is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

Kootje

Citaat van: janke op 02 februari 2014 - 19:22:24
Citaat van: Kootje op 02 februari 2014 - 19:15:01
Nog wel ja, maar nog 'n paar jaar als 2013 en dan toch echt niet meer. Je kunt niet eeuwig teren op oude successen.

Och Ferrari deed er decennia over om weer eens kampioen te worden.  ;)

Je hoeft geen kampioen te worden om als topteam te boek te staan, maar je moet wel meestrijden om de winst. Met regelmaat diverse podia pakken dus. Dat deed Ferrari wel, ondanks dat ze geen kampioen werden, maar deed McLaren afgelopen jaar niet.

Kootje

Citaat van: Dimensie op 02 februari 2014 - 19:31:44
Citaat van: Kootje op 02 februari 2014 - 19:15:01
Nog wel ja, maar nog 'n paar jaar als 2013 en dan toch echt niet meer. Je kunt niet eeuwig teren op oude successen.

Wat dat betreft lijkt het erg op Williams.
Nu heeft Mc laren wel wat meer inkomsten uit verschillende bronnen en kunnen ze het misschien wat langer uitzingen.
Ze hebben in iedergeval een Brawn vinding die bedacht is toen hij nog voor Honda werkte, en laat Honda nou naar Mc Laren komen en er zijn ook geruchten dat Brawn naar MC komt

1, Williams
Ik vind de vergelijking met Williams niet opgaan. Die waren ooit topteam, maar zijn dat niet meer. McLaren is dat voor mij nog wel. Financiën spelen daarbij geen rol imo, want ondanks de matige prestaties van Williams de laatste jaren, hebben ze nog steeds 'n flink budget.

2, Honda
Ik het op voorhand nietszeggend dat Honda komt, aangezien Mercedes zich ook al jaren bewijst. Aan de motor ligt het dus niet dat McLaren afgelopen jaar faalde. De komst van Honda zou er zelfs voor kunnen zorgen dat McLaren de komende jaren afglijd naar de subtop of middenmoot. Stel dat men dit jaar weer zo'n rampseizoen beleeft en, door de gewenning aan, de eerste 2 jaar Honda ze geen succes brengt, dan vind ik ze op dat moment iig geen topteam meer. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze nooit meer 'n topteam zullen worden, maar na 4 succesloze jaren ben je imo die status kwijt.

3, Brawn
Allereerst, over welke Brawn vinding heb je het? Ennuh ... hebben de andere teams die niet ondertussen ook al? Het is immers 4 jaar geleden dat hij die vinding deed. Ten tweede, Brawn is met pensioen. http://www.gppits.net/nieuws/brawn_keert_niet_meer_terug_in_de_f1/


Dimensie

Citaat van: Jeroen op 02 februari 2014 - 19:35:31

Vind ik ook. McLaren is in alles een topteam en dit is pas het eerste jaar in lange tijd dat het echt ruk was. Laten we nou niet meteen het hele team afschrijven. Ferrari had jaren zonder successen inderdaad, dat ze soms zelfs maar middenmoot waren.

McLaren zit in de overgang naar Honda. Ron Dennis is terug, Boullier komt er wellicht bij, nieuwe teambaas, nieuwe sponsor in aantocht. Ze zijn daar serieus bezig en we zullen zien hoe het uitpakt. Maar persoonlijk vrees ik niet voor McLaren op de lange termijn. Op de korte termijn zijn zij voor mij in 2014 geen favoriet.

Ik vond de mc laren er in de test erg sterk uit zien.
Duidelijk erg strakke rondes van manussen en voor mij de darkhorse van 2014.
Dat had ik eerder niet gezegt.

janke

Citaat van: Kootje op 02 februari 2014 - 19:58:41
Citaat van: janke op 02 februari 2014 - 19:22:24
Citaat van: Kootje op 02 februari 2014 - 19:15:01
Nog wel ja, maar nog 'n paar jaar als 2013 en dan toch echt niet meer. Je kunt niet eeuwig teren op oude successen.

Och Ferrari deed er decennia over om weer eens kampioen te worden.  ;)

Je hoeft geen kampioen te worden om als topteam te boek te staan, maar je moet wel meestrijden om de winst. Met regelmaat diverse podia pakken dus. Dat deed Ferrari wel, ondanks dat ze geen kampioen werden, maar deed McLaren afgelopen jaar niet.

Ohh, dus 1 jaar wat minder dan... Raar. En je bent zeker wat mooie races vergeten met Button, winnaar?? En die podia hebben ze meestal gehad. Maargoed als jij 2013 als een meetlat vind voor McLaren, prima. ;)
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

Beter lezen Janke.

Ik zeg volgens mij duidelijk dat ik ze niet over slechts één jaar afreken en dat McLaren nog steeds 'n topteam is, maar dat dat veranderd als ze nog 'n aantal jaren als 2013 hebben. 

Dus ... als 2014, 2015 en 216 weer zo teleurstellend zijn, ze daarin niet of nauwelijks meestrijden om de podia, dán vind ik ze geen topteam meer.

Wings

Citaat van: Kootje op 02 februari 2014 - 20:12:15
1, Williams
Ik vind de vergelijking met Williams niet opgaan. Die waren ooit topteam, maar zijn dat niet meer. McLaren is dat voor mij nog wel. Financiën spelen daarbij geen rol imo, want ondanks de matige prestaties van Williams de laatste jaren, hebben ze nog steeds 'n flink budget.

Red Bull-Renault = €265m - €380m Adjusted
McLaren-Mercedes = €250m
Scuderia Ferrari = €310m
Mercedes AMG F1 = €200m
Lotus-Renault = €180m - €160m Adjusted
Force India-Mercedes = €125m
Sauber-Ferrari = €85m
Toro Rosso-Ferrari = €115m
Williams-Renault = €115m
Caterham-Renault = €105m
HRT-Cosworth = €50m
Marussia-Cosworth = €70m

http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=13047

janke

Citaat van: Kootje op 02 februari 2014 - 20:40:27
Beter lezen Janke.

Ik zeg volgens mij duidelijk dat ik ze niet over slechts één jaar afreken en dat McLaren nog steeds 'n topteam is, maar dat dat veranderd als ze nog 'n aantal jaren als 2013 hebben. 

Dus ... als 2014, 2015 en 216 weer zo teleurstellend zijn, ze daarin niet of nauwelijks meestrijden om de podia, dán vind ik ze geen topteam meer.

Vriend Kootje,

Dus de jaren dat Ferrari bagger was vergeten we even. Alleen op de naam Ferrari bleven ze toen een topteam, lachen, sorry. Dat een McLaren een slecht jaar heeft gehad staat in niks tot de toekomst. Héél simpel. Groot team die regelmatig op het podium staat. 2013 even niet, 2012 was prima met Hamilton en Button. En daar komt bij dat McLaren International een groot lijf is met alle hi-tech structuren in hun bedrijf. Miljarden omzet. Die gaan in de F1 never niet dood, geloof me. McLaren wil niets minder dan om podia strijden, dat willen ze immers allemaal. En McLaren zal ook tot 2015 overleven ook als ze niets winnen. McLaren is F1. En als je ze dan geen topteam meer noemt, prima.
Some things are too important to be left in the past.

Wings

Volgens mij begrijp je Kootje niet helemaal en zegt hij juist dat McLaren nog steeds een topteam is. Om dezelfde redenen welke jij opvoert. Overigens vind ik dat McLaren momenteel geen topteam is qua resultaat. Natuurlijk wel in hun potentie. Topteam is wat dat aangaat een breed begrip. Wanneer mag je een team een topteam noemen en wanneer niet? Ik lees hier vaak het criteria 'een jaar slecht resultaat' maar wat nu als Force India komend seizoen kampioen wordt? Zijn ze dan ook geen topteam? Moeilijk. Want wanneer wordt je een topteam en wanneer ben je topteam af? Ik denk dat het criterium een ratio is van mogelijkheid x verleden x budget.

Kootje

Beste Janke,

Wie heeft het hier over het wel of niet overleven dan?

Tuurlijk zal McLaren overleven, dat doet Williams ook nog steeds. Maar daarmee bescherm je je opgebouwde status van topteam niet. Die status bescherm je door de juiste resultaten te behalen. En dat gaat ze imo niet lukken als ze de komende jaren wederom het belabberde nivo van 2013 neer leggen.

Voor de duidelijkheid wil ik hier aan toe voegen dat ik niet verwacht dat McLaren de komende jaren af zal zakken tot dat nivo. Maar ..... als, met de nadruk op als, ze dat wel doen ... dan, met de nadruk op dan, zijn ze imo geen topteam meer. Nu dus nog wel.


Dat Ferrari 'n aantal jaar bagger is geweest staat hier compleet los van. Ten eerste zijn ze naar mijn weten nooit meerdere jaren (4 á 5) op rij zonder enig succes (winst/podia) geweest, heb ik iig niet meegemaakt. Mocht dit wel het geval zijn geweest, dan heb je mij er iig nooit op kunnen betrappen dat ik Ferrari toen wel als topteam bestempelde.

Maikel0230

Citaat van: Wings op 02 februari 2014 - 20:50:09
Citaat van: Kootje op 02 februari 2014 - 20:12:15
1, Williams
Ik vind de vergelijking met Williams niet opgaan. Die waren ooit topteam, maar zijn dat niet meer. McLaren is dat voor mij nog wel. Financiën spelen daarbij geen rol imo, want ondanks de matige prestaties van Williams de laatste jaren, hebben ze nog steeds 'n flink budget.

Red Bull-Renault = €265m - €380m Adjusted
McLaren-Mercedes = €250m
Scuderia Ferrari = €310m
Mercedes AMG F1 = €200m
Lotus-Renault = €180m - €160m Adjusted
Force India-Mercedes = €125m
Sauber-Ferrari = €85m
Toro Rosso-Ferrari = €115m
Williams-Renault = €115m
Caterham-Renault = €105m
HRT-Cosworth = €50m
Marussia-Cosworth = €70m

http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=13047

Dat zijn wel cijfers van 2012 Wings, ondertussen heeft Ferrari haar budget alweer opgevoerd en heeft Williams ondanks de slecht resultaten het budget ook weten op te voeren door goede cijfers van Williams Engineering. Hoeveel elk team heeft is trouwens een goed bewaard geheim. Als je begint te graven krijg je vooral speculatieve lijsten.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Kootje

#175
@ Wings,

Ik kom iets andere cijfers tegen, maar ja ... mijn cijfers zijn dan ook van 2013 ;)

Ferrari - €300 mln
McLaren en Red Bull - €280 mln
Mercedes - €210 mln
Lotus - €150 mln
Williams - €130 mln
Force India - €90 mln
Toro Rosso - €75 mln
Sauber en Caterham - €70 mln
Marussia - €50 mln

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=393147   (helemaal doorscrollen naar onder)


Maar goed, dat maakt verder niets uit. In beide tabellen zijn ze qua budget het 6e/7e team, iets dat ze niet op de baan hebben weten te vertalen. Dat was het punt dat ik wou maken met m'n opmerking dat budget niet doorslaggevend is of 'n team top, subtop, middenmoot of achterhoede is. Het speelt uiteraard 'n rol, maar als je ziet dat Williams op de baan verslagen is door Sauber, FI en STR, en flink ook terwijl deze kleinere/gelijkwaardige budgetten hebben, is het niet alleszeggend.


Wings

Kootje +

Citaat van: Maikel0230 op 02 februari 2014 - 21:10:28
Dat zijn wel cijfers van 2012 Wings, ondertussen heeft Ferrari haar budget alweer opgevoerd en heeft Williams ondanks de slecht resultaten het budget ook weten op te voeren door goede cijfers van Williams Engineering. Hoeveel elk team heeft is trouwens een goed bewaard geheim. Als je begint te graven krijg je vooral speculatieve lijsten.

Klopt. Is inderdaad indicatief. Maar laten we niet vergeten dat Williams afgelopen seizoen nog koos voor $Maldonado$. En we weten allen waarom hij interessant is. Enfin, daar staat tegenover dat ze Maldonado nu vervangen door Massa dus ik geloof best dat er meer financiële ruimte is.

Arthur

Citaat van: Wings op 02 februari 2014 - 21:20:00
Kootje +

Citaat van: Maikel0230 op 02 februari 2014 - 21:10:28
Dat zijn wel cijfers van 2012 Wings, ondertussen heeft Ferrari haar budget alweer opgevoerd en heeft Williams ondanks de slecht resultaten het budget ook weten op te voeren door goede cijfers van Williams Engineering. Hoeveel elk team heeft is trouwens een goed bewaard geheim. Als je begint te graven krijg je vooral speculatieve lijsten.

Klopt. Is inderdaad indicatief. Maar laten we niet vergeten dat Williams afgelopen seizoen nog koos voor $Maldonado$. En we weten allen waarom hij interessant is. Enfin, daar staat tegenover dat ze Maldonado nu vervangen door Massa dus ik geloof best dat er meer financiële ruimte is.

Komt ook omdat Maldonado het niet meer zag zitten bij Williams en zijn $ meenam. Tja, dan ben je als Williams klaar. En Massa zal ook wel $ meebrengen?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

O ja? Ik las in het stadium dat hij onderhandelde hij zich 'te goed' voelde om voor een stoeltje te betalen. Dus denk het niet. Ik heb niet gelezen dat hij hier op terug is gekomen [wat niet betekent dat hij er ook daadwerkelijk niet op is teruggekomen].

Arthur

Citaat van: Wings op 02 februari 2014 - 21:27:11
O ja? Ik las in het stadium dat hij onderhandelde hij zich 'te goed' voelde om voor een stoeltje te betalen. Dus denk het niet. Ik heb niet gelezen dat hij hier op terug is gekomen [wat niet betekent dat hij er ook daadwerkelijk niet op is teruggekomen].

Dat kan Wings [ik ken de details ook niet] maar als Williams echt vermogen van alle partijen [waaronder coureurs met sponsoren] nodig heeft lijkt het mij denkbaar dat Massa ook $ mee zal moeten brengen. Misschien niet de schatkist van Maldonado maar alleen op zijn naam zal hij geen plaats mogen nemen.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel