Round 4: Bahrain International Circuit

Gestart door Super Seb, 16 april 2013 - 14:55:03

« vorige - volgende »

GP Bahrain 2013 - Wie gaat er met de zege vandoor?

Alonso
9 (39.1%)
Massa
1 (4.3%)
Vettel
5 (21.7%)
Webber
1 (4.3%)
Hamilton
1 (4.3%)
Rosberg
0 (0%)
Kimi
6 (26.1%)
Grosjean
0 (0%)
Button
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 19

Wings

Ik ben niet technisch genoeg daar een inhoudelijke draai aan te geven. Geen idee waarom Ferrari dacht dat DRS het 'nu' wel zou doen. Of dat de kans groot was dat. Maar er zal heus wel een soort van kansberekening gemaakt zijn. 

0634

Vreemd. Want zonder DRS komt Alonso ook wel naar voren in de Ferrari, zeker in Bahrein waar genoeg ingehaald werd zonder flapjes. Kost hem heel veel punten he, hij had er een seconde of 20 mee kunnen besparen, zie waar hij dan was geeindigd.

Na de fout twee races geleden (of was het ook een kansberekening om met een kapotte voorvleugel rond te rijden) is Alonso hard bezig zijn klassement om zeep te helpen.

Wings

Citaat van: Jeroen op 22 april 2013 - 09:36:55
Vreemd. Want zonder DRS komt Alonso ook wel naar voren in de Ferrari, zeker in Bahrein waar genoeg ingehaald werd zonder flapjes. Kost hem heel veel punten he, hij had er een seconde of 20 mee kunnen besparen, zie waar hij dan was geeindigd.

Dat is achteraf. Bovendien plaats je hem nu blind naar voren terwijl daar nog eerst gevochten voor moet worden. Die tijd is dus bruto. Zo kun je sowieso niet rekenen. Alonso gaf zelf aan vast te hebben gezeten achter diverse rijders omdat hij simpelweg topsnelheid mist. En geen profijt heeft van DRS terwijl de mannen, rijdend in een groep, wel DRS hebben. In hoeverre dat van invloed was en wat hij met DRS wel had kunnen bereiken weten ze bij Ferrari het beste en is zeker niet zo tastbaar als jij neerpent. Mja, achteraf roeptoeteren dat iets verkeerd uitpakt is wel erg makkelijk. Mocht het wel goed zijn uitgepakt had Alonso wellicht nog verder naar voren kunnen rijden en was hij de held.

Sabai

Citaat van: Wings op 22 april 2013 - 09:55:57
Citaat van: Jeroen op 22 april 2013 - 09:36:55
Vreemd. Want zonder DRS komt Alonso ook wel naar voren in de Ferrari, zeker in Bahrein waar genoeg ingehaald werd zonder flapjes. Kost hem heel veel punten he, hij had er een seconde of 20 mee kunnen besparen, zie waar hij dan was geeindigd.

Dat is achteraf. Bovendien plaats je hem nu blind naar voren terwijl daar nog eerst gevochten voor moet worden. Die tijd is dus bruto. Zo kun je sowieso niet rekenen. Alonso gaf zelf aan vast te hebben gezeten achter diverse rijders omdat hij simpelweg topsnelheid mist. En geen profijt heeft van DRS terwijl de mannen, rijdend in een groep, wel DRS hebben. In hoeverre dat van invloed was en wat hij met DRS wel had kunnen bereiken weten ze bij Ferrari het beste en is zeker niet zo tastbaar als jij neerpent. Mja, achteraf roeptoeteren dat iets verkeerd uitpakt is wel erg makkelijk. Mocht het wel goed zijn uitgepakt had Alonso wellicht nog verder naar voren kunnen rijden en was hij de held.

Wat zou jezelf op dat moment na het zien van de beelden geadviseerd hebben als je bij Ferrari werkte? Het lijkt mij logisch dat vooral na het debacle in Maleisië het risico wel erg groot is dat het mis kan gaan. En als je een kansberekening zou maken (als daar de tijd voor is) de kans groter is dat het stuk is ipv gerepareerd.  In dit geval hadden ze imho een keuze op gezond verstand moeten maken en DRS niet meer laten gebruiken door Alonso. Vraag me af in hoeverre Alonso eigenlijk was ingelicht over het probleem op dat moment.

0634

Citaat van: Wings op 22 april 2013 - 09:55:57
Citaat van: Jeroen op 22 april 2013 - 09:36:55
Vreemd. Want zonder DRS komt Alonso ook wel naar voren in de Ferrari, zeker in Bahrein waar genoeg ingehaald werd zonder flapjes. Kost hem heel veel punten he, hij had er een seconde of 20 mee kunnen besparen, zie waar hij dan was geeindigd.

Dat is achteraf. Bovendien plaats je hem nu blind naar voren terwijl daar nog eerst gevochten voor moet worden. Die tijd is dus bruto. Zo kun je sowieso niet rekenen. Alonso gaf zelf aan vast te hebben gezeten achter diverse rijders omdat hij simpelweg topsnelheid mist. En geen profijt heeft van DRS terwijl de mannen, rijdend in een groep, wel DRS hebben. In hoeverre dat van invloed was en wat hij met DRS wel had kunnen bereiken weten ze bij Ferrari het beste en is zeker niet zo tastbaar als jij neerpent. Mja, achteraf roeptoeteren dat iets verkeerd uitpakt is wel erg makkelijk. Mocht het wel goed zijn uitgepakt had Alonso wellicht nog verder naar voren kunnen rijden en was hij de held.

Ik roep niks achteraf: ik riep het vooraf al. Net als dat ik twee races geleden riep dat hij zijn voorvleugel moest wisselen. Domme fouten bij Ferrar, kan niet anders zeggen.

Wings

Ik begrijp je mening maar stel je voor de Formule 1 was zo kinderlijk eenvoudig als jij nu schetst? Dan konden de techneuten thuisblijven en aan de hand van de beelden doorgeven hoe te handelen.

Sabai

Citaat van: Wings op 22 april 2013 - 10:59:04
Ik begrijp je mening maar stel je voor de Formule 1 was zo kinderlijk eenvoudig als jij nu schetst? Dan konden de techneuten thuisblijven en aan de hand van de beelden doorgeven hoe te handelen.


Soms moet je dingen niet moeilijker maken dan het is en is de eenvoud de beste weg.

Wings

Citaat van: Sabai op 22 april 2013 - 10:13:48
Wat zou jezelf op dat moment na het zien van de beelden geadviseerd hebben als je bij Ferrari werkte? Het lijkt mij logisch dat vooral na het debacle in Maleisië het risico wel erg groot is dat het mis kan gaan. En als je een kansberekening zou maken (als daar de tijd voor is) de kans groter is dat het stuk is ipv gerepareerd.  In dit geval hadden ze imho een keuze op gezond verstand moeten maken en DRS niet meer laten gebruiken door Alonso. Vraag me af in hoeverre Alonso eigenlijk was ingelicht over het probleem op dat moment.

Geen idee of de kans dat het spul stuk was groter was dan een eenmalig faillure/hapering. En wat het tegengewicht was in de kansberekening. Pas als je dat weet kun je een beslissing oprecht en inhoudelijk bekritiseren. Dat het misging, ja, dat is geen discussie. Dat zagen we allen. Erg makkelijk om op basis daarvan te concluderen dat Ferrari niet goed acteert. Echter ken en weet je totaal niks van de werking van deze systemen, hun storingen, storingsoplossingen en welke argumenten Ferrari hanteert om tot bepaalde beslissingen te komen. Nogmaals, de winst met een werkende DRS die groter is dan het verlies mocht Alonso nog eens binnen moeten rijden kan een argument zijn. Dat je achteraf inlevert is dan het gevolg van weloverwogen beslissing.

Wings

Citaat van: Sabai op 22 april 2013 - 11:11:18
Citaat van: Wings op 22 april 2013 - 10:59:04
Ik begrijp je mening maar stel je voor de Formule 1 was zo kinderlijk eenvoudig als jij nu schetst? Dan konden de techneuten thuisblijven en aan de hand van de beelden doorgeven hoe te handelen.


Soms moet je dingen niet moeilijker maken dan het is en is de eenvoud de beste weg.

Tsja, als je zo kort door de bocht denkt vraag ik mij af waarom je de actie van Vettel op Webber goed praat. Dan bekijk je dingen wel vanuit perspectief maar nu het anderen betreft moeten we maar met een bot mes tot conclusies komen. Fijn discussiëren zo!

0634

Citaat van: Wings op 22 april 2013 - 10:59:04
Ik begrijp je mening maar stel je voor de Formule 1 was zo kinderlijk eenvoudig als jij nu schetst? Dan konden de techneuten thuisblijven en aan de hand van de beelden doorgeven hoe te handelen.

Tja, het is eigenlijk ook kinderlijk eenvoudig: hangt je voorvleugel los, moet je een nieuwe halen. Doet je DRS het niet, blijf er dan af.

Het kan dan een hightech wereld zijn, sommige dingen zijn heel eenvoudig hoor en kan je inderdaad gewoon vanachter een tv-scherm zien.

Wings

Voorvleugel begreep ik ook niet helemaal. Plaats ik ook kanttekeningen bij. Dat ding is afgebroken dus 100% stuk. Een systeem kan haperen maar na een reset weer functioneren.

Fabian

Maar dat is iets wat ik me afvraag. Als ze der een klap opgeven dan resetten ze hem toch niet? Kun je zo'n systeem niet al rijdend resetten met een knopje op t stuur?

Wings

Kijk, de spijker op z'n kop. Dat weten wij dus niet. Kan zijn dat je het systeem enkel en alleen kunt resetten in de originele stand. Dus als de vleugel dicht is. Bij Schumacher ging de vleugel niet meer dicht en kon het systeem niet gereset worden. Dus die kans acht ik aanwezig. En als het systeem na het resetten geen storingen vertoond verwacht je dat het probleem (bug?) gewist is. Ik vraag me af wat men gezegd zou hebben als Ferrari het niet had geprobeerd en achteraf zou blijken dat de storing verholpen was en DRS naar behoren werkt.

Fabian

Tja. Dat is inderdaad de ontbrekende informatie bij ons als toeschouwers.

Sabai

Citaat van: Wings op 22 april 2013 - 11:37:09
Kijk, de spijker op z'n kop. Dat weten wij dus niet. Kan zijn dat je het systeem enkel en alleen kunt resetten in de originele stand. Dus als de vleugel dicht is. Bij Schumacher ging de vleugel niet meer dicht en kon het systeem niet gereset worden. Dus die kans acht ik aanwezig. En als het systeem na het resetten geen storingen vertoond verwacht je dat het probleem (bug?) gewist is. Ik vraag me af wat men gezegd zou hebben als Ferrari het niet had geprobeerd en achteraf zou blijken dat de storing verholpen was en DRS naar behoren werkt.

Dat gegeven hebben wij idd niet daar heb je gelijk.

Puur speculatief van mij. Maar hadden ze de werking niet tijdens de pitsstop kunnen controleren door op het drs knopje te drukken en daarna op de rem te trappen om te kijken of hij weer dicht ging. Ik heb het ze niet zien doen en het had ze hooguit een paar seconden extra gekost.