Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Wings op 21 april 2014 - 10:58:21
Hoezo overschat? Ik ken maar weinig mensen die Piquet een briljant rijder vonden. De meesten zijn het unaniem eens dat het aantal titels niet in relatie tot zijn kwaliteit(en) staat. Volgens mij wordt hij zelden genoemd in een all-time top 10. Dus denk dat het overschatten wel meevalt.

Nou ja, misschien drukte ik me verkeerd uit, maar zijn resultaten en wereldtitels doen hem beter lijken dan dat hij was. Dat bedoelde ik te zeggen. Hoort nergens in de top 10 ooit thuis, en ook niet in de top 15.

Wings

Top 15 zou ik hard over moeten nadenken maar I get the point. En ben het met je eens.

janke

Dus nog niet eens in de top 15, al win je drie WK's? Hoe goed moet je dan wel niet zijn om in die top 15 te eindigen. Want als je zijn palmares bekijkt is dat niet misselijk. Die van 1987 won hij toch maar door veel constanter te zijn dan Mansell en Senna. Nogmaals ik heb weinig op met Nelson Piquet, maar een mazzel kampioen vind ik hem toch echt niet. Ik persoonlijk vind het woord 'overschat" dan ook niet op zijn plaats. Maar nogmaals, jullie zien dat anders dan ik. Prima. ;)
Some things are too important to be left in the past.

Fietser

De broederstrijd Vettel versus Ricciardo is een interessante. Momenteel wordt de Pruis van z'n sokjes gereden door de Aussie. Sterker nog: er is volgens mij geen enkel team waar de verschillen in snelheid zo groot zijn. (Oké, Ferrari misschien.) De manier waarop Vettel in China bij de pitleiding bedelt of het niet verstandig is om iets meer afstand te nemen op de pal voor hem rijdende Alonso, is gewoon bedenkelijk, want hij wordt daarna in no time door de Spanjool op een straatlengte gezet. Vervolgens doet Ricciardo het tegenovergestelde: die passeert Vettel (na wat geharrewar) en loopt dan met stappen op Alonso in.
Dat grote verschil, daar kúnnen psychologische redenen voor zijn:
- Ricciardo heeft het prima naar zijn zin: geen enkele druk, niets te verliezen, zweeft over het asfalt, heeft slechts positieve aandacht, altijd dezelfde leuke vragen, durft (daardoor) agressief te zijn;
- Vettel heeft het minder naar de zin: veel druk, alles te verliezen, insluipende onzekerheid, voelt ditjes en datjes, moeheid, negatieve aandacht, altijd dezelfde vervelende vragen, rijdt met samengeknepen kadetjes rond.
Er kunnen ook feitelijke redenen voor zijn:
- Ricciardo is gewoon de betere, misschien zelfs wel een briljant piloot (ofschoon hij bij Torro Rosso niét met kop en schouders boven Vergne uitstak);
- Vettel is bij lange na niet zo goed als wij dachten, hij is zelfs middelmatig (en oud-teamgenoot Webber ronduit flut);
- De 2014-Red Bull zit Ricciardo als gegoten;
- Vettel kan er nauwelijks mee uit de voeten. (Ontbreken geblazen diffuser en zo).

Het kan echter ook een combinatie van een paar voorgenoemde factoren zijn. (Of alle?) Bovendien kan het ene het andere er-rug versterken. Maar ook dit is erg theoretische bla-bla. Afijn, daar is dit forum voor.

Ik hoop het niet, maar persoonlijk denk ik dat Vettel het tegenover Ricciardo voorlopig kan schudden. Maarrr, een tijdje in de luwte kan hem bijzonder goed doen – Vettel is jong genoeg - om vervolgens ouderwets terug te slaan. Want ergens, diep in het racehansopje van de Heppenheimer, woont nog steeds een topcoureur. Denk ik.

Enzo

Oneens met alles wat je als opties schrijft Fietser.  ::)

Het prestatieverschil zoek ik eerder in het presteren van de auto i.c.m. de banden, motor en ERS, als dat niet goed samenwerkt om wat voor reden dan ook ben je makkelijk een stuk langzamer.
Mooi voorbeeld is Australië, waar Vettel met een ander engine mapping reed t.o.v. Ricciardo, het werkte niet op Vettel's auto en het verschil was meteen gemaakt.

Het valt me op dat veel mensen het graag over Vettel willen hebben nu het ff 2 gp's wat minder gaat en daarbij ook naarstig zoeken naar dingen die er niet zijn.
Het klinkt in sommige gevallen eerder als een soort afgunst en frustratie van de afgelopen jaren ipv een eerlijk en oprecht onderbouwd onderzoek.

No offence... ;)


Wings

Niet vervelend bedoeld Enzo maar heb je gehoord wat Vettel (en Marko) zelf zei(den)? Als ik dat naast jullie standpunten leg zit Fietser korter bij de waarheid dan jij (die eigenlijk blind schiet). En Vettel (en Marko) weten het natuurlijk beter dan wij allemaal bij elkaar opgeteld.

0634

Enzo: Vettel heeft natuurlijk het hoge bomen veel wind principe aan zijn kont hangen. Had Schumacher ook altijd. Hij is een interessante topsporter. Het is leuker om over hem te praten dan over Max Chilton.

0634

Hij is zelf overigens wel opmerkelijk eerlijk:

CitaatSebastian Vettel: "There are a lot of things that I don't really like..." (Adam Cooper's F1 Blog)

"I'm sure there are a lot of things that I don't really like at this stage, but in the end we have the same car."

Nou moet ik ook zeggen dat hij altijd wel eerlijk is geloof ik. Vind het wel een leuk joch eigenlijk. Opener dan dat Schumacher was i.m.o..

Fietser

Citaat van: Enzo op 22 april 2014 - 00:17:27
Oneens met alles wat je als opties schrijft Fietser.  ::)

Het valt me op dat veel mensen het graag over Vettel willen hebben nu het ff 2 gp's wat minder gaat en daarbij ook naarstig zoeken naar dingen die er niet zijn.
Het klinkt in sommige gevallen eerder als een soort afgunst en frustratie van de afgelopen jaren ipv een eerlijk en oprecht onderbouwd onderzoek.

No offence... ;)

Ik schreef hier (graag) over Vettel omdat de vraag luidt: 'Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?'
En van afgunst en frustratie kan in mijn geval geen sprake zijn, want ik heb een zwak voor de Heppenheimer, bovendien vind ik hem - naast Alonso - de beste van de afgelopen jaren. Mijn frustratie zit eerder in het feit dat hij momenteel niet lekker meekomt.

Tuesday

Citaat van: Wings op 22 april 2014 - 05:19:45
Niet vervelend bedoeld Enzo maar heb je gehoord wat Vettel (en Marko) zelf zei(den)? Als ik dat naast jullie standpunten leg zit Fietser korter bij de waarheid dan jij (die eigenlijk blind schiet). En Vettel (en Marko) weten het natuurlijk beter dan wij allemaal bij elkaar opgeteld.
moet je wel weten wat de waarheid is natuurlijk ;) Er zijn momenteel verschillende theoriën mogelijk, zowel Enzo als Fietser kunnen het bij het rechte eind hebben, misschien zit het er ergens tussen in. Ik geloof zelf meer in de theorie van Enzo, maar zal zeker niet gaan roepen dat dat de absolute waarheid is. Ik geloof er in, maar weet het absoluut niet 100% zeker. Het mooie is dat het uiteindelijk vanzelf duidelijk gaat worden. Vooralsnog houd ik mij vast aan de kwalificatie van Maleisië en ook die van afgelopen weekend en het feit dat Vettel zichzelf totaal niet druk lijkt te maken.  Daarnaast heeft Marko wel degelijk aangegeven dat er verschillen zijn. En Vettel klaagde ook aan een gebrek aan power tov Ricciardo in Bahrein. Coureurs voelen dat soort dingen haarfijn aan.
We moeten elkaars theoriën niet als blind schieten of geleuter af gaan doen iig, zonder daarvoor argumenten aan te voeren.


Fietser

Citaat van: Tuesday op 22 april 2014 - 10:07:45
Citaat van: Wings op 22 april 2014 - 05:19:45
Niet vervelend bedoeld Enzo maar heb je gehoord wat Vettel (en Marko) zelf zei(den)? Als ik dat naast jullie standpunten leg zit Fietser korter bij de waarheid dan jij (die eigenlijk blind schiet). En Vettel (en Marko) weten het natuurlijk beter dan wij allemaal bij elkaar opgeteld.
moet je wel weten wat de waarheid is natuurlijk ;) Er zijn momenteel verschillende theoriën mogelijk, zowel Enzo als Fietser kunnen het bij het rechte eind hebben, misschien zit het er ergens tussen in.

Dank je, Tuesday. Maar ik kan het moeilijk bij het recht eind hebben, want ik beweerde niets. Ik opperde slechts een aantal mogelijkheden.

Tuesday

Citaat van: Fietser op 22 april 2014 - 10:34:14
Citaat van: Tuesday op 22 april 2014 - 10:07:45
Citaat van: Wings op 22 april 2014 - 05:19:45
Niet vervelend bedoeld Enzo maar heb je gehoord wat Vettel (en Marko) zelf zei(den)? Als ik dat naast jullie standpunten leg zit Fietser korter bij de waarheid dan jij (die eigenlijk blind schiet). En Vettel (en Marko) weten het natuurlijk beter dan wij allemaal bij elkaar opgeteld.
moet je wel weten wat de waarheid is natuurlijk ;) Er zijn momenteel verschillende theoriën mogelijk, zowel Enzo als Fietser kunnen het bij het rechte eind hebben, misschien zit het er ergens tussen in.

Dank je, Tuesday. Maar ik kan het moeilijk bij het recht eind hebben, want ik beweerde niets. Ik opperde slechts een aantal mogelijkheden.
ja ok, het zijn idd meerdere theoriën/mogelijkheden. Misschien staat de juiste er wel tussen, misschien is het een combinatie van..  misschien kun je Enzo zn theorie nog toevoegen aan het lijstje, of acht je die bij voorbaat al uitgesloten?

Sphinx

Theorie die zowel op BBC als RTL werd geopperd is de verschillen tussen F1 2014 en de afgelopen jaren. Red Bull is heel goed in het ontwerpen van aerodynamisch sterke auto's, dat zie je ook dit weekend weer in de middelste sector van China waar zowel Ricciardo als Vettel tijd terugpakken. Het probleem is het grote verschil tussen de V6 TUrbo met T-ERS systeem en K-ERS boost en de V8 met K-ERS boost. De V8 auto's kon RBR zo afstellen Vettel met subtiel gasgeven daar grip kon vinden waar Webber het zeker niet kon, daarom ook dat grote verschil iedere keer. Ricciardo zat eerst in die vuilnisbak van HRT te harken en daarna bij STR in een redelijk snelle auto die dankzij de Ferrari krachtbron redelijk wat power had, maar die niet overal kwijt kon. Ricciardo is dus enigzins gewend aan een auto die weliswaar veel mechanische grip heeft, maar de power niet altijd kwijt kan. Vettel moet simpelweg zijn rijstijl aanpassen en dat zal hem ook wel lukken op termijn. Tot nu toe kon het team er altijd vanuit gaan dat ze de auto gewoon naar Vettels wens moesten bouwen en dan zou Webber op den duur afhaken. Of die vlieger met Ricciardo opgaat, moet nog blijken
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Fietser

Citaat van: Tuesday op 22 april 2014 - 10:46:31
Citaat van: Fietser op 22 april 2014 - 10:34:14
Citaat van: Tuesday op 22 april 2014 - 10:07:45
Citaat van: Wings op 22 april 2014 - 05:19:45
Niet vervelend bedoeld Enzo maar heb je gehoord wat Vettel (en Marko) zelf zei(den)? Als ik dat naast jullie standpunten leg zit Fietser korter bij de waarheid dan jij (die eigenlijk blind schiet). En Vettel (en Marko) weten het natuurlijk beter dan wij allemaal bij elkaar opgeteld.
moet je wel weten wat de waarheid is natuurlijk ;) Er zijn momenteel verschillende theoriën mogelijk, zowel Enzo als Fietser kunnen het bij het rechte eind hebben, misschien zit het er ergens tussen in.

Dank je, Tuesday. Maar ik kan het moeilijk bij het recht eind hebben, want ik beweerde niets. Ik opperde slechts een aantal mogelijkheden.
ja ok, het zijn idd meerdere theoriën/mogelijkheden. Misschien staat de juiste er wel tussen, misschien is het een combinatie van..  misschien kun je Enzo zn theorie nog toevoegen aan het lijstje, of acht je die bij voorbaat al uitgesloten?

Nee hoor, ik acht Enzo's theorie zeker niet uitgesloten, maar ik kan er weinig van zeggen omdat ik geen snars verstand van techniek heb. Ik ben slechts een generalist die meer met de homo sapiens heeft dan met engine mapping, Ters of Kers. Trouwens de theorie van Sphinx, zojuist gepost, is ook erg aannemelijk, goed beschreven bovendien.

Kootje

Ik acht Enzo's theorie wel uitgesloten omdat die theorie door zowel Marko als Vettel tegengesproken word. ::)