WTCC topic

Gestart door Edwin90, 24 maart 2013 - 11:59:15

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Juist geen fabriekssteun, met Chevrolet werd het saai. Tenzij je meerdere fabrikanten hebt natuurlijk. Chevrolet was te sterk omdat er ook geen echte concurrentie was.
Privateers is leuker maar jammer als zij alleen maar voor pay drivers gaan kiezen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sphinx

Ik heb dit jaar de WTCC grotendeels geditched voor het Brits Toerwagenkampioenschap, en dat is me eigenlijk heel goed bevallen. In Engeland hebben ze de S2000 regels voor het Next Generation Touringcar regelement ingeruild. Standaardisering van o.a. remmen, versnellingsbak en ECU. De specs voor de motoren geven teams de gelegenheid er zelf een te bouwen, wat o.a. MG en Honda hebben gedaan, of bij Swindon engines een motor van de plank te bestellen en die met een gekocht chassis te combineren. BTCC rijdt nu met 2 liter turbo's die 300 pk leveren en er is weliswaar nauwelijks fabriekssteun (alleen MG en Honda stonden als zodanig geregistreerd), maar ook Toyota, BMW, VW, Vauxhall en Audi zijn in prive-teams vertegenwoordigd.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Perton

Lopez is al jaren een van de meest toonaangevende coureurs in het Argentijnse toerwagenkampioenschap, wat geen misselijk kampioenschap is. Zijn overwinning heeft meer te maken met talent, dan het kwalificatiesysteem. Naja, natuurlijk had hij wel pole door het kwalifiatiesysteem, daarin heb je wel gelijk, maar ik vind zijn zege niet onterecht ofzo verder.

Het huidige kwalificatiesysteem is er natuurlijk ook omdat vroeger de top 10 van race 1 werd omgedraaid en heel veel mensen zich dan ook expres van de achtste naar de tiende plek lieten terugvallen (hallo Alain Menu en Augusto Farfus, ja hierom moet ik jullie dus niet).

Over fabriekssteun, tsja als er vier, vijf fabrikanten meedoen, dan is dat interessant. Het moet geen tweestrijd worden zoals DTM jarenlang is geweest. Privateers is in die zin leuker, maar dan krijg je inderdaad wel paydrivers, en met alleen maar privateers weet ik ook niet hoe serieus ik het kampioenschap überhaupt kan nemen.

BTCC heb ik verder nooit gezien. De Nederlanders die ik ken zijn er groot fan van, de Britten die ik ken vinden het enorm saai. Dus ik weet niet of ik het aandurf :P

Sphinx

Kijk anders een paar races op youtube terug (voor zover ze niet al met een takedown notice zijn geconfronteerd)

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Perton

Zal ik es doen volgende week.

Jehoentelaar

BTCC kijk ik wel eens als het uitkomt, vermaak me er altijd wel mee. Pak vaak ook de support series mee (ITV zendt op zondag de hele riedel uit), maar die zijn tegenwoordig erg matig bezet.

gloudiesaurus

CitaatTom Coronel ook volgend jaar in WK voor toerwagens
Tom Coronel zal volgend jaar opnieuw uitkomen in het wereldkampioenschap voor toerwagens (WTCC). De Nederlander verruilt zijn BMW voor een Chevrolet.

Foto:  Frits van Eldik Coronel rijdt in 2014 opnieuw voor ROAL Motorsport. Vanwege de veranderde regelgeving is deelname met de BMW niet langer mogelijk.

Daarom stapt het Italiaanse team over op nog te bouwen Chevrolets Cruze.

Vanwege de gewijzigde regels (de auto's krijgen onder meer meer vermogen) en een zoektocht naar financiële middelen, was het lang onzeker of de 41-jarige Coronel actief zou blijven in het WTCC.

Sinds 2005 is Coronel actief in het WTCC. Dit jaar eindigde hij als tiende in het door de Fransman Yvan Muller gewonnen WK.

Goed nieuws!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Muller 413 punten, Chilton 213. Wordt dus belangrijk voor Coronel om die auto zo snel mogelijk onder de knie te krijgen en Chilton te verslaan, want anders gaat zijn reputatie denk ik wel een beetje naar de klote.

gloudiesaurus

Maar wel oke dat hij er weer bij is! En een goede auto  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

Mooi. Misschien toch maar blijven kijken dan...  8)

janke

Komt bij dat BMW volgend jaar helemaal geen fabriekssteun meer geeft aan welk team dan ook. Ook ROAL (Ravaglia niet). Vandaar dat ROAL het over een andere boeg gooit. Blijkt dus maar dat Tom een DTM- M3 heeft mogen rijden als dank je wel voor je bewezen diensten. Zo correct zijn ze dan wel bij BMW.

Maar Coronel heeft zoveel passie voor racen, en in touringcars is hij daar heel goed in. Mooi dat hij er nog een jaar Chevy aan vast knoopt.

En wat reputatie betreft is die van Coronel heel wat groter dan Chilton. Lees Coronels cv maar eens.
Some things are too important to be left in the past.

gloudiesaurus

Maar is deze Chevrolet volgend jaar een topauto?

Loeb komt natuurlijk wel met Citroen op de proppen met fabriekssteun...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sphinx

Ray Mallock is geen koekenbakker. Zijn bedrijf is niet voor niets jaren fabrieksteam van Chevrolet geweest. Eerst met de Lacetti's, die van kansloze backmarkers tot geduchte concurrenten op stratencircuits werden omgebouwd en vervolgens de Cruze, waarvan iedereen dacht dat ze na het wegvallen van fabriekssteun veel minder competitief zouden zijn. Maar in de eerste race van 2013 verbeterde Muller in de prive verder ontwikkelde auto meteen het baanrecord voor toerwagens op Monza. Zolang je geld hebt, zal RML een goede auto leveren. Ik denk trouwens dat Muller volgend jaar vooral in de eerste races veel gevaarlijker is dan Loeb omdat hij er al zolang rondrijdt en goed met regelementsveranderingen overweg kan (herinner me dat hij in de Andros-trophy na ieder kampioenschap met regelwijzigingen om de oren geslagen werd om hem af te remmen, maar uiteindelijk door de organisatie gevraagd werd NIET mee te doen  :P)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Perton

Zoals bekend (of niet, afhankelijk van hoe erg je WTCC volgt) was de auto van Coronel nog niet klaar voor de test in Valencia van afgelopen week:

As a result, Coronel didn't attend the test and instead drove this weekend in the Taiwan Option Touring Car Grand Prix in a BMW 320si, where he took pole position, won the race and broke the lap record at the Penbay International Circuit.

Perton

Nou, dat wordt dus een leuk Mercedes-verhaaltje in WTCC...

Het was na de tests al wel duidelijk dat Citroën een voorsprong had. Eerste training geweest: Loeb 1,4 sneller dan de snelste Chevrolet (gelukkig was dat wel Coronel :P)