Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

Franky R.

Citaat van: Wings op 30 augustus 2014 - 10:52:17
Citaat van: Jeroen op 30 augustus 2014 - 10:33:58
Het was ook niet serieus bedoeld, he ;) .

Ik haalde het Alonso-voorbeeld aan omdat iedereen na dat jaar kritiek op hem had en nu wordt hij weer gezien - door de meesten dan - als de beste van het hele spul. Het punt was dus: Laten we Vettel dan ook maar de tijd geven zich te revancheren.

En toch vind ik dat anders. Hamilton was het troetelkind van Ron Dennis, Alonso kwam als een soort van nieuweling/vreemdeling in de familie en heeft niet kunnen aarden bij McLaren. Na een seizoen dat bol stond van schandalen werd het huwelijk vroegtijdig ontbonden. Naar mijn herinneren hebben ze seizoen 2007 afgesloten met evenveel punten. In mijn beleving was er geen overmacht van één van beiden en was de situatie ook niet gelijk. Dat is nu met Vettel wel anders: Red Bull is Vettels natuurlijk habitat, Vettel is het troetelkind van Marko en hij wordt structureel overklast door Ricciardo een -net geen- nieuwkomer.
-


Volgens mij overdrijf je behoorlijk...Zelfs Ron Dennis had niet verwacht dat Hamilton zo goed kon meekomen. Daar is het allemaal mee begonnen, ipv dat jij zegt dat McLaren vooral Hamilton heeft geholpen.


Kijk naar hoe de situatie nu is met Magnussen en Button. Het verschilt niet veel IMHO. Behalve dat de auto nu veel minder is...

Wings

Waarin overdrijf ik? Naar mijn herinneren werd Hamilton (terecht!) met de grote trom aangekondigd hoor. En hij was ook het lievelingetje van. De scheurtjes tussen hem en McLaren ontstonden toen Ron Dennis vertrok bij McLaren. Dat het huwelijk met Alonso minder glansrijk was staat als een paal boven water. Ik denk dat de projectie die ik post niet heel ver van de waarheid af staat.

Franky R.

Citaat van: Wings op 30 augustus 2014 - 12:42:30
Waarin overdrijf ik? Naar mijn herinneren werd Hamilton (terecht!) met de grote trom aangekondigd hoor. En hij was ook het lievelingetje van. De scheurtjes tussen hem en McLaren ontstonden toen Ron Dennis vertrok bij McLaren. Dat het huwelijk met Alonso minder glansrijk was staat als een paal boven water. Ik denk dat de projectie die ik post niet heel ver van de waarheid af staat.
Men verwachtte niet dat Hamilton Alonso zou kunnen bijhouden.

Perton

Citaat van: Wings op 30 augustus 2014 - 12:42:30
Waarin overdrijf ik? Naar mijn herinneren werd Hamilton (terecht!) met de grote trom aangekondigd hoor. En hij was ook het lievelingetje van. De scheurtjes tussen hem en McLaren ontstonden toen Ron Dennis vertrok bij McLaren. Dat het huwelijk met Alonso minder glansrijk was staat als een paal boven water. Ik denk dat de projectie die ik post niet heel ver van de waarheid af staat.
Tijdens een van de laatste dagen op mijn werk vorig jaar verveelde ik me een beetje (want het was zomerstop) dus ging ik alle oude nieuwsberichten over Hamilton eens doorlezen. Die grote trom was er absoluut niet. Men hoopte hem juist eerst bij Prodrive of een ander team te kunnen plaatsen (precies wat ze nu met Magnussen wilden doen eigenlijk, en komend jaar met Vandoorne), maar dat lukte niet echt en er kwam een mogelijkheid bij McLaren zelf, waardoor ze dat dan maar deden - precies zoals met Magnussen nu. Dat ze overtuigd waren van zijn talent, is duidelijk. Maar die grote trom is er nooit geweest.

Bovendien leidde Hamilton het kampioenschap 'gewoon' vanaf Spanje (Monaco Alonso even op basis van meer overwinningen ofzo), terwijl er juist in Monaco een botsing met Ron Dennis was. Nu klopt het dat Alonso in de zomer een beetje dichterbij kwam en juist in het beruchte Hongarije zijn voorsprong weer op zag lopen, dus in de eindklassering zou het best kunnen zijn dat de situatie in het team hem vanaf Hongarije wat punten heeft gekost. Maar er moet ook weer niet worden gedaan alsof Hamilton dankzij Ron Dennis op gelijke punten met Alonso is geëindigd. Daarvoor was hij tot Hongarije gewoon te goed aan het presteren.

Wings

@Franky: o oké, ik herinner het mij anders. Alonso was meer van het rekenen maar werd destijds niet gezien als een fenomeen. Hamilton werd met de grote trom aangekondigd en er waren zelfs mensen die toen al riepen dat hij de nieuwe Schumacher ging worden. Hamilton zou een groot groot groot talent zijn met een behoorlijke staat van dienst in lagere klassen en begeleid door McLaren. Zo herinner ik het mij.

Wings

Citaat van: Perton op 30 augustus 2014 - 13:01:21
Tijdens een van de laatste dagen op mijn werk vorig jaar verveelde ik me een beetje (want het was zomerstop) dus ging ik alle oude nieuwsberichten over Hamilton eens doorlezen. Die grote trom was er absoluut niet. Men hoopte hem juist eerst bij Prodrive of een ander team te kunnen plaatsen (precies wat ze nu met Magnussen wilden doen eigenlijk, en komend jaar met Vandoorne), maar dat lukte niet echt en er kwam een mogelijkheid bij McLaren zelf, waardoor ze dat dan maar deden - precies zoals met Magnussen nu. Dat ze overtuigd waren van zijn talent, is duidelijk. Maar die grote trom is er nooit geweest.

Nieuwssites brengen over het algemeen nieuws/feiten zonder daar een verwachtingspatroon achter te nieten. Ik doel dan ook meer op fora.

CitaatBovendien leidde Hamilton het kampioenschap 'gewoon' vanaf Spanje (Monaco Alonso even op basis van meer overwinningen ofzo), terwijl er juist in Monaco een botsing met Ron Dennis was. Nu klopt het dat Alonso in de zomer een beetje dichterbij kwam en juist in het beruchte Hongarije zijn voorsprong weer op zag lopen, dus in de eindklassering zou het best kunnen zijn dat de situatie in het team hem vanaf Hongarije wat punten heeft gekost. Maar er moet ook weer niet worden gedaan alsof Hamilton dankzij Ron Dennis op gelijke punten met Alonso is geëindigd. Daarvoor was hij tot Hongarije gewoon te goed aan het presteren.

Dat zeg ik nergens. Ik zeg dat Alonso niet werd overklast en Vettel nu wel. En dat de situatie anders is. Voor Vettel is Red Bull zijn natuurlijk habitat, McLaren was dat voor Alonso zeker niet. Verder kan ik mij vaag herinneren dat er zelfs controle is geweest op het benadelen van Alonso (vraag me niet hoe, wie en wat) en geloof ik niet dat teams rijders structureel benadelen door ander materiaal te vestrekken. Daarvoor zijn de belangen te groot.

Perton

Oké, ik dacht dat je de grote trom vanuit McLaren bedoelde. Dan begreep ik je verkeerd en is mijn tweede alinea ook niet zo relevant voor het punt dat ik wilde maken.

Franky R.

Citaat van: Wings op 30 augustus 2014 - 13:02:46
@Franky: o oké, ik herinner het mij anders. Alonso was meer van het rekenen maar werd destijds niet gezien als een fenomeen. Hamilton werd met de grote trom aangekondigd en er waren zelfs mensen die toen al riepen dat hij de nieuwe Schumacher ging worden. Hamilton zou een groot groot groot talent zijn met een behoorlijke staat van dienst in lagere klassen en begeleid door McLaren. Zo herinner ik het mij.


Dat mag, maar je poneerde het als een absolute waarheid. Perton schreef zelf dan de media destijds ook afwachtend was...en op fora is men natuurlijk enthousiaster. Net zoals een groot deel op dit forum lyrisch is over Max Verstappen...


Zelf wachtte ik ook af wat Hamilton ging doen tegenover een Alonso. Ik weet nog goed dat ik op een ander forum schreef dat Hamilton na een jaartje kampioen zou worden. Wist ik veel dat hij meteen in zijn eerste jaar al voor het WK kon gaan?

0634

Citaat van: Wings op 30 augustus 2014 - 10:52:17
Citaat van: Jeroen op 30 augustus 2014 - 10:33:58
Het was ook niet serieus bedoeld, he ;).

Ik haalde het Alonso-voorbeeld aan omdat iedereen na dat jaar kritiek op hem had en nu wordt hij weer gezien - door de meesten dan - als de beste van het hele spul. Het punt was dus: Laten we Vettel dan ook maar de tijd geven zich te revancheren.

En toch vind ik dat anders. Hamilton was het troetelkind van Ron Dennis, Alonso kwam als een soort van nieuweling/vreemdeling in de familie en heeft niet kunnen aarden bij McLaren. Na een seizoen dat bol stond van schandalen werd het huwelijk vroegtijdig ontbonden. Naar mijn herinneren hebben ze seizoen 2007 afgesloten met evenveel punten. In mijn beleving was er geen overmacht van één van beiden en was de situatie ook niet gelijk. Dat is nu met Vettel wel anders: Red Bull is Vettels natuurlijk habitat, Vettel is het troetelkind van Marko en hij wordt structureel overklast door Ricciardo een -net geen- nieuwkomer.
-

En Ricciardo is geen kind van Red Bull?

Wings

Natuurlijk. Dus kan hij die status net zo goed verwerven. Maar de situatie van Vettel bij Red Bull is niet te vergelijken met de situatie van Alonso bij McLaren in 2007. Dat was mijn punt.

Wings

Citaat van: Perton op 30 augustus 2014 - 13:15:16
Oké, ik dacht dat je de grote trom vanuit McLaren bedoelde. Dan begreep ik je verkeerd en is mijn tweede alinea ook niet zo relevant voor het punt dat ik wilde maken.

Oké. (y)

0634

Citaat van: Wings op 30 augustus 2014 - 13:57:34
Natuurlijk. Dus kan hij die status net zo goed verwerven. Maar de situatie van Vettel bij Red Bull is niet te vergelijken met de situatie van Alonso bij McLaren in 2007. Dat was mijn punt.

Nee, maar de situatie van Ricciardo is ook niet gelijk aan die van Hamilton van toen. Ricciardo is duidelijk verder in zijn loopbaan.

Maar het gaat ook niet over het exacte vergelijk, meer over de redelijk vergelijkbare situatie van toen en nu. Dat er verschillen zijn, is duidelijk, maar parallellen zijn er ook.

Wings

Hoe dan ook, ik vind het een slecht vergelijk: de situatie bij McLaren was anders en Hamilton overklaste Alonso niet.

0634

Als tweevoudig wereldkampioen achter je rookie-teamgenoot eindigen vind ik wel aardig in die categorie vallen. Zeker waren er verzachtende omstandigheden, maar ik had er veel en veel meer van verwacht.

Niels_

Citaat van: Jeroen op 30 augustus 2014 - 10:33:58
Het was ook niet serieus bedoeld, he ;).

Ik haalde het Alonso-voorbeeld aan omdat iedereen na dat jaar kritiek op hem had en nu wordt hij weer gezien - door de meesten dan - als de beste van het hele spul. Het punt was dus: Laten we Vettel dan ook maar de tijd geven zich te revancheren.
Alonso is natuurlijk in geen enkel jaar grandioos naar huis gereden. Er is niet 1 seizoen waarin hij minder punten had dan zijn teamgenoot.

Maar eerlijk: ik snap het punt wel, maar er is wel een verschil tussen 'geklopt' worden (nouja, evenveel punten) en 60 punten achter staan op je teamgenoot die 3 races won terwijl je er zelf 0 hebt.