Jouw persoonlijke Top 10 Formule 1 coureurs!

Gestart door Edwin90, 19 april 2013 - 11:49:49

« vorige - volgende »

T.Nuvolari


0634

Leuk topic, Edwin :).

1. Senna. Voor de lolbroeken: Ayrton, niet Bruno. Verdere uitleg niet nodig voor wie hem ooit heeft gezien.

2. Mansell. Geweldige vent, altijd knokkend, vechtend, zwetend, flauwvallend. Hij was zo'n coureur die dingen liet gebeuren.

3. Hunt. Die man begreep wat het is om het prototype van een autocoureur te zijn. Zowel in de auto als ernaast.

4. Clark. Vermoedelijk de meest natuurlijk getalenteerde ooit.

5. Stewart. Geen een coureur had zoveel invloed als hij. Topgast. In al zijn bloedvaten.

6. Arnoux. Zie de uitleg bij Hunt.

7. Rosberg. Keke bedoel ik dan. Schitterende kerel. Zie ook Mansell.

8. Hill. Graham dan. Snel, succesvol, glamour, humor. Every inch a racing driver.

9. Regazzoni. Mouwen opstropen en gaan.

10. Nuvolari. Damn, wat had ik hem graag zien rijden zeg.

Eervolle vermeldingen: Montoya, Lauda, Ascari, Varzi

Franky R.


Super Seb

"Keep calm and ignore Multi-21....."

Kootje

#19
Ik zie dat 'n aantal van jullie ook jongens hebben opgenomen die je onmogelijk live in actie hebt kunnen zien. Hoewel ik 'n tomeloos respect heb voor de Nuvolari's, Ascari's en Fangio's, de Graham Hill's, Clark's en Sterwards volop bewonder, gaat dat bij mij niet gebeuren. Mijn favorieten zijn de favorieten die ik live heb kunnen en mogen bewonderen. Ik begin gewoon vanaf dat ik F1 begon te volgen, de nummer 1 is dus niet per definitie mijn nummer 1. Die keuze kan ik namelijk onmogelijk maken omdat ik niet weet of ik bv Montoya meer gewaardeerd had dan Gilles Villeneuve als die twee elkaar bestreden hadden. Goed .... komtie:


  1, Niki Lauda - Mijn allereerste held, wat kon die man sturen. Z'n comeback na de horrorcrash maakte het plaatje af.
  2, James Hunt - Niet eens zozeer door z'n acties op de baan, maar vooral door z'n persoonlijkheid. Schijt aan de hele wereld ... heerlijk !!!
  3, Gilles Villeneuve - Deze man veranderde voor mij de definitie van wat racen inhield. Onverschrokken en altijd tot het gaatje.
  4, Renee Arnoux - Waarom? Geen idee eigenlijk. Kan me bar weinig van de man herinneren, behalve dat ik fan van hem en z'n Renault ELF was.
  5, Ayrton Senna - Zie Gilles. Racer in hart en nieren plus nog 'n beetje meer.


Hierna ben ik de F1 'n aantal jaar uit het oog verloren. Prioriteiten verschoven. Sport was niet meer belangrijk, SEX & DRUGS & ALCOHOL werd m'n levensmotto. De vete tussen Prost en Senna heb ik daardoor nooit live meegemaakt, mid-jaren 80 tot medio 90 zijn 'n blur voor mij. De dood van Senna veranderde alles. Cru genoeg werd ik weer fan van de sport, al hoop ik zoiets nooit meer mee te maken. Het zorgde er iig wel voor dat ik me weer herinnerde dat sport belangrijk voor me was. Sindsdien geen race meer gewist en dat wil ik graag zo houden.


  6, Damon Hill - Vooral omdat hij het als enige die arrogante Duitser met de enorme kin lastig kon maken. Adelaide '94 versterkte dat gevoel alleen maar.
  7, Jaques Villeneuve - Zo vader zo zoon. Helaas verkoos hij het avontuur boven zekerheid. Had meer ingezeten.
  8, Juan Pablo Montoya - Racer pur sang. Zonder die knikker op zeker wereldkampioen, maar ja ....
  9, Lewis Hamilton - Ook al zo een waarbij er olie door de aderen stroomt. Gaat er altijd vol voor, NO MATTER WHAT. Echt mijn soort coureur.
10, Nico Hülkenberg - Hiervan heb ik nog steeds zéér hoge verwachtingen. Hoe lang hij nog in dit lijstje blijft, hangt volledig af van het inlossen hiervan.

Wings

Leuk topic. Echter maak ik wel een random lijstje van rijders die ik heb zien rijden.

#. Michael Schumacher: Ik heb hem niet altijd gemogen als Hill-aanhanger maar kon niet om hem heen toen hij instapte bij Ferrari en dit historisch team voorzag van kleur! Iets wat Alesi en Berger nalieten. Wat betreft de controverses, noem eens een meervoudig kampioen zonder?

#. Fernando Alonso: Fan sinds zijn terugkeer naar Renault. Hij kwam terug op aarde en wist prompt de definitie van 'zichzelf moeten bewijzen'. Een mentaliteit wat hij heeft vastgehouden. In combinatie met zijn kunnen één van de beste ooit die ik heb zien rijden.

#. Ayrton Senna: Net als Schumacher een figuur waar je niet omheen kon. of je nu fan bent of niet, het was een aanwezig karakter met een ontiegelijke will-to-win. Als persoon veel charisma, lief voor de mensheid, een voorbeeld en als rijder hard, arrogant, miedogeloos...maar met stijl.

#. Alain Prost: De tegenhanger van Senna. Dezelfde karakteristieken eigenschappen als Senna maar dan zonder stijl. Los daarvan was Prost een denker die wist hoe hij een titel moest halen. Als mens nooit kunnen waarderen in zijn actieve jaren, anno nu veel respect voor zijn successen.

#. Niiiiiigel Manseeeeellll! Man wat een karakter! Een beest! Zwaar onderschat rijder qua snelheid. Deed niks onder voor Prost en Senna. Alleen had hij niet het verfijnde. Nee, Nigel was stront en stront eigenwijs, emotioneel, kon niet relativeren en zo wild als een stier die een pats op zijn achterwerk krijgt! En dat maakt Mansell tot wie hij is. Ik was best fan van deze man. Ook altijd bereid om te vechten en je wist gewoon dat hij maximaal ging en vocht voor iedere millimeter asfalt. Misschien wel één van de meest amusante rijders wat ik meegemaakt heb.

#. Damon Hill: Geweldige rijder die door velen onderschat werd. Op stoelen en banken stond ik tijdens de GP Hongarije ('97). Toegegeven, Hill debuteerde op latere leeftijd en had daardoor een beperkte groei. Jammer. Had hem graag een jaar of 5 eerder zien debuteren.

#. Hamilton: Ook hij behoort tot de mannen met een boven natuurlijke drang om te winnen maar het uit zich vaak in doldwaze acties. Hamilton kan beter maar het komt er nog niet helemaal uit heb ik het idee. Waarschijnlijk te streng opgevoed en nu hij los is gelaten uit zich dat in domme acties. Ook naast de baan. Ik krijg daardoor het idee alsof racen bijzaak is. Hij is er niet zo mee bezig als een Vettel en Alonso. Leunt vaak in het negatieve door zich ladder zat te laten fotograferen, of wat domme Twitterberichtjes eruit doet. Al met al wel een karakter in de sport.

#. Sebastian Vettel: Zie Prost: "Dezelfde karakteristieken eigenschappen als Senna maar dan zonder stijl." Met de kanttekening dat het een fantastische vent is naast de auto. Heb genoeg interviews gezien van Vettel, ook in Duitse shows waar ik zowat van de bank af rolde. Geweldige humor en intelligent! Of ik nu wel of geen fan bent boeit niks, om deze man ga en wil ik niet heen.

Ps. iemand als een de foto gezien van Vettel met een poging tot snor? ;D OMG!! ROFL!!

#Kimi. Spraakzaam typetje. :P Soms een dwaas! Zowel in rijden als in persona. Net als Hamilton maar met meer stijl. Kom, wie flikkert er nu van een boot? Of gaat een ijsje eten tijdens een code red? Na zijn uitval even dobberen op de Franse wateren van Monaco... Altijd weet droogkloot Kimi een glimlach op mijn gezicht te toveren! Als rijder ben ik minder fan van de Finnen, dat is persoonlijk, maar neemt niet weg dat ik hem fantastisch vind! Heerlijk agressief, geweldige vechter met memorabele inhaalacties.

#. Jenson Button! Dat is de laatste rijder die ik benoem. Diens rijstijl spreekt mij behoorlijk aan. Intelligente rijder die de klappen van de zweep maar al te goed kent. Helaas kwam Button op verkeerde momenten bij topteams. De tij keerde toen hij in 2009 bij Brawn reed en kampioen werd. Button liet zien waar racen voor staat. Geweldige gozer!

Zo, dat was het dan. Helaas kon ik slechts 10 rijders benoemen die ik -en dat wil ik nogmaals benadrukken- random heb geplaatst. Doch wil ik nog aandacht voor een aantal rijders. Namelijk:

- Alesi. Fantastische rijstijl en regenrijder pur sang. Zat meer in het vat.
- Mika. De meest sportieve kampioen! Geweldige man en puike rijder.
- Irvine. Praatte harder dan hij reed.
- Montoya. Anti-Schumacher. Altijd de tanden in het stuur als de rode bolide bij hem in de buurt reed. Het enige lichtpuntje in saaie jaren! Waarvoor dank.
- Massa. Is beter dan dat hij geschilderd wordt. Onderschat rijder die simpelweg de pech heeft, zich te bevinden in een tijdperk met meerdere kampioenwaardige rijders. Zichzelf onderscheiden daar tussen kan hij niet vandaar dat hij in dit rijtje staat en niet hierboven.
- Verstappen. Moet haast wel van een tweeling zijn, één alleen kan toch niet zo dom zijn?

Te lang om na te lezen dus mochten er spel- grammaticafouten in staan doen jullie maar net alsof deze er niet zijn. ;) ;D

0634

Citaat van: Kootje op 20 april 2013 - 07:32:34
Ik zie dat 'n aantal van jullie ook jongens hebben opgenomen die je onmogelijk live in actie hebt kunnen zien. Hoewel ik 'n tomeloos respect heb voor de Nuvolari's, Ascari's en Fangio's, de Graham Hill's, Clark's en Sterwards volop bewonder, gaat dat bij mij niet gebeuren. Mijn favorieten zijn de favorieten die ik live heb kunnen en mogen bewonderen.
In dat geval zou het bij mij worden:

1. Senna, zie boven

2. Mansell, zie boven

3. Arnoux, zie boven

4. Keke Rosberg, zie boven

5. Montoya, zie de uitleg die ik bij Mansell gaf

6. Lauda, toen ik begon te kijken, was hij dé man. Daarom is hij voor mij altijd wat iconisch gebleven. Vind het nu overigens een vreselijke vent.

7. Prost, als Senna-fan heb ik na diens pensioen steeds meer respect voor hem gekregen. Senna werd mede zo goed, zo legendarisch door Alain. Hulde daarvoor.

8. Alonso, eeuwig dank voor het feit dat hij die Duitser na vijf vreselijke jaren hardhandig afzette.

9. Alesi, niemand drifte zo mooi door een bocht als hij.

10. Button, anders dan anderen, maar niemand rijdt zo mooi en vloeiend als hij. Bovendien, en dat wordt bij hem wel eens onderschat, is hij een uitstekende racer.

Eervolle nominaties: Hakkinen, Lammers, Hamilton



Kootje

Citaat van: Gerard op 20 april 2013 - 12:39:26
Ik mis Taki Inoue ??? ;D

Die staat op 1 in het lijstje: WELKE COUREURS KUN JE MAAR NIET VERGETEN, HOE GOED JE JE BEST OOK DOET?

Franky R.

Die @#$#@ postduif van Marc is eindelijk gearriveerd... :P . Kootje heeft een goed punt, als hij alleen coureurs noemt die hij heeft zien rijden.

Zelf kon ik al vroeg de F1 volgen dankzij mijn vader, die toen abonnee was van Autovisie [heb die exemplaar met Villeneuve door Monaco nog steeds] plus dat mijn ouweheer mij meenam naar de GP van Zandvoort in 1977 en 1985. Dus hoewel ik pas vanaf 1988 de Formule 1 echt ging volgen, zullen er coureurs zijn van voor 1988 op mijn lijstje staan.


* Lewis Hamilton. De eerste coureur die ik al ver voor zijn debuut in de F1 volgde. Was al lid van zijn fanclub toen hij van FR2.0 overstapte naar de F3. Zijn debuut kon niet beter met Alonso naast zich, maar het werd zelfs beter! Helaas is zie ik die Lewis van 2007/2008, puur gericht op de F1, niet zo vaak meer. Hoewel hij het zeer goed deed in 2009, door met een lamme McLaren toch de nodige resultaten te boeken. Doet toch iets te veel naast de sport, hoewel je dat ook als een teken van karakter kunt opvatten.


* Alain Prost. Le Professeur, gedreven maar dan op een andere, vooral slimmere manier. In de grote Senna vs Prost-battle koos ik voor de kampioen van 1985, '86 en 1993. Het glans ging er iets af vanwege de debacle met zijn team, het voormalige Ligier. Een goed paard is nog geen goede ruiter...Maar de 'leerling van Lauda' [seizoen 1984] blijft wel in mijn persoonlijke top 10 staan.


* Ayrton Senna. Magic Senna, wat was ik anti-Senna gedurende de strijd tussen die twee! Alleen Schumi overtrof Senna qua afkeer. Pas veel later begon ik Senna te waarderen, zeker als je bekijkt dat hij zijn gehele carriere tussen de 'cracks' als Prost, Mansell, Piquet en andere snelle rijders heeft gereden.


* Fernando Alonso. Zwaaihandje, zeurpiet...Niet vleiend maar zo karakteriseerde ik deze Spaanse kampioen. Gek genoeg concludeer ik nu dat Alonso in feite een moderne versie van Prost is! Zijn prestatie in 2012 dwongen ook bij mij respect af.


* Mika Hakkinen. Finse doorzetter, die ook had kunnen stoppen na zijn bijna fatale crash in Adelaide 1995! Maar hij kwam terug en won twee maal het WK. Is typisch 'Fins droog', al wordt hij daarin overtroffen door Kimi Räikkönen. Heeft de kunst verstaan van het op tijd stoppen met je sportcarrière.


* Nigel Mansell. Red Five! Sleuren en douwen met de auto, maar ook in de dominante FW14B
zat de Brit vol drama en theatraal gedrag. Mario Andretti moet er nu nog nachtmerrie van hebben... ;D  Destijds getooid met een imposante snor, een echte karakter in de sport! Ooit is er eind jaren negentig [?] een DVD gemaakt met mooie inhaalmomenten. Het zal je vast niet verbazen dat 'Nige' opvallend vaak voorkwam?


* Kimi Räikkönnen. Iceman, een bijnaam die Ron Dennis [zelf toch ook een koele kikker] aan de Fin gaf. Stoïcijns tot op het bot, de zoveelste uitvalbeurt bij McLaren met schouderophalen beantwoorden. Er is genoeg over deze Fin gezegd en dat zegt genoeg... ;)


* Andrea de Cecaris. Ja, een verrassende keuze hoor ik jullie denken. Maar stel je even voor dat je jaar na jaar in de F1 rijdt en na ruim 208 GP's nog geen race wint? Ik had het al opgegeven, maar ik had en heb bewondering voor die stijfkoppigheid van die man. Maar mijn hoofdreden is dat De Cecaris nog altijd de Koning der Brokkemakers is. Liefst 21 auto's in puin gereden bij zijn dienstverband voor McLaren in 1981!!! :P


* Carlos Reutemann. De Indiaan, mensen zijn vergeten hoe goed deze man was. Hij deed soms mooie dingen met de strontkarren die hij destijds tot zijn beschikking had. Maar waar Hamilton en Vettel te veel van hebben, had Carlos te weinig van; Zelfvertrouwen. Misschien daardoor koos Frank Williams voor Jones ipv Reutemann, terwijl Carlos er in 1981 veel beter voor stond!!!


* Jos Verstappen. Jos the Boss, wat jammer [voor hem] dat zijn wieg in Nederland stond. Reed ook in strontkarren van een auto's. Ja, ook die Benetton want het verschil tussen Schumi en Jos was niet normaal. Ik keek al F1 ver voordat Jos ging rijden, maar ik zag de opleving ontstaan. Was er ook bij toen Jos de Masters op Zandvoort won [Trouwens ook toen Coronel won]. Had meer uit zijn loopbaan kunnen en moeten halen, maar ja...Nederlandse wieg.


Speciale vermelding voor Schumacher [niet de tegenstand als Senna/Prost in zijn carriere], Takuma "banzaï" Sato, Button, Jan Lammers en Vettel.


Kootje

Ook 'n mooi lijstje Franky. Maar wat me opvalt is dat er 'n hoop coureurs tussen staan die je nu bewonderd, waardoor ik me afvraag wie je toen juist bewonderde. ???

Franky R.

Citaat van: Kootje op 20 april 2013 - 18:09:23
Ook 'n mooi lijstje Franky. Maar wat me opvalt is dat er 'n hoop coureurs tussen staan die je nu bewonderd, waardoor ik me afvraag wie je toen juist bewonderde. ???
??? ??? ???


Volgens mij staan die er ook tussen? Reutemann, De Cercaris, Mansell und so weiter?

Kootje


Franky R.

Citaat van: Kootje op 20 april 2013 - 18:33:01
ik bedoel natuurlijk 'n top 10
Ooh, een top tien. Euh, dan moet je mij even wat tijd gunnen. We lis het zo dat die top tien grote overeenkomsten zal hebben met mijn geponeerde lijstje...