Round 6: Grand Prix de Monaco, Monte Carlo

Gestart door Super Seb, 14 mei 2013 - 19:45:30

« vorige - volgende »

Wie pakt de zege op deze historische baan?

Alonso
Vettel
Kimi
Massa
Webber
Rosberg
Hamilton
Grosjean

Jehoentelaar

Amsterdam? Nah, er zijn toch wel betere plekken om je zondagmiddag te besteden... :D ;)

Maikel0230

Citaat van: Jeroen op 15 mei 2013 - 18:08:26
Citaat van: Maikel0230 op 15 mei 2013 - 16:09:17
Dit is zo een race die voor ons als "saai" uitziet maar het eigenlijk niet is. De locatie is top daar twijfelt niemand aan. Een formule 1 race in het midden van een stadje op een heuvel aan het water zal altijd een schot in de roos blijven. Het gevecht voor de coureurs met de baan die na 50 ronden smaller en smaller lijkt te worden.

Man ik kijk er naar uit.
Het is wel saaie. Als ik mooie gebouwen wil zien loop ik wel over de keizersgracht heen. Ik wil een leuke race zien en dat gebeurt daar maar zelden. Nee, ik verheug me er nauwelijks op.

Dit is ook geen GP voor de fans maar voor de coureurs zelf. Je moet het maar doen met die bolide tussen de barrières daar. "It's like walking on a tight rope". Een baan die de mannen van de jongetjes onderscheid. Op deze baan wordt duidelijk wie echt talent heeft voor inhalen en wie niet. Dit is voor mij een van de hoogtepunten van het jaar (samen met Spa, Monza en Suzuka).

Hoe ik het zie;

1)Red Bull: kunnen ze de wagen op pole zetten? Op deze baan zie ik ze het wel doen maar gaan zij de Supersoft en softs wel leuk vinden.

2)Ferrari: ze zullen zich bij de scuderia toch beter moeten kwalificeren om hier kans te maken op de zege.

3)Lotus: Barcelona leek voor hen al een stap vooruit in de kwalificaties, de auto is top met de banden (en al zeker de zachtere compounds). Ik zie hen zeker als potentiele winaars

4)Force India: Een redelijk stabiele wagen met een Paul di Resta in vorm. Of ze ook een goed weekend in Monaco gaan beleven is moeilijk te voorspellen. Grootste zwakte? Beide coureurs zijn niet in de armen gesloten door de medewerkers van het team, wat onvermijdelijk tot problemen gaat leiden en als die remmen nou eens meezitten!

5)Mercedes: met die bandjes dat wordt langzaam in de achterhoede sleuren.

6)McLaren: Het is huilen met de pet op bij McLaren maar voor mij is Sergio Perez de man in vorm. Werd in Barcelona nog gebruikt als schild om P7 en P8 veilig te stellen maar dat gaan ze hem niet te vaak moeten vragen.

7)Toro Rosso: Tijdens de tests werd duidelijk dat zij een stabiele snelle wagen hebben gebouwd maar tot nu toe is het resultaat nog niet helemaal niet wat ze gehoopt hadden. De wagen heeft een zeer vreemde 'operation window', ze zullen hard moeten werken om het potentieel van de wagen hellemaal te ontplooien.

8)Sauber: Tja de nieuwe achtervleugel leek wel te werken maar snel ging het nog niet. Het resultaat van Gutierez was bemoedigend en men lijkt het juiste pad op te gaan.

9)Williams: zucht, als je dacht dat McLaren in de shit zit dan moet je maar eens bij deze jongens gaan kijken. Kwijlend op de vergane glorie van voorheen.

10)Caterham:  Regen; dat is het enigste wat hen een puntje zou kunnen opleveren.

11)Marussia: idem Caterham denk ik zo.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 15 mei 2013 - 19:57:21
Amsterdam? Nah, er zijn toch wel betere plekken om je zondagmiddag te besteden... :D ;)
Ik kan er niet één bedenken... ;)

0634

Citaat van: Maikel0230 op 15 mei 2013 - 20:23:24



Dit is ook geen GP voor de fans maar voor de coureurs zelf.
Ja, maar wat boeit mij dat dan? Moet ik me verheugen op een race die voor hen leuk is? Laat ze zich er dan zelf op verheugen, mij doet het weinig.

Het hoort erbij op basis van eerbetoon aan alle grootheden die er ooit reden, maar qua race is het vermaak dik onder nul.

Jozef

Citaat van: Jeroen op 14 mei 2013 - 22:44:50
Merc heeft geen scijn van kans, mits ze de banden onder controle hebben. De ene achtervolger zal eerder naar binnen gaan en de andere zal langer doorrijden maar met die problemen gaat Merc dat nooit volhouden
Anderzijds is het circuit wel zo langzaam dat er niet veel van de banden vereist wordt in Monaco. De 'handicap' van Mercedes is dus een stuk kleiner dan op andere circuits.

Maar je hebt gelijk hoor, pole of niet, de overwinning zal toch gaan naar degene die het best gokt met de timing van de pitstops. Alleen als een team de eerste rij haalt, zie ik wel een mogelijkheid om je nummer 2 te gebruiken om het pak af te stoppen, zodat de polesitter gemakkelijk kan winnen, zelfs als de stops niet perfect getimed zijn.

Hoe dan ook, ik zie Mercedes toch ook als grote kanshebber in Monaco, ze hebben gewoon de snelste auto en de banden spelen minder een rol!

Jehoentelaar

Citaat van: Jozef op 15 mei 2013 - 23:48:48
Citaat van: Jeroen op 14 mei 2013 - 22:44:50
Merc heeft geen scijn van kans, mits ze de banden onder controle hebben. De ene achtervolger zal eerder naar binnen gaan en de andere zal langer doorrijden maar met die problemen gaat Merc dat nooit volhouden
Anderzijds is het circuit wel zo langzaam dat er niet veel van de banden vereist wordt in Monaco. De 'handicap' van Mercedes is dus een stuk kleiner dan op andere circuits.
Weet niet of dat een rol speelt. Zoals op elk echt stratencircuit (waar we er helaas niet veel van hebben, maar soit) slijten de banden als een malle. Het circuit mag wel langzaam zijn, maar het is wel zodanig start-stop dat er constant druk op de voorbanden (remmen) en achterbanden (accelereren) is. Daarbij is deze race traditioneel niet een van de kortste races wat de raceduur betreft.

Jozef

Met een lage topsnelheid remmen vereist veel minder van de banden (minder downforce, dus je kunt minder hard remmen). Er zijn ook geen/amper snelle bochten, die normaal echt banden vreten. Bovendien worden er maar 260 kilometers gemaald. Bandenslijtage in Monte Carlo is erg laag, dat is gewoon zo.

robbert

inderdaad, daardoor zie ik mercedes toch ook als grootste kanshebber. Beter dan redbull

Kootje

dacht ik dus ook
maar goed ..... ze moeten zich dan natuurlijk wel vooraan weten te kwalificeren
dat ze dit nu al 3 races op rij doen, wil niet zeggen dat dat nu weer lukt
wellicht dat de karakteristieken van Monaco wel helemaal niet geschikt zijn voor Mercedes
kan natuurlijk ook, dat weten we niet
vooralsnog denk ik iig dat ze, als ze al ergens kans maken op de zege, dat juist hier is

0634

Naah, wordt een Bullie of een Ferrari. Wellicht een Lotus. Maar als die allemaal uitvallen... ja, dan wordt het misschien wel een Merc. Remember 96? ;)

Kootje

als het er een zoals in 96 wordt kan zelfs Giedo winnen. 8)

Super Seb

Hahaha, je kan ook overdrijven he? Er reden toen zeker nog 3 anderen op de baan. Of Mercedes wint zal moeten blijken maar ik geef ze een zeer goede kans op het podium. Derhalve wacht ik ook nog maar even met een voorspelling.
"Keep calm and ignore Multi-21....."

jende

Ik heb wat geld ingezet op raikkonen vooral omdat lotus het beste met de banden omgaat en de race waarschijnlijk daardoor bepaald gaat worden.

Matthijs

Citaat van: jende op 22 mei 2013 - 10:04:24
Ik heb wat geld ingezet op raikkonen vooral omdat lotus het beste met de banden omgaat en de race waarschijnlijk daardoor bepaald gaat worden.
Ik denk juist dat de bandenslijtage wel gaat meevallen en dat daardoor RedBull en in mindere mate Mercedes gaan scoren.

Maikel0230

Citaat van: Matthijs op 22 mei 2013 - 11:05:15
Citaat van: jende op 22 mei 2013 - 10:04:24
Ik heb wat geld ingezet op raikkonen vooral omdat lotus het beste met de banden omgaat en de race waarschijnlijk daardoor bepaald gaat worden.
Ik denk juist dat de bandenslijtage wel gaat meevallen en dat daardoor RedBull en in mindere mate Mercedes gaan scoren.

Inderdaad Monaco heeft +/- de laagst bandenslijtage van het ganse seizoen. De achterbanden krijgen het wat harder te verduren maar het valt allemaal best nog mee.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25