Nico Hülkenberg in 2013

Gestart door Maikel0230, 24 april 2013 - 13:40:23

« vorige - volgende »

Heeft Nico een foute keuze gemaakt?

ja, hij heeft snel willen zijn en dat betaalt zich nu terug.
Nee, op de lange duur is het toch een juiste keuze.
Ik weet niet het kan nog beide kanten uit.

Maikel0230

Column: Hulkenberg grote verliezer op de transfermarkt
Gepubliceerd op 23 Apr 2013 15:08 door F1today.net


Met welk gevoel zou Nico Hulkenberg naar de prestaties van Force India kijken? De Duitser strompelde in Bahrein als twaalfde over de finish terwijl Paul di Resta net naast het podium eindigde. Force India heeft de zaakjes dit jaar tot op heden veel beter voor elkaar dan Sauber. Het lijkt erop dat de vroege beslissing van Hulkenberg om deze winter Silverstone te verruilen voor Hinwil zijn eerste flater op de transfermarkt is geweest.

Tot nu toe had Hulkenberg een redelijk gelukkige hand met zijn transfers. Na een debuutjaar bij Williams in 2010 gaf de Britse renstal voor 2011 de voorkeur aan de miljoenen van Pastor Maldonado. Geluk bij een ongeluk, want Hulkenberg ontbrak dan wel op de grid, maar hij hoefde niet aan de slag met de amechtige FW33. In plaats daarvan nam hij op de reservebank plaats bij Force India, met de belofte voor promotie naar een racestoeltje in 2012.

Zo gezegd, zo gedaan. En dus racete de talentvolle Duitser vorig seizoen voor de equipe van Vijay Mallya. De Force India VJM05 bleek een behoorlijke auto en Hulkenberg verzamelde in elf van de twintig Grands Prix punten. De oogst bedroeg in totaal 63 punten, zeventien punten meer dan teamgenoot Di Resta. Na vier ontmoetingen in 2013 is de tussenstand 20-5, in het voordeel van Di Resta.

Eind oktober tekende Hulkenberg al bij Sauber. Een overstap die de wenkbrauwen deed fronzen. Want is Sauber nou zoveel beter dan Force India? Dat viel wel mee en dit seizoen zijn de rollen omgedraaid. Dus zochten Formule 1-volgers en de wereldpers naar een andere achterliggende gedachte voor deze transfer en vonden dat in de link met Ferrari. Bij Sauber zou Hulkenberg zich met Ferrari-aandrijving in de kijker willen rijden bij de Scuderia als opvolger voor Felipe Massa.

Als dat de insteek was, wat hij zelf overigens ontkent, dan doet de Duitser momenteel geen goede zaken. Althans, dan stelt zijn materiaal hem tot nu toe niet in staat om goede zaken te doen. Want Sauber heeft met de C32 net als Williams met de FW35 de plank een beetje mis geslagen en is gezakt in de pikorde. De Zwitserse renstal is geen schim van vorig jaar. Hij had niet op een slechter moment bij Sauber kunnen instappen, na het beste seizoen uit de geschiedenis van het team.

Wat voor Hulkenberg ook erg is; de ondermaatse prestaties van teamgenoot Esteban Gutierrez. De Mexicaanse rookie heeft veel moeite om te wennen aan het hogere niveau en heeft Hulkenberg nog geen moment in het nauw gedreven. Hulkenberg moet het helemaal zelf doen bij Sauber, hij wordt niet gepusht door een competitieve stalgenoot en hij heeft niets te winnen ten opzichte van Gutierrez. Het is niet meer dan normaal dat Hulkenberg de betere van de twee is.

De Duitser is de grote verliezer van de afgelopen transferwinter. Zijn nieuwe werkgever presteert minder dan in 2012 en zijn oude team presteert beter. Voor Lewis Hamilton en Sergio Perez geldt het tegenovergestelde. Hulkenberg, een coureur met een rijk gevulde erelijst inclusief titels in de GP2, A1 Grand Prix en Formule 3 Euroseries, maar minder bedeeld qua sponsorbudget, moet het van zijn resultaten hebben.

Als Sauber het tij niet spoedig weet te keren, dan kan dat wel eens nare consequenties hebben voor de toekomst van Hulkenberg. Het gevaar van een reputatie van eeuwig talent ligt op de loer
.


Bron: http://www.f1today.net/nl/nieuws/bcolumnb-hulkenberg-grote-verliezer-op-de-transfermarkt
Opgelet! Ik ben niet de auteur van dit stuk.

En hoe zijn jullie de situatie hier op de pits?

Ze hebben een punt natuurlijk maar hij heeft ook maar gedaan wat hij dacht dat goed was, er waren rond die tijd vorig jaar veel geruchten over financiële problemen bij F.I. (en die zijn er nog steeds). Toch zij er nog mogelijkheden want als Sauber met een goede update komt in Barcelona zou de wagen wel eens competitiever kunnen worden

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Gerard

Tja, dat is een beetje hetzelfde als Perez.... Die had dat de eerste 3 races van het jaar ook
Perez werd ingehaald door diezelfde Hulkenberg in China...

Ik denk wel dat het heel erg verschilt per race..
De top 3 zijn meestal wel hetzelfde (Vettel/Kimi/Alonso) maar daarachter is het erg grillig...

T.Nuvolari

Ik vond het vorig seizoen al de verkeerde keuze. De Sauber was niet altijd snel, terwijl de Force India toch altijd goed was voor een plaats in de top 10 of er zeer kort bij in elk geval. Ik heb het hier dan vooral over de kwali's.

0634

Te vroeg om te oordelen. Hij kan ook na dit seizoen nog rustig een jaartje bij Sauber blijven, alvorens dan wellicht over te stappen naar een groter team. Kansen komen en kansen gaan. Gewoon afwachten.

Overigens begreep ik de overstap van FI naar Sauber niet echt. Is toch min of meer hetzelfde niveau door de jaren heen.

Edwin90

Tsja Hulkenberg zag de bui hangen bij FI en is overgestapt. Met Ferrari motoren achterin, wellicht opent dat nog andere deuren.
Het blijft een gok natuurlijk. Ik vind het te vroeg om te spreken van een gemiste kans.

gloudiesaurus

Enige reden die ik kan bedenken waarom is overgestapt is de connectie met Ferrari of zijn twijfels over het voort bestaan van Force India (die er waren deze winter...)
Verder is Sauber van hetzelfde niveau als Force India in mijn ogen maar heeft Force India dit jaar duidelijk de betere auto...

Maar zijn transfer is iig. niet handig, al is het nog vroeg in het seizoen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

Kan beide kanten uit.

Op dit moment is het, puur kijkend naar de behaalde resultaten, niet handig geweest om over te stappen. Toch denk ik niet dat beide teams veel voor elkaar onder zullen doen gedurende het seizoen. In dat geval, waarin beiden gelijkwaardig blijken, kun je dus niet stellen dat het dom was om over te stappen. Zet daar dan ook nog eens de Ferrari link achter, en de stap is ineens volkomen logisch. Ik wacht iig nog ff af voordat ik hier 'n oordeel over geef.

Sphinx

Idd wat vroeg. Sauber heeft hun auto flink aangepast tov vorig jaar en is na vier races op het verkeerde been gezet door de bandenproblematiek, terwijl FI, voor het merendeel door geldgebrek, niet veel hebben veranderd en geluk hebben gehad met het resultaat.
Pas als er wordt doorontwikkeld, dan kunnen we een winnaar of verliezer aanwijzen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Fabian

Als t allemaal gaat lopen zoals veel mensen denken dan kan dit nog goed uitpakken. De overstap van Hulk naar Sauber wordt gezien als een opstap naar Ferrari. Maar of ie de verliezer is vind ik nog te voorbarig...

Figge

Natuurlijk zijn resultaten belangrijk. Maar niemand verwacht dat je in een Sauber elke race het om podium kunt mee doen.
Wat ook belangrijk is, is welke groei hij als coureur laat zien buiten de auto. Als hij het team van Sauber kan "dragen" en goed met de teleurstelling om kan van het hebben van een mindere auto om kan gaan dan zal hij zijn kans echt nog wel krijgen. Daar is Sauber
een beter platform voor dan FI. Ik denk niet dat Hulkenberg de topteams van zijn stuurmanskunsten hoeft te overtuigen.

KVDracer

#10
Is hij overgestapt voor financiele of sportieve redenen?
Want ik herinner mij berichten eind vorig jooar/begin dit jaar dat Vijay Mallya toch in slechte papieren zit met zijn vliegtuigmaatschappij. Dus heeft hij wrs eieren voor zijn geld gekozen.
En de link met Ferrari zal er wrs wel iets mee te maken hebben. Met het oog op 2014 en Massa die mss aan zijn laatste seizoen bezi is.

TheIceman

De toekomst zal uiteindelijk uitwijzen of het een verstandige keuze is geweest, maar op het eerste gezicht is het onbegrijpelijk. Het lijkt mij toch dat er bij Force India meer geld en potentie zit dan bij Sauber...

Matthijs

Juist niet Luc. Ik denk dat Nico mede overgestapt is vanwege de onzekere financiële positie van Force India. Sauber leek qua prestaties in 2012 nog een stap opzij, maar qua financiële stabiliteit een flinke stap omhoog.

TheIceman

Citaat van: Matthijs op 25 april 2013 - 08:45:15
Juist niet Luc. Ik denk dat Nico mede overgestapt is vanwege de onzekere financiële positie van Force India. Sauber leek qua prestaties in 2012 nog een stap opzij, maar qua financiële stabiliteit een flinke stap omhoog.
Ik weet niets van financiële problemen bij Force India?

Fabian

Nou der zijn aardig wat problemen bij Mallya en z'n maatje....