Sauber topic

Gestart door gloudiesaurus, 10 juli 2013 - 13:51:46

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Citaat van: Jeroen op 10 augustus 2013 - 09:08:04
Citaat van: Franky R. op 10 augustus 2013 - 01:45:27

Een kanttekening...Zonder die professionalisering zou de F1 misschien op het niveau van de jaren 1980 blijven steken, vooral qua media-aandacht. Ik denk eerder dat bepaalde eisen aan de teams, zoals het zelf bouwen van de auto's en het gerotzooi met de motoren debet zijn aan de huidige tegenslagen.
Misschien ook wel qua veiligheid. De professionalisering was nodig.
Qua veiligheid wel, voor de rest is professionalisering geen noodzaak voor een raceklasse. Er zijn immers meerdere klassen dan Formule 1 die prima op internationaal niveau kunnen overleven.

Wellicht heb ik met professionalisering het verkeerde woord gekozen, maar de enorme budgetten, de bizarre commercie en veel te veel races in rare oorden jaagt het hele circus op zodanige kosten dat er een tijdbom ontstaat zodra de wereldeconomie even inkakt (zoals nu). Een op die gebieden kleinschaliger, en dus toegankelijker, kampioenschap heeft veel betere kansen om te overleven. Dan is het vervelend als er een keer een team wegvalt, maar je krijgt niet de situatie dat opeens het halve startveld in onzekerheid leeft wat de lange(re) termijn etreft.

0634

Och, het kampioenschap overleeft zo ook wel hoor. Het zou jammer zijn als er een paar teams wegvallen, maar niet desastreus. Zoals ik al zei: teams komen en teams gaan nou eenmaal, dat leert de historie ons.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 10 augustus 2013 - 17:34:54
Och, het kampioenschap overleeft zo ook wel hoor. Het zou jammer zijn als er een paar teams wegvallen, maar niet desastreus. Zoals ik al zei: teams komen en teams gaan nou eenmaal, dat leert de historie ons.
Nogmaals, jij en Jozef hebben gelijk..maar het zijn nu wel erg veel teams die kopje onder dreigen te gaan...In de jaren 80s en 90s was dat niet zo erg.


Maar nu? Met de zogenaamde keuze voor kwaliteit boven kwantiteit die Bernie heeft gemaakt? Lotus, Sauber, Williams plus Force India dat nu al een jaar of drie op het randje balanceert...Dat is een kwart van de grid.

Jehoentelaar

Ik zou ook niet weten of de huidige Formule 1, los van veiligheid, kwalitatief zoveel beter is dan vroeger. But that's just me. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik zie liever een veld van dertig Suzuki Swifts dan zestien dikke formula's. :)

Jozef

Dan kun je toch gewoon naar de Porsche Supercup kijken ipv naar de F1?

Jehoentelaar

Uiteraard, en die races aanschouw ik dan ook geregeld met plezier.

0634

Citaat van: Franky R. op 10 augustus 2013 - 19:33:13
Nogmaals, jij en Jozef hebben gelijk..maar het zijn nu wel erg veel teams die kopje onder dreigen te gaan...In de jaren 80s en 90s was dat niet zo erg.

[/quote]
Nou, dat zou ik niet zo snel durven zeggen. Bovendien: dreigen ten onder te gaan is niet hetzelfde als ten onder gaan ;).

Relax. Komt allemaal wel weer goed. Verliezen we 1 of 2 teams. So what?


SDG

Citaat van: Wings op 10 augustus 2013 - 11:42:30
Wat de Formule 1 nodig heeft is een budgetcap. Daar kun je tegenover stellen dat je het technisch reglement openbreekt en daarin meer vrijheid biedt. Voor fabrikanten weer rendabel. Én voor anderen is de drempel lager om in te stappen.

De MotoGP zat een paar jaar terug in hetzelfde straatje. Toen reed men nog met startvelden van 16 à 17 motoren. Met de invoering van de goedkopere CRT-klasse vorig jaar is de instapdrempel een stuk lager komen te liggen en zie je dat het stilaan weer de goede richting uitgaat doordat de sport voor privéteams opnieuw betaalbaar geworden is; we zitten nu al weer met een startveld van meer dan 20 motoren. Zonder die reglementswijziging reden ze nu misschien nog met 12 man of zo rond.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 10 augustus 2013 - 20:32:33
Nou, dat zou ik niet zo snel durven zeggen. Bovendien: dreigen ten onder te gaan is niet hetzelfde als ten onder gaan ;) .

Relax. Komt allemaal wel weer goed. Verliezen we 1 of 2 teams. So what?

Ik hoop met je mee dat het bij twee teams blijft... :-X

Franky R.

Citaat van: SDG op 11 augustus 2013 - 09:27:42
Citaat van: Wings op 10 augustus 2013 - 11:42:30
Wat de Formule 1 nodig heeft is een budgetcap. Daar kun je tegenover stellen dat je het technisch reglement openbreekt en daarin meer vrijheid biedt. Voor fabrikanten weer rendabel. Én voor anderen is de drempel lager om in te stappen.

De MotoGP zat een paar jaar terug in hetzelfde straatje. Toen reed men nog met startvelden van 16 à 17 motoren. Met de invoering van de goedkopere CRT-klasse vorig jaar is de instapdrempel een stuk lager komen te liggen en zie je dat het stilaan weer de goede richting uitgaat doordat de sport voor privéteams opnieuw betaalbaar geworden is; we zitten nu al weer met een startveld van meer dan 20 motoren. Zonder die reglementswijziging reden ze nu misschien nog met 12 man of zo rond.


Dat is wat ik voor ogen heb voor de F1. Gewoon weer klantenchassis'toestaan. Je komt met een zeer mooi en treffend voorbeeld, dat werkelijk heeft gewerkt. Alleen wel jammer dat die organisatie zo nodig haar rechten moest verkopen aan tv-zenders die de klasses achter de decoder heeft gestopt... >:( [size=78%] [/size]

0634

Citaat van: Franky R. op 11 augustus 2013 - 14:21:58
Citaat van: Jeroen op 10 augustus 2013 - 20:32:33
Nou, dat zou ik niet zo snel durven zeggen. Bovendien: dreigen ten onder te gaan is niet hetzelfde als ten onder gaan ;) .

Relax. Komt allemaal wel weer goed. Verliezen we 1 of 2 teams. So what?

Ik hoop met je mee dat het bij twee teams blijft... :-X
Voorlopig staat de teller op nul Franky. ;)

Jozef

HRT heeft er anders begin dit jaar al de brui aan gegeven.

Franky R.

Citaat van: Jozef op 11 augustus 2013 - 15:00:09
HRT heeft er anders begin dit jaar al de brui aan gegeven.
Yuuuup! Goed opgemerkt, Jozef.


0634

Citaat van: Jozef op 11 augustus 2013 - 15:00:09
HRT heeft er anders begin dit jaar al de brui aan gegeven.

Die ben ik al vergeten :). Kansloos team vanaf dag 1. Net zoiets als Life, aan mismanagement ten onder gegaan. Team heeft nooit bestaansrecht gehad. Maar je hebt gelijk; die telt wel.