Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Perton op 22 april 2014 - 14:40:06
Mjah het komt er dus op neer dat we quotes van teamleden niet als argumentatie kunnen gebruiken omdat ze niet altijd eerlijk zijn. Dan ga ik voortaan in elke discussie alleen maar mijn aannames gebruiken en dan mag je daar niet kritiek op hebben. Dus bij deze: Vettel is een ontzettend overschat joch dat alleen maar om kon gaan met een blown diffuser en nu hij dat niet meer heeft, zakt hij gigantisch door het ijs. Mag je niet tegenin gaan, want het zijn aannames gebaseerd op feiten.
jij plaatste zondag nog vraagtekens bij een quote uit hetzelfde gesprek met Horner ;)
En kritiek of ergens tegenin gaan mag altijd hoor. Ik zeg toch ook niet dat je niet tegen mijn theorie in mag gaan??

Perton

En toen plaatste jij een linkje naar het filmpje, kwam ik erachter dat ik een belangrijk deel van de quotes had gemist en gaf ik toe dat ik fout zat. Dus de vraagtekens waren gebaseerd op het verkeerd luisteren naar de quotes.

En ik weet dat je niet zegt dat ik niet tegen je theorie in mag gaan, maar het is altijd een beetje vervelend als coureurs en teambazen bepaalde uitspraken doen en er alsnog allerlei dingen omheen worden verzonnen door mensen. Dan is een discussie snel klaar, want dan kan ik ook voortaan in elke discussie wel een tegenargument gaan verzinnen die wat beter in mijn straatje past. Vandaar dat ik de discussie hier ook bij laat, want we gaan er toch niet uitkomen.

Tuesday

Citaat van: Perton op 22 april 2014 - 14:51:12
En toen plaatste jij een linkje naar het filmpje, kwam ik erachter dat ik een belangrijk deel van de quotes had gemist en gaf ik toe dat ik fout zat. Dus de vraagtekens waren gebaseerd op het verkeerd luisteren naar de quotes.

En ik weet dat je niet zegt dat ik niet tegen je theorie in mag gaan, maar het is altijd een beetje vervelend als coureurs en teambazen bepaalde uitspraken doen en er alsnog allerlei dingen omheen worden verzonnen door mensen. Dan is een discussie snel klaar, want dan kan ik ook voortaan in elke discussie wel een tegenargument gaan verzinnen die wat beter in mijn straatje past. Vandaar dat ik de discussie hier ook bij laat, want we gaan er toch niet uitkomen.
Maar jij/julle negeren juist de uitspraken van Marko afgelopen zaterdag.
Verder zegt Horner volgens mij nergens dat het niet aan de auto ligt. Hij zegt alleen dat Vettel nu ineens worstelt met de Pirelli's etc wat ie vervolgens 'hoogst ongebruikelijk' noemt. Als ik de uitspraken bij elkaar voeg, kom ik toch uit op een probleem met de auto. Maar goed, da's mijn interpretatie.

Hier trouwens de uitspraak van Marko
Citaat
"Sebastian hat mehr Probleme beim Motormapping", erklärt Marko nach dem Zeittraining zum Großen Preis von China in Schanghai. "Wenn das Motormapping weniger ideal ist, dann ist das bei Regen natürlich auch ein Faktor. Daniel hat das Glück, dass sein Motormapping konstanter ist. Da müssen wir auch mit dem Auto von Sebastian hinkommen." 

FolkertE

Citaat van: Wings op 21 april 2014 - 10:58:21
Hoezo overschat? Ik ken maar weinig mensen die Piquet een briljant rijder vonden. De meesten zijn het unaniem eens dat het aantal titels niet in relatie tot zijn kwaliteit(en) staat. Volgens mij wordt hij zelden genoemd in een all-time top 10. Dus denk dat het overschatten wel meevalt.
Ik heb dit topic eens terug gelezen en ik vind het toch verbazingwekkend dat vele Vettel zonder blikken of blozen als beste beschouwen en beter dan Hamilton, Kimi of Alonso omdat hij 4 titels heeft gewonnen, maar vervolgens zeggen veel van die mensen ook dat Piquet overschat is en dat zijn titels niet weer geven hoe goed hij was. Minder goed dan die 3 titels weer gaven.

Als ik eerlijk ben vind ik dat een beetje krom. Ookal hebben Hamilton en Alonso minder titels, ik acht ze toch even goed als Vettel. Kimi in pure snelheid ook, alleen valt hij me dit jaar een beetje tegen.

Ik vond Vettel juist het moeilijskte inschatten omdat hij 5 jaar lang zo'n goede auto( zo niet de beste) heeft gehad en een team dat volledig om hem heen was gebouwd. En Webber was nou ook niet de beste coureur (al was hij beter dan vele denk ik ver moeden, kon gewoon niet met de auto's omgaan met zoveel grip en downforce.). Hij is ontzettend goed, 1 van de beste, maar zal dit jaar toch nog wat moeten bewijzen imo.

(Alonso, Kimi en Hamilton moeten ook eerst nog maar eens bewijzen zo dominant te zijn als Vettel in de beste auto. Tot nu toe Bewijst Hamilton zich daar behoorlijk goed in.)


Jehoentelaar

Ik weet niet in hoeverre je moet bewijzen dat je dominant kunt zijn in een dominante auto. Uiteindelijk zijn het allemaal F1-coureurs, en die kunnen wel meer dan een beetje goed sturen. Ook Chilton en Maldonado. Waarmee ik niks afdoe aan de prestaties van de huidige generatie topcoureurs, natuurlijk.

0634

#245
Citaat van: F1fan2987 op 22 april 2014 - 18:10:12

Ik heb dit topic eens terug gelezen en ik vind het toch verbazingwekkend dat vele Vettel zonder blikken of blozen als beste beschouwen en beter dan Hamilton, Kimi of Alonso omdat hij 4 titels heeft gewonnen, maar vervolgens zeggen veel van die mensen ook dat Piquet overschat is en dat zijn titels niet weer geven hoe goed hij was. Minder goed dan die 3 titels weer gaven.

Als ik eerlijk ben vind ik dat een beetje krom. Ookal hebben Hamilton en Alonso minder titels, ik acht ze toch even goed als Vettel. Kimi in pure snelheid ook, alleen valt hij me dit jaar een beetje tegen.

Ik vond Vettel juist het moeilijskte inschatten omdat hij 5 jaar lang zo'n goede auto( zo niet de beste) heeft gehad en een team dat volledig om hem heen was gebouwd. En Webber was nou ook niet de beste coureur (al was hij beter dan vele denk ik ver moeden, kon gewoon niet met de auto's omgaan met zoveel grip en downforce.). Hij is ontzettend goed, 1 van de beste, maar zal dit jaar toch nog wat moeten bewijzen imo.

(Alonso, Kimi en Hamilton moeten ook eerst nog maar eens bewijzen zo dominant te zijn als Vettel in de beste auto. Tot nu toe Bewijst Hamilton zich daar behoorlijk goed in.)
Ik zei dat aanvankelijk over Piquet, dus voel me een beetje aangesproken en vrij om hier op te reageren, niet wetende of je op mij doelt ;).

Het zou wat simpel zijn om te stellen dat een rijder goed is omdat hij een x-aantal titels heeft gewonnen. Dat gaat wellicht met tennis op, maar niet bij materiaal-afhankelijke sporten als F1. Ik vind Nelson Piquet niet zo goed als zijn drie titels doen vermoeden, lang niet zo goed zelfs. Dat baseer ik niet op zijn erelijst, maar op zijn rijden (ja, zo oud ben ik inmiddels! :-[ ;)) De man verdient best een titel, maar in het rijtje drievoudige kampioenen zou hij m.i. niet thuis horen. Hij was aanzienlijk minder dan Senna, Lauda of Stewart, mannen met een vergelijkbare CV. Hij was nooit de beste van zijn generatie, de benchmark, mistte pure snelheid, wat goed te zien was in de jaren dat hij samen met Mansell reed. Hij is van het niveau Button of Hakkinen, m.i. Uitstekende rijder, terechte kampioen, maar wel een toefje minder dan de alltime greats.

Dat ik niet alleen naar titels kijkt, geldt voor Vettel ook. Ik baseer het feit dat ik hem buitengewoon goed vind niet op zijn vier titels, maar op zijn rijden. In 2010, na zijn eerste titel, vond ik hem 'gewoon' goed, maar nog lang niet van het niveau Alonso. Inmiddels, drie jaar verder, heeft hij zich gedurende de jaren dusdanig bewezen met snelle wagens en (van tijd tot tijd) ook iets langzamere wagens. De man is buitengewoon snel, een kwalificatiebeest, heeft inmiddels bewezen ook racend uitstekend te zijn, zie de absolute wil om te winnen, en is foutloos. Ik zie bij hem geen zwakke plekken meer.

Die zie ik ook niet bij Alonso. Die heeft inderdaad twee titels minder, maar in mijn ogen is hij niet minder dan Vettel. Ik schat ze - maar dat is heel erg moeilijk - ongeveer gelijkwaardig in. Het is wel aan Vettel om nu te bewijzen dat hij de lastige fase waarin hij nu zit te boven te komen. Dan bedoel ik niet dat hij weer kampioen moet worden, maar dat hij weer de duidelijke eerste man van Red Bull wordt die het maximale uit zijn wagen perst. Want dat maximale perst hij er nu niet uit, want anders had hij wel voor Ricciardo gestaan. Maar na vier races schrijf ik hem natuurlijk niet meteen minder kwaliteiten toe als voor deze vier races.

Hamilton schat ik vooralsnog een toefje lager in. Niet omdat hij minder titels heeft, maar omdat hij in mijn ogen op bepalende momenten wel eens niet thuis heeft gegeven en iets minder foutloos is dan Vettel en Alonso. Bovendien vind ik dat het verschil met Button wel erg klein was over drie jaar genomen. Hij is een absolute toprijder, maar bij hem heb ik het idee dat hij vooral in zijn hoofd nog iets achter loopt op die anderen (de overtuiging, veerkracht, omgang met teleurstellingen, kampioenschapsdruk, de ijzeren wil om de beste te willen zijn).

Dominant zijn in de beste auto vind ik overigens van iets minder belang. De meeste toprijders kunnen dat best. Button deed dat bijvoorbeeld ook uitstekend in de eerste helft van 2009 (de tweede helft had hij niet meer de dominante wagen), toch vind ik hem van een niveau minder.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 22 april 2014 - 20:06:07
Citaat van: F1fan2987 op 22 april 2014 - 18:10:12

Ik heb dit topic eens terug gelezen en ik vind het toch verbazingwekkend dat vele Vettel zonder blikken of blozen als beste beschouwen en beter dan Hamilton, Kimi of Alonso omdat hij 4 titels heeft gewonnen, maar vervolgens zeggen veel van die mensen ook dat Piquet overschat is en dat zijn titels niet weer geven hoe goed hij was. Minder goed dan die 3 titels weer gaven.

Als ik eerlijk ben vind ik dat een beetje krom. Ookal hebben Hamilton en Alonso minder titels, ik acht ze toch even goed als Vettel. Kimi in pure snelheid ook, alleen valt hij me dit jaar een beetje tegen.

Ik vond Vettel juist het moeilijskte inschatten omdat hij 5 jaar lang zo'n goede auto( zo niet de beste) heeft gehad en een team dat volledig om hem heen was gebouwd. En Webber was nou ook niet de beste coureur (al was hij beter dan vele denk ik ver moeden, kon gewoon niet met de auto's omgaan met zoveel grip en downforce.). Hij is ontzettend goed, 1 van de beste, maar zal dit jaar toch nog wat moeten bewijzen imo.

(Alonso, Kimi en Hamilton moeten ook eerst nog maar eens bewijzen zo dominant te zijn als Vettel in de beste auto. Tot nu toe Bewijst Hamilton zich daar behoorlijk goed in.)
Ik zei dat aanvankelijk over Piquet, dus voel me een beetje aangesproken en vrij om hier op te reageren, niet wetende of je op mij doelt ;).

Het zou wat simpel zijn om te stellen dat een rijder goed is omdat hij een x-aantal titels heeft gewonnen. Dat gaat wellicht met tennis op, maar niet bij materiaal-afhankelijke sporten als F1. Ik vind Nelson Piquet niet zo goed als zijn drie titels doen vermoeden, lang niet zo goed zelfs. Dat baseer ik niet op zijn erelijst, maar op zijn rijden (ja, zo oud ben ik inmiddels! :-[ ;)) De man verdient best een titel, maar in het rijtje drievoudige kampioenen zou hij m.i. niet thuis horen. Hij was aanzienlijk minder dan Senna, Lauda of Stewart, mannen met een vergelijkbare CV. Hij was nooit de beste van zijn generatie, de benchmark, mistte pure snelheid, wat goed te zien was in de jaren dat hij samen met Mansell reed. Hij is van het niveau Button of Hakkinen, m.i. Uitstekende rijder, terechte kampioen, maar wel een toefje minder dan de alltime greats.

Ja ik doelde ook op jou, maar eigenlijk meer op Wings die stelde dat Vettel niks meer hoefde te bewijzen omdat hij 4 titels heeft gewonnen. Volgens mij heb ik ook verkeerde persoon gequote. Maar het is ook heel erg simpel omdat zo te stellen. Iemand heeft x titels gewonnen dus hij moet goed zijn.
Maar wat jij met Piquet hebt, heb ik met Vettel. Laten we wel wezen, Vettel reed uitstekend en verdiend ook wel 1 of 2 titels, maar 2010 had nooit zijn titel moeten/mogen zijn. Maakte hij te veel fouten voor. Naast de onbetrouwbare RBR natuurlijk. De titel had naar Alonso of Webber moeten gaan, en in zekere zin ook iets meer naar Hamilton. En ik weet dat het een hele grote veronderstelling is, maar ik verdenk RBR er  nog steeds van dat ze Webber opzettelijk te vroeg hebben laten stoppen. Ze wilde perce met Vettel de titel winnen.

2012, reed hij natuurlijk foutloos en was hij ijzersterk in het Azië seizoen, maar Hamilton en Alonso reden beter. Al was de Ferrari na Spanje helemaal geen barrelbak meer, het was nog steeds de mindere tov de RBR. Al denk ik dat de Ferrari halverwege 2012 de beste was voor zo'n 4 of 5 races. (maar moet zeggen dat die races me niet zo fris meer in het geheugen staan.) Maar ook Hamilton reed uitstekend. Had wat off momentjes in België met zijn setup date tweet gebeuren en FB/twitter gebeuren met Button. Maar buiten dat was hij foutloos.
2011 en 2013 reed hij ontzettend goed en was hij gewoon de beste van dat jaar, al zat er aan die banden test en die banden rel wel vies smaakje.

Citaat
Dat ik niet alleen naar titels kijkt, geldt voor Vettel ook. Ik baseer het feit dat ik hem buitengewoon goed vind niet op zijn vier titels, maar op zijn rijden. In 2010, na zijn eerste titel, vond ik hem 'gewoon' goed, maar nog lang niet van het niveau Alonso. Inmiddels, drie jaar verder, heeft hij zich gedurende de jaren dusdanig bewezen met snelle wagens en (van tijd tot tijd) ook iets langzamere wagens. De man is buitengewoon snel, een kwalificatiebeest, heeft inmiddels bewezen ook racend uitstekend te zijn, zie de absolute wil om te winnen, en is foutloos. Ik zie bij hem geen zwakke plekken meer.
Bij Vettel had ik altijd het gevoel dat echt alles moest kloppen en dat juist hij sneller een offdag zou hebben als niet alles zou kloppen.  Zoals je zegt alle toppers kunnen domineren en dat is nou net wat Vettel doet, maar ook niet meer dan dat. Zeker nu Daniel hem de oren wast. Kwalificatie beest en foutloos en snel. Maar wel als alles klopt. Ik zie nog wel aantal plekken waar hij zwakte heeft. En die komen dit jaar meer naar boven drijven. Aanpassingsvermogen aan nieuwe techniek en nieuwe auto's. Hij worstelt er  heel erg mee. Hij is extreme grip en perfectie gewend en krijgt deze auto vooralsnog niet onder de knie. Maar wat je al zei : Het is pas 4 races nu. Maar als je ziet met wat voor gemak Ricciardo zich aanpast ga je je toch afvragen hoe goed Vettel was en hoeveel het aan de auto lag dat hij 4 keer kampioen werd?

Citaat
Die zie ik ook niet bij Alonso. Die heeft inderdaad twee titels minder, maar in mijn ogen is hij niet minder dan Vettel. Ik schat ze - maar dat is heel erg moeilijk - ongeveer gelijkwaardig in. Het is wel aan Vettel om nu te bewijzen dat hij de lastige fase waarin hij nu zit te boven te komen. Dan bedoel ik niet dat hij weer kampioen moet worden, maar dat hij weer de duidelijke eerste man van Red Bull wordt die het maximale uit zijn wagen perst. Want dat maximale perst hij er nu niet uit, want anders had hij wel voor Ricciardo gestaan. Maar na vier races schrijf ik hem natuurlijk niet meteen minder kwaliteiten toe als voor deze vier races.
Ik schat Alonso voorals nog een stapje hoger dan Vettel. Getalenteerde rijder, intelligent, snel maar komt af en toe over als een oude oma of een roddeltante van de jaren 40. Er worden hem veel kwaliteiten toegeschreven die ik eigenlijk niet geheel terecht meer vind. Ontwikkelaar en team speler/motivator. Die laatste 2 mis ik enorm.  Hij loopt vrij snel op het team te fitten( Renault in 2006? toen Fisico sneller was en Schumacher op zijn hielen zat voor de race en het WK.) Mclaren toen Hamilton sneller bleek en in zijn ogen voorkeursbehandeling. En Ferrari vorig jaar toen hij zijn ongenoegen uitte over de Ferrari. Ik denk dat dat de reden is waarom Kimi is terug gehaald. Fernando zeurt te veel. Misschien terecht na al die net auto's, maar dan motiveer je het team ook niet. Maar aan de andere kant, de auto's waren geen ramp 2010, 2012 en 2013 was het toch de 2de auto na RBR in mijn ogen. Maar hij weet wel maximaal van de situatie te behalen.


Citaat
Hamilton schat ik vooralsnog een toefje lager in. Niet omdat hij minder titels heeft, maar omdat hij in mijn ogen op bepalende momenten wel eens niet thuis heeft gegeven en iets minder foutloos is dan Vettel en Alonso. Bovendien vind ik dat het verschil met Button wel erg klein was over drie jaar genomen. Hij is een absolute toprijder, maar bij hem heb ik het idee dat hij vooral in zijn hoofd nog iets achter loopt op die anderen (de overtuiging, veerkracht, omgang met teleurstellingen, kampioenschapsdruk, de ijzeren wil om de beste te willen zijn).
Ik moet ook zeggen dat Hamilton na 2007 nooit meer zijn briljante kunsten heeft laten zien op een paar keer per jaar na. (België 2010, Turkije 2010, of Monza/Hongarije 2012, Hongarije 2013. China 2011 en nog vele andere keren, maar te weinig om zo goed te zijn als 2012. Al heb ik vaak het idee dat alles wat Hamilton doet, uitvergroot word. Er zijn zelfs mensen die beweren dat Hamilton zijn auto's stuk rijd met zijn stijl. Maar 2010 was hij meer foutloos dan Vettel, 2011 was hij rampzalig en 2012 was hij nagenoeg foutloos. 2013 was hij erg wisselvallig, maar dat lag meer aan de auto dan aan hem vond ik. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik op het moment zelf ook vaker fouten of onvolmaaktheden aan hem toe schreef dan nu. Heel 2011 heb ik toch elke keer weer wat lopen mauwen op wat hij nu weer aan het doen was. En 2013 had ik vaak mijn twijfels, maar Na China heb ik mijn mening eigenlijk ook flink wat moeten aan passen, want hij doet het nu geweldig op alle fronten.

Citaat

Dominant zijn in de beste auto vind ik overigens van iets minder belang. De meeste toprijders kunnen dat best. Button deed dat bijvoorbeeld ook uitstekend in de eerste helft van 2009 (de tweede helft had hij niet meer de dominante wagen), toch vind ik hem van een niveau minder.
Klopt, maar zo als Vettel heeft gedaan, moeten ze nog wel bewijzen. Dat ze het kunnen weet ik ook wel, maar of ze het zo goed doen als Vettel? Geen idee. Hamilton is nu de enige die zich op dit moment daar in kan bewijzen.

Al met al, Vettel is niet zo goed als zijn titels doen vermoeden, dat hij kan sturen is een onbetwistbaar feit. Maar Ik denk dat hij nog niet zo goed is als Alonso en Hamilton. En ook al ben ik Kimi fan, ik denk dat hij toch wat gedreven heid mist.

Tuesday

Citaat van: F1fan2987 op 22 april 2014 - 22:26:30
Laten we wel wezen, Vettel reed uitstekend en verdiend ook wel 1 of 2 titels, maar 2010 had nooit zijn titel moeten/mogen zijn. Maakte hij te veel fouten voor. Naast de onbetrouwbare RBR natuurlijk. De titel had naar Alonso of Webber moeten gaan, en in zekere zin ook iets meer naar Hamilton. En ik weet dat het een hele grote veronderstelling is, maar ik verdenk RBR er  nog steeds van dat ze Webber opzettelijk te vroeg hebben laten stoppen. Ze wilde perce met Vettel de titel winnen.
Hoe zo had Webber die titel meer verdiend als Vettel?? Alonso, ja die misschien wel, maar Webber, no way. Webber reed op P5 en moest minimaal P2 rijden om kampioen te worden. Had zichzelf slecht gekwalificeerd en reed ook zelf tegen de vangrail, waardoor hij de pits moest opzoeken. En Webber maakte ook fouten dat seizoen, had veel minder pech als Vettel en was gewoon de mindere van de 2. Het was Webber zn beste kans, maar die kans heeft zelf niet gegrepen.

0634

Citaat van: F1fan2987 op 22 april 2014 - 22:26:30
Citaat van: Jeroen op 22 april 2014 - 20:06:07
Citaat van: F1fan2987 op 22 april 2014 - 18:10:12

Ik heb dit topic eens terug gelezen en ik vind het toch verbazingwekkend dat vele Vettel zonder blikken of blozen als beste beschouwen en beter dan Hamilton, Kimi of Alonso omdat hij 4 titels heeft gewonnen, maar vervolgens zeggen veel van die mensen ook dat Piquet overschat is en dat zijn titels niet weer geven hoe goed hij was. Minder goed dan die 3 titels weer gaven.

Als ik eerlijk ben vind ik dat een beetje krom. Ookal hebben Hamilton en Alonso minder titels, ik acht ze toch even goed als Vettel. Kimi in pure snelheid ook, alleen valt hij me dit jaar een beetje tegen.

Ik vond Vettel juist het moeilijskte inschatten omdat hij 5 jaar lang zo'n goede auto( zo niet de beste) heeft gehad en een team dat volledig om hem heen was gebouwd. En Webber was nou ook niet de beste coureur (al was hij beter dan vele denk ik ver moeden, kon gewoon niet met de auto's omgaan met zoveel grip en downforce.). Hij is ontzettend goed, 1 van de beste, maar zal dit jaar toch nog wat moeten bewijzen imo.

(Alonso, Kimi en Hamilton moeten ook eerst nog maar eens bewijzen zo dominant te zijn als Vettel in de beste auto. Tot nu toe Bewijst Hamilton zich daar behoorlijk goed in.)
Ik zei dat aanvankelijk over Piquet, dus voel me een beetje aangesproken en vrij om hier op te reageren, niet wetende of je op mij doelt ;).

Het zou wat simpel zijn om te stellen dat een rijder goed is omdat hij een x-aantal titels heeft gewonnen. Dat gaat wellicht met tennis op, maar niet bij materiaal-afhankelijke sporten als F1. Ik vind Nelson Piquet niet zo goed als zijn drie titels doen vermoeden, lang niet zo goed zelfs. Dat baseer ik niet op zijn erelijst, maar op zijn rijden (ja, zo oud ben ik inmiddels! :-[ ;)) De man verdient best een titel, maar in het rijtje drievoudige kampioenen zou hij m.i. niet thuis horen. Hij was aanzienlijk minder dan Senna, Lauda of Stewart, mannen met een vergelijkbare CV. Hij was nooit de beste van zijn generatie, de benchmark, mistte pure snelheid, wat goed te zien was in de jaren dat hij samen met Mansell reed. Hij is van het niveau Button of Hakkinen, m.i. Uitstekende rijder, terechte kampioen, maar wel een toefje minder dan de alltime greats.

Ja ik doelde ook op jou, maar eigenlijk meer op Wings die stelde dat Vettel niks meer hoefde te bewijzen omdat hij 4 titels heeft gewonnen. Volgens mij heb ik ook verkeerde persoon gequote. Maar het is ook heel erg simpel omdat zo te stellen. Iemand heeft x titels gewonnen dus hij moet goed zijn.
Maar wat jij met Piquet hebt, heb ik met Vettel. Laten we wel wezen, Vettel reed uitstekend en verdiend ook wel 1 of 2 titels, maar 2010 had nooit zijn titel moeten/mogen zijn. Maakte hij te veel fouten voor. Naast de onbetrouwbare RBR natuurlijk. De titel had naar Alonso of Webber moeten gaan, en in zekere zin ook iets meer naar Hamilton. En ik weet dat het een hele grote veronderstelling is, maar ik verdenk RBR er  nog steeds van dat ze Webber opzettelijk te vroeg hebben laten stoppen. Ze wilde perce met Vettel de titel winnen.

2012, reed hij natuurlijk foutloos en was hij ijzersterk in het Azië seizoen, maar Hamilton en Alonso reden beter. Al was de Ferrari na Spanje helemaal geen barrelbak meer, het was nog steeds de mindere tov de RBR. Al denk ik dat de Ferrari halverwege 2012 de beste was voor zo'n 4 of 5 races. (maar moet zeggen dat die races me niet zo fris meer in het geheugen staan.) Maar ook Hamilton reed uitstekend. Had wat off momentjes in België met zijn setup date tweet gebeuren en FB/twitter gebeuren met Button. Maar buiten dat was hij foutloos.
2011 en 2013 reed hij ontzettend goed en was hij gewoon de beste van dat jaar, al zat er aan die banden test en die banden rel wel vies smaakje.

Citaat
Dat ik niet alleen naar titels kijkt, geldt voor Vettel ook. Ik baseer het feit dat ik hem buitengewoon goed vind niet op zijn vier titels, maar op zijn rijden. In 2010, na zijn eerste titel, vond ik hem 'gewoon' goed, maar nog lang niet van het niveau Alonso. Inmiddels, drie jaar verder, heeft hij zich gedurende de jaren dusdanig bewezen met snelle wagens en (van tijd tot tijd) ook iets langzamere wagens. De man is buitengewoon snel, een kwalificatiebeest, heeft inmiddels bewezen ook racend uitstekend te zijn, zie de absolute wil om te winnen, en is foutloos. Ik zie bij hem geen zwakke plekken meer.
Bij Vettel had ik altijd het gevoel dat echt alles moest kloppen en dat juist hij sneller een offdag zou hebben als niet alles zou kloppen.  Zoals je zegt alle toppers kunnen domineren en dat is nou net wat Vettel doet, maar ook niet meer dan dat. Zeker nu Daniel hem de oren wast. Kwalificatie beest en foutloos en snel. Maar wel als alles klopt. Ik zie nog wel aantal plekken waar hij zwakte heeft. En die komen dit jaar meer naar boven drijven. Aanpassingsvermogen aan nieuwe techniek en nieuwe auto's. Hij worstelt er  heel erg mee. Hij is extreme grip en perfectie gewend en krijgt deze auto vooralsnog niet onder de knie. Maar wat je al zei : Het is pas 4 races nu. Maar als je ziet met wat voor gemak Ricciardo zich aanpast ga je je toch afvragen hoe goed Vettel was en hoeveel het aan de auto lag dat hij 4 keer kampioen werd?

Citaat
Die zie ik ook niet bij Alonso. Die heeft inderdaad twee titels minder, maar in mijn ogen is hij niet minder dan Vettel. Ik schat ze - maar dat is heel erg moeilijk - ongeveer gelijkwaardig in. Het is wel aan Vettel om nu te bewijzen dat hij de lastige fase waarin hij nu zit te boven te komen. Dan bedoel ik niet dat hij weer kampioen moet worden, maar dat hij weer de duidelijke eerste man van Red Bull wordt die het maximale uit zijn wagen perst. Want dat maximale perst hij er nu niet uit, want anders had hij wel voor Ricciardo gestaan. Maar na vier races schrijf ik hem natuurlijk niet meteen minder kwaliteiten toe als voor deze vier races.
Ik schat Alonso voorals nog een stapje hoger dan Vettel. Getalenteerde rijder, intelligent, snel maar komt af en toe over als een oude oma of een roddeltante van de jaren 40. Er worden hem veel kwaliteiten toegeschreven die ik eigenlijk niet geheel terecht meer vind. Ontwikkelaar en team speler/motivator. Die laatste 2 mis ik enorm.  Hij loopt vrij snel op het team te fitten( Renault in 2006? toen Fisico sneller was en Schumacher op zijn hielen zat voor de race en het WK.) Mclaren toen Hamilton sneller bleek en in zijn ogen voorkeursbehandeling. En Ferrari vorig jaar toen hij zijn ongenoegen uitte over de Ferrari. Ik denk dat dat de reden is waarom Kimi is terug gehaald. Fernando zeurt te veel. Misschien terecht na al die net auto's, maar dan motiveer je het team ook niet. Maar aan de andere kant, de auto's waren geen ramp 2010, 2012 en 2013 was het toch de 2de auto na RBR in mijn ogen. Maar hij weet wel maximaal van de situatie te behalen.


Citaat
Hamilton schat ik vooralsnog een toefje lager in. Niet omdat hij minder titels heeft, maar omdat hij in mijn ogen op bepalende momenten wel eens niet thuis heeft gegeven en iets minder foutloos is dan Vettel en Alonso. Bovendien vind ik dat het verschil met Button wel erg klein was over drie jaar genomen. Hij is een absolute toprijder, maar bij hem heb ik het idee dat hij vooral in zijn hoofd nog iets achter loopt op die anderen (de overtuiging, veerkracht, omgang met teleurstellingen, kampioenschapsdruk, de ijzeren wil om de beste te willen zijn).
Ik moet ook zeggen dat Hamilton na 2007 nooit meer zijn briljante kunsten heeft laten zien op een paar keer per jaar na. (België 2010, Turkije 2010, of Monza/Hongarije 2012, Hongarije 2013. China 2011 en nog vele andere keren, maar te weinig om zo goed te zijn als 2012. Al heb ik vaak het idee dat alles wat Hamilton doet, uitvergroot word. Er zijn zelfs mensen die beweren dat Hamilton zijn auto's stuk rijd met zijn stijl. Maar 2010 was hij meer foutloos dan Vettel, 2011 was hij rampzalig en 2012 was hij nagenoeg foutloos. 2013 was hij erg wisselvallig, maar dat lag meer aan de auto dan aan hem vond ik. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik op het moment zelf ook vaker fouten of onvolmaaktheden aan hem toe schreef dan nu. Heel 2011 heb ik toch elke keer weer wat lopen mauwen op wat hij nu weer aan het doen was. En 2013 had ik vaak mijn twijfels, maar Na China heb ik mijn mening eigenlijk ook flink wat moeten aan passen, want hij doet het nu geweldig op alle fronten.

Citaat

Dominant zijn in de beste auto vind ik overigens van iets minder belang. De meeste toprijders kunnen dat best. Button deed dat bijvoorbeeld ook uitstekend in de eerste helft van 2009 (de tweede helft had hij niet meer de dominante wagen), toch vind ik hem van een niveau minder.
Klopt, maar zo als Vettel heeft gedaan, moeten ze nog wel bewijzen. Dat ze het kunnen weet ik ook wel, maar of ze het zo goed doen als Vettel? Geen idee. Hamilton is nu de enige die zich op dit moment daar in kan bewijzen.

Al met al, Vettel is niet zo goed als zijn titels doen vermoeden, dat hij kan sturen is een onbetwistbaar feit. Maar Ik denk dat hij nog niet zo goed is als Alonso en Hamilton. En ook al ben ik Kimi fan, ik denk dat hij toch wat gedreven heid mist.

Even in een paar punten die ik eruit pik:

-Ik zou echt geen onderdeel kunnen noemen waarin Hamilton beter is dan Vettel, om eerlijk te zijn. Hij is grilliger, leeft minder voor zijn sport en is minder foutloos. Qua snelheid zie ik weinig verschil.

-Vettel vond ik in 2010 wel degelijk een terechte kampioen. Hij was nog niet op het niveau van nu, eens, maar hij is nu ook een paar jaar verder. Was toen nog erg jong natuurlijk. Alonso zou ook terecht zijn geweest dat jaar, Webber in mijn ogen zeker niet. Het meest knappe van Vettel was de slotrace waarin hij heer en meester was met volle wk-druk op zijn schouders. Zet dat af tegen Lewis die in 2007 de mist in ging en een jaar later bibberend en bevend met alle geluk van de wereld zich langs Glock worstelde.

- Alonso was in 2006 nog lang niet zo goed als nu. Dus ik neem dat niet mee in de beoordeling van nu. Immers, ook Vettel was in 2010 nog niet zo goed als nu. Ze hebben zich ontwikkeld. Lewis beoordeel ik qua omgang met druk inderdaad nog wel over 2007 en 8, misschien onterecht op zich, maar sindsdien heeft hij niet meer serieus meegedaan met volle wk-druk in een beslissingswedstrijd dus kan ik ook niet zeggen of hij daarin beter is geworden of niet. Moet ik nog even afwachten. Bovendien vind ik hem sowieso een grilliger coureur dan Alonso.

-De vele fouten die jij Vettel toedicht waardoor hij onterecht vier titels heeft gepakt, heb ik niet gezien. Ik herinner me de laatste 2,3 jaar bar en bar weinig fouten van hem.

-Dat gezeur van Alonso heb ik al jaren niet meer gezien om eerlijk te zijn. Vorig jaar mopperde hij openlijk hier en daar, maar daarin kan ik hem alleen maar gelijk geven. Je mag wel íets zeggen he. Die jongen heeft als doel gesteld met Ferrari kampioen te worden en hij rijdt als een grootvorst, maar ziet constant jongens om hem heen met beter materiaal. Dan mag je best iets zeggen. Zeker als het binnen de perken is. Excessen zoals in 2007 bijvoorbeeld heb ik al jaren niet meer gezien.

-Ik ben het met je eens - zoals ik al stelde- dat als Vettel écht goed is, hij ook met deze regelgeving moet gaan presteren. Als hem dat dit jaar niet zou lukken, zal ik mijn mening waarschijnlijk bij gaan stellen, want grote rijders moeten zich ook aan kunnen passen. Dan zou ik hem te hoog in hebben geschat. Maar okee, na vier races doe ik dat nog niet. Zeker niet omdat hij in Australie natuurlijk ook probleempjes had buiten zijn schuld om, en dan blijven er dus nog maar drie over. Maar goed, aan het eind van het jaar zullen we zien, nu is het nog te vroeg m.i..

Wel is het erg interessant om te volgen. Vettel heeft natuurlijk wel vaak de wind in de rug gehad en heeft nu serieuze tegenslag. Eigenlijk voor het eerst in zijn loopbaan. Ik ben heel erg benieuwd hoe hij daar mee omgaat, zowel op de baan, als daarbuiten.

Daar bij aansluitend is de situatie rond Lewis even interessant. Dit kan wel eens zijn eerste serieuze titelkans worden sinds 2008. Mocht hij de komende races winnen en in een zetel naar de titel gaan, dan zal hij dat best kunnen (lage wk-druk), maar mocht de spanning erop komen met een terugkerende Red Bull (of Ferrari, wie weet) of een stugge Rosberg, dan ben ik benieuwd of hij nu wel met relatieve ontspanning de ontknoping aan zal kunnen gaan.

Jehoentelaar

Gruwelijk boeiend seizoen dus. En op alle punten eens. :)

Pancake Shield

Veel discussie hier en alles nalezen zou mij wel een dag of twee kosten. Vandaar dat ik eventjes mijn persoonlijke mening geef.

Maar als je gewoon kijkt naar het verleden van Vettel dan is gewoon te zien dat hij onder druk niet echt goed kan racen. Spanje 2008 (na 3 uitvalbeurten, een halve botsing met Sutil), Turkije 2010 (botsing met Webber na twee overwinningen van de Australië), Belgie 2010 (onder druk na goede resultaten van Webber een botsing met Button en later nog met Liuzzi volgens mij), Abu Dhabi 2012 (achteraan starten, niet goed opletten en bijna crashen tegen Vergne. Wel een goede inhaalrace daarna), afgelopen race.

Tuurlijk heeft hij wel zijn goede momenten, maar waar Alonso uit een 'slechte' auto het maximale kan halen, lijkt Vettel ontzettend te worstelen met de huidige auto. Als je echt zo 'goed' bent als de meeste Vettel-fans je vinden, dan moet het een ijskoud kunstje zijn om dat onder controle te krijgen. Je ziet pas hoe goed een coureur is als hij een slechte auto onder zijn kont krijgt. Daarom wordt al jaren gezegd door veel kenners dat Alonso ondanks dat hij 'slechts' twee titels heeft de beste coureur van het veld is.

Dus Vettel is niet slecht, maar hij is ook niet fantastisch geweldig enorm. Hij is gewoon goed. Zeker als de auto in zijn voordeel werkt. Als dat niet is of hij onder druk staat, worstelt hij meer met de auto dan mensen verwachten.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

0634

IN 2010 bleef hij juist ijzig onder WK druk. Geweldige laatste race. Daarna ook nooit meer onder druk bezweken.

Tuesday

Citaat van: Limbo op 23 april 2014 - 00:21:12
Maar als je gewoon kijkt naar het verleden van Vettel dan is gewoon te zien dat hij onder druk niet echt goed kan racen. Spanje 2008 (na 3 uitvalbeurten, een halve botsing met Sutil), Turkije 2010 (botsing met Webber na twee overwinningen van de Australië), Belgie 2010 (onder druk na goede resultaten van Webber een botsing met Button en later nog met Liuzzi volgens mij), Abu Dhabi 2012 (achteraan starten, niet goed opletten en bijna crashen tegen Vergne. Wel een goede inhaalrace daarna), afgelopen race.

Tuurlijk heeft hij wel zijn goede momenten, maar waar Alonso uit een 'slechte' auto het maximale kan halen, lijkt Vettel ontzettend te worstelen met de huidige auto. Als je echt zo 'goed' bent als de meeste Vettel-fans je vinden, dan moet het een ijskoud kunstje zijn om dat onder controle te krijgen. Je ziet pas hoe goed een coureur is als hij een slechte auto onder zijn kont krijgt. Daarom wordt al jaren gezegd door veel kenners dat Alonso ondanks dat hij 'slechts' twee titels heeft de beste coureur van het veld is.

Dus Vettel is niet slecht, maar hij is ook niet fantastisch geweldig enorm. Hij is gewoon goed. Zeker als de auto in zijn voordeel werkt. Als dat niet is of hij onder druk staat, worstelt hij meer met de auto dan mensen verwachten.
wat hebben die voorbeelden met druk te maken vraag ik me af? Abu Dhabi, ja daar stond druk op, maar dat incident was achter de SC, net op het moment dat de druk ff van de ketel was. Over de hele race gezien was dat gewoon een prima race. In 2010 reed ie door veel pech het hele seizoen achter de feiten aan, maar bleef ie juist rustig en won ie 3 vd 4 laatste races, de andere race van die 4 viel ie in leidende positie uit. Toen stond er minimaal net zoveel druk op als in België of Turkije. Fouten horen er nou eenmaal bij, Alonso spinde er in België ook af en knalde in Monaco in de muur.

Vettel heeft momenteel helemaal geen slechte auto onder zn kont, de 2e van het veld, net als begin vorig jaar en net als in 2009. Dus nee, dat zal het niet zijn lijkt mij. Hij rijdt verder ook niet slecht in mijn ogen, komt gewoon wat power te kort. En ja, Vettel moet nog wel het één en ander bewijzen, maar geef m aub die kans dan ook en ga m niet na 2 mindere races 'afbranden', zonder de exacte oorzaak te weten. In mijn ogen heeft hij het meest indrukwekkende rondje van het seizoen gereden, in de kwalificatie van Maleisië, in de stromende regen, waar power het minst belangrijk was en de grip het minst. Dus ja, hij kan het echt nog wel, ook met deze auto's.
Als ie de komende jaren geen deuk in een pakje boter rijdt, dan is ie idd niet zo goed als Alonso. Hij zal idd die 4 titels nog moeten bevestigen, al heeft ie dat natuurlijk voor een deel in 2008 en 2009 ook al gedaan.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 23 april 2014 - 06:38:31
IN 2010 bleef hij juist ijzig onder WK druk. Geweldige laatste race. Daarna ook nooit meer onder druk bezweken.
Brazilië 2012 wil ik nog wel een fout onder druk noemen. Te veel risico bij de start, al was Senna(geloof ik) meer schuldig aan die crash dan Vettel. Maar in dat opzicht heeft Vettel behoorlijk veel geluk gehad  met zijn 3de titel.

Figge

Sjemig. Laten we eerlijk zijn. Statestieken alleen zeggen uiteraard niet alles. Maar, laten we wel wezen dat Vettel zich tot zover altijd van een uitzonderlijke kant heeft laten. Hij is nooit "off the pace" geweest tot zover. Maar om titels obv van gelukjes te bestempellen is echt onnodig. Ze veranderen de feiten niet en ook niet de geleverde prestatie of kwaliteiten die daarvoor nodig zijn. Om wereldkampioen te worden moet je of een heel seizoen een prestatie neer zetten met verschillende ups and downs. Er zijn heel veel variabelen die die prestatie kunnen beinvloeden. En dat zijn niet alleen zaken die wij in de media kunnen waarnemen.
Alle rijders, ook de grote, maken fouten onder druk. Ook Schumacher, ook Alonso en dus ook Vettel. Echter hebben ze het dermate goed gedaan, dat ze ondanks de fouten toch de wereldtitel pakken. Op deze manier valt bijna op elke wereldtitel wel wat aan te merken. Ik vind het ook geen recht doen aan de prestatie van rijder als Vettel die pas 26 is (geloof ik) en nu al deze staat van dienst heeft.
Hoe goed is Vettel? In potentie de beste allertijden.