Man van de race Albert Park Australië

Gestart door Sabai, 17 maart 2013 - 08:57:30

« vorige - volgende »

De man van de race

Kimi
Alonso
Vettel
Massa
Sutil
Lewis
Giedo
Iemand anders.....

Iceman2012

Citaat van: Wings op 18 maart 2013 - 20:55:16
Door 'vast te zitten' achter Di Resta spaarde hij wel banden. Zou hij vrij hebben gereden was het rubber sneller gesleten, zou hij (nog) eerder naar de option's hebben moeten stappen en was hij meer verloren. Volgens mij las ik in dit topic een treffende uitspraak van onze Johan. En zo is het. Je rijdt namelijk niet alleen op de baan. En als Sutil zoveel sneller was had hij Di Resta moeten passeren. De options waren compleet afgeragd en inhalen was mogelijk. Dat onderstreept dat de race niet zo super was als men beweert.
Achter iemand zitten is op zich helemaal niet goed voor de banden, maar ook al zal ie wat gespaard hebben was dat minimaal. Eerder naar de options had zeker niet gehoeven, zn pace op t einde van de 2e stint was nog prima en het overstappen was eerder een bewuste keuzen dan noodgedwongen. Ze hebben zich bij FI alleen lelijk verkeken op hoe lang die goedbleven. Vaak werkt de zachte band beter aan t einde van de race en kunnen ze langer mee, was nu duidelijk niet zo. Maar goed, misschien heeft Sutil zelf daar ook een aandeel in gehad en teveel gevraagd van zn banden in de 1e rondjes.
Idd, Sutil had Di Resta moeten passeren, maar kan me indenken dat hem dit vanuit het team verboden is omdat hij juist een langere 1e stint zou doen. Maar goed, da's maar een vermoeden, dat durf ik absoluut niet met zekerheid te zeggen. Feit is wel dat Sutil na dat Di Resta voor m wegviel de ronden daarna 1-2 seconden sneller kon. En Di Resta zelf ging op zn mediums ook direct 1,5 seconden sneller dan zn snelste ronde op de supersofts. Dus ja, Sutil heeft behoorlijk wat laten liggen in die eerste 8 ronden!

Iceman2012

Citaat van: Jeroen op 18 maart 2013 - 21:13:52
Citaat van: Iceman2012 op 18 maart 2013 - 20:49:54
Citaat van: Jeroen op 18 maart 2013 - 20:32:56
Citaat van: Iceman2012 op 18 maart 2013 - 19:33:53
Ik draai helemaal niks om. Di Resta heeft op zijn supersofts geen tijd verloren tov Sutil, terwijl andersom Di Resta wel meer dan 20 seconden terugpakt in de tijd dat Sutil op supersofts rondrijdt. Qua racepace was het duidelijk niet de beste strategie, dus om nu te zeggen dat het wel een goede strategie was omdat ie er 2 plekken mee heeft gewonnen vind ik nogal overdreven, die plekken had ie anders, met die betere racepace ook zeker gepakt. Hoe dan ook, meer dan P7 had er sowieso niet ingezeten, ik denk alleen wel dat het verschil met Di Resta groter had kunnen zijn.
Natuurlijk draai je wel om. Di Resta moest na 7 rondjes naar binnen, daarmee wordt direct je race getekend, dat weet jij ook wel. Dan kom je tussen allerlei verkeer terecht en dat kost je ontegenzeggelijk tijd terwijl Sutil daardoor juist in zijn eentje kon rijden. Zo heeft Di Resta ook verklaard dat hij veel tijd verloor achter Jenson Button waar hij niet langs kwam. Dat krijg je als je vroeg naar binnen moet.

De prestatie van Sutil was uitstekend hoor, maar zijn strategie was 100% in zijn voordeel. Hij zei n.b. zelf dat de bandenkeuzes in zijn voordeel werkte, en dat hij wist dat hij later weer zou terugvallen als hij uitendelijk ook naar die supersofts moest.
Ok, verkeer is nog weer ander element idd, maar zoals ik al aangaf heeft Sutil in zn eerste ronden klem gezeten achter Di Resta, toen hij wegviel schoten zn rondetijden naar beneden. Feit is dat Sutil in de periode dat beiden op de mediums reden, maar Sutil op gemiddeld oudere banden, Sutil toch 20 seconden uitliep op Di Resta.
Om nog ff terug te komen op dat verkeer, Di Resta heeft idd 2 ronden achter Button gezeten, maar die was juist nog eerder dan hem gestopt. Verder stond iedereen uit de top 12 op een 3 stopper afgezien van Raikkonen en Sutil, dus dan zal Di Resta met zn 2 stopper toch niet snel klem komen te zitten aangezien 3 stoppers normaal gesproken snellere rondetijden noteren als 2 stoppers.
Idd, Sutil wist dat ie nog ging terugvallen met de supersofts, dat koste m 20 seconden tov Di Resta, die op zijn supersofts 0,0 verloor tov Sutil.

Naja, jij zegt het allemaal. Di Resta en Sutil zeggen beiden weer wat anders. Sutil kwam vooraan te rijden door de banden, dat zei hij ook zelf, en daardoor heeft hij een marge op kunnen bouwen die hem uiteindelijk net voor Di Resta liet eindigen. Het lijdt voor mij geen twijfel dat Sutil de juiste strategie had, en eigenlijk heb ik dat ook niemand horen ontkennen tot jij er mee kwam. Maar soit, ieder zijn mening natuurlijk. Ik hou er verder over op.
ik zeg het niet, het zijn gewoon cijfers. Sutil zegt ook dat die supersofts m heel veel gekost hebben. Door aan de leiding te rijden krijg je echt geen bonusseconden hoor, Di Resta zal misschien best eens opgehouden zijn, maar dat geld ook voor Sutil. Beiden zaten op een stop minder dan de concurrentie. Het lijdt voor mij geen enkele twijfel dat Sutil beter zo kort mogelijk op die softs had gereden. Dat ze m bij FI toch 12 ronden daar op laten rijden is gewoon een stomme fout.

ReDxVoDkA

Voortaan wat beter opletten :P Kan ik ook mee praten in het gesprek hierboven.


Uploaded with ImageShack.us

Wings

Citaat van: Iceman2012 op 18 maart 2013 - 21:20:21
Achter iemand zitten is op zich helemaal niet goed voor de banden, maar ook al zal ie wat gespaard hebben was dat minimaal.

Mag ik je verwijzen naar het Pirelli topic? Leesstof genoeg wat deze uitspraak lek schiet.

CitaatEerder naar de options had zeker niet gehoeven, zn pace op t einde van de 2e stint was nog prima en het overstappen was eerder een bewuste keuzen dan noodgedwongen. Ze hebben zich bij FI alleen lelijk verkeken op hoe lang die goedbleven

Volgens mij werd Sutil behoorlijk van de sokken gereden vlak voordat hij naar binnen moest en dat de option tyre hard sleet was inmiddels geen nieuws meer. Ik mag toch hopen dat als ik, leek, dat weet ze dat bij F.I. ook weten.

CitaatVaak werkt de zachte band beter aan t einde van de race en kunnen ze langer mee, was nu duidelijk niet zo. Maar goed, misschien heeft Sutil zelf daar ook een aandeel in gehad en teveel gevraagd van zn banden in de 1e rondjes.
Idd, Sutil had Di Resta moeten passeren, maar kan me indenken dat hem dit vanuit het team verboden is omdat hij juist een langere 1e stint zou doen.

Dus strategie. Waarmee jij jezelf tegenspreekt dat het  maar dat blijft onder ons.

CitaatMaar goed, da's maar een vermoeden, dat durf ik absoluut niet met zekerheid te zeggen. Feit is wel dat Sutil na dat Di Resta voor m wegviel de ronden daarna 1-2 seconden sneller kon. En Di Resta zelf ging op zn mediums ook direct 1,5 seconden sneller dan zn snelste ronde op de supersofts. Dus ja, Sutil heeft behoorlijk wat laten liggen in die eerste 8 ronden!

Datzelfde liet Di Resta liggen achter Button.

Beiden kwamen niet in uitzonderlijke situaties terecht en draaiden hun rondjes. Er rijden ook anderen dus je hebt altijd wel tijdverlies doordat je niet voluit komt. Dat is inherent aan de Formule 1. Maar nu wordt gedaan alsof de Sutil heel wat presteert terwijl zijn pace, hoe je het ook wendt of keert, vergelijkbaar is met die van Di Resta. En daarom mijn kanttekening.

Iceman2012

Citaat van: Wings op 18 maart 2013 - 21:37:45
Citaat van: Iceman2012 op 18 maart 2013 - 21:20:21
Achter iemand zitten is op zich helemaal niet goed voor de banden, maar ook al zal ie wat gespaard hebben was dat minimaal.

Mag ik je verwijzen naar het Pirelli topic? Leesstof genoeg wat deze uitspraak lek schiet.
oh, daar zijn alle antwoorden te vinden en daar is iedereen het met elkaar eens?? achter iemand zitten zorgt ook voor minder downforce, wat de banden weer niet ten goede komt. Bovendien beweert Di Resta toch ook dat ie klem had gezeten, kon ie ook lekker banden sparen dan.

Citaat
CitaatEerder naar de options had zeker niet gehoeven, zn pace op t einde van de 2e stint was nog prima en het overstappen was eerder een bewuste keuzen dan noodgedwongen. Ze hebben zich bij FI alleen lelijk verkeken op hoe lang die goedbleven

Volgens mij werd Sutil behoorlijk van de sokken gereden vlak voordat hij naar binnen moest en dat de option tyre hard sleet was inmiddels geen nieuws meer. Ik mag toch hopen dat als ik, leek, dat weet ze dat bij F.I. ook weten.
idd, door mensen die op 3 stops stonden en in de basis ook nog eens een snellere auto hebben (Alonso en Vettel), logisch dat die en stuk sneller zijn. Sutil zn rondetijden waren de laatste ronden van zn 2e stint vrijwel gelijk aan die van Di Resta, die op veel verser rubber stond. FI had m dus makkelijk buiten kunnen houden, maar blijkbaar hebben ze zich toch behoorlijk verkeken op die supersofts.

Citaat
CitaatVaak werkt de zachte band beter aan t einde van de race en kunnen ze langer mee, was nu duidelijk niet zo. Maar goed, misschien heeft Sutil zelf daar ook een aandeel in gehad en teveel gevraagd van zn banden in de 1e rondjes.
Idd, Sutil had Di Resta moeten passeren, maar kan me indenken dat hem dit vanuit het team verboden is omdat hij juist een langere 1e stint zou doen.
Citaat

Dus strategie. Waarmee jij jezelf tegenspreekt dat het  maar dat blijft onder ons.
ik spreek mezelf helemaal niet tegen. Het bevestigd eerder dat ze bij FI niet in de gaten hadden dat de mediums sneller waren dan de softs.

Citaat
CitaatMaar goed, da's maar een vermoeden, dat durf ik absoluut niet met zekerheid te zeggen. Feit is wel dat Sutil na dat Di Resta voor m wegviel de ronden daarna 1-2 seconden sneller kon. En Di Resta zelf ging op zn mediums ook direct 1,5 seconden sneller dan zn snelste ronde op de supersofts. Dus ja, Sutil heeft behoorlijk wat laten liggen in die eerste 8 ronden!

Datzelfde liet Di Resta liggen achter Button.

Beiden kwamen niet in uitzonderlijke situaties terecht en draaiden hun rondjes. Er rijden ook anderen dus je hebt altijd wel tijdverlies doordat je niet voluit komt. Dat is inherent aan de Formule 1. Maar nu wordt gedaan alsof de Sutil heel wat presteert terwijl zijn pace, hoe je het ook wendt of keert, vergelijkbaar is met die van Di Resta. En daarom mijn kanttekening.
Button eindigt met een 3-stopper op 13 seconden van Di Resta die een 2 stopper deed. Button had gemiddeld dus een betere racepace en stond op dat moment dat Di Resta er een paar ronden achterzat op dezelfde banden. Veel zal ie daar niet verloren hebben als ie uberhaupt al verloren heeft daar.

Hoe dan ook, als je twijfels hebt over hoe lang iets meegaat, dan kun je er maar beter mee beginnen, dan kun je zoals veel coureurs deden gewoon na een paar ronden zeggen dit werkt niet we gaan naar binnen. Sutil had die mogelijkheid niet meer want dat kost gewoon teveel tijd, al hebben ze bij FI nog wel een extra pitstop overwogen op het einde.

Wings

Citaat van: Iceman2012 op 18 maart 2013 - 22:32:05
idd, door mensen die op 3 stops stonden en in de basis ook nog eens een snellere auto hebben (Alonso en Vettel), logisch dat die en stuk sneller zijn. Sutil zn rondetijden waren de laatste ronden van zn 2e stint vrijwel gelijk aan die van Di Resta, die op veel verser rubber stond. FI had m dus makkelijk buiten kunnen houden, maar blijkbaar hebben ze zich toch behoorlijk verkeken op die supersofts.

Ik kan me anders herinneren en dat is dat de banden ver heen waren en Sutil vroeger dan gepland de pit binnen kwam. Ik kom hier nog op terug zodra de site waar ik de rondentijden kan bekijken deze online heeft staan. Eerder heeft verder discussiëren geen doel. Of jij zou een bron online moeten zetten zodat ik kan meekijken.

Citaat
ik spreek mezelf helemaal niet tegen. Het bevestigd eerder dat ze bij FI niet in de gaten hadden dat de mediums sneller waren dan de softs.

Gast......!! :D



Citaat
Button eindigt met een 3-stopper op 13 seconden van Di Resta die een 2 stopper deed. Button had gemiddeld dus een betere racepace en stond op dat moment dat Di Resta er een paar ronden achterzat op dezelfde banden. Veel zal ie daar niet verloren hebben als ie uberhaupt al verloren heeft daar.

Di Resta beweert anders. Zeg het maar?

CitaatHoe dan ook, als je twijfels hebt over hoe lang iets meegaat, dan kun je er maar beter mee beginnen, dan kun je zoals veel coureurs deden gewoon na een paar ronden zeggen dit werkt niet we gaan naar binnen. Sutil had die mogelijkheid niet meer want dat kost gewoon teveel tijd, al hebben ze bij FI nog wel een extra pitstop overwogen op het einde.

Dat de banden niet functioneerde was geen geheim. Als ik, leek, dat weet, weten ze dat bij de teams zeker. Nu niet doen alsof er een stel sukkels werken die voor het eerst een option tyre zagen in hun leven.