Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

Wings

@Jeroen: we kunnen er lang over doorgaan, buiten dat de auto's vier wielen hebben, vind ik de situatie absoluut niet met elkaar te vergelijken, nog niet een beetje, jij wel. Prima. Bovendien versloeg Hamilton Alonso niet (gelijkstand) en overklast Ricciardo Vettel nu wel. Ook hier een significant verschil als je het mij vraagt. Datzelfde geldt voor Senna die ook werd verslagen door Prost (1989) en Prost die werd verslagen door Senna. Dat wat Vettel nu overkomt vind ik van een andere categorie. Zowel Alonso, Senna als Prost konden weerstand bieden, hun teamgenoot verslaan, races winnen en vechten om het kampioenschap. Dat zie ik Vettel nu niet doen. En dan kun je wel zeggen dat Mercedes dominant is, Ricciardo staat slechts 35 punten verwijderd van Hamilton. Dus een Vettel die zijn status waarmaakt en boven zichzelf uitstijgt zou er korter op staan en dus iemand waarmee Mercedes rekening moet houden. Nu is hij verre van dat. Hij kan Ricciardo niet bedreigen tijdens races en niet om positie in de stand van het wereldkampioenschap. In die situatie heb ik Prost, Senna en Schumacher (part I) niet zien verkeren.

Dimensie

Ik vind het knap als je nu al iets kan vinden van Vettels prestaties als die van alle 22 rijders de meeste problemen heeft.
De rest van het seizoen is eigenlijk ook al afgeschreven als je geen frisse motoren meer hebt en de nodige rondes in safe mode kan rondrijden met een motor die toch al niet de beste is.

0634

Citaat van: Niels_ op 30 augustus 2014 - 15:01:04
Citaat van: Jeroen op 30 augustus 2014 - 10:33:58
Het was ook niet serieus bedoeld, he ;).

Ik haalde het Alonso-voorbeeld aan omdat iedereen na dat jaar kritiek op hem had en nu wordt hij weer gezien - door de meesten dan - als de beste van het hele spul. Het punt was dus: Laten we Vettel dan ook maar de tijd geven zich te revancheren.
Alonso is natuurlijk in geen enkel jaar grandioos naar huis gereden. Er is niet 1 seizoen waarin hij minder punten had dan zijn teamgenoot.

Maar eerlijk: ik snap het punt wel, maar er is wel een verschil tussen 'geklopt' worden (nouja, evenveel punten) en 60 punten achter staan op je teamgenoot die 3 races won terwijl je er zelf 0 hebt.

Sure. Maar er is ook een verschil tussen iemand die al drie jaar rondrijdt in de F1 en alles ondertussen al weet of een complete rookie.

0634

Citaat van: Dimensie op 30 augustus 2014 - 16:26:23
Ik vind het knap als je nu al iets kan vinden van Vettels prestaties als die van alle 22 rijders de meeste problemen heeft.
De rest van het seizoen is eigenlijk ook al afgeschreven als je geen frisse motoren meer hebt en de nodige rondes in safe mode kan rondrijden met een motor die toch al niet de beste is.

Jij denkt dat Vettel de meeste problemen heeft van alle 22 rijders tot nu toe?

Jehoentelaar

Ik heb zover ik weet beide Lotuscoureurs in ieder geval al vaker zien uitvallen dan Vettel. En dan niet bij elkaar opgeteld.

Perton

Hamilton heeft ook zijn nodige problemen, maar in de races dat ie dat niet heeft, verneukt ie het zelf wel lukt het hem ook gewoon de strijd aan te gaan met zijn teamgenoot, of die zelfs te verslaan. Dat zie je bij Vettel maar sporadisch, en je gaat mij niet vertellen dat hij die tien races waarin het niet lukte áltijd problemen had. Dan zou hij echt het meest ongelukkige seizoen ooit hebben.

Wings

Citaat van: Jeroen op 30 augustus 2014 - 19:50:14
Citaat van: Niels_ op 30 augustus 2014 - 15:01:04
Citaat van: Jeroen op 30 augustus 2014 - 10:33:58
Het was ook niet serieus bedoeld, he ;).

Ik haalde het Alonso-voorbeeld aan omdat iedereen na dat jaar kritiek op hem had en nu wordt hij weer gezien - door de meesten dan - als de beste van het hele spul. Het punt was dus: Laten we Vettel dan ook maar de tijd geven zich te revancheren.
Alonso is natuurlijk in geen enkel jaar grandioos naar huis gereden. Er is niet 1 seizoen waarin hij minder punten had dan zijn teamgenoot.

Maar eerlijk: ik snap het punt wel, maar er is wel een verschil tussen 'geklopt' worden (nouja, evenveel punten) en 60 punten achter staan op je teamgenoot die 3 races won terwijl je er zelf 0 hebt.

Sure. Maar er is ook een verschil tussen iemand die al drie jaar rondrijdt in de F1 en alles ondertussen al weet of een complete rookie.

-Het is ook een groot verschil of je al járen lang bij een team rijdt en ermee vertrouwd bent of dat je als nieuweling binnenkomt.
-Het is ook een groot verschil of het team je habitat is of dat je op voet van oorlog leeft.
-Het is ook een verschil of je gewaagd bent aan je teamgenoot of dat je niet in de buurt komt.

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 25 augustus 2014 - 20:13:24
Citaat van: Perton op 25 augustus 2014 - 19:57:34
Citaat van: Tuesday op 25 augustus 2014 - 19:52:03
Citaat van: Jozef op 25 augustus 2014 - 19:38:36
Maar je hebt gelijk, alleen 2009 blijft over als je Vettel en Webber wilt vergelijken zonder EBD. En dat toont inderdaad aan dat Vettel gewoon beter was dan Webber. Maar dat trekt ook niemand in twijfel.
maar het toont dus ook aan Vettel prima zonder een auto met EBD overweg kon, daar ging het me meer om.
Maar wie betwist dit dan?
dat zijn er genoeg. Maar voor het een woordenspelletje wordt, nog een kleine verduidelijkin; ik zie geen verschil tussen de jaren voor en tijdens de blown diffuser. Ik zie alleen een coureur die elk jaar een stukje beter werd tegenover een teamgenoot die elk jaar een stukje minder werd. Ik zie iig geen duidelijke eenduidige aanwijzingen dat Vettel met de EBD boven zichzelf is uitgestegen oid. van 2008 tot 2013 zie ik een min of meer stabiele, langzaam stijgende lijn, in 2014 lijkt er idd sprake van een behoorlijke drop, maar er is dit jaar zoveel veranderd, oa een teamgenoot (dus ook de maatstaf voor Vettel) dat ik het wel een enorm shot in the dark vind om alles op de EBD te gooien. Juist omdat de overgang tussen 2009 en 2010 (naar de EBD) amper verschil liet zien. Maar goed, het zou een deeltje van de puzzel kunnen zijn.
Ik denk dat het verschil tussen 2009 en 2010 niet heel groot was en het verschil tussen 2013 en 2014 heel erg groot. Ik weet niet meer wanneer de laatste grote wijziging was geweest voor 2014, maar ik meen dat in 2008 en 2009 ineens enorme voor vleugels kwamen en smallere achter vleugels en auto. Maar ik denk ook niemand twijfelt aan de talenten van Vettel, maar wel dat zijn titels meer door de auto en matige teamgenoot kwam, dan door Vettel's pure talent. En misschien heeft hij een minder jaar, maar zoals Perton al zei, als hij dat volgend jaar weer heeft kunnen er wel wat kan worden gezegd over de auto en Vettel.

0634

Zijn loopbaan bekijkend duidt het er in ieder geval op dat een flink deel van Vettel's terugval wel degelijk te maken heeft met het verdwijnen van EBD.

Dat óf Ricciardo is bijna buitenaards goed en zou iedere coureur momenteel aan gort rijden. Mocht het de laatste optie zijn, zou ik als teameigenaar zijnde direct Vergne vastleggen, aangezien die redelijk in Ricciardo's buurt bleef.

Hamilton#44

Citaat van: Jeroen op 30 augustus 2014 - 19:50:14
Citaat van: Niels_ op 30 augustus 2014 - 15:01:04
Citaat van: Jeroen op 30 augustus 2014 - 10:33:58
Het was ook niet serieus bedoeld, he ;).

Ik haalde het Alonso-voorbeeld aan omdat iedereen na dat jaar kritiek op hem had en nu wordt hij weer gezien - door de meesten dan - als de beste van het hele spul. Het punt was dus: Laten we Vettel dan ook maar de tijd geven zich te revancheren.
Alonso is natuurlijk in geen enkel jaar grandioos naar huis gereden. Er is niet 1 seizoen waarin hij minder punten had dan zijn teamgenoot.

Maar eerlijk: ik snap het punt wel, maar er is wel een verschil tussen 'geklopt' worden (nouja, evenveel punten) en 60 punten achter staan op je teamgenoot die 3 races won terwijl je er zelf 0 hebt.

Sure. Maar er is ook een verschil tussen iemand die al drie jaar rondrijdt in de F1 en alles ondertussen al weet of een complete rookie.

Inderdaad, Hamilton was in zijn debuutjaar al net zo snel, zo niet sneller dan Alonso. Ricciardo rijdt al ff mee natuurlijk.

FolkertE

Verschil is dat Alonso redelijk vaak nog terug sloeg, dat lijkt Vettel nu niet echt te kunnen. Al moet ik er wel bij zeggen dat er vlak na zijn laatste titel grote veranderingen plaats vonden die zijn rijstijl niet liggen.

Sabai

Citaat van: F1fan2987 op 01 september 2014 - 13:24:16
Verschil is dat Alonso redelijk vaak nog terug sloeg, dat lijkt Vettel nu niet echt te kunnen. Al moet ik er wel bij zeggen dat er vlak na zijn laatste titel grote veranderingen plaats vonden die zijn rijstijl niet liggen.

En om het in jouw bewoordingen te zeggen hij heeft ook wel heel veel pech gehad dit jaar  ;)

FolkertE

Citaat van: Sabai op 01 september 2014 - 16:29:55
Citaat van: F1fan2987 op 01 september 2014 - 13:24:16
Verschil is dat Alonso redelijk vaak nog terug sloeg, dat lijkt Vettel nu niet echt te kunnen. Al moet ik er wel bij zeggen dat er vlak na zijn laatste titel grote veranderingen plaats vonden die zijn rijstijl niet liggen.

En om het in jouw bewoordingen te zeggen hij heeft ook wel heel veel pech gehad dit jaar  ;)
Klopt, tot nu toe heeft Vettel erg veel pech wat hem zeker veel punten heeft gekost. Maar daarnaast heeft Vettel ook aantal fouten gemaakt die hem veel gekost hebben. Hongarije heeft het hem de overwinning gekost en in België misschien ook wel.

Sabai

Citaat van: F1fan2987 op 01 september 2014 - 16:36:25
Citaat van: Sabai op 01 september 2014 - 16:29:55
Citaat van: F1fan2987 op 01 september 2014 - 13:24:16
Verschil is dat Alonso redelijk vaak nog terug sloeg, dat lijkt Vettel nu niet echt te kunnen. Al moet ik er wel bij zeggen dat er vlak na zijn laatste titel grote veranderingen plaats vonden die zijn rijstijl niet liggen.

En om het in jouw bewoordingen te zeggen hij heeft ook wel heel veel pech gehad dit jaar  ;)
Klopt, tot nu toe heeft Vettel erg veel pech wat hem zeker veel punten heeft gekost. Maar daarnaast heeft Vettel ook aantal fouten gemaakt die hem veel gekost hebben. Hongarije heeft het hem de overwinning gekost en in België misschien ook wel.

Voor die overwinningen die je opnoemt was hij kansloos.  Hongarije pitte hij gelijk met Rosberg en in Spa reed hij met een oude specificatie motor.  Maar geef je geen ongelijk dat hij een fout maakte in beide races. Ik bedoelde mijn vorige post ook niet echt serieus.

Wings

Citaat van: Sabai op 01 september 2014 - 16:29:55
Citaat van: F1fan2987 op 01 september 2014 - 13:24:16
Verschil is dat Alonso redelijk vaak nog terug sloeg, dat lijkt Vettel nu niet echt te kunnen. Al moet ik er wel bij zeggen dat er vlak na zijn laatste titel grote veranderingen plaats vonden die zijn rijstijl niet liggen.

En om het in jouw bewoordingen te zeggen hij heeft ook wel heel veel pech gehad dit jaar  ;)

Haha. :D