Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

Jozef

Citaat van: Tuesday op 25 augustus 2014 - 20:13:24
Citaat van: Perton op 25 augustus 2014 - 19:57:34
Citaat van: Tuesday op 25 augustus 2014 - 19:52:03
Citaat van: Jozef op 25 augustus 2014 - 19:38:36
Maar je hebt gelijk, alleen 2009 blijft over als je Vettel en Webber wilt vergelijken zonder EBD. En dat toont inderdaad aan dat Vettel gewoon beter was dan Webber. Maar dat trekt ook niemand in twijfel.
maar het toont dus ook aan Vettel prima zonder een auto met EBD overweg kon, daar ging het me meer om.
Maar wie betwist dit dan?
dat zijn er genoeg. Maar voor het een woordenspelletje wordt, nog een kleine verduidelijkin; ik zie geen verschil tussen de jaren voor en tijdens de blown diffuser. Ik zie alleen een coureur die elk jaar een stukje beter werd tegenover een teamgenoot die elk jaar een stukje minder werd. Ik zie iig geen duidelijke eenduidige aanwijzingen dat Vettel met de EBD boven zichzelf is uitgestegen oid. van 2008 tot 2013 zie ik een min of meer stabiele, langzaam stijgende lijn, in 2014 lijkt er idd sprake van een behoorlijke drop, maar er is dit jaar zoveel veranderd, oa een teamgenoot (dus ook de maatstaf voor Vettel) dat ik het wel een enorm shot in the dark vind om alles op de EBD te gooien. Juist omdat de overgang tussen 2009 en 2010 (naar de EBD) amper verschil liet zien. Maar goed, het zou een deeltje van de puzzel kunnen zijn.

Wat natuurlijk ook niet vergeten mag worden, is dat de EBD ook beter werd, althans in 2011 beter dan in 2010.

Maar de mensen die zeggen dat Vettel heel goed met de EBD om kon gaan staven dat echt niet gewoon door naar resultaten te kijken hoor. Mensen met veel meer verstand van F1 dan jij en ik hebben de beschikbare data goed doorgenomen en gezien dat er ook echt een wetenschappelijke basis voor is.

Sabai

Je hoeft geen wetenschap te hebben gestudeerd om te zien dat hij als de beste met ebd om kon gaan. Maar daar kan je niet al zijn succes aan ophangen. Er komt wel iets meer bij kijken om 4 titels binnen te harken. Het gaat zoals ik eerder al zei om het totaal pakket. Kijk naar Alonso die heeft ook het totaalpakket.  Hamilton en Raikkonen kunnen ook heel hard rijden maar beschikken niet over het totaalpakket

0634

Hamilton niet en Alonso wel? Die snap ik niet.

Kootje

Als Vettel dat totaalpakket had gehad, dan had hij zich moeiteloos aangepast aan de huidige generatie auto's. ::)

Sabai

Citaat van: Jeroen op 25 augustus 2014 - 20:39:41
Hamilton niet en Alonso wel? Die snap ik niet.

Hoezo niet? Alonso heeft imo het totaalpakket omdat in het heetst van de strijd zijn hoofd erbij houd en een race kan lezen en zo resultaten behaald waar ik U tegen zeg. Hamilton kan alleen verdomd hard rijden imo.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 25 augustus 2014 - 20:28:30
Citaat van: Tuesday op 25 augustus 2014 - 20:13:24
Citaat van: Perton op 25 augustus 2014 - 19:57:34
Citaat van: Tuesday op 25 augustus 2014 - 19:52:03
Citaat van: Jozef op 25 augustus 2014 - 19:38:36
Maar je hebt gelijk, alleen 2009 blijft over als je Vettel en Webber wilt vergelijken zonder EBD. En dat toont inderdaad aan dat Vettel gewoon beter was dan Webber. Maar dat trekt ook niemand in twijfel.
maar het toont dus ook aan Vettel prima zonder een auto met EBD overweg kon, daar ging het me meer om.
Maar wie betwist dit dan?
dat zijn er genoeg. Maar voor het een woordenspelletje wordt, nog een kleine verduidelijkin; ik zie geen verschil tussen de jaren voor en tijdens de blown diffuser. Ik zie alleen een coureur die elk jaar een stukje beter werd tegenover een teamgenoot die elk jaar een stukje minder werd. Ik zie iig geen duidelijke eenduidige aanwijzingen dat Vettel met de EBD boven zichzelf is uitgestegen oid. van 2008 tot 2013 zie ik een min of meer stabiele, langzaam stijgende lijn, in 2014 lijkt er idd sprake van een behoorlijke drop, maar er is dit jaar zoveel veranderd, oa een teamgenoot (dus ook de maatstaf voor Vettel) dat ik het wel een enorm shot in the dark vind om alles op de EBD te gooien. Juist omdat de overgang tussen 2009 en 2010 (naar de EBD) amper verschil liet zien. Maar goed, het zou een deeltje van de puzzel kunnen zijn.

Wat natuurlijk ook niet vergeten mag worden, is dat de EBD ook beter werd, althans in 2011 beter dan in 2010.

Maar de mensen die zeggen dat Vettel heel goed met de EBD om kon gaan staven dat echt niet gewoon door naar resultaten te kijken hoor. Mensen met veel meer verstand van F1 dan jij en ik hebben de beschikbare data goed doorgenomen en gezien dat er ook echt een wetenschappelijke basis voor is.
tja, ik geloof ook dat hij heel goed met de EBD om kon gaan. Misschien wel als de beste, al had hij misschien ook gewoon de beste EBD. Maar toch zie ik geen significant verschil in resultaten met de voorafgaande periode. Verder kun je t ook alleen maar afmeten aan Webber en Webber is in deze ook niet perse een constante factor die elk jaar evengoed presteert. Maar goed, als je een link naar die onderzoeken hebt, ik ben wel benieuwd. Het ene wetenschappelijke onderzoek is het andere niet. Met gezond boerenverstand kom je vaak ook al een heel eind en vaak veel verder dan met wetenschappelijke onderzoeken.

Sabai

Citaat van: Kootje op 25 augustus 2014 - 20:42:03
Als Vettel dat totaalpakket had gehad, dan had hij zich moeiteloos aangepast aan de huidige generatie auto's. ::)

Dat is imo niet zo makkelijk te zeggen. Ook Vettel is een mens en kan ook een minder jaar hebben en er volgend jaar gewoon weer staan.En zo slecht vind ik hem niet de laatste races. Hij heeft ook behoorlijk wat technische malheur gehad wat ook een ietwat vertekend beeld geeft. En Riccardo doet het gewoon heel erg goed.

0634

Citaat van: Sabai op 25 augustus 2014 - 20:44:54
Citaat van: Jeroen op 25 augustus 2014 - 20:39:41
Hamilton niet en Alonso wel? Die snap ik niet.

Hoezo niet? Alonso heeft imo het totaalpakket omdat in het heetst van de strijd zijn hoofd erbij houd en een race kan lezen en zo resultaten behaald waar ik U tegen zeg. Hamilton kan alleen verdomd hard rijden imo.

O, bedoel je het zo. Begreep ik je verkeerd.

Dan ben ik het met je eens.

Hamilton#44

Citaat van: Perton op 25 augustus 2014 - 19:56:52En dat zijn meerderen op dit forum met me eens. Daarmee wil ik niet zeggen dat we gelijk hebben, maar termen als dat het "als een tang op een varken slaat", zijn dan wel een beetje belachelijk.

Ik heb het niet over je mening met die opmerking.  :)
Die opmerking plaats ik omdat jij alleen Vettel beoordeeld in combinatie met zijn materiaal, maar dat geldt voor iedere coureur. Dus dat jij dat alleen bij Vettel doet, vind ik als een tang slaan op een varken.  ;)

CitaatSenna won het leeuwendeel bij McLaren, maar versloeg wel elk jaar (op 1989) na zijn teamgenoten.

Inderdaad, dus dit kan het jaartje van Vettel zijn.

CitaatHetzelfde geldt voor Schumacher. Die is (behalve in zijn Mercedes-tijd ongetwijfeld, ik weet de resultaten niet uit mijn hoofd) volgens mij nooit verslagen door een teamgenoot over een heel seizoen genomen.

Dat klopt, maar Schumacher heeft in zijn Benetton en Ferrari tijd ook geen teamgenoot gehad van het kaliber Ricciardo.

En daarnaast hadden Senna en Schumacher wel een dusdanige status binnen hun team dat ze de onbetwiste nummer 1 waren. Red bull is altijd duidelijk een team wat dit niet doet geweest.

CitaatDus nogmaals: misschien kijken we over tien jaar terug en is 2014 inderdaad een dipje voor Vettel, net zoals 1950 dat was voor Fangio en 1989 dat was voor Senna. Ja, dan hoort Vettel in dat rijtje thuis.

Ok prima, laten we dat dan eerst even afwachten voordat we hem hier al afbranden.  :)

CitaatAnders niet, vind ik. Jij mag vinden van wel, prima. Daarvoor discussiƫren we. Maar ik noemde Stirling Moss al om aan te geven dat statistieken en records niet alles zeggen. Jij mag je daar wel op baseren als jij dat wilt. Maar dat vind ik dan weer als een tang op een varken slaan.

Er zijn inderdaad hele goede coureurs met slechte statistieken maar er bestaan echter geen slechte coureurs met goede statistieken.
[/quote]

Perton

Citaat van: Hamilton#44 op 25 augustus 2014 - 22:01:02
Ik heb het niet over je mening met die opmerking.  :)
Die opmerking plaats ik omdat jij alleen Vettel beoordeeld in combinatie met zijn materiaal, maar dat geldt voor iedere coureur. Dus dat jij dat alleen bij Vettel doet, vind ik als een tang slaan op een varken.  ;)
Hoe kom je erbij dat ik dat alleen bij Vettel zou doen? Dit topic gaat nou eenmaal over hem, dus logisch dat ik het in dit topic over hem heb. Dat anderen ook afhankelijk zijn van hun materiaal, lijkt me nogal voor zich spreken. Bij andere coureurs is er alleen niet zo'n gigantische scheiding in prestaties nadat de reglementen zijn veranderd, dus dan is mijn theorie dat Vettel heel erg geholpen is door de vorige reglementen.

CitaatDat klopt, maar Schumacher heeft in zijn Benetton en Ferrari tijd ook geen teamgenoot gehad van het kaliber Ricciardo.

En daarnaast hadden Senna en Schumacher wel een dusdanige status binnen hun team dat ze de onbetwiste nummer 1 waren. Red bull is altijd duidelijk een team wat dit niet doet geweest.
Dat eerste, klopt. Dat tweede, klopt ook. Maar iemand die net zo goed als hen zou zijn, zou daar geen moeite mee moeten hebben. Maar Vettel kan gewoon echt geen vuist maken dit jaar, dat heeft vrij weinig te maken met het feit dat hij geen absolute nummer 1 is. En ter herhaling, dat kan een dip zijn, maar dat merken we binnen een paar jaar wel.

CitaatEr zijn inderdaad hele goede coureurs met slechte statistieken maar er bestaan echter geen slechte coureurs met goede statistieken.
Dat klopt. Maar ik vind Vettel dan ook geen slechte coureur. Dus ik snap niet zo goed waar je met die opmerking naartoe wil.

Overigens, ik snap ook niet zo goed waarom je het hebt over Vettel afbranden, want dat doe ik nergens. Ik plaats alleen wat vraagtekens bij zijn prestaties. Maar als dat al afbranden is.... dan is dit inderdaad een topic dat nergens op slaat, zoals je al eerder stelde.

Kootje

Citaat van: Sabai op 25 augustus 2014 - 20:50:01
Citaat van: Kootje op 25 augustus 2014 - 20:42:03
Als Vettel dat totaalpakket had gehad, dan had hij zich moeiteloos aangepast aan de huidige generatie auto's. ::)

Dat is imo niet zo makkelijk te zeggen. Ook Vettel is een mens en kan ook een minder jaar hebben en er volgend jaar gewoon weer staan.En zo slecht vind ik hem niet de laatste races. Hij heeft ook behoorlijk wat technische malheur gehad wat ook een ietwat vertekend beeld geeft. En Riccardo doet het gewoon heel erg goed.

Hoezo niet?
Aanpassingsvermogen is ook 'n onderdeel van het totaalpakket waar 'n coureur over dient te beschikken. Dat aanpassingsvermogen zie ik in hem nog niet echt terug, en zeker dit jaar niet. Dat hij de laatste paar races wat beter presteerd wijt ik aan de Renault die steeds beter gaat werken. Dat baseer ik dan weer op Ricciardo die ook steeds harder lijkt te gaan.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 26 augustus 2014 - 16:59:20
Citaat van: Sabai op 25 augustus 2014 - 20:50:01
Citaat van: Kootje op 25 augustus 2014 - 20:42:03
Als Vettel dat totaalpakket had gehad, dan had hij zich moeiteloos aangepast aan de huidige generatie auto's. ::)

Dat is imo niet zo makkelijk te zeggen. Ook Vettel is een mens en kan ook een minder jaar hebben en er volgend jaar gewoon weer staan.En zo slecht vind ik hem niet de laatste races. Hij heeft ook behoorlijk wat technische malheur gehad wat ook een ietwat vertekend beeld geeft. En Riccardo doet het gewoon heel erg goed.

Hoezo niet?
Aanpassingsvermogen is ook 'n onderdeel van het totaalpakket waar 'n coureur over dient te beschikken. Dat aanpassingsvermogen zie ik in hem nog niet echt terug, en zeker dit jaar niet. Dat hij de laatste paar races wat beter presteerd wijt ik aan de Renault die steeds beter gaat werken. Dat baseer ik dan weer op Ricciardo die ook steeds harder lijkt te gaan.


Precies...telkens als Renault de puntjes op de i zet, doet Vettel het beter...maar dat geldt ook voor Ricciardo.

Arthur

Gewoon een minder jaar van Vettel dit jaar. En ja, Ricciardo doet het super dit jaar. Volgend jaar [of de rest van dit seizoen] kijken hoe het zich verder ontwikkelt. En zeker, Vettel kan best een minder jaar hebben. Word je alleen maar [nog] beter van!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Citaat van: Sabai op 25 augustus 2014 - 20:37:01
Je hoeft geen wetenschap te hebben gestudeerd om te zien dat hij als de beste met ebd om kon gaan. Maar daar kan je niet al zijn succes aan ophangen. Er komt wel iets meer bij kijken om 4 titels binnen te harken. Het gaat zoals ik eerder al zei om het totaal pakket. Kijk naar Alonso die heeft ook het totaalpakket.  Hamilton en Raikkonen kunnen ook heel hard rijden maar beschikken niet over het totaalpakket

Je kunt niet al zijn succes er aan ophangen maar het is wel van essentieel belang geweest. En wat ik nu vaststel is dat zonder de EBD de gave lijkt verdwenen. Astrix wiens toverdrank is uitgewerkt zeg maar. ;) :P

0634

Nou, ik ga zeker niets definitiefs over Vettel zeggen. De man heeft vier lang iedereen op een hoopje gereden, die is echt heel erg goed. Wel is het zo dat dit seizoen wel wat vraagtekens opwerpt. Het is toch uiterst opmerkelijk dat hij het zo aflegt tegen Ricciardo.