Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Matthijs op 22 juli 2014 - 12:58:49
Dit jaar zakken twee wereldkampioenen door het ijs: Vettel en Raikkonen. Betekent dat dat ze allebei minder goed zijn dan we dachten of is er toch iets met de auto en de nieuwe regels aan de hand? Van Vettel weet ik zeker dat hij zich zal herpakken. Van Raikkonen vrees ik een exit à la Damon Hill.

Raikkonen zakt voor mij niet door het ijs. Hij is nooit beter geweest.  Vettel wel wat. Maar ook ik heb er vertrouwen in dat hij zich herpakt. Al wordt dat vertrouwen wel steds een tandje kleiner, maar dat ligt ook aan Ricciardo.

Sphinx

Citaat van: Matthijs op 22 juli 2014 - 12:58:49
Dit jaar zakken twee wereldkampioenen door het ijs: Vettel en Raikkonen. Betekent dat dat ze allebei minder goed zijn dan we dachten of is er toch iets met de auto en de nieuwe regels aan de hand? Van Vettel weet ik zeker dat hij zich zal herpakken. Van Raikkonen vrees ik een exit à la Damon Hill.

Vwb Vettel is het echt het verschil in auto. Het tweede deel van 2014 heeft duidelijk aangetoond dat als Vettel een auto heeft die volledig op zijn rijstijl is afgestemd, qua aerodynamica precies doet wat hij ermee wil hij alles aan flarden kan rijden, zelfs al heeft hij de zwakkere Renault motor aan boord. Webber is nog van een oudere generatie die de "artificial grip" die eerst de double-deck diffuser en daarna de off throttle diffuser leverde niet onder controle kon krijgen en na het verbod daarop is Newey koortsachtig bezig geweest de karakteristiek van die diffuser in afgezwakte vorm te repliceren. En dat lukte zoals we zagen uitstekend.

Wat is er dan in 2014 voor Vettel veranderd:
- de regels voor voor de motor zijn belangrijker is geworden. Renault had al niet zo'n heel sterk pakket, maar dat kon in vorige jaren gecompenseerd worden. Nu staan Vettel en Ricciardo écht op een kleine achterstand.
- de vernieuwde situatie in de aerodynamica levert Vettel een auto die hij niet precies kan laten doen wat hij wil, hij moet dus compenseren. Terwijl concurrenten Lewis en Nico een auto hebben die is geperfectioneerd voor specifiek dit seizoen.
- Ricciardo is niet 'the number two driver' die een aantal "kenners" hadden verwacht. Hij had bij STR een wat nukkige auto die in de juiste omstandigheden best wel snel was, helaas viel dat moment voor hem meestal in de kwali en kon hij er een of twee heel snelle rondes uitpersen, terwijl Vettel altijd snel was wanneer hij daar zin in had. Nu de aerodynamica is gewijzigd heeft Ricciardo een auto tot zijn beschikking die ondanks de gebreken die lichtjaren sneller is dan zijn oude STR. Dat geeft al een boost, en voor de rest komt het op je eigen kwaliteiten aan. De situatie is dus ongeveer gelijk. Vettel heeft zoals hierboven iemand zei een stap terug moeten doen, Ricciardo doet een stap vooruit. En die stap vooruit van Danny is op dit moment te groot voor Seb om te compenseren (behalve dan wanneer Danny pech krijgt zoals afgelopen weekend)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sabai

Imo heeft Vettel de laatste 2 races een significante verbetering laten zien. Ik verwacht dan ook dat hij zich zal blijven verbeteren gedurende het seizoen.

Wings

Citaat van: Matthijs op 22 juli 2014 - 12:58:49
Dit jaar zakken twee wereldkampioenen door het ijs: Vettel en Raikkonen. Betekent dat dat ze allebei minder goed zijn dan we dachten of is er toch iets met de auto en de nieuwe regels aan de hand? Van Vettel weet ik zeker dat hij zich zal herpakken. Van Raikkonen vrees ik een exit à la Damon Hill.

O jee: zoek dekking!

Tuesday

Citaat van: Wings op 22 juli 2014 - 14:54:17
Citaat van: Matthijs op 22 juli 2014 - 12:58:49
Dit jaar zakken twee wereldkampioenen door het ijs: Vettel en Raikkonen. Betekent dat dat ze allebei minder goed zijn dan we dachten of is er toch iets met de auto en de nieuwe regels aan de hand? Van Vettel weet ik zeker dat hij zich zal herpakken. Van Raikkonen vrees ik een exit à la Damon Hill.

O jee: zoek dekking!
Matthijs zegt het toch echt keurig hoor.

Wings


Enzo


0634

Toch is het aan hem om er mee om te gaan, Enzo.

Enzo

Citaat van: Jeroen op 27 juli 2014 - 13:19:18
Toch is het aan hem om er mee om te gaan, Enzo.

Zeker, daar zeg ik ook verder niks over. Het ging me meer over zijn rijstijl i.c.m. EBD, dat is toch wel bijzonder te noemen.

0634

Weet ik. Was een aanvulling, ik snap dat je geen excuses of zo voor hem zoekt, slechts oorzaken.

Maikel0230

Nou persoonlijk vindt ik - en ik had niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen - dat Vettel de laatste drie gp's langzaam maar zeker vooruitgang boekt, dat ricciardo gewonnen heeft was een fantastische prestatie maar laten we ook niet vergeten dat Vettel o so close bij de pole was op zaterdag, iets wat enkele races geleden alleen maar een natte droom voor hem was.

Ricciardo doet nog steeds beter maar ik zie kleine stappen bij de weltmeister.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

FolkertE

Citaat van: Maikel0230 op 28 juli 2014 - 09:52:59
Nou persoonlijk vindt ik - en ik had niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen - dat Vettel de laatste drie gp's langzaam maar zeker vooruitgang boekt, dat ricciardo gewonnen heeft was een fantastische prestatie maar laten we ook niet vergeten dat Vettel o so close bij de pole was op zaterdag, iets wat enkele races geleden alleen maar een natte droom voor hem was.

Ricciardo doet nog steeds beter maar ik zie kleine stappen bij de weltmeister.
Ja zoiets dacht ik ook, het verbannen van FRIC lijkt hem extra snelheid te brengen. Wat op zich een beetje in contrast is met het algemene beeld wat iedereen over Vettel heeft. Met een auto die meer grip heeft, kan Vettel beter rijden. En dat is alleen maar positief natuurlijk, want dan bewijst Vettel niet alleen afhankelijk te zijn van de treinauto waar hij voorgaande jaren mee reed.

Figge

Ik denk ook de vooruitgang te zien bij Vettel. En zn 2e seizoenshelft is meestal beter dan de 1e. Ik zie hem op zn minst nog een overwinning pakken. Of hij nog 44 punten meer kan pakken dan Ricciardo is nog de vraag (gewoon omdat he er veel zijn en buiten het podium pakt je niet zoveel punten op anderen), maar Vettel heeft ook de nodige pech gehad. Mocht Daniel dat overkomen en Vettel winnen dan is er nog van alles mogelijk.

Dimensie

Citaat van: Maikel0230 op 28 juli 2014 - 09:52:59
Nou persoonlijk vindt ik - en ik had niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen - dat Vettel de laatste drie gp's langzaam maar zeker vooruitgang boekt, dat ricciardo gewonnen heeft was een fantastische prestatie maar laten we ook niet vergeten dat Vettel o so close bij de pole was op zaterdag, iets wat enkele races geleden alleen maar een natte droom voor hem was.

Ricciardo doet nog steeds beter maar ik zie kleine stappen bij de weltmeister.

Kleine stappen?
Dat uitstapje richting de muur was een aardig grote stap maar alleen een kampioen houd hem dan weer zo netjes uit de muur  :)

Pancake Shield

Citaat van: Dimensie op 28 juli 2014 - 15:01:52
Citaat van: Maikel0230 op 28 juli 2014 - 09:52:59
Nou persoonlijk vindt ik - en ik had niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen - dat Vettel de laatste drie gp's langzaam maar zeker vooruitgang boekt, dat ricciardo gewonnen heeft was een fantastische prestatie maar laten we ook niet vergeten dat Vettel o so close bij de pole was op zaterdag, iets wat enkele races geleden alleen maar een natte droom voor hem was.

Ricciardo doet nog steeds beter maar ik zie kleine stappen bij de weltmeister.

Kleine stappen?
Dat uitstapje richting de muur was een aardig grote stap maar alleen een kampioen houd hem dan weer zo netjes uit de muur  :)

Mwah, een kampioen maakt zo'n fout niet. Het was een behoorlijke beginnersfout voor een viervoudig wereldkampioen. Overigens maken zowel Perez als Grosjean diezelfde fout, dus trek ik ze over dezelfde lijn.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock