Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

Perton

Ik ga mijn statistiekdocent dit komende woensdag even voorleggen, kijken of die me direct de zaal uitschopt.

0634

Citaat van: Jozef op 20 april 2014 - 11:20:07
Citaat van: Jeroen op 20 april 2014 - 08:34:03
Je kunt het afmeten aan teamgenoten. Dan is Alonso vermoedelijk redelijk maximaal inderdaad. Maar het blijft altijd lastig.

Inderdaad. Je hebt welgeteld één referentiepunt per seizoen. Een statisticus zou er koude rillingen van krijgen als iemand daar conclusies aan verbindt.

Klopt. Als je tegen stabiele namen rijdt kan het nog wel een beetje (zoals Alonso tegen Massa of Raikkonen), maar als je tegen rookies of jongelingen rijdt wordt het nog lastiger beoordelen (button vs Magnussen of Perez), want dan moet je eerst weten hoe goed die jongeling dan wel niet is en hoeveel die eruit haalt...

Jozef

Citaat van: Wings op 20 april 2014 - 11:02:10
Citaat van: Enzo op 20 april 2014 - 10:48:23
Kom op jongens...

De auto van Ricciardo loopt gewoon veel beter dan die van Vettel.
De prestaties van de Red Bull zijn enorm wisselvallig en tot nu toe vaak in het nadeel van Vettel.

Dat is ook net de discussie: er zijn genoeg mensen die vinden dat Vettel zijn overmacht (dus niet de titels) te danken heeft aan het blown-diffuser-effect (waarmee Webber niet overweg kom) en een slag om de arm hielden wat betreft de aangemeten status dat hij onevenaarbaar goed is. Nu Red Bull niet meer zo dominant is vind ik hem minder overtuigend dan voorheen en wordt hij regelmatig verslagen door de nieuwkomer Ricciardo (laten we ook eerlijk zijn dat Ricciardo, ondanks zijn solide optreden, niet één of ander mega supertalent is. De meesten vonden de keuze voor Ricciardo discutabel). Dat vind ik op z'n minst opmerkelijk en gaan we zeker eens nader bekijken de komende tijd.

Overigens was Vettel meestal ook niet dominant t.o.v. Webber op het moment dat Red Bull niet de beste wagen had. Ik vind dat het er bij Vettel op lijkt dat als hij vooraan rijdt, hij in the zone zit en dan kunnen de beste Hamilton en Alonso hem nog niks maken. Op het moment dat hij voor P4 moet strijden, verliest hij zijn gouden randje.

Dit is overigens niet eigen aan Vettel, er zijn er wel meer die dit patroon vertonen (Hamilton, Massa).

0634

Wat dat betreft is het veelzeggend dat hij 37 van zijn 39 zeges vanaf de eerste startrij behaalde (zo wist Mol iig te melden, heb dit feitje niet gecheckt).

Jehoentelaar

Dat kon ook eigenlijk niet anders met die auto. Maar ook Schumacher reed heel vaak weg vanaf de eerste startrij, en Alonso heeft in zijn topjaren met Renault dat ook vaker wel dan niet gedaan. Het wordt wat mij betreft pas een interessante statistiek als de prestaties vanaf een lagere startplek (pakweg 3 - 8 ) echt een stuk slechter zijn in verhouding tot de genoemde namen in de betreffende seizoenen.

0634

Klopt, zeker met een kwalificatiebeest als Vettel in een superieure auto krijg je dat soort statistieken. Al is het wel heel erg veel.

Perton

Denk dat dat inderdaad meer zegt over Vettel zijn kwaliteiten over één ronde dan (een  eventueel gebrek aan) racekwaliteiten.

Sabai

Citaat van: Jeroen op 20 april 2014 - 10:50:34
Citaat van: Sabai op 20 april 2014 - 10:47:01
Perton en Wings we weten jullie standpunt over Vettel nu wel en het is niet nodig om een coureur in elk Topic te bashen . Laten we het gezellig houden.
Hallo he, er wordt hier helemaal niemand gebasht. Er wordt gewoon afgevraagd of hij wel supergoed is of net iets minder zeg. Tjonge he, als dat ook al niet meer mag. ::)

Ik heb geen enkele moeite met hun standpunt maar om dit nu in elk bericht in elk topic te moeten herhalen vind ik bashen. Het zit Vettel een keer tegen en meteen schreeuwen er een aantal mensen dat ze al die jaren al gelijk hebben over wat ze gezegd hebben.

Jehoentelaar

Het wordt een keer gezegd in een topic over Vettel (what else do you expect?) en in een topic over zijn teamgenoot (het makkelijkste en beste vergelijkingsmateriaal). Nou nou, poe poe.

Perton

HOO waar zeg ik dat ik gelijk heb? Ga me nu geen woorden in de mond leggen. Ik zei dat als het structureel doorzet, we misschien moeten nadenken over voorgaande jaren. Ik heb als nu maar even vetgedrukt, misschien dat je het nu wél leest. Overal breng ik juist de nuance aan dat het voorbarig is en op de zaken vooruitlopend en nergens trek ik conclusies. Dus hou alsjeblieft op met onzin over mij te beweren.

Jozef

Citaat van: Jeroen op 20 april 2014 - 11:27:53
Wat dat betreft is het veelzeggend dat hij 37 van zijn 39 zeges vanaf de eerste startrij behaalde (zo wist Mol iig te melden, heb dit feitje niet gecheckt).

Ja oké, maar ik weet niet of je daar veel mee kunt aangezien hij ook gewoon bijna altijd vanaf de eerste startrij startte. Als je nooit verder achterop start, kun je ook niet vanop die plek winnen. :P

Edit: en de Vettel-fanboys worden ook wakker hoor. ;D

Sabai

Citaat van: Perton op 20 april 2014 - 11:42:34
HOO waar zeg ik dat ik gelijk heb? Ga me nu geen woorden in de mond leggen. Ik zei dat als het structureel doorzet, we misschien moeten nadenken over voorgaande jaren. Ik heb als nu maar even vetgedrukt, misschien dat je het nu wél leest. Overal breng ik juist de nuance aan dat het voorbarig is en op de zaken vooruitlopend en nergens trek ik conclusies. Dus hou alsjeblieft op met onzin over mij te beweren.

Maar als je tussen de regels doorleest. Vind je maar een flapdrol eerste klas die niet zo goed is als hij word gevonden en heb je dit al jaren geroepen. Maar probeer je met enige nuance het te verbergen

Jozef

Nou, dan zou ik blij zijn dat hij de moeite neemt om zijn mening te nuanceren. Kun je zelf misschien nog wat van leren. ;)

Jehoentelaar

Ho maar, Sabai. Met dergelijke beweringen kom je zelf alleen maar meer over als een gefrustreerde fanboy dan dat je het forum van een inhoudelijke bijdrage aan het voorzien bent hier.

Perton

Citaat van: Sabai op 20 april 2014 - 11:46:05

Maar als je tussen de regels doorleest. Vind je maar een flapdrol eerste klas die niet zo goed is als hij word gevonden en heb je dit al jaren geroepen. Maar probeer je met enige nuance het te verbergen
Je bent een idioot. Echt, hier kan ik niet eens serieus op in gaan of mijn best voor doen niet persoonlijk te worden.