Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

Figge

Citaat van: Jeroen op 01 oktober 2014 - 22:56:27
Waarom is dat kortzichtig? Na vier titels plaatsten we hem op een voetstuk. Waarom is dat dan niet kortzichtig? Daar waren toch ook bepaalde factoren aan debet? Maar als je die noemt is dat negatief of stemmingmakend. En als we dan gaan nadenken als Ricciardo hem in de schaduw rijdt, dan is dat weer kortzichtig. Mogen we dan alleen maar zeggen dat Vettel een halfgod is? We mogen toch zeker praten over wat we zien gebeuren op de baan? We mogen toch opmerken dat hij het buitengewoon lastig heeft dit jaar?



Volgens mij heeft (zeker hier) bijna niemand hem op een voetstuk gezet na 4 titels. Ivm het materiaal waarmee hij zijn titel heeft behaald. Er werden vergelijkingen gemaakt met Webber, die door velen overschat werd. De conclusie is veelal, titel met superieur materiaal en een relatief zwakke teammaat waarvan het logisch is dat ie daarvan won.
Nu heeft ie voor het eerst dit jaar geen winnende auto en een meer competitieve teammaat. Maar hoor je Vettel klagen in de media? Nee. Zie je Vettel groeien in het seizoen? Ja. Is het prestatieniveau van Vettel ondertussen op het niveau zijn teammaat? Ja. Dus ik zie juist ontwikkelingen bij Vettel die hem onderscheiden, hij groeit. Is dit nu het maximum prestatieniveau van de RBR? Of kan Vettel nog verder groeien met deze auto's. Das namelijk ook belangrijk om te toetsen hoe goed een rijder is. Velen hadden na 4 titels even genoeg zijn winning streak en wilde hem wel eens worstelen om te zien hoe hij met tegenslag omgaat. Ik stel vast dat hij daar uitstekend mee omgaat. Ja, hij heeft aanpassingsproblemen gehad, maar inmiddels begint hij die te overwinnen. Dit jaar door aanpassingsproblemen een achterstand op zijn teammaat, die laten we eerlijk zijn, alle geluk aan zijn kant heeft dit jaar, tegenover Vettel die nog nooit een seizoen met zoveel pech heeft gekend. Ik denk om deze reden nog steeds dat hij buitengewoon is, en niet slechts een reguliere top coureur. Wat is dat eigenlijk, een reguliere topcoureur? Welke rijder met zijn prestaties en statistieken voldoet aan het predikaat "reguliere" topcoureur?

Let wel, mocht Vettel op Damon Hill achtige wijze achteruit gaan in prestaties, dan zal ik de eerste zijn om toe te geven dat ik ernaast zit. Maar vooralsnog zie ik geen enkele reden aan te nemen dat Vettel niet nog meer wereldtitels zou halen.
Daarnaast geloof ik niet in wonderboys in F1. Daar is het spel te wetenschappelijk voor. Ik zie het altijd zo, de buitencategorie rijders kunnen bijna 100% uit een auto (kunde) én de omstandigheden op de baan (geluksfactor) halen. Maar nooit meer. Dat is wetenschappelijk onmogelijk. Dat in ogenschouw nemend, levert Vettel nog niet die prestatie om die 100% van zijn auto te benaderen én hij is niet in de gelegenheid om geweest om de omstandigheden op de baan te kunnen benutten. Maar er is ook geen reden om aan te nemen dat hij dit in de laatste 5 races niet alsnog doet.

FolkertE

Citaat van: Wings op 02 oktober 2014 - 07:24:13
Citaat van: Arthur op 01 oktober 2014 - 22:51:23
Dus ontstaat er een [onterechte] beeld[vorming] die afbreuk lijkt te doen aan de kwaliteiten van Vettel. Jammer maar zo kortzichtig is men blijkbaar  :-\

Ik neem een verandering in prestatie waar en projecteer deze, wat daar kortzichtig aan is, ontgaat me volledig. Ik vind juist dat het verhaal goed onderlegd is en zelfs statistisch aantoonbaar voor de cijfergeilers onder ons. Je kunt je dus afvragen of de mensen die open staan voor deze verandering en deze durven te bespreken kortzichtig zijn of de mensen die de verandering weigeren mee te wegen in hun beeldvormen of beter gezegd in het herzien van hun mening.
Ik ben het niet vaak met Wings eens, dus het moet wel waar zijn. ;D.

Vettel is en  blijft een goede coureur, 1 van de beste. Maar hij was voornamelijk de beste toen hij een opmaat gemaakte auto bestuurde. Nu hij dat niet heeft, valt hij wat terug. En wat Jeroen hiervoor ook al zei, de juiste coureur, bij het juiste team op het juiste moment.
Hamilton heeft dat nu. Beste auto, beste motor en een teamgenoot die net niet helemaal op het zelfde niveau zit.
Alonso heeft de pech dat hij na Renault er nooit meer bij zat. Op het verkeerde moment bij Mclaren, op het verkeerde moment terug naar Renault( Mclaren ging weer voor de titel met Hamilton). En nu weer op het verkeerde moment bij Ferrari. Na 2008 zijn ze afgezakt, met kleine opwellingen in 2010 en 2012, maar nooit meer het niveau van 2007-2008. (laat staan 2000-2004).
Daarom hoop ik dat Alonso volgend jaar wel bij het juiste team zit, of dat nu Ferrari is, of Mclaren maakt mij dan niet zo veel uit. Voor Vettel idem. En ookal heeft hij nu een tegenvallend jaar, volgend jaar komt hij heus wel beter terug. Hij heeft het meeste moeite met aanpassen. Ik had het voor het jaar al voorspelt, Vettel heeft altijd met een auto gereden die met grip en downforce reed, die grensde aan het oneindige. En dat is nu weg.

Perton

Citaat van: Figge op 02 oktober 2014 - 09:22:01
Nu heeft ie voor het eerst dit jaar geen winnende auto en een meer competitieve teammaat. Maar hoor je Vettel klagen in de media? Nee.
Maar in het begin van het jaar wel regelmatig over de radio (waar overigens niets mis mee is, laat dat duidelijk zijn. Maar er moet niet worden gedaan alsof ie helemaal niet klaagt. Nu beweer jij dat ook niet, maar dat wil ik toch even verduidelijken.

CitaatZie je Vettel groeien in het seizoen? Ja. Is het prestatieniveau van Vettel ondertussen op het niveau zijn teammaat? Ja.
En dat is heel goed, maar nu omschrijf je een 'gewone' topcoureur. Een legendarische coureur, di Vettel volgens sommigen nu al is, zou over de lange termijn uiteindelijk die teamgenoot weer volledig moeten gaan verslaan. En lange termijn betekent uiteraard dus pas over meerdere seizoenen een echte conclusie over Vettel geven.

CitaatWat is dat eigenlijk, een reguliere topcoureur? Welke rijder met zijn prestaties en statistieken voldoet aan het predikaat "reguliere" topcoureur?
Kimi Raikkonen, Jacques Villeneuve, en soortgelijke gasten uit het verleden, maar die heb ik zelf nooit meegemaakt, dus ga ik ook niet over oordelen. Prima genoeg om boven zichzelf uit te stijgen wanneer de situatie daarom vraagt, maar ook niet dat je zegt: over zijn hele carrière genomen heeft ie laten zien bijna onverslaanbaar te zijn. En dat zijn mensen als Fangio, Schumacher en Senna toch wel. Nu wil ik iemand met vier titels niet op hetzelfde niveau als Villeneuve plaatsen, maar de titels zijn voor mij ook niet voldoende argument om hem naast die andere drie te plaatsen. Vettel zit daar nu een beetje tussen in wat mij betreft.

0634

Citaat van: Figge op 02 oktober 2014 - 09:22:01


Volgens mij heeft (zeker hier) bijna niemand hem op een voetstuk gezet na 4 titels. Ivm het materiaal waarmee hij zijn titel heeft behaald. Er werden vergelijkingen gemaakt met Webber, die door velen overschat werd. De conclusie is veelal, titel met superieur materiaal en een relatief zwakke teammaat waarvan het logisch is dat ie daarvan won.

Ik zei zelf eind vorig seizoen dat er zo weinig nog op hem aan te merken was dat eigenlijk niet meer hard te maken was dat Alonso de beste van allemaal zou zijn. Ik had toen het idee dat hij op gelijk niveau zat. Dat vind ik wel een redelijk voetstuk, en daar ben ik misschien te snel mee geweest (ik zeg misschien, want geef hem nog wel wat tijd).

CitaatNu heeft ie voor het eerst dit jaar geen winnende auto en een meer competitieve teammaat. Maar hoor je Vettel klagen in de media? Nee.

Dat is leuk. Maar wat doet het ertoe?

CitaatZie je Vettel groeien in het seizoen? Ja. Is het prestatieniveau van Vettel ondertussen op het niveau zijn teammaat? Ja.

Nee en nee. Ik zag één aardige race in Singapore. Toen was hij gelijk aan Ricciardo. Of dat een opgaande lijn betreft weet ik nog niet. Zullen we moeten afwachten. Bovendien zou hij beter moeten zijn (op basis van status) dan zijn teamgenoot, niet even goed.

CitaatLet wel, mocht Vettel op Damon Hill achtige wijze achteruit gaan in prestaties, dan zal ik de eerste zijn om toe te geven dat ik ernaast zit.

Damon Hill stapte over van Williams naar Arrows. Dan heb je een legitieme reden om minder te presteren. Overigens deed hij dat niet eens zo slecht. Of je bedoelt in zijn Jordan-tijd, maar toen was hij ver in de dertig en bovendien worstelde hij met motivatieproblemen (vroeg zich nog openlijk af of hij het seizoen wel af moest maken, waardoor wij hoopten dat Verstappen in zou stappen). Vettel zit in een totaal andere fase van zijn loopbaan. Zijn top moet nog komen.

CitaatDaarnaast geloof ik niet in wonderboys in F1. Daar is het spel te wetenschappelijk voor. Ik zie het altijd zo, de buitencategorie rijders kunnen bijna 100% uit een auto (kunde) én de omstandigheden op de baan (geluksfactor) halen. Maar nooit meer. Dat is wetenschappelijk onmogelijk.

Je kan het ook omdraaien. Maar het blijft hetzelfde riedeltje. Je hebt rijders van alle soorten en maten en de vraag is waar Vettel zich tot verhoudt.

Wings

Figge, een viervoudig wereldkampioen, die jaren lang op eenzame hoogte vertoeft en dingen doet die niemand (op dat moment) kan, hoef je niet op een voetstuk te plaatsen. Dat spreekt voor zichzelf. Verder vraag ik mij echt af wat er zo bezwaarlijk is als mensen zeggen dat Vettel niet zo onaantastbaar en onbereikbaar qua snelheid en racepace is als werd geroepen na deze vier schitterende jaren. Dat lijkt mij wel bewezen.




Figge

Citaat van: Wings op 03 oktober 2014 - 07:14:15
Figge, een viervoudig wereldkampioen, die jaren lang op eenzame hoogte vertoeft en dingen doet die niemand (op dat moment) kan, hoef je niet op een voetstuk te plaatsen. Dat spreekt voor zichzelf. Verder vraag ik mij echt af wat er zo bezwaarlijk is als mensen zeggen dat Vettel niet zo onaantastbaar en onbereikbaar qua snelheid en racepace is als werd geroepen na deze vier schitterende jaren. Dat lijkt mij wel bewezen.





Ha die Wings, deze nuance is wel genoeg voor mij hoor :)

Er is wat mij betreft niks mis met dat feiten benoemd worden. Alleen de "vanzelfsprekendheid" waarmee zijn prestaties nu naar beneden worden gebracht staan mij wat tegen. Nu blijkt dat het namelijk "vanzelfsprekend" was dat iedereen hem op een voetstuk plaatste. Juiste dat laatste heb ik namelijk niet echt waargenomen. Niet dat ik voor Vettel ben hoor. Ook niet voor een andere rijder overigens.
Het gaat mij er om dat mensen zichzelf op de borst slaan met hoe goed zij hebben voorspelt dat Vettel niet zo goed is als zijn statistieken doen vermoeden, omdat het door de blown difussor kwam. Het zou komen door de oneindige mate van grip van de RBR. Nu lees ik wel terug dat hij iets deed wat iemand anders beheerste. Ik vind het onzin, om nu te stellen dat hij maar een normale toprijder is omdat hij nu geen topjaar heeft, met als argument dat hij geen blown diffusor meer heeft, en "ruimschoots" door een onervaren teammaat verslagen wordt maar een rijder is van het niveau Villeneuve, Raikkonen.
In het topic over Lewis en Nico spreekt men over het strepen in prestaties om een nuance in pech weer te geven. Maar als we dat op Vettel en Ricciardo loslaten zien we toch ook een meer gelijkwaardige prestatie? Doe Daniel nog een extra nul ptn race en geef Vettel eens 3 Lucky wins omdat de Mercedessen voor hem wegvallen. Wat doet dat dan met de stand tussen beiden? Ik weet het, dat is niet de werkelijkheid en dus is het onbelangrijk. Maar het geeft wel aan dat we Vettels mindere jaar hier wel extreem aan het uitvergroten zijn.

Wings

Jij hebt het continue over 'prestaties naar beneden brengen' maar wat versta je daaronder? Ik kan er niet echt de vinger op leggen en op mijn tekst en uitleg, dus hoe ik het bedoel en ervaar, krijg ik een wat algemeen antwoord, meestal verwijzend naar anderen. Waar ik naar benieuwd ben is wat  je aan mijn kritieken niet terecht vind. Verder heb je het over een slecht jaar waar Red Bull zegt dat Vettel de auto (nu) moeilijk kan lezen. Een constructief en diepgeworteld probleem dat je in de basis alleen kunt oplossen door een compleet nieuwe auto neer te zetten. Blijft staan dat Vettel niet in alle omstandigheden kan maximaliseren, iets wat in mijn beleving juist het hoofdingrediënt is van ongekend talent. Los hiervan moet nog blijken hoe dit zich ontwikkeld en kun je pas van een dal spreken als de piek bereikt is. Vooralsnog is het een terugloop in prestatie ten aanzien van zijn teamgenoot waarmee mensen een terechte vaststelling doen. 


Perton

Ik snap het wel. Hij is niet zo goed gebleken en dus gaat ie naar een subtopper als Ferrari. Misschien kan ie als een Massa zijn carrière zo weer wat opfleuren!

;)

0634

Er komt voorlopig geen nummer 5. Die durf ik wel aan.

Perton

Jawel, da's zijn vaste nummer. Die kan ie voor een flinke poos blijven gebruiken nu.

0634

O ja,  ;D!

Dus hij heeft voorlopig zijn ultieme doel op zijn neus geplakt.

Sabai

#822
Ik denk eerder dat hij naar McLaren  gaat dan Ferrari. Daar ligt imo een veel mooiere uitdaging  voor hem.

Franky R.

Citaat van: Sabai op 04 oktober 2014 - 09:06:08
Ik denk eerder dat hij naar McLaren  gaat dan Ferrari.


Dan zou Vettel het Alonso heel lastig hebben gemaakt. Alonso lijkt wel te willen vertrekken bij Ferrari. Dit doet mij denken aan het aantrekken van Hamilton door Mercedes. Ook toen wachtte Michael Schumacher te lang af...

0634

Het lijkt me sterk. Horner heeft immers al verklapt dat hij naar Ferrari zal gaan.