Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

Figge

Citaat van: Enzo op 24 april 2014 - 14:47:17
Citaat van: Figge op 24 april 2014 - 11:05:15
Sjemig. Laten we eerlijk zijn. Statestieken alleen zeggen uiteraard niet alles. Maar, laten we wel wezen dat Vettel zich tot zover altijd van een uitzonderlijke kant heeft laten. Hij is nooit "off the pace" geweest tot zover. Maar om titels obv van gelukjes te bestempellen is echt onnodig. Ze veranderen de feiten niet en ook niet de geleverde prestatie of kwaliteiten die daarvoor nodig zijn. Om wereldkampioen te worden moet je of een heel seizoen een prestatie neer zetten met verschillende ups and downs. Er zijn heel veel variabelen die die prestatie kunnen beinvloeden. En dat zijn niet alleen zaken die wij in de media kunnen waarnemen.
Alle rijders, ook de grote, maken fouten onder druk. Ook Schumacher, ook Alonso en dus ook Vettel. Echter hebben ze het dermate goed gedaan, dat ze ondanks de fouten toch de wereldtitel pakken. Op deze manier valt bijna op elke wereldtitel wel wat aan te merken. Ik vind het ook geen recht doen aan de prestatie van rijder als Vettel die pas 26 is (geloof ik) en nu al deze staat van dienst heeft.
Hoe goed is Vettel? In potentie de beste allertijden.

Prima post! 8)



Eh bedankt Enzo. Gelukkig ben een groot van Jeremy :D

Tuesday

Citaat van: Perton op 24 april 2014 - 14:48:22
Ik vind ook dat ie ondergewaardeerd wordt, maar dat staat natuurlijk los van de oogkleppenfans ;)
volgens mij zet vrijwel iedereen m in het rijtje met Alonso en Vettel. En dat ondanks het feit dat ie sinds 2008 niet meer in de top 3 van het WK is gefinisht. Eigenlijk is dat best bijzonder.

Perton

Jawel, maar er zijn ook nog veel mensen die hem zien als de agressieve man die totaal niet geschikt is voor de Formule 1 van de laatste jaren met banden sparen of dit jaar brandstof sparen. Ook dit jaar weer had je allemaal previews waarin weer vergelijkingen werden gemaakt met Senna/Prost, en nu dan dus Hamilton/Rosberg (niet qua talent, maar qua samenstelling binnen een team), wat ik persoonlijk altijd raar heb gevonden.

Wat dat betreft zijn de meningen heel erg over hem verdeeld. Bij Vettel zijn de meningen dat ook natuurlijk, maar daar is het vooral van: "is hij een geweldige coureur, een van de beste ooit, of is hij gewoon een van de beste van zijn generatie?". Bij Hamilton is er bij voor- en tegenstanders veel meer verschil.

gloudiesaurus

Ben benieuwd hoe hij dan in Spanje voor de dag komt...  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Figge


Tuesday

Ik weet niet of ik hier een nieuw topic voor moet aanmaken of dat het hier kan, maar voor het beoordelen van Vettel is het ook wel handig om een beetje inschatting van Webber te hebben. Doordat ie de laatste jaren aardig om de oren is gereden denken sommigen dat ie er geen pepernoot van kan/kon, maar als je naar zn resultaten uit het verleden kijkt dan zie je dat hij eigenlijk altijd zn teamgenoten de baas is geweest of op zn minst gelijkwaardig. En tussen die teamgenoten zitten best een paar gerenomeerde namen. Hieronder een lijstje met kwalificatieresultaten en races waarin beide teamgenoten zijn gefinisht. Het geeft natuurlijk geen volledig beeld, maar toch een aardige indicatie. Dr zitten trouwens ook een aantal best wel verrassende front rows tussen bij Jaguar en Williams.

Webber - Yoong (Davidson)
2002: Q: 15-0 (2-0) R: 3-0

Webber - Pizzonia (wilson)
2003:  Q1: 10-1 Q2: 8-3 (5-0) R: 4-0 (1-0)

Webber - Klien
2004: Q: 15-3 R: 8-0

Webber - Heidfeld
2005: Q: 8-6 R: 3-3

Webber - Rosberg:
2006: Q: 12-6 R: 4-0

Webber - Coulthard
2007: Q: 15-2 R: 3-1
2008: Q: 16-2 R: 9-2

Webber - Vettel:
2009: Q: 2-15 R: 4-6
2010: Q: 7-12 R: 5-10
2011: Q: 3-16 R: 2-15
2012: Q: 9-11 R: 5-11
2013: Q: 2-17 R: 0-14

Perton

Heel eerlijk veranderen die cijfers mijn opinie vrij weinig. Webber was voor mij altijd een degelijke subtopper die in 2010 enorm boven zichzelf uitsteeg, zoals Massa twee jaar eerder. Dat hij vervolgens compleet ingemaakt is door Vettel, zegt inderdaad wat over hoe goed Vettel is, maar (in mijn ogen) heeft Vettel niet een of andere super getalenteerde coureur verslagen. Wat dat betreft is Webber voor mij een soort Fisichella: erg indrukwekkend bij subtop-teams, maar uiteindelijk gewoon niet goed genoeg voor de echte top.

Of subtopper is meteen geen eerlijke term tegenover Webber, want hij was meer dan een subtopper. Maar geen wereldtop.

Tuesday

Citaat van: Perton op 24 april 2014 - 16:16:28
Heel eerlijk veranderen die cijfers mijn opinie vrij weinig. Webber was voor mij altijd een degelijke subtopper die in 2010 enorm boven zichzelf uitsteeg, zoals Massa twee jaar eerder. Dat hij vervolgens compleet ingemaakt is door Vettel, zegt inderdaad wat over hoe goed Vettel is, maar (in mijn ogen) heeft Vettel niet een of andere super getalenteerde coureur verslagen. Wat dat betreft is Webber voor mij een soort Fisichella: erg indrukwekkend bij subtop-teams, maar uiteindelijk gewoon niet goed genoeg voor de echte top.

Of subtopper is meteen geen eerlijke term tegenover Webber, want hij was meer dan een subtopper. Maar geen wereldtop.
nee, net niet de top, maar een soort Fischichella vind ik m ook niet. Als ik m met de huidige coureurs zou moeten vergelijken dan misschien een Hulkenberg of Rosberg, misschien Button. En dan heb ik het natuurlijk niet over de Webber van vorig jaar ;)

Perton

Ja, da's inderdaad een nog wel betere vergelijking dan Fisichella.

0634

Citaat van: Figge op 24 april 2014 - 11:05:15

Hoe goed is Vettel? In potentie de beste allertijden.

Hoe kom je daarbij? Op basis van statistieken kan je dat namelijk niet zeggen, aangezien je het hebt over 'in potentie'. Lijkt mij meer - met alle respect - zomaar een losse kreet.

0634

Citaat van: Figge op 24 april 2014 - 12:12:34

En dat terwijl Schumacher juist het wetenschappelijke karakter van F1 als geen ander op de kaart heeft gezet met buitengewone passie en input, maar nog wel in het tijdperk dat de techniek nog niet zo eenvoudig als nu te volgens is.

Dat deel dicht ik meer toe aan Lauda, dan aan Schumacher. Die laatste heeft het geperfectioneerd, niet op de kaart gezet m.i..

0634

Citaat van: Tuesday op 24 april 2014 - 16:29:08

nee, net niet de top, maar een soort Fischichella vind ik m ook niet. Als ik m met de huidige coureurs zou moeten vergelijken dan misschien een Hulkenberg of Rosberg, misschien Button. En dan heb ik het natuurlijk niet over de Webber van vorig jaar ;)

Hulkenberg en Rosberg schat ik beiden sneller in. Misschien niet stabieler, maar wel sneller, zeker op zaterdagen.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 24 april 2014 - 16:53:20
Lijkt mij meer - met alle respect - zomaar een losse kreet.

Geld dat niet voor 80% wat we hier op het forum bespreken?

Het grootste deel gaat over meningen die weliswaar door feiten onderbouwd zijn, maar net zo goed door andere feiten tegengesproken worden. De rest wordt bepaald door gevoelens en, bij gebrek aan vastomlijnde, eigen criteria.

0634

True. Maar daarom mag ik wel mijn vraagtekens zetten bij een stelling ;).

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 24 april 2014 - 16:53:20
Citaat van: Figge op 24 april 2014 - 11:05:15

Hoe goed is Vettel? In potentie de beste allertijden.

Hoe kom je daarbij? Op basis van statistieken kan je dat namelijk niet zeggen, aangezien je het hebt over 'in potentie'. Lijkt mij meer - met alle respect - zomaar een losse kreet.
dat komt doordat je de rest van de post er hebt afgeknipt ;) nu is het idd een losse kreet, daarvoor had ie het over leeftijd en als ie in dit tempo doorgaat dan gaan alle records er aan. Ik zie het niet gebeuren hoor, maar ik denk wel dat Figge daar op doelt.