Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

Jozef

Citaat van: Sabai op 25 augustus 2014 - 16:34:54
Je haalt wel elke keer de blow diffuser aan maar weet je ook hoeveel titels hij behaald heeft met de blown diffuser?  Het antwoord is 1 titel die van 2011 namelijk.  2010 was er nog geen en voor 2012 is de blown diffuser verboden.

Geloof je het zelf? De blown diffuser is door Red Bull geherintroduceerd tijdens de laatste pre-season tests van 2010 en is gebleven tot en met de laatste race van vorig jaar, al reden vorig jaar weinig teams er nog mee (Red Bull was er wel één van net als Lotus en Sauber in de laatste races van het seizoen). Het verbod in 2012 waar jij het over hebt gaat over het off-throttle blowing. Dat is aan banden gelegd door engine mapping te beperken. De uitlaten moesten ook licht omhoog wijzen maar het bodywork eromheen kon weer zo gevormd worden dat de koude luchtstroom de uitlaatgassen meetrok richting de randen van de diffuser.

Kortom, Vettel heeft elke titel behaald met een blown diffuser onder z'n auto. En nogmaals, dat doet niks af aan zijn prestaties, het is slechts een verklaring waarom hij nu plots systematisch verslagen wordt door zijn nieuwe teamgenoot.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 25 augustus 2014 - 17:43:49
Citaat van: Tuesday
2010 was Vettel ook een stuk beter als Webber hoor, 2009 ook, 2008 ook. Hij was eigenlijk altijd beter als Webber, met hier en daar een uitzondering.

2010 waren ze echt nagenoeg even sterk hoor. Webber deed tot de voorlaatste race nog mee om de titel en moest uiteindelijk maar 14 punjes op 'm toegeven.

dat is misschien het beeld dat is blijven hangen, maar kijk eens hoe vaak Vettel is uitgevallen in leidende positie of zelf een domme fout maakte (Turkije, Spa, Hongarije). Deze fouten stonden los van de blown diffusser dus voor deze theorie moet je dit soort dingen wel meewegen. Vettel was dat seizoen vrijwel continu de snellere van de 2.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 25 augustus 2014 - 17:51:34
Citaat van: Sabai op 25 augustus 2014 - 16:34:54
Je haalt wel elke keer de blow diffuser aan maar weet je ook hoeveel titels hij behaald heeft met de blown diffuser?  Het antwoord is 1 titel die van 2011 namelijk.  2010 was er nog geen en voor 2012 is de blown diffuser verboden.

Geloof je het zelf? De blown diffuser is door Red Bull geherintroduceerd tijdens de laatste pre-season tests van 2010 en is gebleven tot en met de laatste race van vorig jaar, al reden vorig jaar weinig teams er nog mee (Red Bull was er wel één van net als Lotus en Sauber in de laatste races van het seizoen). Het verbod in 2012 waar jij het over hebt gaat over het off-throttle blowing. Dat is aan banden gelegd door engine mapping te beperken. De uitlaten moesten ook licht omhoog wijzen maar het bodywork eromheen kon weer zo gevormd worden dat de koude luchtstroom de uitlaatgassen meetrok richting de randen van de diffuser.

Kortom, Vettel heeft elke titel behaald met een blown diffuser onder z'n auto. En nogmaals, dat doet niks af aan zijn prestaties, het is slechts een verklaring waarom hij nu plots systematisch verslagen wordt door zijn nieuwe teamgenoot.
een mogelijke verklaring ;) wat maakte Vettel in 2008 en 2009 zo goed dan?

Perton

Zijn 'gewone' talent van het topcoureur zijn.

Kootje

CitaatAls je 2010 op pech corrigeert dan kom je ook weer op een enorm gat uit.

Is dat wel zo?

Ik heb niet zo'n zin om alle races terug te gaan zoeken, maar als ik naar DNF's kijk heeft Webber er 2 en Vettel 3 waarvan hij er iig ééntje toch echt zelf veroorzaakte (Turkije) en je dan dus niet van pech kan spreken.

Wings

Citaat van: Tuesday op 25 augustus 2014 - 17:51:00
begin 2012 was Vettel gewoon ook sneller als Webber (al vertekenen de resultaten een beetje door bv het aangereden worden door een achterblijver). Als je 2010 op pech corrigeert dan kom je ook weer op een enorm gat uit. Van mij hoeft dat niet, maar voor jouw theorie is dat wel belangrijk om te doen. Verder heb ik geen behoefte om hier verder tijd in te steken, maar ik vind dat er minimaal net zoveel dingen tegen deze theorie spreken als ervoor. Alleen dit seizoen is echt duidelijk minder, maar daar zou ik ook tal van andere oorzaken voor kunnen verzinnen.

Hoe je het ook wendt of keert, Vettel steeg boven zichzelf uit met de exhaust blown diffuser. Dat staat als een paal boven water. Daarom zocht Red Bull ook naar een methode om het na te bootsen. En nu het effect niet meer kan worden nagebootst blijft het boven zichzelf uitstijgen uit. Daarvoor hoef ik geen complete seizoenen compleet te ontleden.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 25 augustus 2014 - 17:54:59
Citaat van: Jozef op 25 augustus 2014 - 17:51:34
Citaat van: Sabai op 25 augustus 2014 - 16:34:54
Je haalt wel elke keer de blow diffuser aan maar weet je ook hoeveel titels hij behaald heeft met de blown diffuser?  Het antwoord is 1 titel die van 2011 namelijk.  2010 was er nog geen en voor 2012 is de blown diffuser verboden.

Geloof je het zelf? De blown diffuser is door Red Bull geherintroduceerd tijdens de laatste pre-season tests van 2010 en is gebleven tot en met de laatste race van vorig jaar, al reden vorig jaar weinig teams er nog mee (Red Bull was er wel één van net als Lotus en Sauber in de laatste races van het seizoen). Het verbod in 2012 waar jij het over hebt gaat over het off-throttle blowing. Dat is aan banden gelegd door engine mapping te beperken. De uitlaten moesten ook licht omhoog wijzen maar het bodywork eromheen kon weer zo gevormd worden dat de koude luchtstroom de uitlaatgassen meetrok richting de randen van de diffuser.

Kortom, Vettel heeft elke titel behaald met een blown diffuser onder z'n auto. En nogmaals, dat doet niks af aan zijn prestaties, het is slechts een verklaring waarom hij nu plots systematisch verslagen wordt door zijn nieuwe teamgenoot.

een mogelijke verklaring ;) wat maakte Vettel in 2008 en 2009 zo goed dan?

Vettel zelf. Ook toen was hij iemand die in het rijtje topcoureurs geplaatst mocht worden maar niet per se in het rijtje legendes. En nu we in 2014 zijn aanbeland, is dat dus niet veranderd.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 25 augustus 2014 - 17:56:28
CitaatAls je 2010 op pech corrigeert dan kom je ook weer op een enorm gat uit.

Is dat wel zo?

Ik heb niet zo'n zin om alle races terug te gaan zoeken, maar als ik naar DNF's kijk heeft Webber er 2 en Vettel 3 waarvan hij er iig ééntje toch echt zelf veroorzaakte (Turkije) en je dan dus niet van pech kan spreken.
ik heb dat een tijdje terug nog gedaan hier volgens mij. Voor de blown diffusser theorie gaat het er even niet om of die incidenten zijn schuld waren.

Wings

Citaat van: Tuesday op 25 augustus 2014 - 17:54:59
een mogelijke verklaring ;) wat maakte Vettel in 2008 en 2009 zo goed dan?

Vettel was goed maar niet exceptioneel. In 2009 versloeg hij Webber op een punt of 10 (dat is 1 racelengte verschil op een compleet seizoen) en in 2010 stond Webber nog voor Vettel in de voorlaatste race. Inderdaad goed maar ook niet meer dan dat.

Kootje

Citaat van: Tuesday op 25 augustus 2014 - 18:02:37
Citaat van: Kootje op 25 augustus 2014 - 17:56:28
CitaatAls je 2010 op pech corrigeert dan kom je ook weer op een enorm gat uit.
ik heb dat een tijdje terug nog gedaan hier volgens mij. Voor de blown diffusser theorie gaat het er even niet om of die incidenten zijn schuld waren.

Wel als je ze als pech bestempelt. ;)

Jozef

#565
Over 2010 is veel gezegd en geschreven. Vettel kende toen zeker pech. Op F1technical zitten mensen die het soms leuk vinden om een heel seizoen te bekijken en alle mechanische pech te 'elimineren' en te kijken wat dan de WK-stand zou zijn. De conclusie was daar dat als je bij iedereen de pech weghaalt, Vettel daar kampioen was geworden met 62 punten voorsprong... Hij had mechanische pech in leidende positie in de eerste 2 races (in Bahrein werd hij nog 4de, in Australië viel hij uit) en dan viel hij nog een keer uit vanaf P1 in Korea. Zonder mechanische pech was hij wel degelijk een heel stuk beter dan Webber dat jaar. http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=12074&p=314193

Ik zeg niet dat deze analyses volledig correct zijn of volledig objectief, maar het zal in elk geval in de goede richting zitten (even terzijde, in dit alternatieve klassement komt Alonso slechts op P5 binnen :o).

Tuesday

Citaat van: Kootje op 25 augustus 2014 - 18:08:52
Citaat van: Tuesday op 25 augustus 2014 - 18:02:37
Citaat van: Kootje op 25 augustus 2014 - 17:56:28
Als je 2010 op pech corrigeert dan kom je ook weer op een enorm gat uit.
ik heb dat een tijdje terug nog gedaan hier volgens mij. Voor de blown diffusser theorie gaat het er even niet om of die incidenten zijn schuld waren.

Wel als je ze als pech bestempelt. ;)
ik bestempel ze niet als pech. Het zijn alleen dingen die een vertekend beeld geven aangaande de blown diffuser theorie. Die fouten van Vettel (geen pech dus) staan volgens mij los van het wel of niet hebben van een blown diffuser. Voor bepaalde theorien moet je nou eenmaal een aantal variabelen corrigeren om een zo betrouwbaar mogelijk beeld te krijgen.

Kootje

#567
Citaat van: Tuesday op 25 augustus 2014 - 18:30:49
ik bestempel ze niet als pech

Niet? ???  Vreemd? :-\  Onderstaande quote is toch echt van jouw. ;) :P :D

"Als je 2010 op pech corrigeert dan kom je ook weer op een enorm gat uit"


Maar goed ... zelfs als je dat seizoen op die "pech" corrigeert, dan was het gat niet veel groter geweest. Groter ... dat wel, maar niet zoveel groter dat het de status van buitencategorie rechtvaardigt. Kijk ... dat hij beter is dan Webber weten we allemaal, maar de (E)BD-loze periodes bevestigen wel mijn vermoeden dat hij ook geen Alonso, Schumacher, Prost, Senna, Clark, Steward of Fangio* is.




*Sorry als ik nog iemand vergeten ben ;)

Tuesday

en daarna zei ik dit;
Citaat van: Tuesday op 25 augustus 2014 - 17:53:43
dat is misschien het beeld dat is blijven hangen, maar kijk eens hoe vaak Vettel is uitgevallen in leidende positie of zelf een domme fout maakte (Turkije, Spa, Hongarije). Deze fouten stonden los van de blown diffusser dus voor deze theorie moet je dit soort dingen wel meewegen. Vettel was dat seizoen vrijwel continu de snellere van de 2.

verder als je over buitencategorie etc begint dan mis je volgens mij volledig het punt dat ik wil maken. Van mij part is Vettel van het niveau Chilton, Karthykeyan, daar gaat het ff niet om. Het gaat puur om die blown diffuser theorie. Die vind ik alles behalve bewezen.

Kootje

Citaat van: Tuesday op 25 augustus 2014 - 19:03:09
en daarna zei ik dit;
Citaat van: Tuesday op 25 augustus 2014 - 17:53:43
dat is misschien het beeld dat is blijven hangen, maar kijk eens hoe vaak Vettel is uitgevallen in leidende positie of zelf een domme fout maakte (Turkije, Spa, Hongarije). Deze fouten stonden los van de blown diffusser dus voor deze theorie moet je dit soort dingen wel meewegen. Vettel was dat seizoen vrijwel continu de snellere van de 2.

Weet ik, vandaar ook de smileys in mijn post. ;)


Citaatverder als je over buitencategorie etc begint dan mis je volgens mij volledig het punt dat ik wil maken. Van mij part is Vettel van het niveau Chilton, Karthykeyan, daar gaat het ff niet om. Het gaat puur om die blown diffuser theorie. Die vind ik alles behalve bewezen.

Die theorie hangt samen met Vettel's status en is imo voldoende bewezen. De jaren dat ze geen (E)BD hadden versloeg Vettel Webber marginaal, terwijl hij hem met (E)BD spreekwoordelijk afdroogde. Voor mij is dat bewijs genoeg.