GP van Rusland 2019

Gestart door gloudiesaurus, 28 september 2019 - 12:46:26

« vorige - volgende »

Breaktest

@Wings, Net als Tuesday ben ik van mening dat je in dit geval beter naar 1 auto kunt kijken omdat al dat geëxperimenteer met de 2e rijder een verstorende factor is.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Heeft Max meer punten gescoord doordat Red Bull nu sneller is dan afgelopen jaar of omdat de situatie is veranderd? Heb jij de indruk dat Red Bull nu korter op Mercedes en Ferrari zit dan exact 1 jaar geleden - na de zomerstop? Want dat is mijn punt.

Je moet niet vergeten dat het puntentotaal de teamprestatie weergeeft. Het puntentotaal is dus je referentiekader. Zo kun je ook niet stellen dat voetbalploeg X het beter doet dan afgelopen jaar, omdat speler Y meer doelpunten heeft gescoord, terwijl de voetbalploeg X die derde was, nu zevende staat, met minder (doel)punten.

Eigenlijk vind ik het van de zotte dat we met behulp van statistieken elkaar wat wijs proberen te maken. Dat Ferrari Red Bull voorbij is gegaan lijkt me helder en hoe het Verstappen-kamp daarover denkt is geen geheim. Voor wie het gisteren heeft gemist: Zakelijk Dagblad. Dus hoe de vlag hangt is duidelijk en uiteindelijk is dát wat telt, dat kun je met geen grafiek duiden.

Wings

Citaat van: Breaktest op 02 oktober 2019 - 09:21:54
@Wings, Net als Tuesday ben ik van mening dat je in dit geval beter naar 1 auto kunt kijken omdat al dat geëxperimenteer met de 2e rijder een verstorende factor is.

Max is niet het referentiekader om te meten hoe goed Red Bull nu is. De situatie is immers niet meer identiek. Al dat geëxperimenteer met de tweede rijder heeft ook zijn uitwerking op de puntenscore van Max. Red Bull had afgelopen seizoen een tweede rijder die Max onder druk kon zetten (= meer fouten) én in staat was om punten af te snoepen van Max. De maximale prestatie is van twee auto's nu naar één auto verlegd, in een andere situatie. Daar gaat ieder vergelijk mank. Om maar met de woorden van een wijs man te spreken, als je zo weinig basisbegrip hebt van statistiek kun je je er maar beter niet aan wagen.

Matthijs

Citaat van: Wings op 02 oktober 2019 - 09:37:43als je zo weinig basisbegrip hebt van statistiek kun je je er maar beter niet aan wagen.
Als je zo weinig basisbegrip hebt van fatsoensnormen kun je maar beter je mond houden.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 02 oktober 2019 - 10:12:29
Citaat van: Wings op 02 oktober 2019 - 09:37:43als je zo weinig basisbegrip hebt van statistiek kun je je er maar beter niet aan wagen.
Als je zo weinig basisbegrip hebt van fatsoensnormen kun je maar beter je mond houden.
Interessante stelling, al weet ik niet of fatsoensnormen hier in het geding zijn. Ik geeft toe dat het wat bot is maar ik heb niet de indruk dat Wings zich beledigd voelt - wat natuurlijk ook iets zegt over zijn ruimhartigheid. Ter verdediging van mezelf wil ik wel even wijzen op de context:  een degelijke genuanceerde berekening wordt afgeserveerd met een "Oneens" - gevolgd van een ongenuanceerde berekening die om meerdere redenen de plank misslaat. Dat vind ik op mijn beurt niet zo constructief.

Voordat bovenstaande opnieuw ter discussie wordt gesteld, wil ik dit best (nogmaals) toelichten waarom mijn aanpak beter is. 
-Mijn doel is onderzoeken of Red Bull met de overstap naar de Honda motor beter af is (en bv niet speculeren wat Max volgend jaar gaat doen).
-Je kunt in dit specifieke geval beter naar 1 auto kijken (die van Max) omdat al dat geëxperimenteer met de 2e rijder een verstorende factor is.
-Het aantal behaalde punten is niet de beste indicator. Beter is kijken het gemiddeld raceresultaat omdat dit meer en betere informatie oplevert. Zo neutraliseer je niet alleen de invloed van de wijze van puntentelling, maar kun je ook verschillen in race- en kwalificatieperformance naast elkaar leggen.
Dit levert het volgende beeld op:
(gemiddelde positie over 16 races)
                  kwalif.   race
2018 Renault  6,7         7,3
2019 Honda   5,2          4,7
Verschil          1,5          2,6

Met weglating van de drie slechtste resultaten (meer focus op performance, minder op betrouwbaarheid)
                       kwalif.   race
2018 Renault  4,7   4,8
2019 Honda    3,6   3,2
Verschil           1,1   1,6

Als ik hieruit concludeer dat het met de Honda motor iets beter gaat, maar onvoldoende om hen te doen opschuiven op de ranglijst, is dat nauwelijks een interpretatie noemen maar een droge constatering. Als je dit toch weer ter discussie wilt stellen, moet je echt van goede huize komen, maar daar was bepaald geen sprake van.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Citaat van: Matthijs op 02 oktober 2019 - 10:12:29
Citaat van: Wings op 02 oktober 2019 - 09:37:43als je zo weinig basisbegrip hebt van statistiek kun je je er maar beter niet aan wagen.
Als je zo weinig basisbegrip hebt van fatsoensnormen kun je maar beter je mond houden.

Wellicht dat je het hebt gemist maar dat was de boodschap van Breaktest aan mij die ik teruggaf. Geeft verder niets heur. ;)

Wings

#51
Citaat van: Breaktest op 02 oktober 2019 - 12:10:57
Voordat bovenstaande opnieuw ter discussie wordt gesteld, wil ik dit best (nogmaals) toelichten waarom mijn aanpak beter is.

Laten we eens starten om meningen en feiten gescheiden te houden. Dat houdt een discussie ook wat luchtiger. Het is prima dat jij je aanpak beter vindt, ik vind van niet. En ook ik licht toe waarom ik dat vind. Wat dat aangaat zijn wij dus gelijken.

Citaat-Mijn doel is onderzoeken of Red Bull met de overstap naar de Honda motor beter af is (en bv niet speculeren wat Max volgend jaar gaat doen).

Dat vind ik prima, ik reageer op je uitspraak dat Red Bull er beter voorstaat dan vorig jaar rond deze tijd. Daarmee ben ik het hartstochtelijk oneens. Na de zomerstop is de afstand naar Mercedes en Ferrari toegenomen in tegenstelling tot afgelopen seizoen. Toen kwam Red Bull sterk uit de zomerstop, waren zij Ferrari voorbij en konden zij Mercedes kietelen in de races. Het zal je dan ook niet verbazen dat Red Bull minder punten scoort dan afgelopen seizoen. Bekeken over 16 races en bekeken over het gelijk aantal races na de zomerstop, die op dezelfde circuits plaatsvonden. Ik vergelijk appels met appels.

CitaatJe kunt in dit specifieke geval beter naar 1 auto kijken (die van Max) omdat al dat geëxperimenteer met de 2e rijder een verstorende factor is.

Max is niet het referentiekader om te meten waar Red Bull nu staat. De situatie is immers niet meer identiek. Al dat geëxperimenteer met de tweede rijder heeft ook zijn uitwerking op de puntenscore van Max.

Red Bull had afgelopen seizoen een tweede rijder die Max onder druk kon zetten (= meer fouten) én in staat was om punten af te snoepen van Max (= minder punten) en je kan nu een punt meer scoren in de race (dus het procentueel verschil tussen wat Red Bull kan scoren en heeft gescoord is groter). De maximale prestatie van twee auto's is nu naar één auto verlegd, dus een compleet andere situatie.

CitaatHet aantal behaalde punten is niet de beste indicator. Beter is kijken het gemiddeld raceresultaat omdat dit meer en betere informatie oplevert. Zo neutraliseer je niet alleen de invloed van de wijze van puntentelling, maar kun je ook verschillen in race- en kwalificatieperformance naast elkaar leggen.

Het maakt me niets uit of je punten of het raceresultaat bovenin de trechter kiept, belangrijk is dat je appels met appels vergelijkt. Dus geen rijder met teamprestatie. Voor het teamresultaat geldt dat de tweede rijder een onderdeel is dat onlosmakelijk verbonden zit aan de eindscore. Zoals eerder geschreven ga je ook niet aan het doelsaldo van één speler afmeten hoe goed een voetbalploeg is.

CitaatAls ik hieruit concludeer dat het met de Honda motor iets beter gaat, maar onvoldoende om hen te doen opschuiven op de ranglijst, is dat nauwelijks een interpretatie noemen maar een droge constatering. Als je dit toch weer ter discussie wilt stellen, moet je echt van goede huize komen, maar daar was bepaald geen sprake van.

Dan kom ik van hele hoge huize. Als ik kijk naar de situatie na de zomerstop:

Red Bull 2019: 57
Red Bull 2018: 69

Kijk je naar statistieken doet Red Bull het 10% slechter dan in 2018.

Red Bull 2019: 266
Red Bull 2018: 292

Lees ook mijn link naar het interview met Verstappen.

-edit-

Ik had 2018 en 2019 omgewisseld.

Breaktest

Ik proef een herhaling van zetten, dus laten we het er maar over eens zijn dat we het niet eens zijn.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Citaat van: Wings op 02 oktober 2019 - 17:33:03
Citaat van: Matthijs op 02 oktober 2019 - 10:12:29
Citaat van: Wings op 02 oktober 2019 - 09:37:43als je zo weinig basisbegrip hebt van statistiek kun je je er maar beter niet aan wagen.
Als je zo weinig basisbegrip hebt van fatsoensnormen kun je maar beter je mond houden.

Wellicht dat je het hebt gemist maar dat was de boodschap van Breaktest aan mij die ik teruggaf. Geeft verder niets heur. ;)
In dat geval mijn excuses!

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 02 oktober 2019 - 20:56:50
Citaat van: Wings op 02 oktober 2019 - 17:33:03
Citaat van: Matthijs op 02 oktober 2019 - 10:12:29
Citaat van: Wings op 02 oktober 2019 - 09:37:43als je zo weinig basisbegrip hebt van statistiek kun je je er maar beter niet aan wagen.
Als je zo weinig basisbegrip hebt van fatsoensnormen kun je maar beter je mond houden.

Wellicht dat je het hebt gemist maar dat was de boodschap van Breaktest aan mij die ik teruggaf. Geeft verder niets heur. ;)
In dat geval mijn excuses!
Ik breng graag mensen bij elkaar...
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond