Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

Perton

Citaat van: Kootje op 07 juli 2014 - 17:50:38
Citaat van: Tuesday op 07 juli 2014 - 17:48:12
Citaat van: Kootje op 07 juli 2014 - 17:44:42
Citaat van: Sabai op 07 juli 2014 - 17:31:58
Heb je daar beelden van?Heb niet gezien dat hij buiten de baan kwam op het moment van inhalen.  Wel dat hij het perfect deed.

Er zijn vast nog wel betere filmpjes te vinden, maar helemaal aan het einde van dit filmpje zie je Vettel volledig op de kerbs rijden. Volledig op de kerbs betekent dat je de track limts overschreden hebt aangezien de kerbs geen deel vd baan zijn. Met 2 wielen wordt toegestaan, maar met 4 wielen is toch echt eveel.
dat was in de gewone uitzending ook meer dan duidelijk, dat zal de discussie ook niet zijn. Ik denk niet dat hij er enig voordeel van heeft gehad, de inhaalactie was allang klaar. Maar echt slim is het niet.

Hij komt buiten de baan omdat hij te hard de bocht ingaat. Had hij iets vroeger geremd dan had Alonso wellicht langszij kunnen blijven en had het gevecht voortgeduurd. Hij heeft er dus wel degelijk voordeel van gehad.
Tsja, da's weer die verwoording van de FIA dat je geen "lasting advantage" mag hebben. Aangezien Alonso al was afgehaakt, kan Vettel/Red Bull makkelijk zeggen dat dat er niet was. Ik heb daar verder geen specifieke mening over, behalve dat ik vind dat buiten de baan komen sowieso moet worden bestraft, los van enig voordeel of niet. Maar zo zijn de regels niet, dus daar leg ik mij bij neer.

Wings

Citaat van: Tuesday op 07 juli 2014 - 18:15:03
Citaat van: Wings op 07 juli 2014 - 18:09:52
Citaat van: Tuesday op 07 juli 2014 - 17:58:21

Kootje zegt; 'dat denk ik dan maar'. Ik heb de rondetijden gezien. Jij blijkbaar niet.

Ronde 48 haalde Vettel Alonso in en in ronde 52 was het verschil 6 seconden... je discussieert dus over hoeveel tienden? Één - twee? In ieder geval met het blote oog niet waarneembaar en het discussiëren ook verder niet waard. De strekking is dat Vettel hard weg bij de Ferrari van Alonso en dat hebben we allemaal kunnen zien.
ik discusieer helemaal nergens over, maar je loopt gewoon uit je duim te zuigen. Dat is alles. Rondetijden staan gewoon op de site van de FIA.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat het verschil qua tyre performance bij deze verschillende strategiën elke ronde groter wordt, maar dat hoef ik je gelukkig niet uit te leggen.

Ronde 48 haalde Vettel Alonso in en in ronde 52 was het verschil 6 seconden...

Volgens mij zijn dit gewoon feiten. En verder zagen we ook dat Vettel met grote passen wegliep dus begrijp niet zo goed welk punt je nu wilt maken.

Kootje

@Perton,

Door later te remmen, te laat uiteindelijk, komt hij ervoor en blijft hij ervoor. Vooral dat woordje "blijft" duidt imo op 'n lasting advantage. ;)

Gelukkig ben ik inconsequent genoeg om het nu wel best te vinden zo. Het heeft geen enkel effect op mijn favorieten en aan Vettel en Alonso heb ik beiden 'n hekel, dus .... ;D

Perton

Klein detail: het was ronde 47. Dus da's dan 1,2 seconden per ronde in die eindfase :P

Maar goed, ik ben het wel met Tuesday eens dat dat verschil ook wat forser lijkt dan het eigenlijk was, omdat Alonso ongetwijfeld zijn banden wat extra zal hebben versleten in het gevecht. Vettel ook, maar die waren nou eenmaal sowieso wat verser. Dus stellen dat Vettel ruim sneller was, ben ik het dan ook niet volledig mee eens.

Voor de rest vind ik Vettel ook geen goede inhaler, omdat al zijn 'goede' inhaalacties altijd wel dingetjes hebben, zoals buiten de baan komen. Maar dat staat verder los van die discussie of hij Alonso makkelijker had moeten kunnen inhalen. Ik ben het met Tuesday eens dat dat niet zo is.

Perton

Citaat van: Kootje op 07 juli 2014 - 18:27:42
@Perton,

Door later te remmen, te laat uiteindelijk, komt hij ervoor en blijft hij ervoor. Vooral dat woordje "blijft" duidt imo op 'n lasting advantage. ;)

Gelukkig ben ik inconsequent genoeg om het nu wel best te vinden zo. Het heeft geen enkel effect op mijn favorieten en aan Vettel en Alonso heb ik beiden 'n hekel, dus .... ;D
Joah mij maakt het allemaal ook niet uit, maar als de FIA op zaterdagochtend beweert hard op te treden tegen track limits, moeten ze vervolgens niet gaan gedogen onder het mom van "ze doen het allebei zo veel". Voor de rest ben ik blij dat ze het hebben gedoogd, want het heeft voor een mooi gevecht gezorgd, maar het geeft in mijn ogen wel weer te incompetentie van de wedstrijdleiding / FIA weer.

Wings

Citaat van: Perton op 07 juli 2014 - 18:29:52
Klein detail: het was ronde 47. Dus da's dan 1,2 seconden per ronde in die eindfase :P



CitaatMaar goed, ik ben het wel met Tuesday eens dat dat verschil ook wat forser lijkt dan het eigenlijk was, omdat Alonso ongetwijfeld zijn banden wat extra zal hebben versleten in het gevecht. Vettel ook, maar die waren nou eenmaal sowieso wat verser. Dus stellen dat Vettel ruim sneller was, ben ik het dan ook niet volledig mee eens.

Voor de rest vind ik Vettel ook geen goede inhaler, omdat al zijn 'goede' inhaalacties altijd wel dingetjes hebben, zoals buiten de baan komen. Maar dat staat verder los van die discussie of hij Alonso makkelijker had moeten kunnen inhalen. Ik ben het met Tuesday eens dat dat niet zo is.

Vettel heeft ronden lang in de vuile lucht van Alonso gereden. Wat ik altijd heb begrepen is dat je dan de banden behoorlijk snel oprookt. Daarom roepen teams ook altijd om niet te lang kort achter je voorganger te blijven hangen. Ben je sneller en kun je langs haal je in, lukt het niet neem je afstand.

Perton

#366
Ja leuk screenshotje, maar dat is de ronde waarin de leider van de race zich op dat moment bevindt. Hamilton had in ronde 47 53 seconden voorsprong op Vettel en Alonso, dus het lijkt me volstrekt logisch dat er dan een 48 in het scherm staat. In de rondetabel van de FIA en op Forix.com is gewoon duidelijk dat Vettel Alonso in HUN ronde 47 heeft ingehaald, en dat is inderdaad terwijl Hamilton in ronde 48 reed.


-edit- en over de banden: Vettel zat op een tweestopper, dus allicht zal hij iets meer hebben overgehad om wat dichter op Alonso te zitten en zal het gevecht ook wat van hem hebben gevraagd, maar ik denk dat het uitlopen van Vettel meer heeft te maken met het feit dat Alonso met een eenstopper nog een gigantisch gevecht aanging in de eindfase van de race en zijn banden daardoor helemaal opgingen, dan dat Vettel écht zoveel sneller was - ondanks de slijtage die hij ongetwijfeld in het gevecht zal hebben opgelopen.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 07 juli 2014 - 18:17:11
@ Tuesday,

Dat Vettel de binnenkant heeft zegt niets. Als hij gewoon op tijd geremd had, dan had Alonso inm theorie de buitenkant kunnen houden zoals hij de bocht ervoor ook al deed. Hoe miniem ook, Vettel haalde daar voordeel door te laat te remmen. Maakt verder niet uit hoor, hij hoeft van mij niet gestraft te worden, maar feit blijft dat hij de track limits overschrijd en het dus 'n illegale move is. En aangezien dit dan ook nog eens zijn enige noemenswaardige inhaalactie was, bewijst hij mij hier niet nogmaals mee in te kunnen halen. Gelukkig heeft hiju dat al eerder bewezen, dus .... ;)
van mag ie juist wel gestraft worden, maar die inhaalactie was al lang en breed klaar. Hij had m makkelijk binnen de lijnen kunnen houden. Ik zie er geen voordeel in, maar puur regeltechnisch gezien (ik weet niet wat er in de briefing is gezegd) zou hij hier voor gestraft kunnen/moeten worden. Trouwens wel grappig om te zien dat Alonso juist de bocht afsnijdt (blijft wel binnen de lijnen) en door het gras/zand gaat.

Wings

Citaat van: Perton op 07 juli 2014 - 18:41:33
Ja leuk screenshotje, maar dat is de ronde waarin de leider van de race zich op dat moment bevindt. Hamilton had in ronde 47 53 seconden voorsprong op Vettel en Alonso, dus het lijkt me volstrekt logisch dat er dan een 48 in het scherm staat. In de rondetabel van de FIA en op Forix.com is gewoon duidelijk dat Vettel Alonso in HUN ronde 47 heeft ingehaald, en dat is inderdaad terwijl Hamilton in ronde 48 reed.

Oké. Maar we zijn nu echt aan het muggenziften over meters en tiendes. Ik denk dat we daarmee ons doel voorbij schieten.

Citaat-edit- en over de banden: Vettel zat op een tweestopper, dus allicht zal hij iets meer hebben overgehad om wat dichter op Alonso te zitten en zal het gevecht ook wat van hem hebben gevraagd, maar ik denk dat het uitlopen van Vettel meer heeft te maken met het feit dat Alonso met een eenstopper nog een gigantisch gevecht aanging in de eindfase van de race en zijn banden daardoor helemaal opgingen, dan dat Vettel écht zoveel sneller was - ondanks de slijtage die hij ongetwijfeld in het gevecht zal hebben opgelopen.

Ergens komt snelheidsverschil vandaan. Maar hoe het tot stand komt staat los van het feit dat Vettel gewoon veel harder kon. En om eerlijk te zijn spatte dat ook wel van het duel af. Vandaar ook mijn complimenten aan het adres van Alonso. 

Tuesday

Citaat van: Wings op 07 juli 2014 - 18:58:40
Citaat van: Perton op 07 juli 2014 - 18:41:33
Ja leuk screenshotje, maar dat is de ronde waarin de leider van de race zich op dat moment bevindt. Hamilton had in ronde 47 53 seconden voorsprong op Vettel en Alonso, dus het lijkt me volstrekt logisch dat er dan een 48 in het scherm staat. In de rondetabel van de FIA en op Forix.com is gewoon duidelijk dat Vettel Alonso in HUN ronde 47 heeft ingehaald, en dat is inderdaad terwijl Hamilton in ronde 48 reed.

Oké. Maar we zijn nu echt aan het muggenziften over meters en tiendes. Ik denk dat we daarmee ons doel voorbij schieten.

Citaat-edit- en over de banden: Vettel zat op een tweestopper, dus allicht zal hij iets meer hebben overgehad om wat dichter op Alonso te zitten en zal het gevecht ook wat van hem hebben gevraagd, maar ik denk dat het uitlopen van Vettel meer heeft te maken met het feit dat Alonso met een eenstopper nog een gigantisch gevecht aanging in de eindfase van de race en zijn banden daardoor helemaal opgingen, dan dat Vettel écht zoveel sneller was - ondanks de slijtage die hij ongetwijfeld in het gevecht zal hebben opgelopen.

Ergens komt snelheidsverschil vandaan. Maar hoe het tot stand komt staat los van het feit dat Vettel gewoon veel harder kon. En om eerlijk te zijn spatte dat ook wel van het duel af. Vandaar ook mijn complimenten aan het adres van Alonso.
jij maakt er muggenziften van Wings. De rondetijden kun je overal terugvinden. Een seconde, of anderhalve seconde, da's een wereld van verschil in F1 termen. Ooit gehoord van de term 'er na toerijden is 1, er voorbij is vers 2' ?

Wings

Natuurlijk. Maar dat inhalen daar goed te doen was bewijst het raceverloop.

Tuesday

Citaat van: Wings op 07 juli 2014 - 19:18:04
Natuurlijk. Maar dat inhalen daar goed te doen was bewijst het raceverloop.
juist omdat het bandenverschil steeds groter werd. En dan zeg ik nogmaals; dat hoef ik jou niet uit te leggen

Wings

Oké. Laat ik afsluiten dat ik het prima vond maar ook weer niet het bewijs dat Vettel een inhaalbeest is. Dat wilde ik nuanceren en de rest vind ik wel prima.

Tuesday

Citaat van: Wings op 07 juli 2014 - 19:33:09
Oké. Laat ik afsluiten dat ik het prima vond maar ook weer niet het bewijs dat Vettel een inhaalbeest is. Dat wilde ik nuanceren en de rest vind ik wel prima.
ik heb gisteren helemaal gemist qua forum, k heb wel wat teruggelezen, maar heeft er iemand gezegd dat Vettel een inhaalbeest is? dat zou ik net zo onzinnig vinden al dat gezeur dat ie niet kan inhalen. Sowieso is Alonso inhalen totaal iets anders als de nummers 5 tot 20. Iedereen kan er van vinden wat ie wil, maar dit is wel het racen dat we willen zien toch?

Wings