is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

Jozef

Breaktest heeft wel een punt als het om het verhaal binnen de F1 gaat hoor. Legendarische namen en wereldtitels kan McLaren ook in grote aantallen voorleggen. En het grote publiek weet echt niet wie Nuvolari, Hawthorn, Von Tripps en Bandini waren (die laatste ken ik zelf niet eens).

Maar IEDEREEN kent de naam Ferrari, dankzij de sportwagens waar ook iedereen zijn hoofd naar omdraait als ze achter je opduiken. Dat maakt dat ook het F1-team Ferrari voor iedereen bekend is.

0634

Dat is wat ik (we) bedoel (en). Het is het totaalpakket. Alles bij elkaar. De legende die Ferrari is. Daarom harken ze veel geld aan marketing en merchandising binnen. Het is te eenvoudig om te zeggen: zo moeten andere teams het ook doen, gewoon één vaste kleur. Het verkopen van je livery is natuurlijk ook gewoon een hele interessante optie voor sponsoren. Iets dat McLaren naar mijn mening altijd heel goed heeft gedaan en wat ze bakken met geld én herkenbaarheid heeft opgeleverd.

Kootje

Ik denk zelfs dat het vasthouden aan één bepaalde kleurstelling eerder tegen je werkt dan dat je hier je voordeel mee behaalt, daar waar het 't binnenhalen van sponsoren betreft. In het geval van gelijke prijzen en even succesvolle teams, zal een bedrijf dat bv groen als hoofdkleur heeft sneller in zee gaan met 'n team dat bereid is om 'n groene livery aan te nemen dan met 'n team dat deze bereidwilligheid niet heeft.

Breaktest

Citaat van: Jeroen op 12 november 2014 - 20:28:02
Dat is wat ik (we) bedoel (en). Het is het totaalpakket. Alles bij elkaar. De legende die Ferrari is. Daarom harken ze veel geld aan marketing en merchandising binnen. Het is te eenvoudig om te zeggen: zo moeten andere teams het ook doen, gewoon één vaste kleur. Het verkopen van je livery is natuurlijk ook gewoon een hele interessante optie voor sponsoren. Iets dat McLaren naar mijn mening altijd heel goed heeft gedaan en wat ze bakken met geld én herkenbaarheid heeft opgeleverd.
Natuurlijk gaat het om het totaalpakket, maar sommige factoren wegen zwaarder dan andere. De sportwagentak, zoals Josef al aangeeft, zal vast ook een deeltje hebben bijgedragen, maar vast niet heel groot. Het grote publiek kent Ferrari toch vooral van F1. Zo onderscheidend ten opzichte van andere supercars zijn hun auto's niet, behalve -en daar gaan we weer - dat Ferrari ook daar haar huiskleur zo veel mogelijk doorvoert. (Misschien een leuke test: vraag 10 vrouwen in je omgeving waar ze Ferrari van kennen en kijk wat ze als eerste zeggen). Zuid-Europese passie vind ik ook een magere verklaring. Er zijn zoveel Italiaanse teams geweest, zelfs met historie - zoals Alfa Romeo, waar die passie niet voor gold. Bovendien kunnen Engelse fans even chauvinistisch zijn.

Kootje

Citaat(Misschien een leuke test: vraag 10 vrouwen in je omgeving waar ze Ferrari van kennen en kijk wat ze als eerste zeggen).

In mijn omgeving ... niet vd Formule 1 in ieder geval. Het is eerder door het gedweep van hun vriend/man met de sportwagens, of anders door Hollywood en de bijbehorende gossip/glossys. Formule 1 staat echter heel ver van de vrouwen in mijn omgeving af. Maar goed ... ik heb van het weekend 'n feestje, dus zal het daar eens uittesten.   


(als ik er aan denk)

Breaktest

Citaat van: Kootje op 12 november 2014 - 21:01:11
Ik denk zelfs dat het vasthouden aan één bepaalde kleurstelling eerder tegen je werkt dan dat je hier je voordeel mee behaalt, daar waar het 't binnenhalen van sponsoren betreft. In het geval van gelijke prijzen en even succesvolle teams, zal een bedrijf dat bv groen als hoofdkleur heeft sneller in zee gaan met 'n team dat bereid is om 'n groene livery aan te nemen dan met 'n team dat deze bereidwilligheid niet heeft.
Ik ben het met Jeroen eens, en wat jij hier ook al oppert, dat de "methode Ferrari" niet voor iedereen in de praktijk haalbaar is. Je hebt op zijn minst visie en een lange adem nodig, alleen al daarom zie ik het de meeste teams niet doen; eigenlijk vind ik McLaren een van de weinige teams bij wie het ook zou hebben gepast.  Maar dat neemt niet weg dat de methode werkt.
Om even op jou punt in te haken, ik denk dat het zowel voor als tegen je kan werken; het gaat erom hoe je ermee omgaat. Als jij altijd in groen rond rijdt, ben jij misschien juist een geschiktere kandidaat voor Heineken dan een vergelijkbaar team zonder die kleur. In dat geval kunnen team en sponsor elkaar juist versterken.  Volgens mij pakken Ferrari en haar sponsors dat vaak ook zo aan. Het is maar net in welke positie je verkeert of en in hoeverre je je aan je hoofdkleur
wilt/kunt vasthouden. Maar het punt is dat veel teams niet eens een huiskleur hebben! Tja, dan kun je er ook niet mee spelen. Heb je die wel, dan kun je bv in magere jaren als je geen hoofdsponsor kunt vinden op zijn minst daarop terugvallen en al doende een beetje aan je imago werken. Nu zie je vaak witte auto's die je even snel weer vergeet.

Jozef

Citaat van: Breaktest op 12 november 2014 - 21:33:35Het grote publiek kent Ferrari toch vooral van F1.

Ik denk dat dit het vertrekpunt is waarop jij al afwijkt van de rest van de meningen hier en dat dat ook de kern van de zaak is. Ik denk dat deze stelling helemaal niet juist is en dat daarmee ook de rest van de discussie zinloos is. No offense verder. ;)

Jozef

Om het maar weer over McLaren te hebben in plaats van over Ferrari: morgen gaat McLaren voor het eerst rijden met de Honda-motor! Oliver Turvey gaat een filmdagje afwerken op Silverstone met een MP4/29 die omgebouwd is om de Honda-PU erin te passen. Misschien het begin van de weg terug naar de top...

Breaktest

Citaat van: Jozef op 13 november 2014 - 19:12:09
Citaat van: Breaktest op 12 november 2014 - 21:33:35Het grote publiek kent Ferrari toch vooral van F1.

Ik denk dat dit het vertrekpunt is waarop jij al afwijkt van de rest van de meningen hier en dat dat ook de kern van de zaak is. Ik denk dat deze stelling helemaal niet juist is en dat daarmee ook de rest van de discussie zinloos is. No offense verder. ;)
Ook no offence, maar volgens mij wordt een discussie zinloos als je de draad kwijt raakt.
De hoofdstelling van de discussie is dat Ferrari mede iconisch is geworden doordat zij zo veel mogelijk een eenduidige kleur voert, en daardoor heel herkenbaar is en bij iedereen blijft hangen.
Of het grote publiek Ferrari meer kent van F1 of haar sportwagens is daar ondergeschikt aan lijkt me, maar zeker niet in tegenspraak met elkaar. Sterker, ik heb al aangegeven dat Ferrari daar dezelfde policy voert en de eerste stelling zelfs onderbouwt.

Jozef

Dit is een topic over McLaren, de hoofdstelling is dat Ferrari iconischer is dan McLaren dankzij de altijd rode kleur. Daar breng ik tegenin dat Ferrari vooral iconisch is geworden door de straatauto's (die idd ook meestal rood zijn) en niet/minder door de F1. Als je het daar niet mee eens bent, dan vind ik dat prima maar dan is verder discussiëren vrij zinloos.

0634

Volgens mij was de kern van deze discussie de vraag of Mclaren zijn kleuren niet moet aanpassen aan sponsoring, maar ala Ferrari vast moet houden aan een eigen kleur. Ik zei dat dat niet werkt voor alle teams, Breaktest meende van wel.

Nou, dat dus.

Breaktest

Citaat van: Jeroen op 13 november 2014 - 19:53:05
Volgens mij was de kern van deze discussie de vraag of Mclaren zijn kleuren niet moet aanpassen aan sponsoring, maar ala Ferrari vast moet houden aan een eigen kleur. Ik zei dat dat niet werkt voor alle teams, Breaktest meende van wel.

Nou, dat dus.
Breaktest zei dat dat ook niet werkt voor alle teams. Maar ja, lezen he.

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 14 november 2014 - 00:29:39
Citaat van: Jeroen op 13 november 2014 - 19:53:05
Volgens mij was de kern van deze discussie de vraag of Mclaren zijn kleuren niet moet aanpassen aan sponsoring, maar ala Ferrari vast moet houden aan een eigen kleur. Ik zei dat dat niet werkt voor alle teams, Breaktest meende van wel.

Nou, dat dus.
Breaktest zei dat dat ook niet werkt voor alle teams. Maar ja, lezen he.
wat was dan je punt? alles wat je zegt wordt weerlegt, maar toch heb je gelijk?

Breaktest

Citaat van: Jozef op 13 november 2014 - 19:46:26
Dit is een topic over McLaren, de hoofdstelling is dat Ferrari iconischer is dan McLaren dankzij de altijd rode kleur. Daar breng ik tegenin dat Ferrari vooral iconisch is geworden door de straatauto's (die idd ook meestal rood zijn) en niet/minder door de F1. Als je het daar niet mee eens bent, dan vind ik dat prima maar dan is verder discussiëren vrij zinloos.
Okee, jij denkt dus dat Ferrari haar naam vooral aan straatauto's te danken heeft, en dat haar naam even sterk zou zijn geweest als ze alle bonte kleuren zouden voeren. Kun je dat misschien nog toelichten? Zo niet, dan wordt het een ik-vind-dit, ik-vind-dat discussie en dat is inderdaad vrij zinloos.

Breaktest

Citaat van: Tuesday op 14 november 2014 - 00:33:58
Citaat van: Breaktest op 14 november 2014 - 00:29:39
Citaat van: Jeroen op 13 november 2014 - 19:53:05
Volgens mij was de kern van deze discussie de vraag of Mclaren zijn kleuren niet moet aanpassen aan sponsoring, maar ala Ferrari vast moet houden aan een eigen kleur. Ik zei dat dat niet werkt voor alle teams, Breaktest meende van wel.

Nou, dat dus.
Breaktest zei dat dat ook niet werkt voor alle teams. Maar ja, lezen he.
wat was dan je punt? alles wat je zegt wordt weerlegt, maar toch heb je gelijk?
Als iets wordt weerlegt met verdraaiingen wordt het dus niet weerlegt.
Ik citeer mezelf maar even in reactie #455:
"Ik ben het met Jeroen eens, en wat jij hier ook al oppert, dat de "methode Ferrari" niet voor iedereen in de praktijk haalbaar is."
Zo'n 24 karaats verdraaiing als Jeroen doet ben ik nog niet vaak tegen gekomen.