Round 1: Albert Park, Melbourne

Gestart door Enzo, 26 februari 2013 - 20:48:44

« vorige - volgende »

Wie gaat de eerste race winnen?

Vettel
7 (23.3%)
Alonso
4 (13.3%)
Button
5 (16.7%)
Webber
0 (0%)
Massa
1 (3.3%)
Perez
1 (3.3%)
Hamilton
3 (10%)
Rosberg
1 (3.3%)
Raikkonen
8 (26.7%)
Grosjean
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 26

Poll gesloten: 15 maart 2013 - 23:24:27

Iceman2012

Citaat van: Kootje op 18 maart 2013 - 17:20:03
Oke .... mijn visie:

Hamilton verdedigde wel degelijk met hand en tand zijn positie tov Alonso. Zijn late remmen met blokkerende wielen voor bocht 13 is daar voor mij de bevestiging van. Echter was dit ook direct de oorzaak van zijn opgave in bocht 14. De door die actie ontstane flat-spot zorgde ervoor dat Hamilton direct naar binnen moest, waardoor verder verdedigen geen enkele zin meer had.

Ik wil hierin zelfs nog 'n stapje verder gaan. Dit incident heeft hem z'n 2-stop strategie en het podium gekost, en wel omdat hij nu eerder dan gepland aan z'n 2e stint moest beginnen. Direct gevolg daarvan is dat hij ook voor z'n 3e en bedoelde laatste stint eerder naar binnen moest waardoor 'n 4e stint noodzakelijk werd. Helaas pindakaas, maar ook dat is racen.
Zou kunnen, al had ik toch echt het idee dat het een geplande pitstop was, mede ook omdat Hamilton al behoorlijk aan het terugvallen was op dat moment. Het was al zn 18e ronde, terwijl ie de stint erna maar 11 ronden deed, om vervolgens te eindigen met een stint van 16 ronden.
Hij eindigde 23 seconden achter P3, ongeveer de tijd van een pitstop. Met een pitstop minder had ie dus exact hetzelfde tempo moeten rijden, maar dan wel op gemiddeld veel oudere banden. Lijkt mij vrijwel onmogelijk.

Jozef

Het is inderdaad goed mogelijk dat Hamilton zijn strategie daar verpestte maar ik acht de kans klein omdat je niet zó impulsief besluit om binnen te komen. In bocht 13 gebeurde het pas, eer Hamilton door heeft dat z'n banden echt een te erge flatspot hebben ben je al bij de pitingang. En het leek niet alsof de Mercedes-crew halsoverkop naar buiten moest stormen, ze stonden heb gewoon op te wachten. Dus volgens mij wist Hamilton al dat hij aan het eind van die ronde zou pitten (er was een radiobericht dat dat tegensprak, maar die berichten worden altijd met vertraging uitgezonden en kunnen ook nog eens expres misleidend zijn).

Iceman2012

Citaat van: Wings op 18 maart 2013 - 17:26:49
Citaat van: Iceman2012 op 17 maart 2013 - 20:42:55
tja, kan ook niet anders als je weet dat je over een paar seconden de pits in moet. Dan heeft het weinig zin om ten koste van alles je positie te verdedigen. Bovendien was Hamilton natuurlijk vrij kansloos met banden die op hun einde waren

Hamilton was niet kansloos en verdedigde zijn positie naar het kunnen van het materiaal. Dat het weinig zin heeft vind ik zo fout in een sport waar miljoenen worden uitgegeven om honderdsten te winnen en het kampioenschap gewonnen en verloren wordt op tiendes.
Alonso was op dat moment veel sneller, Hamilton reed 1:33's, Alonso nadat ie Hamilton voorbij was 1:30's!!!!
En bovendien zeg; ten koste van alles, da's wat anders als iemand zo maar voorbij laten, want dat deed Hamilton zeker niet.

Kootje

Citaat van: Iceman2012 op 18 maart 2013 - 17:30:34
Zou kunnen, al had ik toch echt het idee dat het een geplande pitstop was, mede ook omdat Hamilton al behoorlijk aan het terugvallen was op dat moment. Het was al zn 18e ronde, terwijl ie de stint erna maar 11 ronden deed, om vervolgens te eindigen met een stint van 16 ronden.
Hij eindigde 23 seconden achter P3, ongeveer de tijd van een pitstop. Met een pitstop minder had ie dus exact hetzelfde tempo moeten rijden, maar dan wel op gemiddeld veel oudere banden. Lijkt mij vrijwel onmogelijk.

Mooie cijfers, die spreken mijn visie idd tegen. Toch wil ik er 'n kleine kanttekening bij plaatsen, al is niet gezegd dat dit ook zo is, namelijk: Die 23 seconden achterstand komen mede doordat er op het eind niets meer te winnen/verliezen valt. Als je, pak 'm beet, 5 rondes voor het eind 15 seconde achter je voorganger rijdt, weet je dat het geen zin meer heeft om door te stampen. Zeker niet wanneer het gat naar je achterligger van eenzelfde grootte is. Nu weet ik niet wat de gaten op dat moment waren en of het zo was, maar ik kan me goed voorstellen dat hij het wat rustiger aan deed nadat z'n strategie in het water viel en doorstampen zinloos bleek.

Kootje

Citaat van: Jozef op 18 maart 2013 - 17:31:20
Het is inderdaad goed mogelijk dat Hamilton zijn strategie daar verpestte maar ik acht de kans klein omdat je niet zó impulsief besluit om binnen te komen. In bocht 13 gebeurde het pas, eer Hamilton door heeft dat z'n banden echt een te erge flatspot hebben ben je al bij de pitingang. En het leek niet alsof de Mercedes-crew halsoverkop naar buiten moest stormen, ze stonden heb gewoon op te wachten. Dus volgens mij wist Hamilton al dat hij aan het eind van die ronde zou pitten (er was een radiobericht dat dat tegensprak, maar die berichten worden altijd met vertraging uitgezonden en kunnen ook nog eens expres misleidend zijn).

Mwah .... ik denk dat je dat met 'n goede flat-spot tussen bocht 13 en 14 al voelt of je nog verder kunt op die banden of niet. Dit kun je dan ook direct kenbaar maken. Omdat het stuk tussen bocht 14, 15 en de pitsingang erg langzaam is, er in de pits ook langzaam gereden moet worden, heeft het team imo tijd genoeg om dan nog naar buiten te sprinten en tijdig klaar te staan. Aan de regie om dat op de juiste wijze in beeld te brengen. Ik weet niet of het ook zo gegaan is hoor, jij zou ook zo gelijk kunnen krijgen. Maar dat is wel de indruk die ik op dat moment kreeg.

Wings

Citaat van: Iceman2012 op 18 maart 2013 - 17:33:15
Citaat van: Wings op 18 maart 2013 - 17:26:49
Citaat van: Iceman2012 op 17 maart 2013 - 20:42:55
tja, kan ook niet anders als je weet dat je over een paar seconden de pits in moet. Dan heeft het weinig zin om ten koste van alles je positie te verdedigen. Bovendien was Hamilton natuurlijk vrij kansloos met banden die op hun einde waren

Hamilton was niet kansloos en verdedigde zijn positie naar het kunnen van het materiaal. Dat het weinig zin heeft vind ik zo fout in een sport waar miljoenen worden uitgegeven om honderdsten te winnen en het kampioenschap gewonnen en verloren wordt op tiendes.
Alonso was op dat moment veel sneller, Hamilton reed 1:33's, Alonso nadat ie Hamilton voorbij was 1:30's!!!!
En bovendien zeg; ten koste van alles, da's wat anders als iemand zo maar voorbij laten, want dat deed Hamilton zeker niet.

Ok. Dan heb ik verkeerd gelezen/begrepen. En eens met de nuance.

Iceman2012

Citaat van: Kootje op 18 maart 2013 - 17:39:08
Citaat van: Iceman2012 op 18 maart 2013 - 17:30:34
Zou kunnen, al had ik toch echt het idee dat het een geplande pitstop was, mede ook omdat Hamilton al behoorlijk aan het terugvallen was op dat moment. Het was al zn 18e ronde, terwijl ie de stint erna maar 11 ronden deed, om vervolgens te eindigen met een stint van 16 ronden.
Hij eindigde 23 seconden achter P3, ongeveer de tijd van een pitstop. Met een pitstop minder had ie dus exact hetzelfde tempo moeten rijden, maar dan wel op gemiddeld veel oudere banden. Lijkt mij vrijwel onmogelijk.

Mooie cijfers, die spreken mijn visie idd tegen. Toch wil ik er 'n kleine kanttekening bij plaatsen, al is niet gezegd dat dit ook zo is, namelijk: Die 23 seconden achterstand komen mede doordat er op het eind niets meer te winnen/verliezen valt. Als je, pak 'm beet, 5 rondes voor het eind 15 seconde achter je voorganger rijdt, weet je dat het geen zin meer heeft om door te stampen. Zeker niet wanneer het gat naar je achterligger van eenzelfde grootte is. Nu weet ik niet wat de gaten op dat moment waren en of het zo was, maar ik kan me goed voorstellen dat hij het wat rustiger aan deed nadat z'n strategie in het water viel en doorstampen zinloos bleek.
Hamilton had Webber in zn nek, en Vettel wel op iets grotere afstand Massa. Dus dit lijkt me ook niet waarschijnlijk. Hamilton had in mijn ogen echt de pace niet voor P3 of P4.

0634

Dat geloof ik inderdaad ook niet. Op dit moment is Lotus, RBR en Ferrari gewoon beter op racepace. Dan zit het podium er normaal gesproken inderdaad nu nog even niet in.

Kootje

Citaat van: Iceman2012 op 18 maart 2013 - 17:48:26
Citaat van: Kootje op 18 maart 2013 - 17:39:08
Citaat van: Iceman2012 op 18 maart 2013 - 17:30:34
Zou kunnen, al had ik toch echt het idee dat het een geplande pitstop was, mede ook omdat Hamilton al behoorlijk aan het terugvallen was op dat moment. Het was al zn 18e ronde, terwijl ie de stint erna maar 11 ronden deed, om vervolgens te eindigen met een stint van 16 ronden.
Hij eindigde 23 seconden achter P3, ongeveer de tijd van een pitstop. Met een pitstop minder had ie dus exact hetzelfde tempo moeten rijden, maar dan wel op gemiddeld veel oudere banden. Lijkt mij vrijwel onmogelijk.

Mooie cijfers, die spreken mijn visie idd tegen. Toch wil ik er 'n kleine kanttekening bij plaatsen, al is niet gezegd dat dit ook zo is, namelijk: Die 23 seconden achterstand komen mede doordat er op het eind niets meer te winnen/verliezen valt. Als je, pak 'm beet, 5 rondes voor het eind 15 seconde achter je voorganger rijdt, weet je dat het geen zin meer heeft om door te stampen. Zeker niet wanneer het gat naar je achterligger van eenzelfde grootte is. Nu weet ik niet wat de gaten op dat moment waren en of het zo was, maar ik kan me goed voorstellen dat hij het wat rustiger aan deed nadat z'n strategie in het water viel en doorstampen zinloos bleek.
Hamilton had Webber in zn nek, en Vettel wel op iets grotere afstand Massa. Dus dit lijkt me ook niet waarschijnlijk. Hamilton had in mijn ogen echt de pace niet voor P3 of P4.

Oke .... dat gevoel had ik iig wel. Tenminste .... als z'n 2-stopstrategie van de grond was gekomen. Maar goed .... als wat jij hier zegt zo was, en dat geloof ik direct, dan zal m'n gevoel er idd naast gezeten hebben.  :D