is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

Jozef

Citaat van: Dimensie op 03 februari 2014 - 10:06:46
Citaat van: Jozef op 03 februari 2014 - 00:33:56
De butterfly suspension van McLaren heeft echt helemaal niks te maken met de double deck diffuser van Brawn... McLaren heeft z'n achterophanging zo gevormd dat die een beetje werkt als een beam wing (die vanaf dit jaar verboden is). Bij Brawn was de vinding een gat in het reglement waardoor de diffuser toch veel hoger kon zijn dan de FIA eigenlijk wilde toelaten.

Waarom heeft dat er niet mee te maken?
Het is toch een extraatje dat niemand heeft, net als dat Brawn er toen zijn wagen omheen gebouwd had?
Bovendien is dit wel geen diffuser maar het werkt wel degelijk om lucht naar de diffuser te krijgen.

Net als de beam wing helpt het inderdaad om lucht uit de diffuser te trekken. Dat is dus iets helemaal anders dan de double deck diffuser en het is dan ook raar om van een Brawn-vinding te spreken. ;)

Sabai

Maar toch knap gevonden van hun. Ik verwacht ook veel van Mclaren dit jaar ik heb een gevoel dat ze een goede auto hebben.

janke

Citaat van: Kootje op 02 februari 2014 - 21:03:00
Beste Janke,

Wie heeft het hier over het wel of niet overleven dan?

Tuurlijk zal McLaren overleven, dat doet Williams ook nog steeds. Maar daarmee bescherm je je opgebouwde status van topteam niet. Die status bescherm je door de juiste resultaten te behalen. En dat gaat ze imo niet lukken als ze de komende jaren wederom het belabberde nivo van 2013 neer leggen.

Voor de duidelijkheid wil ik hier aan toe voegen dat ik niet verwacht dat McLaren de komende jaren af zal zakken tot dat nivo. Maar ..... als, met de nadruk op als, ze dat wel doen ... dan, met de nadruk op dan, zijn ze imo geen topteam meer. Nu dus nog wel.


Dat Ferrari 'n aantal jaar bagger is geweest staat hier compleet los van. Ten eerste zijn ze naar mijn weten nooit meerdere jaren (4 Ć” 5) op rij zonder enig succes (winst/podia) geweest, heb ik iig niet meegemaakt. Mocht dit wel het geval zijn geweest, dan heb je mij er iig nooit op kunnen betrappen dat ik Ferrari toen wel als topteam bestempelde.

Dan blijft mijn vraag staan, was in de jaren dat Ferrari (en dat wel een tijdje zeg) bagger was ook een topteam? Incl. Prost, Mansell enz. Of heeft Ferrari dan een streepje voor op McLaren? Leg me uit wanneer Ferrari geen topteam meer is? Ik neem aan dat je dan dezelfde maatstaf hebt als tov McLaren. Beiden overleven al jaren. Allebei is het een instituut. En daar hoort Williams ook bij. Blijkbaar heb ik een andere definitie van topteam dan jij en anderen. No problem. ;)
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

#198
Een team is voor mij 'n topteam wanneer ze meerdere jaren op rij 'n serieuze podiumkandidaat zijn in het gros vd races die die jaren verreden worden. Op dit moment zijn dat dus Red Bull, Ferrari en McLaren, terwijl Lotus aan de deur klopt. Die zullen hun prestaties vd lasatste 2 jaar echter wel vast moeten houden en liever nog verbeteren.

Wanneer een topteam meerdere jaren op rij niet aan dat criterium voldoet, zoals Williams, dan raken ze imo die status kwijt. McLaren heeft die status dus nog steeds, maar kan zich niet nog 'n paar seizoenen als 2013 op rij veroorloven. Ferrari daarentegen heeft die status weer verworven, nadat ze deze eerder verloren hadden. Tenminste ... als ze zich idd 'n jaar of 4 op rij niet met de top konden meten. 

Maar goed, dat is mijn visie daarop.

Maikel0230

Kijk beiden hebben gelijk maar ik denk dat je het vanuit dit standpunt zou moeten kunnen bekijken.

1 Ferrari kroop na die baggerjaren terug uit de put
2 de periode die williams nu kent (2005-heden) duurt veel langer dan de baggerperiode van Ferrari, die hadden nog wel eens een beter jaar zonder kampioen te worden, iets wat het huidige williams al een paar jaar niet meer kent.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Kootje

Citaat van: Maikel0230 op 03 februari 2014 - 21:44:07
Kijk beiden hebben gelijk maar ik denk dat je het vanuit dit standpunt zou moeten kunnen bekijken.

1 Ferrari kroop na die baggerjaren terug uit de put
2 de periode die williams nu kent (2005-heden) duurt veel langer dan de baggerperiode van Ferrari, die hadden nog wel eens een beter jaar zonder kampioen te worden, iets wat het huidige williams al een paar jaar niet meer kent.

1, En dus was Ferrari toen ook geen topteam, maar zijn ze het nu wel weer.
2, En zodra zij ook uit dat dal weten te klimmen en zich weer 'n aantal jaar op rij met de top kunnen meten, dan zijn zij ook weer 'n topteam.

janke

Citaat van: Maikel0230 op 03 februari 2014 - 21:44:07
Kijk beiden hebben gelijk maar ik denk dat je het vanuit dit standpunt zou moeten kunnen bekijken.

1 Ferrari kroop na die baggerjaren terug uit de put
2 de periode die williams nu kent (2005-heden) duurt veel langer dan de baggerperiode van Ferrari, die hadden nog wel eens een beter jaar zonder kampioen te worden, iets wat het huidige williams al een paar jaar niet meer kent.

En als blijkt dat Williams dit jaar sterk terugkomt met een top-chassis en regelmatig prijzen wint, wat dan? Is het dan opeens een topteam, of een topteam die na mankementen sterk terugkomt? In de geest van Ferrari en McLaren.
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

In mijn ogen is Williams dan nog geen topteam. Daarvoor zijn meerdere succesvolle jaren nodig.

Jozef

Vinden jullie het niet een beetje onzinnig om hier zo diep over verder te discussiƫren, nu zelfs met hypothetische scenario's? No offence hoor, ik vraag me gewoon af of jullie hier nog wel lol aan beleven. ;)

0634

Ik wel hoor. Het is off season, dus dan praat je ook eens over iets minder actuele zaken die eigenlijk niet zo van belang zijn. Het is inderdaad een non-discussie, maar wel vermakelijk in mijn ogen.

Ik vind en vond Ferrari altijd een topteam, ook in de mindere jaren. Dat vind ik van McLaren ook. De hele organisatie, historie, alles. Zijn gewoon door en door topteams, veel meer in mijn beleving nog dan Williams, dat toch meer een privateerteam is die een flink aantal jaren weliswaar top was, maar evenzoveel (om en nabij) jaren ook niet.

Dat zou anders zijn als McLaren een periode gaat meemaken als Williams al jaren heeft en de budgetten teruglopen, toprijders worden ingewisseld voor paydrivers als Maldonado of subtoppers die een toefje over de hill zijn als Massa. MAar zover is McLaren nog lang niet. Ik heb vertrouwen in hun lange termijn toekomst.

Dimensie

Even wat cijfers..
McLaren 742 wedstrijden en 182 overwinningen.
Williams 606 wedstrijden en 114 overwinningen.

Kootje

Mooie cijfers, maaruh ... Maldonado's winst in Barcelona even niet meegerekend, hoe lang is het geleden dat er 'n Williams op het podium stond, laat staan won?
Precies .... lang, en daarom is Williams voor mij geen topteam meer. :'(

Voor McLaren is dat pas 'n jaar geleden, en die zijn daardoor nog wel topteam. Ik ben namelijk van mening dat 'n team best wel wat krediet mag hebben, uiteindelijk heeft iedereen weleens 'n slecht seizoen. Echter zit er aan dat krediet ook 'n limiet. ;)

Dimensie

Daarmee wil ik niet zeggen dat of een team wel of niet een topteam is.
Maar het zijn cijfers om te laten zien dat dit teams zijn om rekening mee te houden.
Soms kom je met cijfers weer wat dichter bij realiteit.
Als je gemiddeld behaalde punten per race zou nemen dan zou b.v. RB het topteam zijn maar dat ga ik niet beweren.

Kootje

Citaat van: Dimensie op 04 februari 2014 - 10:29:17
Daarmee wil ik niet zeggen dat of een team wel of niet een topteam is.
Maar het zijn cijfers om te laten zien dat dit teams zijn om rekening mee te houden.
Soms kom je met cijfers weer wat dichter bij realiteit.

Ik wou dat ik je hierin gelijk kon geven, maar de realiteit zegt mij juist dat Williams allang geen team meer is om rekening mee te houden. Hopelijk doen ze mij komend seizoen deze woorden weer inslikken, maar vooralsnog hebben ze sinds 2005 niets meer laten zien.


CitaatAls je gemiddeld behaalde punten per race zou nemen dan zou b.v. RB het topteam zijn maar dat ga ik niet beweren.

Ik wel.

Red Bull staat sinds 2009 aan de top en rijgt WK na WK aan elkaar. Dan ben je imo gewoon 'n topteam, ondanks het gebrek aan historie. Historie is leuk, maar het zijn de resultaten die de doorslag geven of je top bent of niet.

Maikel0230

#209
Inderdaad, behaalde resultaten zijn garantie voor de toekomst, dat is een feit, het is mooi voor de marketing en de statistiekenboekjes maar echt voordeel halen doe je er niet uit.

Trouwens de laatste keer (buiten Maldonando zijn winst) dat een Williams het podium haalde was de tweede plaats van Nico Rosberg in Singapore 2008, lang geleden dus

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25