Sauber topic

Gestart door gloudiesaurus, 10 juli 2013 - 13:51:46

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Poetin regelt alles in Rusland. Als een willekeurige inwoner van Ekateringburg zijn krantje wil lezen moet hij er ook toestemming voor vragen.

0634

Dat niet. Alleen moet Poetin wel eerst de inhoud weten en toestemming geven voor de krant gedrukt mag worden ;).

Franky R.

http://www.gppits.net/nieuws/sauber_van_start_in_belgie/


Poetin mag nu wel snel een krabbeltje zetten. Dan kan hij weer lekker verder ruziën met Obama... ::)

Jehoentelaar

Ik wil geen zwartkijker zijn, maar ik denk dat dit de eerste van een aantal teams is dat uiteindelijk omvalt. Formule 1 heeft zichzelf fantastisch in de problemen gejaagd en daar betalen de kleinere teams nu de rekening van. Met dank aan de zogenoemde professionalisering.

Jozef

Ook met dank aan de teams zelf, die geen budget cap wilden invoeren.

Kootje

Citaat van: Jozef op 09 augustus 2013 - 23:15:49
Ook met dank aan de teams zelf, die geen budget cap wilden invoeren.

precies ...... en daar betalen ze nu de prijs voor

0634

Nou ja, de kleinere teams betalen die prijs, de grotere niet.

Nu Sauber. Maar wat te denken van Lotus en Force India.. ook niet echt heel stabiel allemaal daar.

Maikel0230

Toro Rosso is nog de stabielste middenvelder van ze allemaal maar dat mog ook niet verwonderlijk zijn met Red Bull als broodheer, nu moet ik zeggen dat ze bij STR altijd naar stabiele sponsoring hebben gezocht, een bank, VW, OMP.

Williams kan je ook niet echt stabiel meer noemen want zonder PDVSA zou dat maar een armzalige bedoening zijn geworden.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jozef

Citaat van: Jeroen op 09 augustus 2013 - 23:43:53
Nou ja, de kleinere teams betalen die prijs, de grotere niet.

Nu Sauber. Maar wat te denken van Lotus en Force India.. ook niet echt heel stabiel allemaal daar.
Mja, wat nu Lotus is, was niet zo lang geleden ook een van de grotere teams (2005-06).

F1 zit toch echt in slecht vaarwater nu. Van Williams wisten we het al een tijdje, maar dat gaat alles gewoon op z'n langzame gangetje door (voorlopig). Sauber had het ook al lang niet meer zo breed, maar de verhalen nu zijn echt alarmerend. En bij Lotus hetzelfde. Force India zat vorig jaar in de problemen. Hoe lang het verhaal van Caterham en Marussia nog gaat duren, is ook een vraagteken (aangezien die echt elk jaar weer ondermaats presteren).

Dus nu heb ik 6 teams op een rijtje waar het niet zeker is dat ze op lange termijn stevige grond onder hun voeten hebben. Enkel de beide Red Bull-teams, McLaren, Ferrari en Mercedes zullen niet zo snel vertrekken om financiële redenen... :-/

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 09 augustus 2013 - 19:56:20
Ik wil geen zwartkijker zijn, maar ik denk dat dit de eerste van een aantal teams is dat uiteindelijk omvalt. Formule 1 heeft zichzelf fantastisch in de problemen gejaagd en daar betalen de kleinere teams nu de rekening van. Met dank aan de zogenoemde professionalisering.


Een kanttekening...Zonder die professionalisering zou de F1 misschien op het niveau van de jaren 1980 blijven steken, vooral qua media-aandacht. Ik denk eerder dat bepaalde eisen aan de teams, zoals het zelf bouwen van de auto's en het gerotzooi met de motoren debet zijn aan de huidige tegenslagen.


Als HRT, Marussia en Caterham een chassis van bijvoorbeeld Red Bull of McLaren mochten kopen, dan zouden die teams er beter op staan.


Wat Sauber nu ZEKER niet helpt, is dat men het nu al financieel moeilijk heeft, maar voor volgend jaar zich met een nog duurdere motor geconfronteerd ziet. Plus dat de auto totaal niet moet worden ontworpen voor de V6-turbo... :-X

0634

Citaat van: Jozef op 10 augustus 2013 - 01:06:01
Mja, wat nu Lotus is, was niet zo lang geleden ook een van de grotere teams (2005-06).


Klopt. Het kan snel gaan. Geldt ook voor Williams trouwens. Die wonnen in de eerdere jaren van deze eeuw ook jaarlijks nog een paar races en hadden met BMW een sterke partner (dachten we). Maar tenzij Saudia weer eens in wilt stappen om Frank te redden, gaat dat daar ook niet meer goedkomen en zal het team met enkele jaren wel verkocht worden aan een of andere obscure gloryhunter die zijn 15 minutes of fame zoekt en na 1 of 2 kansloze jaren de stekker alweer terugtrekt.

Dat zou overigens triest zijn; het verlies van de Williams-naam in de F1. Maar ik vrees ervoor.

0634

Citaat van: Franky R. op 10 augustus 2013 - 01:45:27

Een kanttekening...Zonder die professionalisering zou de F1 misschien op het niveau van de jaren 1980 blijven steken, vooral qua media-aandacht. Ik denk eerder dat bepaalde eisen aan de teams, zoals het zelf bouwen van de auto's en het gerotzooi met de motoren debet zijn aan de huidige tegenslagen.
Misschien ook wel qua veiligheid. De professionalisering was nodig.

CitaatAls HRT, Marussia en Caterham een chassis van bijvoorbeeld Red Bull of McLaren mochten kopen, dan zouden die teams er beter op staan.


Wat Sauber nu ZEKER niet helpt, is dat men het nu al financieel moeilijk heeft, maar voor volgend jaar zich met een nog duurdere motor geconfronteerd ziet. Plus dat de auto totaal niet moet worden ontworpen voor de V6-turbo... :-X

Overigens, nog een kanttekening: het ter ziele gaan van raceteams is niet iets van de laatste paar jaar he. Door de geschiedenis heen zijn er allerlei teams verdwenen, overgenomen of failliet gegaan. Zelfs teams met grote namen en reputatie als Cooper, BRM of Brabham.

Ik had graag die budgetcap gezien, heel graag, maar de F1 is meer nog dan welke andere sport dan ook, een kweekvijver voor vergane glorie, geldproblemen en faillisementen. Komt mede omdat er veel rijke gloryhunters tussendoor fietsen die zelden iets van de racerij weten maar ook graag in de spotlights willen staan, met de legendarische Lord Hesketh in het achterhoofd. Wat dat betreft hulde voor Mateschitz. Die is daarop natuurlijk wel een uitzondering.

Wings

Citaat van: Jozef op 10 augustus 2013 - 01:06:01F1 zit toch echt in slecht vaarwater nu. Van Williams wisten we het al een tijdje, maar dat gaat alles gewoon op z'n langzame gangetje door (voorlopig). Sauber had het ook al lang niet meer zo breed, maar de verhalen nu zijn echt alarmerend. En bij Lotus hetzelfde. Force India zat vorig jaar in de problemen. Hoe lang het verhaal van Caterham en Marussia nog gaat duren, is ook een vraagteken (aangezien die echt elk jaar weer ondermaats presteren).

Dus nu heb ik 6 teams op een rijtje waar het niet zeker is dat ze op lange termijn stevige grond onder hun voeten hebben. Enkel de beide Red Bull-teams, McLaren, Ferrari en Mercedes zullen niet zo snel vertrekken om financiële redenen... :-/

Wat de Formule 1 nodig heeft is een budgetcap. Daar kun je tegenover stellen dat je het technisch reglement openbreekt en daarin meer vrijheid biedt. Voor fabrikanten weer rendabel. Én voor anderen is de drempel lager om in te stappen.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 10 augustus 2013 - 09:08:04

Overigens, nog een kanttekening: het ter ziele gaan van raceteams is niet iets van de laatste paar jaar he. Door de geschiedenis heen zijn er allerlei teams verdwenen, overgenomen of failliet gegaan. Zelfs teams met grote namen en reputatie als Cooper, BRM of Brabham.

Ik had graag die budgetcap gezien, heel graag, maar de F1 is meer nog dan welke andere sport dan ook, een kweekvijver voor vergane glorie, geldproblemen en faillisementen. Komt mede omdat er veel rijke gloryhunters tussendoor fietsen die zelden iets van de racerij weten maar ook graag in de spotlights willen staan, met de legendarische Lord Hesketh in het achterhoofd. Wat dat betreft hulde voor Mateschitz. Die is daarop natuurlijk wel een uitzondering.
Dat is zeker waar, Jeroen. Maar bijvoorbeeld teams als Cooper of Brabham vielen af door gebrek aan innovatie [of ronduit domme ontwerpen], mismanagement of gewoon stompzinnig gedrag van de betreffende teambaas [remember de H16 motor of dat chassis in piramidevorm van BRM...JEEZZ].


Nu kan hetzelfde misschien ook gelden voor Sauber, maar ik zie een tendens dat de kosten stijgen om het stijgen...Duurdere motoren, hoge kosten voor het bouwen van weer een nieuw chassis.


Of een budgetcap zal werken? Ik denk het wel, mits men de techniek weer vrij geeft en daartoe exact omschrijft wat wel en niet toegestaan is. En het toestaan van de klantenchassis.

Jozef

Citaat van: Wings op 10 augustus 2013 - 11:42:30
Citaat van: Jozef op 10 augustus 2013 - 01:06:01F1 zit toch echt in slecht vaarwater nu. Van Williams wisten we het al een tijdje, maar dat gaat alles gewoon op z'n langzame gangetje door (voorlopig). Sauber had het ook al lang niet meer zo breed, maar de verhalen nu zijn echt alarmerend. En bij Lotus hetzelfde. Force India zat vorig jaar in de problemen. Hoe lang het verhaal van Caterham en Marussia nog gaat duren, is ook een vraagteken (aangezien die echt elk jaar weer ondermaats presteren).

Dus nu heb ik 6 teams op een rijtje waar het niet zeker is dat ze op lange termijn stevige grond onder hun voeten hebben. Enkel de beide Red Bull-teams, McLaren, Ferrari en Mercedes zullen niet zo snel vertrekken om financiële redenen... :-/

Wat de Formule 1 nodig heeft is een budgetcap. Daar kun je tegenover stellen dat je het technisch reglement openbreekt en daarin meer vrijheid biedt. Voor fabrikanten weer rendabel. Én voor anderen is de drempel lager om in te stappen.

Idd, dit roep ik ook al jaren. :)