is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

Hamilton#44

Citaat van: Jozef op 15 juli 2015 - 21:29:22
Citaat van: Wings op 15 juli 2015 - 17:37:09
Het vertrek van Toyota had toch alles te maken met het uitblijven van de budgetcap? Ook Toyota heeft stee en been geklaagd over het kosten-baten verhaal. Als de input hoger is dan de output is dat moeilijk verkoopbaar in tijden van economische crisis.

Eventuele gevolgen daarvan zijn indirecte factoren. Ik zeg dus niet dat de ontslagen er niks mee te maken had (want reorganiseren doe je niet als het goed gaat maar als gevolg van een slechte markt/verkoopcijfers) alleen geloof ik niet dat Honda heeft gedacht, 'er moeten 5.000 mensen weg, dus we stoppen met de F1'.

http://www.jamesallenonf1.com/2009/05/toyota-threaten-not-to-enter-in-2010/

Ik weet niet of je het nu zelf door hebt of niet, maar onderwerp van dit artikel is dat Toyota dreigde met vertrek indien er een budget cap zou komen. Toyota was jarenlang het team met het grootste budget, die wilden juist heel erg dat er géén limiet op de uitgaven kwam. Als je het wel door had, begrijp ik niet wat je wil zeggen.

Ja ik wou net zeggen, Toyota gaf een miljard uit per jaar ofzo. Geen enkele fabrikant wil een budget cap, ze willen winnen, niet economisch zijn.

Jehoentelaar

Gisteren Canada 1995 gekeken en daar werden door Walker en Palmer wat budgetten besproken van dat jaar:
- McLaren-Mercedes: +/- 45 mln. pond.
- Jordan-Peugeot: +/- 20 mln. pond.
- Minardi-Ford: 5 à 10 mln. pond.

Eigenlijk ongelooflijk hoe de sport zich in twintig jaar financieel heeft ontwikkeld. Niet per definitie negatief, maar wel bizar om die getallen in deze tijd te horen. Voor tien miljoen krijg je nog geen halve power unit mee tegenwoordig.

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 16 juli 2015 - 16:33:56
Gisteren Canada 1995 gekeken en daar werden door Walker en Palmer wat budgetten besproken van dat jaar:
- McLaren-Mercedes: +/- 45 mln. pond.
- Jordan-Peugeot: +/- 20 mln. pond.
- Minardi-Ford: 5 à 10 mln. pond.

Eigenlijk ongelooflijk hoe de sport zich in twintig jaar financieel heeft ontwikkeld. Niet per definitie negatief, maar wel bizar om die getallen in deze tijd te horen. Voor tien miljoen krijg je nog geen halve power unit mee tegenwoordig.

Bizar hé. Terwijl er voor de fan niet zoveel veranderd is. Ik bedoel is de show zoveel beter geworden?

McLaren is in de afgelopen 20 jaar ook gegroeid naar een enorm bedrijf trouwens.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Citaat van: gloudiesaurus op 16 juli 2015 - 18:07:36

Bizar hé. Terwijl er voor de fan niet zoveel veranderd is. Ik bedoel is de show zoveel beter geworden?
Ja. Al verschillen de meningen daar natuurlijk over. ;)

0634

Hmm, tov 95 vind ik het ongeveer gelijk. Alleen in de jaren na 95 werd het steeds minder en ergens sinds 05, 06 zijn we weer omhoog gegaan kwa amusement. Maar dat is inderdaad puur persoonlijk.

gloudiesaurus

Citaat van: Jeroen op 16 juli 2015 - 19:49:42
Hmm, tov 95 vind ik het ongeveer gelijk. Alleen in de jaren na 95 werd het steeds minder en ergens sinds 05, 06 zijn we weer omhoog gegaan kwa amusement. Maar dat is inderdaad puur persoonlijk.

Ik denk daar helemaal anders over  ;) Maar dat is idd. persoonlijk.

Maar ten op zichten van 1995 zijn de budgetten x10 gegaan. We zijn het denk ik wel eens als we zeggen dat de show nu niet meer dan 10x beter is  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Nee. Maar is dat met voetbal niet net zo? Ik zie ook niet echt waarom dat parallel aan elkaar zou moeten lopen. De teams geven immers geld uit om te winnen, niet om de algehele F1-show te verbeteren. Het uitgavepatroon van de teams heeft in feite niets te maken met het aantrekkelijkheid van de sport.

Jehoentelaar

Ik ben in recordtijd door het seizoen 1995 aan het zoeven, maar behoudens enige nostalgische gevoelens (die Minardi M195 <3) was de show nou niet heel erg veel beter dan dat 'ie nu is. De diversiteit vooraan was in die jaren beperkt, inhalen gebeurde weinig en vrijwel alle belangrijke beslissingen vonden plaats in de pitlane (vooral met dank aan het strategische prutswerk van Williams). Het enige wat gedurende de race spannend bleef was de vraag of coureur X de finish wel zou halen gezien de veel slechtere betrouwbaarheid van het materiaal in die tijd. Verder speelde het inhalen van achterblijvers een misschien wat te grote rol, aangezien je met Forti, Pacific, Minardi, Simtek (tot Monaco), Tyrrell en Footwork/Arrows al een hele waslijst vaste achterblijvers moest doorworstelen.

Niet relevant voor de show op de baan maar wel leuk in het totaalplaatje waren de veel kleurigere auto's en de grote diversiteit in motorenbouwers en type motoren. 1995 Was het laatste jaar dat er V8, V10 en V12-motoren op de grid stonden (Ferrari was na het verdwijnen van Larrousse in 1995 de laatste die het probeerde met een V12, terwijl de kleine teams en Sauber met een V8 rondreden - Benetton stapte in 1995 over van V8 naar V10).

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 16 juli 2015 - 23:57:43
Ik ben in recordtijd door het seizoen 1995 aan het zoeven, maar behoudens enige nostalgische gevoelens (die Minardi M195 <3) was de show nou niet heel erg veel beter dan dat 'ie nu is. De diversiteit vooraan was in die jaren beperkt, inhalen gebeurde weinig en vrijwel alle belangrijke beslissingen vonden plaats in de pitlane (vooral met dank aan het strategische prutswerk van Williams). Het enige wat gedurende de race spannend bleef was de vraag of coureur X de finish wel zou halen gezien de veel slechtere betrouwbaarheid van het materiaal in die tijd. Verder speelde het inhalen van achterblijvers een misschien wat te grote rol, aangezien je met Forti, Pacific, Minardi, Simtek (tot Monaco), Tyrrell en Footwork/Arrows al een hele waslijst vaste achterblijvers moest doorworstelen.

Niet relevant voor de show op de baan maar wel leuk in het totaalplaatje waren de veel kleurigere auto's en de grote diversiteit in motorenbouwers en type motoren. 1995 Was het laatste jaar dat er V8, V10 en V12-motoren op de grid stonden (Ferrari was na het verdwijnen van Larrousse in 1995 de laatste die het probeerde met een V12, terwijl de kleine teams en Sauber met een V8 rondreden - Benetton stapte in 1995 over van V8 naar V10).

Klopt. En er waren ook wel wat leuke races hoor. Je had natuurlijk de controverse tussen Hill en Schumacher. Dat mis ik wel een beetje nu.

Het leuke aan die tijd is dat Williams eigenlijk de beste auto had maar Benetton met Schumacher de beste coureur en het tactische vernuft.

En Alesi die in Canada won met het podium van beide Jordan's. En ik herinner me een mooie race op Spa met Schumacher die vanuit het achterveld won. Daarnaast was de race op de Nurburgring ook wel een schitterende overwinning van Schumacher.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

En McLaren, het is toch het McLaren topic he  ;), was in 1995 ook leuk met Mansell. Die in beginsel niet eens in de auto pastte  ;D

En die McLaren's in Marlboro kleuren blijven mooi he.

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Die rare puntneus hebben ze na 1995 verboden omdat in Canada Herbert klem kwam te zitten na een spin met Häkkinen. Sowieso ging de McLaren in die periode niet echt lekker. Toen Jordan en Ligier stabieler gingen presteren halverwege dat seizoen kwam McLaren ineens behoorlijk in het gedrang te zitten.

0634

McLaren had ook geen geweldige line-up dat jaar. Die waren echt nog zoekende naar nieuwe glorie nadat Honda ze uit had gezwaaid.

Verder maakte Hill dat jaar teveel fouten om er een spannend WK van te maken. In 93, 94 en 96 was hij een stuk beter. Schumacher zat teveel in zijn hoofd denk ik en de druk om te presteren.

Verder wat Gloudi zegt: Spa was dat jaar geweldig, ondanks dat Schumacher won ( ;)). Hij startte zelf van P14 als ik het me goed herinner en Hill van P8. Gezamenlijk raceten ze naar voren en er ontstond een heroisch gevecht tussen de twee. Echt een fenomenale race, en 1 van de fraaiste zeges van MS ooit. En ik was erbij die dag. Dat ook nog. In het schijtweer. Maar wel mooie herinneringen.

Jehoentelaar

Häkkinen liep er al rond, de andere auto begon met Blundell, toen Mansell en later weer Blundell. Andere coureurs die op -ll eindigden waren niet beschikbaar.

0634

Naja ze hebben op basis van dat argument Hill nog geprobeerd. En Rubens Barrichell.

Hakkinen was toen nog geen grote kopman. Meer een coming man.

Jehoentelaar

Barrichell vond het bij Jordan al wel chill, denk ik.