Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Figge op 25 april 2014 - 07:24:57
Citaat van: Wings op 25 april 2014 - 07:03:50
Citaat van: Jeroen op 24 april 2014 - 18:50:00
Ik kan me niet heugen dat Webber ooit de verwachtingen wekte die Hulkenberg wekte. Kwam ook pas laat in de F1 terecht, de écht grote talenten komen veel vroeger (zie Button, Raikkonen, Alonso, die allen jonger zijn maar eerder debuteerden in de F1). Geenszins vergelijkbaar met Hulkenberg in mijn ogen.

Webber werd wel gecontracteerd door topteams. Hülkenberg niet.

Goede opmerking.
Maar het ligt naar mijn idee ook wel iets genuanceerder. 1. Er moet ruimte zijn aan de top voor een nieuwe superster. Hulkenberg rijdt in een tijd waar er geen ruimte is voor een kans is voor een nieuwe ster. Webber is net als Hulk niet gecontracteerd door een topteam, maar reed op het juiste moment voor het juiste team. Namelijk bij de toen nog subtopper RBR dat uitgroeide naar een topteam en is daar in mee gegroeid. Daar heeft ie een dermate toegevoegde waarde gehad dat ie pas vorig jaar met pensioen is gegaan.
zou Wings niet op Williams doelen?? Al waren die al een beetje aan het afglijden na een opleving aan t begin van de eeuw. Webber ging daar in 2005 rijden en Williams won de laatste race van 2004. Misschien een beetje vergelijkbaar met het Lotus van vorig jaar. Daar kon Hulkenberg ook naar toe, Hulkenberg heeft ook zo'n beetje dezelfde leeftijd/ervaring als Webber toen. Webber zou daar overigens samen gaan rijden met Button, wat uiteindelijk niet doorging omdat Button ook al bij BAR had getekend.

Figge

#301
Dat zou kunnen. Maar zo kijk ik er niet naar. In 2005 draaide het om Renault Ferrari en Mclaren. Williams raakte al achterop omdat ze BMW gingen kwijt raken. Als je voor een team tekent dat een grote verandering ondergaat zoals het kwijtraken van de motorleverancier, dan weet je dat je niet meer voor een topteam rijdt. Dat was ook een van de redenen dat Montoya er destijds vertrok geloof ik. Hoe het ook zij, Webber is in mijn ogen nooit door topteam gehaald om een wereldtitel mee te halen. Hij is wel met RBR meegegroeid.

Tuesday

Citaat van: Figge op 25 april 2014 - 12:34:53
Dat zou kunnen. Maar zo kijk ik er niet naar. In 2005 draaide het om Renault Ferrari en Mclaren. Williams raakte al achterop omdat ze BMW gingen kwijt raken. Als je voor een team tekent dat een grote verandering ondergaat zoals het kwijtraken van de motorleverancier, dan weet je dat je niet meer voor een topteam rijdt. Dat was ook een van de redenen dat Montoya er destijds vertrok geloof ik. Hoe het ook zij, Webber is in mijn ogen nooit door topteam gehaald. Hij is wel met RBR meegegroeid.
dat kun je achteraf idd, zo stellen. Maar zo duidelijk was dat toen allemaal nog niet. Eigenlijk lijkt de situatie wel een beetje op die van McLaren nu, maar die schrijven we ook nog niet af als topteam. Achteraf kunnen we misschien zeggen dat Perez en Magnussen niet bij een topteam tekenden, maar op het moment dat ze tekenden dachten zij en wij daar wel anders over. En ook Hamilton vertrok bij McLaren, zoals Montoya dat bij Williams deed. Het is ook niet voor niks dat Button bij Williams tekende terwijl ie bij BAR 3e werd in het WK achter beide Ferrari's.

Figge

Citaat van: Tuesday op 25 april 2014 - 12:47:48
Citaat van: Figge op 25 april 2014 - 12:34:53
Dat zou kunnen. Maar zo kijk ik er niet naar. In 2005 draaide het om Renault Ferrari en Mclaren. Williams raakte al achterop omdat ze BMW gingen kwijt raken. Als je voor een team tekent dat een grote verandering ondergaat zoals het kwijtraken van de motorleverancier, dan weet je dat je niet meer voor een topteam rijdt. Dat was ook een van de redenen dat Montoya er destijds vertrok geloof ik. Hoe het ook zij, Webber is in mijn ogen nooit door topteam gehaald. Hij is wel met RBR meegegroeid.
dat kun je achteraf idd, zo stellen. Maar zo duidelijk was dat toen allemaal nog niet. Eigenlijk lijkt de situatie wel een beetje op die van McLaren nu, maar die schrijven we ook nog niet af als topteam. Achteraf kunnen we misschien zeggen dat Perez en Magnussen niet bij een topteam tekenden, maar op het moment dat ze tekenden dachten zij en wij daar wel anders over. En ook Hamilton vertrok bij McLaren, zoals Montoya dat bij Williams deed. Het is ook niet voor niks dat Button bij Williams tekende terwijl ie bij BAR 3e werd in het WK achter beide Ferrari's.

Zie mijn posts bij de topics over McLaren en Ferrari. Je kunt weldegelijk herkennen wanneer een team in de "7 magere jaren" terecht zal komen. Niet dat die ook meteen 7 jaren zal duren :p Het is bijvoorbeeld ook de reden dat Kimi voor Ferrari ging ipv bij Lotus bleef. Bij Ferrari is de garantie dat dat team de 1e prio heeft van de motorleverancier. Bij Lotus kon men die positie niet bewerkstelligen.

Tuesday

Citaat van: Figge op 25 april 2014 - 13:18:04
Citaat van: Tuesday op 25 april 2014 - 12:47:48
Citaat van: Figge op 25 april 2014 - 12:34:53
Dat zou kunnen. Maar zo kijk ik er niet naar. In 2005 draaide het om Renault Ferrari en Mclaren. Williams raakte al achterop omdat ze BMW gingen kwijt raken. Als je voor een team tekent dat een grote verandering ondergaat zoals het kwijtraken van de motorleverancier, dan weet je dat je niet meer voor een topteam rijdt. Dat was ook een van de redenen dat Montoya er destijds vertrok geloof ik. Hoe het ook zij, Webber is in mijn ogen nooit door topteam gehaald. Hij is wel met RBR meegegroeid.
dat kun je achteraf idd, zo stellen. Maar zo duidelijk was dat toen allemaal nog niet. Eigenlijk lijkt de situatie wel een beetje op die van McLaren nu, maar die schrijven we ook nog niet af als topteam. Achteraf kunnen we misschien zeggen dat Perez en Magnussen niet bij een topteam tekenden, maar op het moment dat ze tekenden dachten zij en wij daar wel anders over. En ook Hamilton vertrok bij McLaren, zoals Montoya dat bij Williams deed. Het is ook niet voor niks dat Button bij Williams tekende terwijl ie bij BAR 3e werd in het WK achter beide Ferrari's.

Zie mijn posts bij de topics over McLaren en Ferrari. Je kunt weldegelijk herkennen wanneer een team in de "7 magere jaren" terecht zal komen. Niet dat die ook meteen 7 jaren zal duren :p Het is bijvoorbeeld ook de reden dat Kimi voor Ferrari ging ipv bij Lotus bleef. Bij Ferrari is de garantie dat dat team de 1e prio heeft van de motorleverancier. Bij Lotus kon men die positie niet bewerkstelligen.
ja, die heb ik gelezen, maar daarmee kun je de toekomst echt niet voorspellen hoor. Jij doet het ook min of meer achteraf. Dan nog, het gaat er om of Webber op dat moment dacht bij een topteam te tekenen. Gezien het feit dat Button er ook heen wilde, denk ik van wel. Bovendien werd de breuk met BMW pas in 2005 een feit, toen ze Sauber overnamen. Hoe dan ook, ze zullen Webber niet verteld hebben dat ze het de komende jaren waarschijnlijk wat minder zouden gaan doen. Ok, een echt topteam was het misschien ook niet, dat was toendertijd eigenlijk alleen Ferrari, maar het was ook zeker niet het Williams van nu.

Figge

Citaat van: Tuesday op 25 april 2014 - 13:24:11
Citaat van: Figge op 25 april 2014 - 13:18:04
Citaat van: Tuesday op 25 april 2014 - 12:47:48
Citaat van: Figge op 25 april 2014 - 12:34:53
Dat zou kunnen. Maar zo kijk ik er niet naar. In 2005 draaide het om Renault Ferrari en Mclaren. Williams raakte al achterop omdat ze BMW gingen kwijt raken. Als je voor een team tekent dat een grote verandering ondergaat zoals het kwijtraken van de motorleverancier, dan weet je dat je niet meer voor een topteam rijdt. Dat was ook een van de redenen dat Montoya er destijds vertrok geloof ik. Hoe het ook zij, Webber is in mijn ogen nooit door topteam gehaald. Hij is wel met RBR meegegroeid.
dat kun je achteraf idd, zo stellen. Maar zo duidelijk was dat toen allemaal nog niet. Eigenlijk lijkt de situatie wel een beetje op die van McLaren nu, maar die schrijven we ook nog niet af als topteam. Achteraf kunnen we misschien zeggen dat Perez en Magnussen niet bij een topteam tekenden, maar op het moment dat ze tekenden dachten zij en wij daar wel anders over. En ook Hamilton vertrok bij McLaren, zoals Montoya dat bij Williams deed. Het is ook niet voor niks dat Button bij Williams tekende terwijl ie bij BAR 3e werd in het WK achter beide Ferrari's.

Zie mijn posts bij de topics over McLaren en Ferrari. Je kunt weldegelijk herkennen wanneer een team in de "7 magere jaren" terecht zal komen. Niet dat die ook meteen 7 jaren zal duren :p Het is bijvoorbeeld ook de reden dat Kimi voor Ferrari ging ipv bij Lotus bleef. Bij Ferrari is de garantie dat dat team de 1e prio heeft van de motorleverancier. Bij Lotus kon men die positie niet bewerkstelligen.
ja, die heb ik gelezen, maar daarmee kun je de toekomst echt niet voorspellen hoor. Jij doet het ook min of meer achteraf. Dan nog, het gaat er om of Webber op dat moment dacht bij een topteam te tekenen. Gezien het feit dat Button er ook heen wilde, denk ik van wel. Bovendien werd de breuk met BMW pas in 2005 een feit, toen ze Sauber overnamen. Hoe dan ook, ze zullen Webber niet verteld hebben dat ze het de komende jaren waarschijnlijk wat minder zouden gaan doen. Ok, een echt topteam was het misschien ook niet, dat was toendertijd eigenlijk alleen Ferrari, maar het was ook zeker niet het Williams van nu.

Mij zal je ook niet horen zeggen dat ik de toekomst kan voorspellen. Maar je kunt wel degelijk de signalen herkennen wanneer een team de vooruitzichten van een mindere periode heeft. Zeker als het om de grote teams gaat waar veel management zit. De resultaten op de baan volgen meestal een jaar of 2 nadat een reorganisatie is ingezet.
Nu Ferrari en McLaren daaraan lijken te beginnen is mijn verwachting dat ze niet eerder dan in 2016 weer serieus vooraan mee zullen doen. Tot die tijd zullen RBR en Mercedes ons vermaken met de titelstrijd.

Tuesday

Citaat van: Figge op 25 april 2014 - 14:01:59
Citaat van: Tuesday op 25 april 2014 - 13:24:11
ja, die heb ik gelezen, maar daarmee kun je de toekomst echt niet voorspellen hoor. Jij doet het ook min of meer achteraf. Dan nog, het gaat er om of Webber op dat moment dacht bij een topteam te tekenen. Gezien het feit dat Button er ook heen wilde, denk ik van wel. Bovendien werd de breuk met BMW pas in 2005 een feit, toen ze Sauber overnamen. Hoe dan ook, ze zullen Webber niet verteld hebben dat ze het de komende jaren waarschijnlijk wat minder zouden gaan doen. Ok, een echt topteam was het misschien ook niet, dat was toendertijd eigenlijk alleen Ferrari, maar het was ook zeker niet het Williams van nu.

Mij zal je ook niet horen zeggen dat ik de toekomst kan voorspellen. Maar je kunt wel degelijk de signalen herkennen wanneer een team de vooruitzichten van een mindere periode heeft. Zeker als het om de grote teams gaat waar veel management zit. De resultaten op de baan volgen meestal een jaar of 2 nadat een reorganisatie is ingezet.
Nu Ferrari en McLaren daaraan lijken te beginnen is mijn verwachting dat ze niet eerder dan in 2016 weer serieus vooraan mee zullen doen. Tot die tijd zullen RBR en Mercedes ons vermaken met de titelstrijd.
wat betreft Ferrari en McLaren, ja dat kan best nog wel eens ff gaan duren. Verder blijf ik erbij dat het achteraf makkelijk praten is. Williams was de 3 jaren ervoor steeds boven McLaren geeindigd, 2x 2e in het WCC achter Ferrari en één keer 4e. BAR werd in 2004 2e in het WCC, maar toch wilde Button liever naar Williams.

Figge

Citaat van: Tuesday op 25 april 2014 - 14:16:31
Citaat van: Figge op 25 april 2014 - 14:01:59
Citaat van: Tuesday op 25 april 2014 - 13:24:11
ja, die heb ik gelezen, maar daarmee kun je de toekomst echt niet voorspellen hoor. Jij doet het ook min of meer achteraf. Dan nog, het gaat er om of Webber op dat moment dacht bij een topteam te tekenen. Gezien het feit dat Button er ook heen wilde, denk ik van wel. Bovendien werd de breuk met BMW pas in 2005 een feit, toen ze Sauber overnamen. Hoe dan ook, ze zullen Webber niet verteld hebben dat ze het de komende jaren waarschijnlijk wat minder zouden gaan doen. Ok, een echt topteam was het misschien ook niet, dat was toendertijd eigenlijk alleen Ferrari, maar het was ook zeker niet het Williams van nu.

Mij zal je ook niet horen zeggen dat ik de toekomst kan voorspellen. Maar je kunt wel degelijk de signalen herkennen wanneer een team de vooruitzichten van een mindere periode heeft. Zeker als het om de grote teams gaat waar veel management zit. De resultaten op de baan volgen meestal een jaar of 2 nadat een reorganisatie is ingezet.
Nu Ferrari en McLaren daaraan lijken te beginnen is mijn verwachting dat ze niet eerder dan in 2016 weer serieus vooraan mee zullen doen. Tot die tijd zullen RBR en Mercedes ons vermaken met de titelstrijd.
wat betreft Ferrari en McLaren, ja dat kan best nog wel eens ff gaan duren. Verder blijf ik erbij dat het achteraf makkelijk praten is. Williams was de 3 jaren ervoor steeds boven McLaren geeindigd, 2x 2e in het WCC achter Ferrari en één keer 4e. BAR werd in 2004 2e in het WCC, maar toch wilde Button liever naar Williams.

Tuurlijk wilde Button dat. Waarom? Omdat een coureur in principe een kortere termijn visie moet hebben. Om succesvol te zijn moet je op het juiste moment op de juiste plaats zijn. De vorm van Williams was op dat moment beter. Maar je moet je afvragen waarom Button uiteindelijk niet maar Williams ging. Waren er omstandigheden binnen die teams aan de gang waar wij als volgers vanaf het internet niets van weten, maar insiders in de paddock wel? Natuurlijk was in de paddock al eerder bekend dat BMW en Williams uit elkaar zouden gaan. JP en Ralf hadden op dat moment een hoge marktwaarde. Maar tekenden snel na elkaar contracten bij McLaren en Toyota. Waarom moet je je dan afvragen. Montoya was aan het winnen bij Williams, maar toch ruim een jaar van te voren naar McLaren. Waarom? Juist omdat die gasten heel goed weten dat om zelf succesvol te zijn ze moeten rijden een geolied team. Als je een jaar van te voren de signalen hebt dat er grote veranderingen komen, moet je daarop anticiperen. Voor Button destijds: Hey, Frank gaat waarschijnlijk zn motorendeal kwijtraken, dan worden ze een klanten team zonder steun. Hmmm Misschien is BAR met steun van Honda eigenlijk toch een betere keuze. Trust me. In de Paddock weten ze natuurlijk allang hoe zaken zich voor de komende 2 jaar gaan ontwikkelen. Voor ons is het niet meer dan signalen bijhouden. Geloof mij, om terug te gaan naar Vettel, dat als RBR Renault eruit gooit, Seb zich op de rijdersmarkt gaat begeven. Waarom? Omdat RBR mogelijk even niet meer vooraan meedoet.

Tuesday

Citaat van: Figge op 25 april 2014 - 15:09:27
Tuurlijk wilde Button dat. Waarom? Omdat een coureur in principe een kortere termijn visie moet hebben. Om succesvol te zijn moet je op het juiste moment op de juiste plaats zijn. De vorm van Williams was op dat moment beter. Maar je moet je afvragen waarom Button uiteindelijk niet maar Williams ging. Waren er omstandigheden binnen die teams aan de gang waar wij als volgers vanaf het internet niets van weten, maar insiders in de paddock wel? Natuurlijk was in de paddock al eerder bekend dat BMW en Williams uit elkaar zouden gaan. JP en Ralf hadden op dat moment een hoge marktwaarde. Maar tekenden snel na elkaar contracten bij McLaren en Toyota. Waarom moet je je dan afvragen. Montoya was aan het winnen bij Williams, maar toch ruim een jaar van te voren naar McLaren. Waarom? Juist omdat die gasten heel goed weten dat om zelf succesvol te zijn ze moeten rijden een geolied team. Als je een jaar van te voren de signalen hebt dat er grote veranderingen komen, moet je daarop anticiperen. Voor Button destijds: Hey, Frank gaat waarschijnlijk zn motorendeal kwijtraken, dan worden ze een klanten team zonder steun. Hmmm Misschien is BAR met steun van Honda eigenlijk toch een betere keuze. Trust me. In de Paddock weten ze natuurlijk allang hoe zaken zich voor de komende 2 jaar gaan ontwikkelen. Voor ons is het niet meer dan signalen bijhouden. Geloof mij, om terug te gaan naar Vettel, dat als RBR Renault eruit gooit, Seb zich op de rijdersmarkt gaat begeven. Waarom? Omdat RBR mogelijk even niet meer vooraan meedoet.
Button ging niet omdat ie niet weg mocht bij BAR, hij had al getekend bij Williams, maar dat contract was niet rechtsgeldig omdat ie nog bij BAR nog een optie op Button had voor het volgende jaar. Verder zullen ze in de paddock best meer weten dan wij, maar in de toekomst kijken kunnen ze daar ook niet. Coureurs die verkeerde keuze's maken zijn eerder regel dan uitzondering. Soms pakt een wisseling goed uit, soms niet. Soms kiezen coureurs ook puur voor het geld. Bij Williams zijn meer coureurs om die reden vertrokken. Uiteindelijk bleek het voor zowel Montoya als voor R. Schumacher het begin van het einde. Maar goed, als ze in de paddock alles 2 jaar vantevoren weten had Webber beter gewoon bij Jaguar kunnen blijven. Hij had dan kunnen weten dat Red Bull de boel ging overnemen en dat er plannen waren voor een nieuw topteam met oa Adrian Newey. Tja, zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Ik denk dat Webber oprecht dacht een stap voorwaarts te doen en voor een (semi) top team zou gaan rijden. In de 2e helft van 2004 had Williams weer de opgaande lijn te pakken na een slechte start en eindigden ze weer een aantal keren op het podium.

0634

Citaat van: Wings op 25 april 2014 - 07:03:50
Citaat van: Jeroen op 24 april 2014 - 18:50:00
Ik kan me niet heugen dat Webber ooit de verwachtingen wekte die Hulkenberg wekte. Kwam ook pas laat in de F1 terecht, de écht grote talenten komen veel vroeger (zie Button, Raikkonen, Alonso, die allen jonger zijn maar eerder debuteerden in de F1). Geenszins vergelijkbaar met Hulkenberg in mijn ogen.

Webber werd wel gecontracteerd door topteams. Hülkenberg niet.
Coulthard ook. Massa. Patrese. Alesi. Berger. Verstappen. Brundle. Blundell. Fisichella. Frentzen. Wat wil je er precies mee zeggen?

Wings

Dat ik het oneens ben met je stelling dat de verwachtingen van Webber lager waren.

Jehoentelaar

Hülkenberg zit nog midden in zijn carrière. Wie zegt dat hij de kans niet krijgt in de toekomst? Verder ben ik het eens met degene die zei dat het in de huidige situatie van een brede top lastig is om je daar tussen te wurmen.

Wings

We hebben het over de verwachtingen van nu. Niet wat komen gaat. Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Jehoentelaar

Begrijp ik, maar dan valt er dus ook geen vergelijking te maken tussen een coureur met een F1-toekomst en een coureur zonder F1-toekomst.

Wings

Het gaat zich om het verwachtingspatroon. Stellen dat hij niet de verwachting wekte die Hülkenberg wekt ben ik het mee oneens. De fase waarin Hülkenberg nu zit heeft Webber ook gezeten dus prima tegen elkaar af te zetten.