is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

0634

Mja, het is hetzelfde of je Feyenoord/AC Milan/Arsenal/Liverpool/Inter etc etc nog topclubs vindt. Ik vind structureel van wel. Maar goed, ieder zijn eigen mening uiteraard. Er is geen definitie van.

Matthijs

McLaren had in 2012 nog een topauto (snelste in qualy), Alonso werd in de Ferrari vorig jaar nog tweede in de stand. Voor mij zijn McLaren en Ferrari dus niet alleen qua namen nog topteams.

Hamilton#44

Ik denk dat topteam zijn meer inhoudt dan alleen maar op het podium te finishen.
Aan de andere kant zijn podium finishes natuurlijk wel een vereiste om een topteam te kunnen zijn.
Het ligt er een beetje aan welke criteria je neemt.

janke

Citaat van: Jozef op 13 december 2014 - 22:16:12
Williams heeft bij mijn weten in 10 jaar tijd 1 GP gewonnen en al heel lang niet meegestreden om titels. Die zijn echt geen topteam meer.

De grote winnaars voor Williams ben je gemakshalve even vergeten. Er is een tijd geweest dat Ferrari sucks, en nog steeds.
Some things are too important to be left in the past.

Jozef

Die grote winnaars dateren uit een tijd dat Max Verstappen niet/nauwelijks geboren was...

janke

Citaat van: Jozef op 18 december 2014 - 23:10:13
Die grote winnaars dateren uit een tijd dat Max Verstappen niet/nauwelijks geboren was...

En ???
Some things are too important to be left in the past.

0634

Dat het wel lang geleden is om Williams nog een top team te noemen bedoelt Jozef. Dat ben ik wel met hem eens overigens. De prestaties van Williams en McLaren de afgelopen 10 jaar zijn mi niet te vergelijken.

Kootje

Maar hoe lang mag 'n team dan niet meer meedoen om de prijzen alvorens het 't predicaat topteam kwijtraakt? Is dat al na 'n jaar zonder successen, zoals Ferrari nu. Is het na 2 jaar zoals bij McLaren het geval is. Of moet er 5 jaar overheen gaan, of zelfs 10? Waar ligt die grens dan?

Voor mij persoonlijk ligt die grens op 3 jaar zonder serieuze successen. En met die serieuze successen bedoel ik meerdere overwinningen en pertinent strijden om het podium gedurende het seizoen, niet 'n uitschieter zoals Williams in Barcelona 'n paar jaar terug of het dubbele podium van McLaren dit jaar dat men notabene te danken had aan de DQ van Ricciardo. Uiteraard moet je daarbij wel in ogenschouw nemen dat vechtyen om de overwinning erg lastig wordt wanneer één team oppermachtig is zoals Mercedes afgelopen jaar en Red Bull, Ferrari, Williams, McLaren, Lotus etc. in het verleden waren. Echter vind ik dat 'n topteam in dat geval nog steeds moet kunnen strijden om P3 t/m5, iets wat Williams al jaren niet meer deed en McLaren niet meer doet.

Williams is imo dus allang geen topteam meer, maar is hopelijk op de weg terug. Afgelopen seizoen was wat dat betreft topteamwaardig, maar ook hierin hanteer ik het criterium dat men 3 seizoenen op rij topteamwaardig moet presteren om die eretitel te verdienen. McLaren staat wat mij betreft op het punt die status te verliezen. Daarvoor hebben ze met slechts 2 podia en 'n handvol 4e/5e plaatsen (6) over de afgelopen 2 seizoenen gewoonweg niet de benodigde prestaties geleverd. Dus nog zo'n seizoen en mijn grens is bereikt. Ferrari doet het wat dat betreft alweer beter, al was afgelopen jaar ook dramatisch met 2 podia en 7 4e/5e plaatsen. Echter is dit pas hun eerste dramatische jaar, al zullen de tifosi dat anders zien, en hebben zij imo nog wat langer respijt.

Faciliteiten, personeelsbestand, line-up, begroting etc. tellen ook mee, maar zijn wat mij betreft randzaken. Voor mij behelzen deze opgeteld slechts 25% van wat er nodig is om de titel topteam te verdienen. Toyota had al die zaken ook, geen topteam. Zelfde geld voor BAR-Honda en ook dat is nooit geen topteam geweest. Prestaties, daar draait het om in de sport, dat moet de doorslaggevende factor zijn. Blijven die uit, dan verdien je de naam topteam simpelweg (nog) niet (meer). Vraag is alleen hoelang die prestaties uit mogen blijven of hoe lang men moet presteren om het (nog) wel te verdienen. Voor mij is dat 3 jaar.

Fietser

Voor mij hangt het predicaat 'topteam' niet zozeer samen met een bepaald aantal jaren van succes. Ambitie en middelen zijn m.i. de zaken die een team top maken, zoals ik al eerder schreef. Een team moet deze 2 elementen in huis hebben om tot de Spitzengruppe te behoren. McLaren heeft ieder jaar weer de reëele ambitie om prijzen/titels te pakken. Dat geldt ook voor Red Bull en (iets minder) Ferrari. Sinds twee jaar geldt dat zeker ook Mercedes. Bekijk bijv. hun rijders line-up, dat zegt genoeg! Natuurlijk willen Williams, Lotus, Force India e.d. ook titels grijpen, maar iedereen vermoedt stiekem wel dat zoiets moeilijk haalbaar is, ofschoon verrassingen nooit zijn uit te sluiten. Maar als McLaren, Mercedes, Red Bull of Ferrari in dit tijdsgewricht de prijzen pakken, dan is dat nooit echt een verrassing. Zulks is voor mij, zo ongeveer, de definitie van een topteam.

Tuesday

Citaat van: Fietser op 19 december 2014 - 12:37:28
Voor mij hangt het predicaat 'topteam' niet zozeer samen met een bepaald aantal jaren van succes. Ambitie en middelen zijn m.i. de zaken die een team top maken, zoals ik al eerder schreef. Een team moet deze 2 elementen in huis hebben om tot de Spitzengruppe te behoren. McLaren heeft ieder jaar weer de reëele ambitie om prijzen/titels te pakken. Dat geldt ook voor Red Bull en (iets minder) Ferrari. Sinds twee jaar geldt dat zeker ook Mercedes. Bekijk bijv. hun rijders line-up, dat zegt genoeg! Natuurlijk willen Williams, Lotus, Force India e.d. ook titels grijpen, maar iedereen vermoedt stiekem wel dat zoiets moeilijk haalbaar is, ofschoon verrassingen nooit zijn uit te sluiten. Maar als McLaren, Mercedes, Red Bull of Ferrari in dit tijdsgewricht de prijzen pakken, dan is dat nooit echt een verrassing. Zulks is voor mij, zo ongeveer, de definitie van een topteam.
ben ik het helemaal mee eens.

Hamilton#44

Denk persoonlijk dat met name de financiële middelen een factor zijn. En je moet in het verleden wel wat klinkende resultaten geboekt hebben.

Tuesday

Citaat van: Hamilton#44 op 19 december 2014 - 13:09:07
Denk persoonlijk dat met name de financiële middelen een factor zijn. En je moet in het verleden wel wat klinkende resultaten geboekt hebben.
dat natuurlijlk ook. Toyota bv had wel de middelen en de ambitie, maar dat is nooit een topteam geweest.

Hamilton#44

Precies, dat is een mooi voorbeeld.

Jozef

Citaat van: Fietser op 19 december 2014 - 12:37:28
Voor mij hangt het predicaat 'topteam' niet zozeer samen met een bepaald aantal jaren van succes. Ambitie en middelen zijn m.i. de zaken die een team top maken, zoals ik al eerder schreef. Een team moet deze 2 elementen in huis hebben om tot de Spitzengruppe te behoren. McLaren heeft ieder jaar weer de reëele ambitie om prijzen/titels te pakken. Dat geldt ook voor Red Bull en (iets minder) Ferrari. Sinds twee jaar geldt dat zeker ook Mercedes. Bekijk bijv. hun rijders line-up, dat zegt genoeg! Natuurlijk willen Williams, Lotus, Force India e.d. ook titels grijpen, maar iedereen vermoedt stiekem wel dat zoiets moeilijk haalbaar is, ofschoon verrassingen nooit zijn uit te sluiten. Maar als McLaren, Mercedes, Red Bull of Ferrari in dit tijdsgewricht de prijzen pakken, dan is dat nooit echt een verrassing. Zulks is voor mij, zo ongeveer, de definitie van een topteam.

Dit is voor mij ook de crux inderdaad. Je kunt als topteam een rotjaar hebben of zelfs twee, maar zolang je op een realistische manier kunt zeggen "volgend jaar doen we mee om de prijzen" dan ben je voor mij een topteam. Dat zijn nu Mercedes, Ferrari, Red Bull en McLaren. Ferrari en McLaren kunnen die status op korte termijn verliezen, Williams kan hem terugwinnen. Red Bull is onzeker omdat het nog moet blijken of het vertrek van Newey een aderlating zal zijn, of dat het allemaal wel meevalt (een F1-auto is tenslotte niet het ontwerp van één man).

0634

Citaat van: Tuesday op 19 december 2014 - 12:44:07
Citaat van: Fietser op 19 december 2014 - 12:37:28
Voor mij hangt het predicaat 'topteam' niet zozeer samen met een bepaald aantal jaren van succes. Ambitie en middelen zijn m.i. de zaken die een team top maken, zoals ik al eerder schreef. Een team moet deze 2 elementen in huis hebben om tot de Spitzengruppe te behoren. McLaren heeft ieder jaar weer de reëele ambitie om prijzen/titels te pakken. Dat geldt ook voor Red Bull en (iets minder) Ferrari. Sinds twee jaar geldt dat zeker ook Mercedes. Bekijk bijv. hun rijders line-up, dat zegt genoeg! Natuurlijk willen Williams, Lotus, Force India e.d. ook titels grijpen, maar iedereen vermoedt stiekem wel dat zoiets moeilijk haalbaar is, ofschoon verrassingen nooit zijn uit te sluiten. Maar als McLaren, Mercedes, Red Bull of Ferrari in dit tijdsgewricht de prijzen pakken, dan is dat nooit echt een verrassing. Zulks is voor mij, zo ongeveer, de definitie van een topteam.
ben ik het helemaal mee eens.


en ik ook.