Silly Season 2013/2014

Gestart door Fabian, 08 juni 2013 - 12:53:30

« vorige - volgende »

SDG

Citaat van: Fietser op 21 januari 2014 - 14:02:01
Ik hou zeer van sport, maar dan om de sport. Derhalve heb ik helemaal niets met de Olympische Spelen. Hoezo? Omdat het van een mooi ideaal is verworden tot een feestje voor nationalisten. Het gaat over vaandels, volksliederen en medaillespiegels. 'Wij' willen daarom dat Sven Kramer wint van Knut Knutsen (ik noem maar wat). Ik heb er daarom he-le-maal niets mee. Maar nu naar dit topic.
Ik hou van formule 1 en heb beslist geen hekel aan Frijns of V.d.Garde. Maar toch ben ik blij dat er, zoals ik juist vernam, komend jaar geen Nederlanders meerijden. Zijn we voorlopig af van die chauvinistische ruis en kunnen we gewoon kijken naar mannetje A in autootje B zonder iemand te volgen louter vanwege zijn nationaliteit. Nogmaals: ik heb niets tegen de centjes van Van de Garde, tegen het eigenwijze van Frijns of het mogelijk supertalent van de jonge Verstappen, maar het geeft zo'n onrust in de Nederlandse media waar, wat mij betreft, de schoonheid en de charme van de mondiale F1 onder te lijden hebben. Chauvinisme en nationalistische gevoelens zijn overigens geen Nederlands verschijnselen. Maar wat mij betreft: weg ermee! Trouwens, is Ericson een Noor, IJslander, Deen of een Zweed? Ach, doet er ook niet toe, als-ie maar wat toevoegt, kleur brengt of mij als kijker in vervoering brengt. Zoals Kobayashi doet.

Helemaal mee eens. Thierry Boutsen was voor mij persoonlijk zo'n beetje de laatst Belg ooit waar ik 'die hard'-fan van was in de sport. Sedertdien boeit al dat nationalistische geode in de sport mij voor geen meter meer - met als absolute dieptepunt wellicht de schaamteloze manier waarop hier in België tegenwoordig de Belgische sportprestaties misbruikt worden omwille van politieke doeleinden. Heeft er wellicht ook wel mee te maken dat in de sporten die mijn persoonlijke voorkeur genieten sowieso maar weinig Belgen meedoen. Ik geniet tegenwoordig veel meer van de sport op zich dan dat ik voor deze of gene coureur supporter enkel en alleen omwille van diens nationaliteit. Geldt overigens ook in de omgekeerde richting; ik heb nooit een hekel aan Schumacher of Vettel gehad enkel en alleen omdat het Duitsers waren, bijvoorbeeld.

Kronos

#2191
Citaat van: Perton op 21 januari 2014 - 14:31:24
Verder heeft Kootje natuurlijk volledig gelijk dat er enkele treurige mensen elke prestatie van Gutierrez en Ericsson onder een vergrootglas gaan leggen, net zoals vorig jaar al gebeurde bij Sauber. Maar dat soort volk moeten we sowieso niet serieus nemen.

Dus als ik het even goed probeer samen te vatten (corrigeer me alsjeblieft als ik het verkeerd opvat); is een vanuit chauvenistisch gevoed perspectief volgen van deze bijzonder interessante sport voorbestemd aan treurige mensen die we niet serieus moeten nemen?! Lijkt me een beetje kort door de bocht.

Ik kijk al jaren met veel plezier naar de Formule 1, met of zonder Nederlanders, maar ben de eerste die beken dat ik een Oranje gekleurde bril opzet zodra er een Nederlander meedoet. Dit leidt automatisch tot vergelijkingen en beredeneringen waarom bepaalde coureurs zitjes krijgen die anders toebedeeld hadden kunnen worden aan een Nederlander, part of the deal van het Chauvenisme.

Enige subjectiviteit heeft te maken met passie en emotie wat de basis is van iedere sport. Zonder het omonwonden kunnen meeleven met een 'idool' zou sport zoals wij het kennen niet bestaan. Of je nu een fan bent van een merk als Ferrari, een team zoals Sauber, een coureur zoals Hamilton of een nationaliteit als de Nederlandse.

Enkel bestaat er in Nederland een tegendraadse beweging dat chauvisnisme direct linkt aan surrealisme en het gebrek aan intelligentie. Zo is het ook ieder jaar in het wielrennen / voetballen of wat dan ook.

We mogen best met ons allen trots zijn dat we volgend jaar twee coureurs in de Formule 1 kunnen zien (al is het maar als testcoureur).
We mogen best met ons allen hopen dat ze geluk krijgen en volgend jaar misschien een race mee mogen doen.

Het is natuurlijk veel 'stoerder' om je af te zetten tegen deze chauvinisten en enkel en alleen kijken naar de kwaliteiten van rijders en hun wagens. Dat is je goed recht en daar heb ik vrede mee, lijkt me ook de basis om van deze sport te kunnen genieten.

Voor mij persoonlijk is deze "chauvinistische ruis" een extra kers op de taart.

Zo zal ik ook dit seizoen een glimlach op mijn gezicht krijgen als Frijns of Giedo sneller is op een vrijdag... of ik vaak zal lachen dit seizoen? Geen idee... maar ik lach in ieder geval wel om bepaald anti-chauvinistisch gedrag van bepaalde mensen (zonder hun er persoonlijk hiermee in het harnas te willen jagen).

Perton

Citaat van: Kronos op 21 januari 2014 - 14:58:11
Dus als ik het even goed probeer samen te vatten (corrigeer me alsjeblieft als ik het verkeerd opvat); is een vanuit chauvenistisch gevoed perspectief volgen van deze bijzonder interessante sport voorbestemd aan treurige mensen die we niet serieus moeten nemen?! Lijkt me een beetje kort door de bocht.
Nee. Dat zeg ik niet. Ik bedoel: mensen die bij het eerste de beste slechte raceweekend van Gutierrez/Ericsson gaan roepen: WAT EEN KNUPPEL, ZET GUIDO/FREINS (deze spelfouten zijn bewust) MAAR IN DIE AUTO WANT DIE IS SUPERDUPERVEEL BETER, dát vind ik treurige mensen.

Ik heb Van der Garde de afgelopen winter ook meerdere malen hier verdedigd, en dat doe ik nog steeds. Hem verdedigen of een voorkeur hebben voor Frijns of Van der Garde boven respectievelijk Ericsson of Gutiérrez is natuurlijk niets mis mee, noch de mening hebben dat een van de twee, dan wel beiden, beter in de auto zou kunnen presteren. Maar het is wel zo dat er een groot gedeelte van de 'fans' maar wat dingen loopt te blaten zonder de feiten te kennen.

Indien iemand op gefundeerde wijze tot de conclusie komt dat Frijns/Van der Garde Ericsson/Gutiérrez zou moeten vervangen, dan vind ik die persoon uiteraard niet treurig. Maar vorig jaar gebeurde het veel te vaak dat Gutiérrez an sich een redelijke racesnelheid liet zien, maar mensen toch riepen dat hij een belabberd weekend had en dat Frijns het veel beter zou doen. Wat natuurlijk pure onzin was.

Net als jij vind ik het trouwens ook enorm naar dat er inderdaad mensen zijn die elke vorm van chauvinisme meteen afslachten, of bewondering voor een Nederlander meteen afdoen als chauvinisme. Maar er moet wel realistisch worden gekeken naar de feiten. En helaas ontbreekt dat er toch wel aan bij enkele/vele (?) Nederlandse Formule 1-fans.

Ik snap waarom je mijn post anders opgevat hebt dan hoe ik hem bedoelde, ik hoop dat ik het nu wat duidelijker heb uitgelegd. En zo nee, dan zal ik nog een poging wagen ;)

Kronos

Natuurlijk begreep ik je post ook wel de eerste keer, maar ik vond dat dit statement wel eens gemaakt mocht worden en je gaf me hiertoe de mogelijkheid.

Als er twee gelijke coureurs zijn en de één is Nederlander en de ander is Zuid Afrikaan dan kies ik voor de Nederlander (zelfs misschien als die Zuid Afrikaan stiekem net iets beter is).

Waar jij op doelt zijn de mensen die de moeite nemen om onder een artikel in de telegraaf te reageren met een schrijfwijze zoals jij aangeeft.
Deze klampen iedere sport aan om hun Chauvinistisch gedrag te etaleren, maar zodra het slecht gaat zijn zij ook de eersten die mensen publiekelijk wensen af te slachten (goed voorbeeld uit het wielrennen is bij Robert Gesink).

De laatste tijd zie ik steeds vaker enkel en alleen het tweede deel; als het eens tegenvalt met "ons Nederland" dan schoppen we er maar eens flink tegen

Perton

Mooi, dan zijn we het eens. En ik heb dat stiekem ook wel met de Nederlander en de Zuid-Afrikaan, indien de laatste net iets beter is.

Kootje

Ik denk dat iedereen dat heeft wanner ze mogen kiezen tussen 'n medelander en 'n buitenlander die slechts iets beter is. Het wordt 'n ander verhaal als je 'n middelmatig F1 coureur als Giedo boven 'n topper in spé als Vandoorne gaat stellen, alleen omdat dat geen Nederlander is. In dat geval zie ik liever die Belg komen en de Nederlander gaan. Maar nu hij z'n stoeltje kwijt is geraakt aan 'n Zweed die nog nooit iets gepresteerd heeft, ja ..... dan baal ik wel.

Sphinx

CitaatNet als jij vind ik het trouwens ook enorm naar dat er inderdaad mensen zijn die elke vorm van chauvinisme meteen afslachten, of bewondering voor een Nederlander meteen afdoen als chauvinisme. Maar er moet wel realistisch worden gekeken naar de feiten. En helaas ontbreekt dat er toch wel aan bij enkele/vele (?) Nederlandse Formule 1-fans.

Het lijkt er op dat dat soort fans zich al vast van te voren uit angst voor teleurstellingen gaat indekken. Zodat ze dan als het niks hard kunnen roepen dat zíj het hadden zien aankomen en helemaal niet verbaasd dat het niks is geworden. Angst leidt tot woede, woede leidt tot haat enz enz.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Tuesday

volgens mij hebben wij als NL'ers wat betreft chauvinisme niet zoveel te klagen hoor. Bij vd Garde is er nogal wat verdeeldheid (wat wel te verklaren valt), bij Frijns zie je dat toch een stuk minder.

Maikel0230

@Kootje, inderdaad, ik rouw er niet om dat Giedo zijn plaatsje kwijt is maar dat ie het heeft moeten afstaan aan een Ikea Zweed (met dank aan Kronos voor die benoeming ;D) is inderdaad niet echt geweldig, dan nog liever de middelmatige Giedo.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Citaat van: Tuesday op 21 januari 2014 - 16:22:12
volgens mij hebben wij als NL'ers wat betreft chauvinisme niet zoveel te klagen hoor. Bij vd Garde is er nogal wat verdeeldheid (wat wel te verklaren valt), bij Frijns zie je dat toch een stuk minder.
Mwoah, genoeg mensen die Frijns niet meer moeten 'omdat ie arrogant is' en hem daardoor geen stoeltje gunnen. Heeft natuurlijk niets met zijn talent te maken, maar voor die mensen reden genoeg om Frijns geen F1-stoeltje te gunnen. Hier op het forum is dat gelukkig wat genuanceerder. Genoeg mensen die wel snappen dat zijn houding tegen hem werkt, maar dat is natuurlijk wat anders dan meteen tegen hem te zijn. Dus de verdeeldheid over Frijns is er wel degelijk, alleen niet zo zichtbaar als bij Van der Garde. Komt ook deels omdat er bij Van der Garde veel mensen het idee hebben: "Hij is een paydriver DUS geen goede coureur", wat natuurlijk volledig losstaat van elkaar. En zo heb je dus ook mensen die roepen: "Frijns is arrogant DUS hoort ie niet in de Formule 1." Wat ook losstaat van elkaar.

Uiteraard heb je gelijk dat het bij Frijns een stuk minder is, maar de ongenuanceerde verdeeldheid (en let op het ongenuanceerde) is bij hem ook wel degelijk aanwezig.

Maikel0230

Ik heb recent nog een interessante mening gelezen over Giedo.

Citaat van: Prisoner MonkeysThe reason why I dislike drivers like van der Garde and Pic and Chilton is because that money comes from the family. Money has never been an issue because it has always been there. But if you look at other pay drivers, they have had to work to get that money. They have needed to get results to show potential sponsors that supporting them is a good idea. But that is not the case with these family-money drivers. They don't need the results to get the money, so they don't need to work as hard. Maybe it's all academic, but I cannot help shape the perception that van der Garde and Pic and Chilton are there because their families paid to make their dreams reality, a reality they were not necessarily entitled to in the first place, and a reality that came at the expense of someone else's dream. Look at James Calado, who could probably run circles around them: if circumstances were different, he could have been born into a family with money. But he wasn't, and so he misses out to someone less talented by sheer virtue of the fact that they were born into wealth.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Is natuurlijk pure lariekoek. Als iemand goed genoeg is, kan het mij werkelijk geen reet schelen waar dat geld vandaan komt, als het geld er maar is. En zoals jullie weten is Van der Garde dat in mijn ogen. Niet per se voor een stoeltje in de F1, wel om de kans een keer gekregen te hebben, wat hij nu heeft gehad.

Dit is puur haten op iemand, omdat hij toevallig wat meer geld heeft en dat is onterecht.

Kootje

Citaat van: Perton op 21 januari 2014 - 16:30:10
Mwoah, genoeg mensen die Frijns niet meer moeten 'omdat ie arrogant is' en hem daardoor geen stoeltje gunnen. Heeft natuurlijk niets met zijn talent te maken, maar voor die mensen reden genoeg om Frijns geen F1-stoeltje te gunnen.

Mwah ... het Frijns niet gunnen wil ik niet zeggen, maar ik had er geen traan om gelaten als hij het niet had gered. Uiteindelijk had hij dat dan toch echt aan zichzelf te danken gehad. Dat wil echter niet zeggen dat ik het hem niet gun, integendeel zelfs ... ik ben blij dat hij toch 'n zitje heeft bemachtigd, al is het slechts 'n testzitje bij 'n achterhoedeteam.

Spreek uiteraard voor mezelf, niet voor de echte "haters".


Citaat van: Maikel0230 op 21 januari 2014 - 16:36:15
Ik heb recent nog een interessante mening gelezen over Giedo.

Citaat van: Prisoner MonkeysThe reason why I dislike drivers like van der Garde and Pic and Chilton is because that money comes from the family. Money has never been an issue because .... blablabla ..... if circumstances were different, he could have been born into a family with money. But he wasn't, and so he misses out to someone less talented by sheer virtue of the fact that they were born into wealth.

Op zich heeft Prisoner Monkeys hier wel 'n punt, alleen maakt hij één klein foutje. Giedo is niet geboren met geld, maar heeft de mazzel gehad 'n vriendinnetje met geld te vinden. Daarvoor was hij echter ook al actief en succesvol in karting en autosport, en heeft z'n sporen dus wel degelijk ook deels zelf verdiend.

Tuesday

Citaat van: Perton op 21 januari 2014 - 16:30:10
Citaat van: Tuesday op 21 januari 2014 - 16:22:12
volgens mij hebben wij als NL'ers wat betreft chauvinisme niet zoveel te klagen hoor. Bij vd Garde is er nogal wat verdeeldheid (wat wel te verklaren valt), bij Frijns zie je dat toch een stuk minder.
Mwoah, genoeg mensen die Frijns niet meer moeten 'omdat ie arrogant is' en hem daardoor geen stoeltje gunnen. Heeft natuurlijk niets met zijn talent te maken, maar voor die mensen reden genoeg om Frijns geen F1-stoeltje te gunnen. Hier op het forum is dat gelukkig wat genuanceerder. Genoeg mensen die wel snappen dat zijn houding tegen hem werkt, maar dat is natuurlijk wat anders dan meteen tegen hem te zijn. Dus de verdeeldheid over Frijns is er wel degelijk, alleen niet zo zichtbaar als bij Van der Garde. Komt ook deels omdat er bij Van der Garde veel mensen het idee hebben: "Hij is een paydriver DUS geen goede coureur", wat natuurlijk volledig losstaat van elkaar. En zo heb je dus ook mensen die roepen: "Frijns is arrogant DUS hoort ie niet in de Formule 1." Wat ook losstaat van elkaar.

Uiteraard heb je gelijk dat het bij Frijns een stuk minder is, maar de ongenuanceerde verdeeldheid (en let op het ongenuanceerde) is bij hem ook wel degelijk aanwezig.
maar dat heeft verder weinig met chauvinisme te maken. Ik heb t idee dat gemiddeld gezien Frijns en vd Garde wel redelijk op waarde worden geschat door de Nederlandse F1 fans. Mensen die er weinig kaas van hebben gegeten heb je altijd, mensen die willen stoken ook.. en ook optimistische en wat minder optimistische mensen. Maar het stoort mij niet meer als bij de beoordeling van andere rijders.

robbert

kobayashi naar caterham. Dus hij heeft niks meer te maken met ferrari? Weet er iemand dat?