Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

0634

Doet het er veel toe? Ze moeten allen evenveel ronden met evenveel banden, dan kan je aan het einde zien waar iedereen staat. Dat is het enige meetpunt. Bovendien was Vettel maar twee ronden eerder naar binnen gegaan dan Ricciardo dus zoveel scheelde het niet.

Fietser

Citaat van: Jeroen op 23 september 2014 - 20:11:56
Doet het er veel toe? Ze moeten allen evenveel ronden met evenveel banden, dan kan je aan het einde zien waar iedereen staat. Dat is het enige meetpunt. Bovendien was Vettel maar twee ronden eerder naar binnen gegaan dan Ricciardo dus zoveel scheelde het niet.

Nee, het doet er inderdaad niet veel toe. Net zoals vrijwel alles dat op dit forum verschijnt, maar dat terzijde. Waar het mij om ging is dat ergens hierboven o.a. wordt aangehaald dat Vettel 'slechts' 7/10 seconde voor Ricciardo eindigde, wat mogelijk iets zegt over de kwaliteiten van Vettel. In mijn ogen hoeft dat weinig te zeggen omdat het veel uitmaakt of iemand a. zich het snot uit de ogen reed of b. calculerend reed.
Dat het einde van een race het enige meetpunt is bestrijd ik overigens zeer. Er zijn ongeveer een miljoen coureurs en andere sporters die calculerend finishten, wat dus niet een exacte weergave is van hun prestaties.
Omtrent de banden schrijf je dat '2 ronden niet zoveel scheelt'. In dat verband verwijs ik naar mijn laatste zinnetje: 'Zie Bottas'.

0634

Dan zit er 4 seconden tussen. Of 7. Ook allemaal goed. Dat zijn niet noemenswaardige verschillen om te zeggen: Vettel zet hier Ricciardo even te kakken.

Sabai

Citaat van: Jeroen op 24 september 2014 - 17:36:34
Dan zit er 4 seconden tussen. Of 7. Ook allemaal goed. Dat zijn niet noemenswaardige verschillen om te zeggen: Vettel zet hier Ricciardo even te kakken.

Maar dat word andersom wel soms beweert door sommigen. Als Ricciardo een sec of 7 voor Vettel finishte.

Perton

Wel als het zes races achter elkaar gebeurt ja. Dan doe je het als Vettel gewoon matig. Ricardo Rosset zal ook niet elke kwalificatie in 1996 op vijf seconden zijn gereden door Verstappen, maar uiteindelijk was het resultaat wel 16-0. Niet dat ik Vettel met Rosset wil vergelijken overigens ;).

Als iemand zegt: "Deze race heeft Ricciardo Vettel te kakken gezet want het verschil is zeven seconden", dat is inderdaad onzin. Maar als iemand zegt: "Tsja Vettel wordt dit jaar wel een beetje te kakken gezet door Ricciardo, want hij finisht vrijwel elke race achter hem", daar ben ik het persoonlijk eigenlijk wel mee eens.

Sabai

Als je daar alle pech vanaf haalt die Vettel heeft gehad valt dat best wel mee  ;) :)

0634

Nou nee, van de races waarin ze beiden geen pech hadden was Riccardo meestal de bovenliggende partij. En als je dan meeneemt dat Vettel de viervoudig kampioen is, neigt dat veel meer naar 'de oren wassen' dan wanneer Vettel eens een paar secondjes voor Ricciardo finisht.

Perton

Dat klopt, maar hoe dan ook blijft hij een viervoudig kampioen die verslagen wordt door iemand die in zijn eerste jaar in een topauto rijdt. Daar kunnen we allerlei excuses op loslaten of goedpraten dat Vettel niet gemotiveerd is omdat het niet om de zege gaat, maar het gebeurt wel, en dat is gewoon niet goed. Daarom gunde ik Vettel oprecht ook zijn resultaat in Singapore.

-edit- precies wat Jeroen zegt dus.

Wings

Citaat van: Fietser op 23 september 2014 - 10:51:54
Misschien heb ik iets gemist, maar wat ik in de laatste postings niet tegenkom, is de mogelijkheid dat Vettel het in het laatste deel van de Singapore-GP bewust rustig aan deed. Hij had al aangegeven aan nieuw rubber toe te zijn, maar het team gebood: doorrijden! Kan me zo voorstellen dat hij toen, om zijn banden niet verder geweld aan te doen en zeker nadat Hamilton als een TGV voorbijkwam, dacht: laat ze (Ricciardo & Alonso) maar dichterbij komen. Mocht Vettel, rijdend op het oudste rubber van de frontrunners, dat inderdaad hebben gedaan, dan was niet onverstandig. Zie Bottas.

Lijkt mij een beetje onzin. Hoeveel ouder waren de banden van Vettel? Twee ronden?

Fietser

Citaat van: Wings op 24 september 2014 - 20:46:40
Citaat van: Fietser op 23 september 2014 - 10:51:54
Misschien heb ik iets gemist, maar wat ik in de laatste postings niet tegenkom, is de mogelijkheid dat Vettel het in het laatste deel van de Singapore-GP bewust rustig aan deed. Hij had al aangegeven aan nieuw rubber toe te zijn, maar het team gebood: doorrijden! Kan me zo voorstellen dat hij toen, om zijn banden niet verder geweld aan te doen en zeker nadat Hamilton als een TGV voorbijkwam, dacht: laat ze (Ricciardo & Alonso) maar dichterbij komen. Mocht Vettel, rijdend op het oudste rubber van de frontrunners, dat inderdaad hebben gedaan, dan was niet onverstandig. Zie Bottas.

Lijkt mij een beetje onzin. Hoeveel ouder waren de banden van Vettel? Twee ronden?

Zoals ik al eerder schreef, zijn 2 ronden inderdaad niet veel. Maar Bottas liet in Singapore zien hoe belangrijk die 2 ronden kunnen zijn.

Fietser

Citaat van: Jeroen op 24 september 2014 - 17:36:34
Dan zit er 4 seconden tussen. Of 7. Ook allemaal goed. Dat zijn niet noemenswaardige verschillen om te zeggen: Vettel zet hier Ricciardo even te kakken.

Ik zal zeker niet beweren dat Vettel in Singapore Ricciardo even te kakken heeft gezet. Het ging er mij wel om dat Vettel - volgens mij voor het eerst dit seizoen - Ricciardo fair and square voorbleef. (Mogelijk met hulp van diens haperende batterij, maar dat is me niet duidelijk.) Voor het overige ben ik het met veel anderen eens dat Ricciardo dit seizoen duidelijk de bovenliggende partij is, iets wat ik al vaker heb geschreven. De gedreven superkampioen werd/wordt tot vrijwel ieders verrassing opzij gezet door een relaxte Aussie. Iets waar hij overigens volwassen mee omgaat, zo lijkt het.

Sphinx

Confirmed

CitaatSebastian Vettel: 2014 Red Bull F1 car just doesn't suit me

http://www.autosport.com/news/report.php/id/116015

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Franky R.

Citaat van: Sphinx op 25 september 2014 - 14:40:28
Confirmed

CitaatSebastian Vettel: 2014 Red Bull F1 car just doesn't suit me

http://www.autosport.com/news/report.php/id/116015


Ok, hoe worden deze woorden op waarde geschat, aangezien Mark Webber exact hetzelfde vertelde over de Red Bulls van de afgelopen jaren?


Daar ben ik best benieuwd naar.

Hamilton#44

Citaat van: Jeroen op 24 september 2014 - 18:06:34
Nou nee, van de races waarin ze beiden geen pech hadden was Riccardo meestal de bovenliggende partij. En als je dan meeneemt dat Vettel de viervoudig kampioen is, neigt dat veel meer naar 'de oren wassen' dan wanneer Vettel eens een paar secondjes voor Ricciardo finisht.

Sorry, maar dit is natuurlijk onzin. Je bent sneller of je bent het niet. Vettel heeft geen andere maatstaf dan Ricciardo. Waarom denk je dat Ricciardo 1 van de meest gewilde zitjes in F1 heeft gekregen? Niet omdat het een tomaten plukker is. Daarnaast rijdt Ricciardo ook al zijn 3e jaar F1.

Kootje

Citaat van: Sphinx op 25 september 2014 - 14:40:28
Confirmed

CitaatSebastian Vettel: 2014 Red Bull F1 car just doesn't suit me

http://www.autosport.com/news/report.php/id/116015

Das toch niets nieuws? Riepen Horner en hij na 'n paar races al.