Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

Wings

Het had zeker aerodynamisch voordeel alleen kon Webber daar niet mee overweg terwijl Vettel de sterren van de hemel reed. Je kan je afvragen of de onderlinge krachtverhouding daardoor niet ietwat geflatteerd is. Aan de andere kant mag het niet kunnen omgaan met een bepaalde techniek geen argument zijn. Maar goed, als een rijder (Vettel in dit specifiek geval) zo goed overweg kan met een bepaalde techniek die niet eeuwig duurt en daar buiten niet veel beter rijdt dan anderen, kun je je afvragen of diegene dan werkelijk de rest zo overklast. Want dat Webber niet om kon gaan met de blown-diffuser-effect werkt net zo goed andersom als Vettel zonder dit effect niet exceptioneel beter is dan zijn concurrenten. Wat dat aangaat vind ik de critici minder onbezonnen dan ik in eerste instantie wel dacht. Kort samengevat vraag ik mij nu af of ze misschien meer gelijk hadden dan ik aanvankelijk dacht (het seizoen is te kort om daar een definitief waardeoordeel aan te hangen maar als Ricciardo deze lijn doortrekt en Vettel structureel verslaat, kan ik er niet omheen om mijn standpunt ietwat bij te schaven).

Enzo

Nah, Vettel heeft voor de blown diff ook al prima laten zien een exceptioneel talent te zijn, met als kroon zijn overwinning in een middelmatige STR zonder blown diff op monza. Hij heeft ook meerdere seizoenen tot de laatste race moeten strijden met niemand minder dan Alonso om de titel binnen te halen, ook dat doen weinig hem na van het huidige veld. De opmerkingen dat hij alleen vanaf pole kan winnen slaat wat mij betreft dan ook nergens op, evenals de opmerking dat hij alleen met blown diff kan racen.

De huidige auto's presteren enorm wisselvallig en een eerlijk vergelijk tussen teamgenoten is nu echt nog niet te maken. Daarnaast is het wat belachelijk om de grootste nog rijdende kampioen nu ineens in twijfel te gaan trekken, echt veel beter dan Vettel gaan jullie niet zien in je leven. (op Schumacher na)


Perton

#182
Citaat van: Wings op 20 april 2014 - 18:35:06
(het seizoen is te kort om daar een definitief waardeoordeel aan te hangen maar als Ricciardo deze lijn doortrekt en Vettel structureel verslaat, kan ik er niet omheen om mijn standpunt ietwat bij te schaven).
Dat is dus exact wat ik bedoelde met mijn posts, die vervolgens als bashen werden opgevat. Mocht de huidige F1 Vettel niet zo liggen, dan zou het zo kunnen zijn, maar dat weten we pas later in dit seizoen of misschien zelfs pas over een paar jaar, dat Vettel een soort Raikkonen is: iemand die in voor hem gunstige omstandigheden exceptioneel kan presteren, maar daarbuiten 'gewoon' een heel goede coureur is. Dat weten we nu echter natuurlijk nog niet. Want dat Vettel een hele goede coureur is, daar is geen twijfel over mogelijk. De vraag is (voor mij) alleen: is hij alleen maar een hele, hele, hele goede coureur, of is hij echt een hele grote coureur? Dat antwoord heb ik nog niet. Anderen hebben dat al wel voor zichzelf bepaald, prima.

Maar goed, blijkbaar is het belachelijk om kritisch te zijn op Vettel zijn prestaties, als ik de laatste post van Enzo zo lees. Vind ik raar. Hij is geen God ofzo. Vettel bedoel ik dan, Enzo misschien wel ;)

Kootje

Citaatblijkbaar is het belachelijk om kritisch te zijn op Vettel zijn prestaties

Is ook belachelijk. Over Vettel en Alonso mag je nooit en te nimmer iets negatiefs zeggen, dat mag alleen over Hamilton, Räikkönen en de rest van het gepeupel. ;)

Perton

Terecht, Raikkonen is een ongemotiveerde alcoholist en Hamilton een mooiboy die te veel bezig is met zijn uiterlijk en zijn zangeresvriendinnetje.

0634

Citaat van: Enzo op 20 april 2014 - 19:07:27
De huidige auto's presteren enorm wisselvallig en een eerlijk vergelijk tussen teamgenoten is nu echt nog niet te maken. Daarnaast is het wat belachelijk om de grootste nog rijdende kampioen nu ineens in twijfel te gaan trekken, echt veel beter dan Vettel gaan jullie niet zien in je leven. (op Schumacher na)

Kom op Enzo. De grootste nog rijdende kampioen? Dat is aan een ieder om zelf te bekijken.

Bovendien heb ik zeker vijf rijders in mijn leven zien rijden die ik beter vond dan Vettel, en ik vind Vettel echt heel erg goed.

Ga nou niet in dit soort semi-provocatieve absolutismen praten want dat siert je niet.  Je mag op iedere rijder kritiek hebben. Ook op Vettel.

Kootje

Citaat van: Perton op 20 april 2014 - 19:49:03
Terecht, Raikkonen is een ongemotiveerde alcoholist en Hamilton een mooiboy die te veel bezig is met zijn uiterlijk en zijn zangeresvriendinnetje.

Dat vriendinnetje had hij toch niet meer?

0634

Jawel. Nu weer wel. Bijblijven, Kootje. Bijblijven ;).

Wings

Citaat van: Perton op 20 april 2014 - 19:49:03
Terecht, Raikkonen is een ongemotiveerde alcoholist en Hamilton een mooiboy die te veel bezig is met zijn uiterlijk en zijn zangeresvriendinnetje.

Mee eens.

Wings

Citaat van: Jeroen op 20 april 2014 - 19:57:13
Citaat van: Enzo op 20 april 2014 - 19:07:27
De huidige auto's presteren enorm wisselvallig en een eerlijk vergelijk tussen teamgenoten is nu echt nog niet te maken. Daarnaast is het wat belachelijk om de grootste nog rijdende kampioen nu ineens in twijfel te gaan trekken, echt veel beter dan Vettel gaan jullie niet zien in je leven. (op Schumacher na)

Kom op Enzo. De grootste nog rijdende kampioen? Dat is aan een ieder om zelf te bekijken.

Bovendien heb ik zeker vijf rijders in mijn leven zien rijden die ik beter vond dan Vettel, en ik vind Vettel echt heel erg goed.

Ga nou niet in dit soort semi-provocatieve absolutismen praten want dat siert je niet.  Je mag op iedere rijder kritiek hebben. Ook op Vettel.

Beetje offtopic misschien maar welke 5?

1. Schumacher
2. Senna
3. Prost
4. Alonso

??

Maar wie is dan die vijfde? Vast iemand die ik niet (of kort) heb zien rijden dan. ;)

Wings

Citaat van: Enzo op 20 april 2014 - 19:07:27
Nah, Vettel heeft voor de blown diff ook al prima laten zien een exceptioneel talent te zijn, met als kroon zijn overwinning in een middelmatige STR zonder blown diff op monza. Hij heeft ook meerdere seizoenen tot de laatste race moeten strijden met niemand minder dan Alonso om de titel binnen te halen, ook dat doen weinig hem na van het huidige veld. De opmerkingen dat hij alleen vanaf pole kan winnen slaat wat mij betreft dan ook nergens op, evenals de opmerking dat hij alleen met blown diff kan racen.

Je praat nu over een dagsucces in omstandigheden waar de STR gewoon goed uit de verf kwam en het grootste deel van de race achter de SC werd gereden... En die titelstrijd met Alonso was wel een superieure Red Bull versus een minder superieure Ferrari. Begrijp me niet verkeerd, daar kan Vettel niks aan doen en misschien is het zelfs zijn verdiensten maar daarom niet minder waar.

CitaatDe huidige auto's presteren enorm wisselvallig en een eerlijk vergelijk tussen teamgenoten is nu echt nog niet te maken. Daarnaast is het wat belachelijk om de grootste nog rijdende kampioen nu ineens in twijfel te gaan trekken, echt veel beter dan Vettel gaan jullie niet zien in je leven. (op Schumacher na)

Dat zeiden mensen ook toen Senna overleed. Inmiddels zijn we een Schumacher en Vettel rijker. Qua successen doen ze niet onder, qua titels zijn ze Senna al voorbij.

En Ricciardo doet het veel beter dan Vettel. ;)

0634

Citaat van: Wings op 20 april 2014 - 20:11:07

Beetje offtopic misschien maar welke 5?

1. Schumacher
2. Senna
3. Prost
4. Alonso

??

Maar wie is dan die vijfde? Vast iemand die ik niet (of kort) heb zien rijden dan. ;)

De volgorde klopt alvast niet  ;D. Maar het goede antwoord is uiteraard: Lauda.

Waarbij aangetekend dat ik Lauda en Alonso ongeveer even hoog inschat als Vettel. Dus wat dat betreft was mijn eerdere stelling iets te scherp aangezet, maar in ieder geval zijn er wel vijf namen te noemen waardoor ik van mening ben dat Vettel niet op Schumacher na het beste is dat ik ooit heb gezien.

Een bizarre stelling overigens, want volgens mij bepaalt een ieder dat voor zichzelf aan de hand van diens eigen waarneming.

Enzo

Citaat van: Jeroen op 20 april 2014 - 19:57:13
Citaat van: Enzo op 20 april 2014 - 19:07:27
De huidige auto's presteren enorm wisselvallig en een eerlijk vergelijk tussen teamgenoten is nu echt nog niet te maken. Daarnaast is het wat belachelijk om de grootste nog rijdende kampioen nu ineens in twijfel te gaan trekken, echt veel beter dan Vettel gaan jullie niet zien in je leven. (op Schumacher na)

Kom op Enzo. De grootste nog rijdende kampioen? Dat is aan een ieder om zelf te bekijken.

Bovendien heb ik zeker vijf rijders in mijn leven zien rijden die ik beter vond dan Vettel, en ik vind Vettel echt heel erg goed.

Ga nou niet in dit soort semi-provocatieve absolutismen praten want dat siert je niet.  Je mag op iedere rijder kritiek hebben. Ook op Vettel.

Grootste als in meest succesvolle... ;)

Wings

Citaat van: Jeroen op 20 april 2014 - 20:30:34
Een bizarre stelling overigens, want volgens mij bepaalt een ieder dat voor zichzelf aan de hand van diens eigen waarneming.

Niet al teveel gewicht aan hangen. Zie ook: ;)

Jehoentelaar

Citaat van: Enzo op 20 april 2014 - 20:57:15
Citaat van: Jeroen op 20 april 2014 - 19:57:13
Citaat van: Enzo op 20 april 2014 - 19:07:27
De huidige auto's presteren enorm wisselvallig en een eerlijk vergelijk tussen teamgenoten is nu echt nog niet te maken. Daarnaast is het wat belachelijk om de grootste nog rijdende kampioen nu ineens in twijfel te gaan trekken, echt veel beter dan Vettel gaan jullie niet zien in je leven. (op Schumacher na)

Kom op Enzo. De grootste nog rijdende kampioen? Dat is aan een ieder om zelf te bekijken.

Bovendien heb ik zeker vijf rijders in mijn leven zien rijden die ik beter vond dan Vettel, en ik vind Vettel echt heel erg goed.

Ga nou niet in dit soort semi-provocatieve absolutismen praten want dat siert je niet.  Je mag op iedere rijder kritiek hebben. Ook op Vettel.

Grootste als in meest succesvolle... ;)
Scorebordjournalistiek. Zou ik verder niet te veel mee doen.