is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

0634

Citaat van: Breaktest op 22 april 2014 - 23:53:33
Het 'topteam' is al weer een GP-tje of 4 zonder titelsponsor. En dat terwijl het van Vodafone een jaar de tijd gekregen heeft om een opvolger te vinden.
Wat heb je toch tegen McLaren?

Maikel0230

#271
Citaat van: Breaktest op 22 april 2014 - 23:53:33
Het 'topteam' is al weer een GP-tje of 4 zonder titelsponsor. En dat terwijl het van Vodafone een jaar de tijd gekregen heeft om een opvolger te vinden.

So? Er zijn zoveel teams zonder titelsponsor, zelfs Ferrari heeft er technische gezien geen.

Zonder titelsponsor
-Caterham F1 Team
-Scuderia Ferrari
-Lotus F1 Team
-Marussia F1 Team
-McLaren Mercedes
-Sauber F1 Team
-Scuderia Toro Rosso

Met titelsponsor
-Sahara Force India F1 Team
-Mercedes AMG Petronas F1 Team
-Infiniti Red Bull Racing
-Williams Martini Racing

Citaat van: Jeroen op 23 april 2014 - 06:34:28Wat heb je toch tegen McLaren?

Dat vraag ik mij dus ook af.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Breaktest

Citaat van: Jeroen op 23 april 2014 - 06:34:28
Citaat van: Breaktest op 22 april 2014 - 23:53:33
Het 'topteam' is al weer een GP-tje of 4 zonder titelsponsor. En dat terwijl het van Vodafone een jaar de tijd gekregen heeft om een opvolger te vinden.
Wat heb je toch tegen McLaren?
Ik vind de kleur niet mooi.

0634

O. Tja, dat heb je in ieder geval een goede reden.

Ajax is trouwens ook geen topclub. Ze hebben nog steeds geen vervanger voor Aegon gevonden. Maar goed, ze hebben wel mooie clubkleuren.

Jehoentelaar

Komt ook alleen doordat de IJsselmeervogels in die kleuren lopen. ;)

Arthur

AZ lijkt er op, meer mijn club dan Ajax ;D
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Arsenal ook :).

Maar terug naar McLaren: Boullier denkt dat er dusdanige vooruitgang is geboekt in de fabriek dat het team in de komende races langzaam aan zover naar voren gaat komen dat overwinningen in de buurt zullen gaan komen.

Opportunistische uitspraak zo op het eerste gezicht. Maar goed, geen idee natuurlijk wat ze daar allemaal hebben gevonden. Ze hebben natuurlijk het voordeel van de Mercedes-motor, maar een zege? Ik zou het een sterk staaltje ontwikkeling vinden om eerlijk te zijn.

Perton

Mjah Lotus werd hier op het forum ook een beetje uitgelachen toen ze 2 races terug zeiden zich op McLaren te richten, maar als we naar China kijken was Lotus in de basis gewoon sneller dan McLaren. Goed, Maldonado had wat pech waardoor het er in het weekend niet uitkwam en Grosjean viel uiteindelijk uit, maar in feite was Lotus in China wel qua snelheid de betere van de twee.

Nu wil ik niet meteen mijn volste vertrouwen in Boullier uitspreken of beweren dat McLaren daadwerkelijk op korte termijn voor de overwinningen zal gaan, maar... waarom niet? Achter Mercedes zit het niet zo gek ver van elkaar allemaal en als Mercedes een keer een misstap begaat, dan zal een team dat dat weekend best of the rest is daar van kunnen profiteren. En dat zou best wel eens McLaren kunnen zijn, mits ze zich inderdaad voldoende ontwikkelen. Op eigen kracht zie ik ze verder niet winnen nee, daarvoor is wel pech van Mercedes nodig.

Figge

McLaren is net als Ferrari een topteam in oude stijl. De laatste prijzen zijn gewonnen in het tijdperk waarin nog tussen de races door getest mocht worden. Net als bij Ferrari zal de organisatie daar ook op ingericht zijn. Ron Dennis is ook een perfectionist dus dat hij het team zo heeft neergezet verbaasd mij niets. Maar vanuit dat oogpunt gezien, denk ik dat McLaren alle (mischien zelfs wel te veel) faciliteiten heeft om een topteam te zijn maar dat de organisatie die niet goed gebruikt onder de huidige spelregels. Het team van Williams laat zien dat als je de organisatie niet goed aanpast aan de huidige tijdsgeest waar de sport in verkeerd, dit mogelijk een langere moeizame perdiode zal doormaken. Zij waren bijna failliet. Een paar jaar terug heeft Sir Frank nota bene zijn prive vermogen aangesproken om het team draaiend te houden. Als je kijkt naar de "grote 3" van voor het testverbod dat in 2009 in ging, dan heb je het over Ferrari, Williams en McLaren. Williams heeft zijn transformatie ondergaan, en lijkt (mede door de goede keuze voor Mercedesmotoren) de weg naar boven weer te hebben gevonden. Ferrari en McLaren staan volgens mij aan de vooravond van die transformatie.
Ik hoop voor McLaren dat ze in 2015 met Honda voortvarend van start kunnen gaan. Want dan kunnen zij hun status als topteam behouden, zo niet dan dreigt er een mogelijk Williams scenario.

Perton

Geen gek scenario, ik heb ooit al eens een artikel gelezen, ik weet niet meer of dat specifiek over Ferrari ging of of Ferrari én McLaren, waarin min of meer hetzelfde werd geopperd. De hele bedrijfsstructuur was nog heel erg jaren '90, terwijl een nieuw topteam als Red Bull heel anders te werk ging. Het zou waar kunnen zijn, ik weet het niet.

Tuesday

net als in een andere discussie, het zou een verklaring kunnen zijn, of een (klein) deel van het probleem. Maar t is zeker een interessante theorie. Zeker ook als je bedenkt dat er vanaf dit jaar wel weer getest mag worden. Maar goed, zoals in 2009, 2013 en ook dit jaar zitten ze er vanaf het begin al niet lekker bij, dus dan klopt er ook gewoon iets niet aan het basisontwerp en kun je je afvragen of ze wel de juiste mensen in dienst hebben. Daarnaast kun je je afvragen of ze wel de juiste coureurs in dienst hebben, met Button en Magnussen win je de oorlog niet en dan heb ik het niet eens over het rijden zelf, maar dat paar past gewoon niet bij een absoluut topteam. Ik denk dat wat dat betreft het vertrek van Hamilton ook wel een behoorlijk tikkie is geweest voor McLaren. Verder heb je natuurlijk nog de (aanstaande) breuk met Mercedes die zeker zn invloed heeft en de afgelopen jaren was daar ook nog eens de dominantie van Red Bull. En zo zullen er vast nog wel meer redenen te bedenken zijn. Hoe het precies zit, geen idee.

Wings

Citaat van: Figge op 24 april 2014 - 11:57:23
McLaren is net als Ferrari een topteam in oude stijl. De laatste prijzen zijn gewonnen in het tijdperk waarin nog tussen de races door getest mocht worden. Net als bij Ferrari zal de organisatie daar ook op ingericht zijn. Ron Dennis is ook een perfectionist dus dat hij het team zo heeft neergezet verbaasd mij niets. Maar vanuit dat oogpunt gezien, denk ik dat McLaren alle (mischien zelfs wel te veel) faciliteiten heeft om een topteam te zijn maar dat de organisatie die niet goed gebruikt onder de huidige spelregels. Het team van Williams laat zien dat als je de organisatie niet goed aanpast aan de huidige tijdsgeest waar de sport in verkeerd, dit mogelijk een langere moeizame perdiode zal doormaken. Zij waren bijna failliet. Een paar jaar terug heeft Sir Frank nota bene zijn prive vermogen aangesproken om het team draaiend te houden. Als je kijkt naar de "grote 3" van voor het testverbod dat in 2009 in ging, dan heb je het over Ferrari, Williams en McLaren. Williams heeft zijn transformatie ondergaan, en lijkt (mede door de goede keuze voor Mercedesmotoren) de weg naar boven weer te hebben gevonden. Ferrari en McLaren staan volgens mij aan de vooravond van die transformatie.
Ik hoop voor McLaren dat ze in 2015 met Honda voortvarend van start kunnen gaan. Want dan kunnen zij hun status als topteam behouden, zo niet dan dreigt er een mogelijk Williams scenario.

Interessante theorie. Uit nieuwsgierigheid wil ik je vragen naar waar je de bovenstaande wijsheid vandaan hebt? Zo slecht bedacht nog niet.

Figge

Komt allemaal uit eigen koker. Ik volg het spelletje al sinds ik 10 was. En observeer gewoon alles wat op TV te zien en volg de overige media net als iedereen hier. Naast alles wat je over rijders leest volgt ik ook wat er binnen de teams gebeurd. Ik heb de overtuiging dat mensen het verschil maken. En F1 teams zijn gewoon bedrijven. Dus kun je die organisatie structuren gewoon vergelijken met die van andere bedrijven. Bij mij op kantoor zie ik precies hetzelfde gebeuren. Steeds meer overhead. Dat gaat een keer ploffen. Bijvoorbeeld:
Bij McLaren was het op een gegeven moment zelfs zo dat ze 2 ontwerpteams hadden. In het ene jaar reden ze met de auto van de 1 en het jaar een er op met de auto van de ander. Vanuit het principe dat er dan een goed doorontwikkelde auto is aan het begin van het seizoen. Paddy Lowe en ene Neal (nog wat). Zoiets kun je alleen maar bedenken als je teveel geld hebt en de reglementen over een langere termijn stabiel blijven. Dus ik snap de gedachte. Ik vind daar wel iets van. Ik vind namelijk het risico dat de kwaliteit van de auto kan teveel fluctueren veels te groot. En volgens mij is het rendement de investering dan dus niet waard. Dit was ongeveer 10 jaar geleden zo. Maar het gevolg van zulke organisatie structuren is dat het bedrijf veel meer personeel nodig heeft. Die komen daar in dienst, hebben materialen nodig. Bijvoorbeeld een 2e productiehal. Waarschijnlijk hebben al die mensen arbeidsvoorwaarden en ontslagrecht en dergelijke. Ook in Engeland heb dat natuurlijk. Ofwel, om die reden wordt het steeds moeilijker om een team te herstructureren. Niet omdat het niet kan, maar omdat het gewoon een langdurig en ingewikkelde procedure wordt. Het wordt vooruitgeschoven, omdat het bedrijf ook operationeel moet zijn, elk jaar een nieuwe auto op de start opstelling. Dus gaat de organisatie als vanzelfsprekend struisvogelpolitiek vertonen. Doorgaan met wat het altijd doet. Maar niet aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. Je moeten dus niet alleen een nieuwe structuur mét de juiste mensen neerzetten, maar ook een procesgang in om afscheid te nemen van de niet juiste mensen. Hiervoor is gek genoeg ook weer een investeringsbudget nodig. Wat als dat er niet is omdat als je middelen aan je operationele proces opgaan? Hoe kom je er dan aan? Verandermanagement is een boeiend proces. Ferrari en McLaren gaan volgens mij moeilijke, maar enerverende jaren tegemoet. Mercedes en RBR hebben al een team dat aan de eisen van deze tijd voldoet. Het tijdperk waar niet getest mag worden. Zij werken gewoon efficiënter om nieuwe updates (die werken) op de auto te zetten. Kijk maar naar hoe RBR vorig jaar toch de ontwikkelstrijd wist te winnen.
Wat je ook niet uit het oog moet verliezen is bijvoorbeeld hoe een team mogelijk qua financiën in elkaar zit. Ik kan mij voorstellen dat oudere instituten als Ferrari en McLaren te veel posten op de balans hebben staan die feitelijk te weinig toevoegen aan het product Formule 1 auto, maar niet meer rendabel zijn. Een team als Williams deed ook aan het ontwikkelen van bijvoorbeeld vliegwiel hybride techniek en bouwen van F2 chassis' maar dat soort nevenactiviteiten kosten alleen maar geld en aandacht, ten koste van hetgeen je als bedrijf je bestaansrecht ontleent. Namelijk een F1 bouwen en competitief zijn.



Wings

Bedankt voor je uitgebreide tekst en uitleg. Heb het vluchtig doorgelezen en moet toegeven dat je analyse wel geloofwaardig oogt. Dat kan natuurlijk ook omdat ik er zelf niet bij stil heb gestaan er er dus geen mening over heb. Ik ga er straks eens goed voor zitten en je tekst aandachtig doorlezen en eventueel op reageren.

Jehoentelaar

Goed verhaal van Figge, kan mij er in vinden. :) Het is denk ik ook wel interessant om te kijken hoe het verderop op de grid gaat wat dat betreft. Ikzelf heb Force India altijd een boeiend verhaal gevonden, met die malle Indiër die met zijn hobby toch leuk meedoet in het hele geweld.