurlijk.)

Maar de auto;s zijn helemaal niet zo betrouwbaar hoor. 2012 heeft betrouwbaarheid Hamilton de titel gekost. 2014 had het hem ook de titel kunnen kosten.

Ik heb die race live gezien en Hamilton vroeg al een aantal ronden of het niet beter was naar binnen te gaan want de banden waren op. En het team wilde wachten op de eventuele regen die nog in de lucht hing. En als ik dan aan die race denk, kan ik me ook moeilijk voorstellen dat Alonso echt werd tegen gewerkt. Als je coureur aangeeft dat de banden bijna op zijn, laat je hem niet onnodig buiten rijden.

Jehoentelaar

De auto's zijn ontzettend betrouwbaar. Geregeld kwam in recente jaren vrijwel het hele veld aan de finish. Dat was in de gehele F1-geschiedenis op de recente periode na vrijwel ondenkbaar. Maar ja, ondanks dat valt iedereen wel een keer uit tijdens het seizoen, ook de titelklanten. Zo houd je elk jaar die betrouwbaarheidsdiscussie (niks mis met dat terugrekenen verder), terwijl de invloed eigenlijk heel klein is.

[/sidenote]