Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

Jozef

Citaat van: Perton op 25 augustus 2014 - 03:42:13
CitaatDat soort resultaten kan je alleen maar behalen als je heel erg goed bent, helemaal omdat er duidelijk een patroon in zit, het zijn geen toevalstreffers. En vergeet niet dat Vettel ook de 1e race voor red bull won, voor Vettel stonden ze af en toe een keer op het podium. Dus wie had wie nu nodig?
Dat soort resultaten kan je inderdaad alleen maar behalen als je heel erg goed bent, dat heeft Maldonado wel bewezen. O wacht, bij hem lag het plotseling aan de auto, maar bij Vettel zijn het zijn stuurkunsten?

Volgens mij zegt Hamilton#44 iets over "viervoudig wereldkampioen" en "record back-to-backzeges". Ofwel, hoe je iemand probeert in het belachelijke te trekken maar faliekant faalt. ::)

Franky R.

Citaat van: Jozef op 25 augustus 2014 - 02:26:43
Vettel was de beste in het tijdperk van de blown diffuser. Er zijn hele artikels geschreven over hoe zijn rijstijl daar perfect bij paste, of hoe hij zijn rijstijl aanpaste aan de blown diffuser. Ik geloof dan ook niet dat zijn slechte prestaties dit jaar liggen aan de turbo's, maar wel aan het feit dat de blown diffuser helemaal weg is.

Dat doet ook niks af aan zijn wereldtitels. Hij was toen gewoon echt steengoed. Het heeft tot vorig jaar geduurd voor ik ontzag kreeg voor zijn prestaties maar de manier waarop hij zijn vierde titel pakte was toch echt majestueus.

Of hij het verlies van de blown diffuser ooit te boven zal komen (d.w.z. of hij nog een vijfde titel pakt)? Dat kan niemand op dit moment zeggen...


Klopt, maar ondertussen werd Webber als een pannenkoek neergezet. Webber die niet met de Blow-diffuser overweg kon... ;)

Perton

#527
Citaat van: Jozef op 25 augustus 2014 - 13:40:26
Citaat van: Perton op 25 augustus 2014 - 03:42:13
CitaatDat soort resultaten kan je alleen maar behalen als je heel erg goed bent, helemaal omdat er duidelijk een patroon in zit, het zijn geen toevalstreffers. En vergeet niet dat Vettel ook de 1e race voor red bull won, voor Vettel stonden ze af en toe een keer op het podium. Dus wie had wie nu nodig?
Dat soort resultaten kan je inderdaad alleen maar behalen als je heel erg goed bent, dat heeft Maldonado wel bewezen. O wacht, bij hem lag het plotseling aan de auto, maar bij Vettel zijn het zijn stuurkunsten?

Volgens mij zegt Hamilton#44 iets over "viervoudig wereldkampioen" en "record back-to-backzeges". Ofwel, hoe je iemand probeert in het belachelijke te trekken maar faliekant faalt. ::)
Dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat de zege in Monza niet per se het bewijs / een argument is dat Vettel de geweldige coureur is die hij zou zijn gebaseerd op zijn vier wereldtitels. Wel een bewijs dat hij een geweldige coureur is, wat ik nota bene twee zinnen later zeg, maar als je selectief gaat quoten, dan is het allemaal wel makkelijk inderdaad. De zege van Vettel in Monza was geweldig, maar dit jaar bewijst in mijn ogen wel een beetje dat die race nu een beetje oud begint te worden als argument voor de grootsheid van Vettel. Hij was op het juiste moment op de juiste plaats, let op: mede dankzij zijn grote talent, want Bourdais won die race niet. Maar de overwinning van Maldonado in Spanje toonde in mijn ogen aan dat elke snelle coureur in de juiste omstandigheden een zege kan pakken. Dat maakt de overwinning van Vettel absoluut niet minder knap, maar ook niet het overtuigende bewijs van zijn grootsheid. Het is 'slechts' bewijs van zijn grote talent, maar zoals ik al een paar keer heb gezegd: volgens mij betwist niemand dat hij een groot talent is.

Als je selectief gaat quoten, tsja dan lijkt het alsof ik de vier titels negeer, dus ik vind het een beetje raar dat je het nu gaat hebben over mijn falen, terwijl ik in elke alinea uit mijn post laat doorschemeren dat ik Vettel een geweldige, talentvolle coureur vind. Ik bedoelde mijn post ook niet om Hamilton#44 belachelijk te maken, ik vind alleen dat er heel vaak een beetje selectief met twee maten wordt gemeten door mensen (niet per se door hem). De overwinning van Vettel in de Toro Rosso was de grootsheid van Vettel, de overwinning van Maldonado was mazzel. D.m.v. een speldenprikje probeerde ik dat wel aan te tonen. Blijkbaar is dat door jou te fel opgevat alsof ik hem belachelijk zou willen maken, dat is nooit mijn bedoeling geweest. En dan kan ik alleen maar zeggen: sorry, my bad.

Jozef

Maar het punt van Hamilton#44 is juist dat het bij Vettel niet één resultaat is waaruit zijn grootheid blijkt, maar de enorme serie van resultaten. De overwinning in 2008 was al een topprestatie maar hij pakte ook 4 wereldtitels en een zegereeks van 9 races op rij. Zijn punt is dat deze veelheid aan resultaten aantoont dat het geen toevalstreffers zijn. Juist in tegenstelling tot de ene zege van Maldonado.

Mijn vorige reactie was wat overdreven, ik vond de juiste termen niet, sorry. Ik wilde eigenlijk gewoon zeggen dat je reactie naast de kwestie was, want het punt dat je probeerde te weerleggen was niet het punt van Hamilton#44.

Perton

Geen probleem. Ik zal ook nergens weerleggen dat Vettel een geweldige coureur is, ik vind alleen dat als de komende jaren blijkt dat Vettel misschien toch vooral van de blown diffuser heeft geprofiteerd, Monza een beetje een zwak argument is. Want het punt is dan juist dat Vettel in 2010-2014 profiteerde van de reglementen, daar heeft Monza dan volgens mij vrij weinig mee te maken. Maar het blijft uiteraard een geweldige zege.

Sabai

Je haalt wel elke keer de blow diffuser aan maar weet je ook hoeveel titels hij behaald heeft met de blown diffuser?  Het antwoord is 1 titel die van 2011 namelijk.  2010 was er nog geen en voor 2012 is de blown diffuser verboden.

Perton

Och geen idee, iedereen heeft het er altijd over. Vandaar dat ik het aanhaal. Punt is dat in de periode 2009-2013 er een bepaald reglement was waarin hij uitstekend heeft gepresteerd en hij in de reglementen per 2014 nog niet presteert. Met de nadruk op nog. Daarom zeg ik nu ook nog niet dat Vettel niet zo goed is als sommigen denken, ik heb al een paar keer aangegeven dat we daar nog zeker tot 2015 mee moeten wachten. En misschien ook wel langer. En hopelijk voor hem en zijn fans zelfs nooit.

De blown diffuser noemde ik vooral omdat anderen die noemden.

Kootje

Citaat van: Perton op 25 augustus 2014 - 00:19:39
uiteraard zullen er wel incidentele races zijn waar hij voor Ricciardo finisht of hoort te finisht

Dat waren er maar 2 vd 12. Nu speelt pech hier ook 'n rol in, maar toch ... het verschil is best groot. Té groot zelfs.

NielsD

Maar het is toch eigenlijk belachelijk dat we met zijn allen gaan twijfelen of Vettel nou wel of geen topcoureur is. Die man heeft vier wereldtitels gepakt, hoe goed moet hij zich eigenlijk bewijzen?

Schumacher deed het ook niet geweldig bij Mercedes, maar met zeven wereldtitels op zak, ga ik niet twijfelen aan zijn rijderskunsten.

Vettel hoort in het rijtje: topcoureurs..
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Perton

Nogmaals, dat betwijfelt niemand volgens mij. De vraag is (voor mij) het verschil tussen topcoureur en de legendarische coureur van zijn generatie. Ik neig vooralsnog naar het eerste.

NielsD

Citaat van: Perton op 25 augustus 2014 - 16:49:12
Nogmaals, dat betwijfelt niemand volgens mij. De vraag is (voor mij) het verschil tussen topcoureur en de legendarische coureur van zijn generatie. Ik neig vooralsnog naar het eerste.

Maar met vier wereldtitels ben je toch al legendarisch? Dat hebben niet veel geflikt. Maar dat is mijn mening..
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Perton

Ben ik het dus niet mee eens ;) Stirling Moss had nul titels, is ook een legende. Titels (of het gebrek eraan) zijn in mijn ogen dus niet alles zeggend.

Kootje

Citaat van: Sabai op 25 augustus 2014 - 16:34:54
Je haalt wel elke keer de blow diffuser aan maar weet je ook hoeveel titels hij behaald heeft met de blown diffuser?  Het antwoord is 1 titel die van 2011 namelijk.  2010 was er nog geen en voor 2012 is de blown diffuser verboden.

Maak er maar gewoon 3 van, want in 2012 en 2013 reed Red Bull nog steeds met 'n variatie op de blown diffuser, namelijk de Exhaust Blown Diffuser. Dat is ook de reden dat de uitlaten nu een vaste plek hebben gekregen, zodat men dan geen misbruik meer kan maken van, iets wat oa Red Bull wel deed.

Kootje

#538
Citaat van: Perton op 25 augustus 2014 - 16:49:12
Nogmaals, dat betwijfelt niemand volgens mij. De vraag is (voor mij) het verschil tussen topcoureur en de legendarische coureur van zijn generatie. Ik neig vooralsnog naar het eerste.

Ik denk ook dat dat de strekking van dit topic is. Het lijkt me namelijk sterk dat er ook maar één iemand is die serieus meent dat Vettel geen goed coureur is. Maar je hebt goed en supergoed. En supergoed, daar had ik altijd m'n twijfels al over, maar die twijfels veranderen steeds meer naar zekerheid dat hij niet supergoed is en zijn 4 titels (hoewel volledig terecht en verdiend) wel enigszins geflatteerd zijn. Ze staan niet in verhouding tot wat je van 'n coureur van zijn kaliber verwacht.

Sabai

Citaat van: Perton op 25 augustus 2014 - 16:49:12
Nogmaals, dat betwijfelt niemand volgens mij. De vraag is (voor mij) het verschil tussen topcoureur en de legendarische coureur van zijn generatie. Ik neig vooralsnog naar het eerste.

Dat hijLegendarisch hoor ik hier eigenlijk niemand roepen. ( of ik heb het gemist) Al is hij dat wel een beetje met zijn 4 titels.  Voor mij zou hij pas echt legendarisch zijn als hij met een ander team ook een titel wint.