Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Wings op 07 juli 2014 - 19:45:38
Dat heb ik nergens ontkent.
dat weet ik,  dat was ook puur een toevoeging in het algemeen. Maar ik vraag me nog wel af wat je nou precies wilde nuanceren?

Wings

Lees zelf maar even terug (pag 24).

Tuesday

Citaat van: Wings op 07 juli 2014 - 19:59:23
Lees zelf maar even terug (pag 24).
ok, thanks (het was pagina 23 trouwens ;) ) ik zou het zelf niet zo zeggen, maar ik denk wel dat  Matthijs in zekere zin gelijk heeft. Vettel is één van de beste inhalers van het veld, juist omdat hij ook één van de beste coureurs is. Maar of dat nou gisteren is gebleken?  misschien wel, misschien niet, ik zou het niet kunnen zeggen. Dr zat wel weer een klein schoonheidsfoutje in. Afgezien van dat (en het radioverkeer) was het qua skills wel een heel mooi gevecht.

Pancake Shield

Om antwoord te geven op de vraag vele pagina's voor mij.

Mijn mening over Vettel is nog steeds niet veranderd. Eigenlijk alleen maar bevestigd. Vettel is lang niet zo goed als dat mensen de vorige jaren zeiden. En ook daarbij wil even bij aan voeren dat zijn eerste paar races voor STR in 2008 helemaal niet zo goed waren en dat hij er zelfs een aantal keer door zijn eigen schuld uit lag. En dit jaar zie je ook weer dat Vettel gewoon niet bovengemiddeld goed is. Een goede coureur kan uit een middelmatige wagen heel veel halen. Beetje net zoals Alonso al jaren doet met de Ferrari.

Ik wil niet zeggen dat Vettel slecht is, maar hij gewoon een goede coureur meer niet. Beetje kwaliteit Raikkonen, Hamilton, Button zeg maar.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Jehoentelaar

Ik vind 2008 niet zo relevant, dat is al zes jaar geleden en in die tijd kan een coureur zich wel aardig ontwikkelen.

Perton

Dat klopt, maar ik herinner me nog wel dat ik dat jaar niet bovengemiddeld onder de indruk van hem was. Het leek er meer op dat STR goed was en Bourdais tegenviel dan dat Vettel nou zo goed presteerde. In hindsight presteerde hij natuurlijk uitstekend dat jaar, dat zal ik ook wel toegeven. En uiteraard heeft hij zich ontwikkeld. Magnussen presteert de laatste races ook weer op het niveau dat je na zijn podiumplek mocht verwachten, in plaats van elke race tegen Raikkonen op te rijden. Maar de overwinning in Monza heeft Vettel wel een gigantische boost qua hype gegeven. Waarmee ik zijn overwinning niet wil bagatelliseren, want ik gok dat het een knappe zege was (ik heb een groot deel van de race gemist - elke keer als ik een race mis gebeurt er iets onverwachts of boeiends, zoals Barcelona 2012), maar Bourdais stond ook vierde op de grid. Dus het was feitelijk in de regen de auto op de baan houden en zorgen dat ie niet werd ingehaald. Heb je alsnog flinke ballen en een dosis talent nodig om dat voor elkaar te krijgen, dus ik kan dat alleen maar applaudisseren, maar de overwinning van bijvoorbeeld Maldonado toont aan dat het toch vooral een kwestie is van het hoofd koel houden op het moment dat je de kans krijgt.

Dus ja ik ben het met Pancake eens dat 2008 niet zo indrukwekkend was. Ik ben het tevens met Jehoentelaar eens dat de jaren erna Vettel een flink sterkere indruk maakte en dat Vettel een beter ontwikkelde coureur leek - ook wel was/is eigenlijk. Over een paar jaar kunnen we in hindsight (ik vind het zo'n leuk woordje) zeggen of 2008 wel of niet relevant was. Als het bij de vier titels blijft en Vettel de komende jaren het niveau van dit jaar blijft halen, wat in mijn ogen eigenlijk een beetje veredelde subtop is dat tegen de top aanhinkt, dan hadden Pancake en ik blijkbaar toch gelijk over 2008. Herstelt Vettel zich, dan was die overwinning in Monza toch uiteindelijk het begin van wat komen zou.

Ik durf nu nog geen conclusies te trekken. Mijn mening over Vettel is verder bekend; ik denk dat hij inderdaad flink heeft geprofiteerd van de reglementen de afgelopen jaren en de door Newey gekozen oplossingen. Het maakt hem een uitstekende coureur, maar niet  de wereldklasse die door sommige van zijn fans al sinds die zege in Monza aan hem wordt toegekend. Inderdaad niveautje Button en Raikkonen (ik laat Hamilton hier bewust uit weg, ik ben immers niet voor niets fan van die jongen), zoals Pancake zegt.

Voor Vettel zou het leuk zijn als ik ongelijk krijg, geeft zijn titels toch wat meer glans. Dat gun ik hem nou ook wel weer, ook al vind ik hem verder een irritant joch.

Tuesday

Citaat van: Pancake Shield op 07 juli 2014 - 22:00:01
Om antwoord te geven op de vraag vele pagina's voor mij.

Mijn mening over Vettel is nog steeds niet veranderd. Eigenlijk alleen maar bevestigd. Vettel is lang niet zo goed als dat mensen de vorige jaren zeiden. En ook daarbij wil even bij aan voeren dat zijn eerste paar races voor STR in 2008 helemaal niet zo goed waren en dat hij er zelfs een aantal keer door zijn eigen schuld uit lag. En dit jaar zie je ook weer dat Vettel gewoon niet bovengemiddeld goed is. Een goede coureur kan uit een middelmatige wagen heel veel halen. Beetje net zoals Alonso al jaren doet met de Ferrari.

Ik wil niet zeggen dat Vettel slecht is, maar hij gewoon een goede coureur meer niet. Beetje kwaliteit Raikkonen, Hamilton, Button zeg maar.
je hebt gelijk. In 2008 was ie helemaal niet zo goed (al ben je volgens mij in de war met 2007)  :o. Dit jaar is ook niet overtuigend. Die andere jaren vergeten we voor het gemak even.
En als hij van het niveau Button, Raikkonen, Hamilton is, wat blijft er dan nog over?? Dan staat Alonso boven alles? dat laatste kan ik mee leven, maar niveau Button of Raikkonen? no way
je mag van mij over Vettel zeggen wat je wilt, ik weet ook niet hoe goed hij is, maar dit slaat nergens op.

Perton

Waar het de schijn van heeft, vooralsnog (en nogmaals, dat is slechts een momentopname n.a.v. de eerste seizoenshelft, er kan de komende maanden/jaren nog van alles veranderen), is dat Vettel, net als Raikkonen, een erg smalle window heeft waarin hij optimaal presteert. Dat heb ik over Raikkonen al vaker geroepen, en dit seizoen lijkt me daarin gelijk te geven. Wellicht dat het voor Vettel ook zo geldt.

Het verschil met Button en Raikkonen is dat Vettel dat window en de juiste auto daarvoor vier seizoenen heeft gehad, en Raikkonen en Button maar één jaar, Raikkonen misschien anderhalf. Dus ik kan mij wel zo voorstellen dat mensen hem (Vettel dus) dan inderdaad op hetzelfde niveau plaatsen, deed ik ook in mijn vorige post, maar eigenlijk ben ik het wel met je eens dat Vettel boven die twee staat.

Alonso en Hamilton zijn denk ik wel wat meer coureurs die in alle omstandigheden sterk voor de dag kunnen komen, met het verschil van Hamilton dan dat hij dan alsnog wisselvallig presteert, omdat Nicole weer eens ongesteld is en dat op hem afreageert. Of hem dat daadwerkelijk beter maakt dan een Vettel die in de juiste omstandigheden gigantisch kan pieken.. daarover kan je discussiëren.

Maar goed, nogmaals, hoe ik écht over Vettel ga denken hangt af van hoe hij de komende twee, drie jaar presteert, niet alleen hoe hij de afgelopen paar races heeft gepresteerd. Dat zou ik te makkelijk vinden.

Tuesday

Citaat van: Perton op 07 juli 2014 - 23:48:49
Maar goed, nogmaals, hoe ik écht over Vettel ga denken hangt af van hoe hij de komende twee, drie jaar presteert, niet alleen hoe hij de afgelopen paar races heeft gepresteerd. Dat zou ik te makkelijk vinden.
nou kijk, daar ben ik het helemaal mee eens. Al denk ik dat ie bij mij wel een stukje hoger staat. Die 4 titels blijven sowieso staan. Bourdais en zeker Webber waren natuurlijk geen pannekoeken.

Perton

#384
Da's voor mij het probleem, ik heb Webber vanaf het begin een beetje overschat gevonden. Gewoon een leuke Coulthard of Barrichello, maar dan uit Australië en nog wel een stuk beter. Dus dan is het logisch dat ik de prestaties van Vettel wat minder op waarde schat dan iemand die een wat positievere mening over Webber heeft/had. Ik denk dat dat voor iedereen wel meespeelt in de beoordeling van Vettel: hoe je over Webber denkt. Hoe beter er over Webber wordt gedacht, hoe grootser de prestaties van Vettel zijn.

-edit- met overschat bedoel ik niet dat hij slecht is ofzo, maar precies wat ik zeg: wat hoger dan niveautje Coulthard/Barrichello. Een coureur die prima kan racen, zijn overwinningen meepakt en in een seizoen waarin het flink meezit (zoals in 2010) boven zichzelf kan uitstijgen. En ja, dan vind ik het logisch dat Vettel als getalenteerde coureur hem verslaat.

Tuesday

Citaat van: Perton op 08 juli 2014 - 00:16:54
Da's voor mij het probleem, ik heb Webber vanaf het begin een beetje overschat gevonden. Gewoon een leuke Coulthard of Barrichello, maar dan uit Australië en nog wel een stuk beter. Dus dan is het logisch dat ik de prestaties van Vettel wat minder op waarde schat dan iemand die een wat positievere mening over Webber heeft/had. Ik denk dat dat voor iedereen wel meespeelt in de beoordeling van Vettel: hoe je over Webber denkt. Hoe beter er over Webber wordt gedacht, hoe grootser de prestaties van Vettel zijn.
en hoe beter Rosberg is (en dus Hamilton)... 2006

Perton

Wellicht. Ik moet bekennen dat ik me niet goed kan herinneren hoe die twee zich destijds tot elkaar verhielden, Rosberg en Webber. Ik zie dat ze vooral veel uitvielen en Webber een paar puntjes meer pakte, maar ik zou geen idee hebben wie dat jaar beter was.

Mijn interesse in Williams was in die periode niet zo groot, omdat Montoya er niet meer reed, Webber me niet zoveel deed en Rosberg rookie was, dus ik kan niet zeggen dat ik de prestaties van dat team erg nauwlettend volgde in die periode ;)

Tuesday

Citaat van: Perton op 08 juli 2014 - 00:22:02
Wellicht. Ik moet bekennen dat ik me niet goed kan herinneren hoe die twee zich destijds tot elkaar verhielden, Rosberg en Webber. Ik zie dat ze vooral veel uitvielen en Webber een paar puntjes meer pakte, maar ik zou geen idee hebben wie dat jaar beter was.

Mijn interesse in Williams was in die periode niet zo groot, omdat Montoya er niet meer reed, Webber me niet zoveel deed en Rosberg rookie was, dus ik kan niet zeggen dat ik de prestaties van dat team erg nauwlettend volgde in die periode ;)
weet ik eerlijk gezegd ook niet precies. In kwalificatie was het 12-6 voor Webber, in punten 7-4

Jehoentelaar

Ik weet alleen nog dat die auto schandalig slecht was en dat Rosberg het seizoen in Brazilië passend afsloot.

Miguel

Peace out yo.