F1: geen sport

Gestart door Breaktest, 30 juli 2013 - 12:28:27

« vorige - volgende »

Breaktest

Op gezette tijden vraag ik me af wat Formule 1 met sport te maken heeft. Is het nu sport of is het show? Ik ben steeds meer geneigd het laatste te denken. Latenwe het maar onder ogen zien: de F1, overigens niet alleen de F1 maar vrijwel de gehele autoracerij, is een zwaar vervuilde sport, passend in het rijtje wielrennen, gewichtheffen en bodybuilding. Alleen kom het vuilnis niet van doping, maar van pay drivers. Pay drivers zijn van alle tijden, maar dat neemt niet weg dat ze achilleshiel, om niet te zeggen schandvlek van de sport zijn.

Wat mij vooral stoort is dat er in tegenstelling tot andere sporten geen krachten werkzaam zijn om die vervuiling terug te dringen. Er is totaal geen zelfreinigend vermogen. De FIA, de beroepsgroep, of welke belanghebbende instantie dan ook laat het maar gebeuren. Krokodillentranen ja, maar daarmee houdt het protest wel op. Geen instantie die zich afvraagt hoe het komt dat de branche zo diep gezonken is dat het tot afhankelijk geworden is van de nukken van de geldschieter, en hoe men de weg terug kan vinden. Gordijntjes dicht en voorthobbelen, en weer een nieuwe loot op de mestvaalt aan leugens.

De paydriver praktijk wordt ook steeds onbeschaamder. Een wereldkampioen als Frijns wordt zonder pardon aan de kant gezet, maar het kan nog erger.  Het ontbreekt nog net aan een paardenkop in bed,  maar dat een 17 jarige puistenkop zonder race licentie  de redding Sauber moet worden, is werkelijk een gotspe. Een team dat zich sport-inhoudelijke zaken laat dicteren door de sponsor heeft geen zelfrespect, geen eergevoel meer, geen geloof in de sport aan sich. Wat mij betreft is dit werkelijk het failliet van de F1 als sport.

Super Seb

Beste Breaktest, ik wil je graag verzoeken om je post anders te formuleren. Het openen van een topic behoort uiteraard tot de mogelijkheden die wij bieden. Het is echter wel van belang om dan om over een bepaalde situatie e.d. te kunnen discussieren. Zoals deze nu geformuleerd is lijkt het meer op "gal spuwen". Misschien niet zo bedoeld maar het "McLaren is geen topteam meer" topic heeft wat dat betreft ook al tot de nodige frictie geleid tussen onze bezoekers onderling. Dank voor je begrip.
"Keep calm and ignore Multi-21....."

T.Nuvolari

Wat is de ecologische voetafdruk van de tennis, voetbal en atletiekwereld?
Paydrivers zijn een schandvlek? Hadden mannen als Schumacher, Senna, Hamilton, Alonso, Vettel, Prost, etc... geen financiële backing gehad in het begin van hun carrière waren ze ook geen wereldkampioen F1 geworden.
Elke sport krijgt te maken met doping gevallen en als ze niemand pakken zal iedereen hetzelfde proberen, of het nu wielrennen, voetbal of roeien is.

De fitheid van de F1 piloten maakt het voor mij een echte sport. Ze staan aan de top als het aankomt op fysieke paraatheid.

Fabian

Volgens mij beginnen we weer een discussie te voeren die we een tijdje geleden al gevoerd hebben in het paydrivers topic...

http://www.gppits.net/forum/index.php/topic,12379.0.html

NielsD

Citaat van: M@rc op 30 juli 2013 - 13:50:58De fitheid van de F1 piloten maakt het voor mij een echte sport. Ze staan aan de top als het aankomt op fysieke paraatheid.

Dit precies.

Ik ben er van overtuigd dat de Formule 1 samen met wielrennen de twee zwaarste sporten van de wereld zijn. Het feit dat daar een hele show omheen hangt maakt het plaatje voor mij alleen maar completer.

Veel mensen denken alleen aan glitter & glamour bij de Formule 1, maar als ik dan een Horner of een Newey in beeld zie, dan herinner ik mijzelf er weer aan dat deze mensen kei- en keihard werken om ons een mooie sport te geven.

Ik vind dat iedereen die een glitter&glamour gevoel heeft bij de Formule 1, de documentaire van Senna moet gaan zien. Dat heeft mij zeker anders doen denken over de sport en daarin wordt precies vertoond hoe het wereldje in elkaar steek, qua vriendschappen, vijanden, geld, talent, teams, FIA en alles wat er mee te maken heeft.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Super Seb

Citaat van: Fabian op 30 juli 2013 - 13:54:06
Volgens mij beginnen we weer een discussie te voeren die we een tijdje geleden al gevoerd hebben in het paydrivers topic...

http://www.gppits.net/forum/index.php/topic,12379.0.html

De discussie kan in dat topic voortgaan, hier gaat een slotje op.
"Keep calm and ignore Multi-21....."