Team orders moeten weg of blijven?

Gestart door jende, 24 maart 2013 - 11:19:38

« vorige - volgende »

Team Orders moeten weg of blijven?

Team orders moeten blijven.
8 (28.6%)
Team orders moeten verboden worden.
11 (39.3%)
Het maakt mij niet uit
9 (32.1%)

Totaal aantal stemmen: 24

Wings

Citaat van: Enzo op 24 maart 2013 - 12:41:42
Citaat van: Wings op 24 maart 2013 - 12:34:15
Meen je dat nu serieus? Walgelijk vond ik het.

Tja het is maar net hoe je het bekijkt. Het was wel racen vanaf het moment dat Vettel de Pits uit kwam, denk maar niet dat Webber het daar gewoon ff liet gebeuren.
Dat er een afspraak is om elkaar niet uit te dagen staat daar wat mij betreft los van.

Het is racen als beiden een gelijke kans hebben. Webber niet gehoord? Team told me race was over and we turned engines down for go to end.

Enzo

Citaat van: Wings op 24 maart 2013 - 12:53:42
Citaat van: Enzo op 24 maart 2013 - 12:41:42
Citaat van: Wings op 24 maart 2013 - 12:34:15
Meen je dat nu serieus? Walgelijk vond ik het.

Tja het is maar net hoe je het bekijkt. Het was wel racen vanaf het moment dat Vettel de Pits uit kwam, denk maar niet dat Webber het daar gewoon ff liet gebeuren.
Dat er een afspraak is om elkaar niet uit te dagen staat daar wat mij betreft los van.

Het is racen als beiden een gelijke kans hebben. Webber niet gehoord? Team told me race was over and we turned engines down for go to end.

Het leek er niet op dat Webber echt al langzamer reedt, eerder zo hard mogelijk om Seb achter zich te houden.
Dat het de bedoeling was om de boel te controleren is een ander verhaal, maar dat deden ze duidelijk niet.
http://www.youtube.com/watch?v=ZH_A0DqrKks&feature=youtu.be

Kootje

#17
Citaat van: Enzo op 24 maart 2013 - 12:41:42
Tja het is maar net hoe je het bekijkt. Het was wel racen vanaf het moment dat Vettel de Pits uit kwam, denk maar niet dat Webber het daar gewoon ff liet gebeuren.

Precies. Het is niet zo dat Vettel 'n aanval plaatst en er voorbij is, dat heeft 'n volle ronde geduurd waarin het gevecht bocht voor bocht gestreden werd. Als, let wel: als, webber z'n mapping op dat moment al naar beneden had gedraaid, heeft hij tijd genoeg gehad deze weer terug te zetten. Ongeacht dat dit tegen de afspraak in was heeft Sen hem gewoon dmv 'n fair & square gevecht verslagen.

Ik vind het dan wel weer vaag van het team dat er slechts 'n: "This is silly Seb, Come on" als in "Seb, kom op nou, doe nou niet" van het team uitgaat ipv dat ze hem even streng toespreken zoals bij Rosberg het geval was.

Enzo

Citaat van: Kootje op 24 maart 2013 - 12:59:57
Citaat van: Enzo op 24 maart 2013 - 12:41:42
Tja het is maar net hoe je het bekijkt. Het was wel racen vanaf het moment dat Vettel de Pits uit kwam, denk maar niet dat Webber het daar gewoon ff liet gebeuren.

Precies. Het is niet zo dat Vettel 'n aanval plaatst en er voorbij is, dat heeft 'n volle ronde geduurd waarin het gevecht bocht voor bocht gestreden werd. Als, let wel: als, webber z'n mapping op dat moment al naar beneden had gedraaid, heeft hij tijd genoeg gehad deze weer terug te zetten. Ongeacht dat dit tegen de afspraak in was heeft Sen hem gewoon dmv 'n fair & square gevecht verslagen.

Ik vind het dan wel weer vaag van het team dat er slechts 'n: "Seb, Come on" als in "Seb, kom op nou, doe nou niet" van het team uitgaat ipv dat ze hem even streng toespreken zoals bij Rosberg het geval was.

Het verschil tussen een drievoudig kampioen en een single race winner...

Wings

Citaat van: Kootje op 24 maart 2013 - 12:59:57
Citaat van: Enzo op 24 maart 2013 - 12:41:42
Tja het is maar net hoe je het bekijkt. Het was wel racen vanaf het moment dat Vettel de Pits uit kwam, denk maar niet dat Webber het daar gewoon ff liet gebeuren.

Precies. Het is niet zo dat Vettel 'n aanval plaatst en er voorbij is, dat heeft 'n volle ronde geduurd waarin het gevecht bocht voor bocht gestreden werd. Als, let wel: als, webber z'n mapping op dat moment al naar beneden had gedraaid, heeft hij tijd genoeg gehad deze weer terug te zetten. Ongeacht dat dit tegen de afspraak in was heeft Sen hem gewoon dmv 'n fair & square gevecht verslagen.

Flauwekul. Dan zou het team beiden echt niet in de hand hebben en had hij geen recht van spreken. Bovendien weet ik niet of het uit technisch oogpunt verstandig is om snel te switchen van brandstofmengsel. Bovendien ga je er vanuit dat je teamgenoot doet wat het team vraagt. Webber was de hele race sneller en mocht deze winnen. En even switchen terwijl Vettel, vol aanvalt doe je niet. Ik heb nog nooit een rijder van brandstofmengsel zien switchen terwijl hij zichzelf met hand en tand moet verdedigen. Dat is zoeken naar argumenten. Bovendien gaat het niet om hoe Webber had kunnen reageren maar hoe Vettel moest reageren. Dus niet de rollen omdraaien.

Franky R.

Citaat van: Wings op 24 maart 2013 - 13:09:45
Citaat van: Kootje op 24 maart 2013 - 12:59:57
Citaat van: Enzo op 24 maart 2013 - 12:41:42
Tja het is maar net hoe je het bekijkt. Het was wel racen vanaf het moment dat Vettel de Pits uit kwam, denk maar niet dat Webber het daar gewoon ff liet gebeuren.

Precies. Het is niet zo dat Vettel 'n aanval plaatst en er voorbij is, dat heeft 'n volle ronde geduurd waarin het gevecht bocht voor bocht gestreden werd. Als, let wel: als, webber z'n mapping op dat moment al naar beneden had gedraaid, heeft hij tijd genoeg gehad deze weer terug te zetten. Ongeacht dat dit tegen de afspraak in was heeft Sen hem gewoon dmv 'n fair & square gevecht verslagen.

Flauwekul. Dan zou het team beiden echt niet in de hand hebben en had hij geen recht van spreken. Bovendien weet ik niet of het uit technisch oogpunt verstandig is om snel te switchen van brandstofmengsel. Bovendien ga je er vanuit dat je teamgenoot doet wat het team vraagt. Webber was de hele race sneller en mocht deze winnen. En even switchen terwijl Vettel, vol aanvalt doe je niet. Ik heb nog nooit een rijder van brandstofmengsel zien switchen terwijl hij zichzelf met hand en tand moet verdedigen. Dat is zoeken naar argumenten. Bovendien gaat het niet om hoe Webber had kunnen reageren maar hoe Vettel moest reageren. Dus niet de rollen omdraaien.
Helemaal me eens.

Kootje

#21
Hoezo flauwekul? Voorbeelden te over waaruit blijkt dat Red Bull hun coureurs niet in de hand hebben. Je theorie dat het wellicht technisch niet mogelijk zou zijn van brandstofmengsel te veranderen .... dat is pas flauwekul. Dat doen ze iedere race weer, en vaak ook meerdere keren. Hoe vaak je niet over 'n willekeurige boardradio de boodschap: "Fuelmix 3" od hoort. Dat is dus wel degelijk mogelijk.

En je hebt gelijk hoor, Webber verwachtte die aanval dankzij die stalorder niet, dus logisch dat hij boos is. Maar dat veranderd niets aan het feit dat hij het gevecht ruim 'n rondelang volhield en dus alle tijd had z'n fuelmix weer wat rijker te zetten mocht dit nodig zijn wat ik ook weer betwijfel. Rechte stukken genoeg op Maleisië waar hij daar de tijd voor had. Dat je dit nog nooit gezien hebt wil niet zeggen dat dit niet gebeurt. Hoe vaak krijg je onboarde beelden van 'n gevecht? Zelden .... dus de kans dat je zoiets dan te zien krijgt is nihil. Daarnaast weet ik niet waar alle knoppen op het stuur voor dienen en zie dus ook niet altijd wat ze doen als ze weer eens met die knoppen aan het prutsen zijn. Weet jij dat wel allemaal? En dan ook nog eens van ieder team?

Enzo

Daarnaast, Webber trekt wel vaker het kortste strootje....
Hij komt er wel weer overheen.  ::)


Wings

Tijdens een gevecht ga je niet je brandstofmengsel even bijstellen. Bovendien kwam de aanval ook nog eens onverwacht en sloeg Webber de eerste aanval af. Gezien er duidelijk afspraken zijn gemaakt kan ik mij prima bedenken dat je verwacht dat het team ingrijpt en terugfluit. Dat deed het team dan ook maar zonder succes.

CitaatJe theorie dat het wellicht technisch niet mogelijk zou zijn van brandstofmengsel te veranderen .... dat is pas flauwekul.

Dat zeg ik niet. Ik vraag me af of het technisch mogelijk is om zo snel weer terug te switchen. Wat is de reactietijd van het systeem? En wat zijn de gevolgens als je snel gaat switchen van mengselverhoudingen. Als jij zegt dat het onzin is wat ik schrijf lees ik graag de feiten en je bron. Daarvoor zit ik nu op een forum, om bij te leren. En dit weet ik niet.

Kootje

#24
Citaat van: Wings op 24 maart 2013 - 13:36:44
Tijdens een gevecht ga je niet je brandstofmengsel even bijstellen.
Waarom niet? Het is nu ook weer niet zo dat je daar rondenlanfg voor nodig hebt hoor. Gewoon 'n kwestie van aan 'n knopje draaien, meer niet. Heb je alle tijd voor op de rechte stukken.


CitaatBovendien kwam de aanval ook nog eens onverwacht en sloeg Webber de eerste aanval af. Gezien er duidelijk afspraken zijn gemaakt kan ik mij prima bedenken dat je verwacht dat het team ingrijpt en terugfluit. Dat deed het team dan ook maar zonder succes.

Ja, de eerste aanval wel ja. Maar al die andere aanvallen dan? Kwamen die ook onverwacht? Zou Mark echt zo naief zijn dat hij gelooft dat dit slechts éénmalig was en Seb, die net als hijzelf vaker teamorders negeert, zich bij bocht 4, 5, 6 etc braaf achter hem aan zou blijven kachelen? 



Citaat
Dat zeg ik niet. Ik vraag me af of het technisch mogelijk is om zo snel weer terug te switchen. Wat is de reactietijd van het systeem? En wat zijn de gevolgens als je snel gaat switchen van mengselverhoudingen. Als jij zegt dat het onzin is wat ik schrijf lees ik graag de feiten en je bron. Daarvoor zit ik nu op een forum, om bij te leren. En dit weet ik niet.

Oh, nu moet ik met bronnen komen. Jij verwijt mij onzin te schrijven, komt met 'n theorie waarvan je zelf niet eens weet of er ook maar 'n minuscule kern van waarheid in zit, en dan moet ik jouw gaan bewijzen dat je het fout hebt. Sorry, kan ik niet. Ga er ook niet aan beginnen om hier info over in te winnen. Doe dat lekker zelf, en als je bewijzen hebt voor jouw theorietje laat jij ze maar zien. Tot die tijd blijf ik die theorie (dus niet alles wat je zegt) onzin vinden.

Enzo

Om eerlijk te zijn Kootje, zijn wij niet technisch genoeg om de exacte feiten te kennen.
Laat staan dat we beschikking hebben over de telemetrie. (tenzij Hamilton in een brainfart een tweet plaatst...)


Jehoentelaar

Citaat van: Enzo op 24 maart 2013 - 14:04:07
Om eerlijk te zijn Kootje, zijn wij niet technisch genoeg om de exacte feiten te kennen.
Laat staan dat we beschikking hebben over de telemetrie. (tenzij Hamilton in een brainfart een tweet plaatst...)
De coureurs hadden zelf ook niet de beschkking over alle telemetrie, kun je nagaan. :P

Kootje

Citaat van: Enzo op 24 maart 2013 - 14:04:07
Om eerlijk te zijn Kootje, zijn wij niet technisch genoeg om de exacte feiten te kennen.
Laat staan dat we beschikking hebben over de telemetrie. (tenzij Hamilton in een brainfart een tweet plaatst...)

Klopt, maar zeg dan niet dat hetgeen ik zeg onzin is, om vervolgens met 'n theorietje die je ook maar uit je duim zuigt aan te komen om mijn eventuele gelijk onderuit te halen. (Wings, niet jij)

Enzo

Citaat van: Kootje op 24 maart 2013 - 14:09:48
Citaat van: Enzo op 24 maart 2013 - 14:04:07
Om eerlijk te zijn Kootje, zijn wij niet technisch genoeg om de exacte feiten te kennen.
Laat staan dat we beschikking hebben over de telemetrie. (tenzij Hamilton in een brainfart een tweet plaatst...)

Klopt, maar zeg dan niet dat hetgeen ik zeg onzin is, om vervolgens met 'n theorietje die je ook maar uit je duim zuigt aan te komen om mijn eventuele gelijk onderuit te halen. (Wings, niet jij)

Geldt voor ons allemaal natuurlijk...
Maar het blijft lastig discussieren zonder alle feiten, zo blijkt.

McLaren_über_alles

Het team belang is cruciaal, dus team orders horen gewoon bij een team sport.

Los hiervan vind ik dat je team genoten wel tegen elkaar moet kunnen laten vechten (bv. zoals bij Red Bell & McLaren vaak het geval is), maar je moet als team baas het team belang voorop kunnen stellen, en op een gegeven moment zeggen dat het gedaan moet zijn, zodat ze de punten naar huis kunnen brengen.

Team orders waar je een bepaalde rijder keer op keer voor trekt (bij uitstek Ferrari), vind ik dan wel weer een grote ontgoocheling, en net correct tegenover de mede teamgenoot en de sport in het algemeen. In deze optiek volg ik de beslissing van RB om de wagens veilig naar huis te brengen (was ook fair, want hun beste rijder reed op de tweede positie), en volg ik totaal de beslissing van Mercedes niet. Hamilton was zwaar aan het worstelen met zijn brandstof, dan is het voor mij maar normaal dat de andere rijder er gewoon over gaat. Wat nu gebeurd is, is echt niet goed voor de moraal van Rosberg en z'n crew, en neigde mij zelfs naar Ferrari toestanden. Jammer, want dit heeft de sport echt niet nodig.
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.