Man van de race Albert Park Australië

Gestart door Sabai, 17 maart 2013 - 08:57:30

« vorige - volgende »

De man van de race

Kimi
Alonso
Vettel
Massa
Sutil
Lewis
Giedo
Iemand anders.....

Iceman2012

Citaat van: Jeroen op 18 maart 2013 - 14:52:56
Vandaar dat ik het ook buitengewone wedstrijd vond. Overigens ben ik het gedeeltelijk wel met Wings eens hoor. Sutil komt, omdat hij op snelheid geklopt wordt door di Resta tijdens kwali, min of meer in de situatie terecht dat hij dat bandenvoordeel heeft. Is wel een beetje mazzel.

Voor de rest, reed hij wel uitstekend natuurlijk. En Di Resta: prima rijder, maar die moet ook eens een keert opvallen. Dat grijze gedoe, daar kom je niet ver mee. Zie Kovalainen.
het heeft hem ook tijd gekost, hij heeft de 1e stint lang klemgezeten achter Di Resta. Toen Di Resta ging pitten gingen Sutil zn rondetijden ineens hard na beneden. Di Resta heeft op zn supersofts niks verloren tov Sutil terwijl Sutil in totaal wel ruim 20 seconden op Di Resta heeft verloren op de supersofts. Zo voordelig was dus die strategie helemaal niet.

0634

Citaat van: Iceman2012 op 18 maart 2013 - 16:01:23
Citaat van: Jeroen op 18 maart 2013 - 14:52:56
Vandaar dat ik het ook buitengewone wedstrijd vond. Overigens ben ik het gedeeltelijk wel met Wings eens hoor. Sutil komt, omdat hij op snelheid geklopt wordt door di Resta tijdens kwali, min of meer in de situatie terecht dat hij dat bandenvoordeel heeft. Is wel een beetje mazzel.

Voor de rest, reed hij wel uitstekend natuurlijk. En Di Resta: prima rijder, maar die moet ook eens een keert opvallen. Dat grijze gedoe, daar kom je niet ver mee. Zie Kovalainen.
het heeft hem ook tijd gekost, hij heeft de 1e stint lang klemgezeten achter Di Resta. Toen Di Resta ging pitten gingen Sutil zn rondetijden ineens hard na beneden. Di Resta heeft op zn supersofts niks verloren tov Sutil terwijl Sutil in totaal wel ruim 20 seconden op Di Resta heeft verloren op de supersofts. Zo voordelig was dus die strategie helemaal niet.

Natuurlijk wel. Natuurlijk is het nadelig als je na 7 ronden alweer naar binnen moet terwijl een andr lekker door rijdt. Sutil rijdt zomaar ineens op kop, maar dat kwam volgens jou niet door de banden? Zie jij vaak Force India's op kop dan?

Iceman2012

Citaat van: Jeroen op 18 maart 2013 - 16:14:35
Citaat van: Iceman2012 op 18 maart 2013 - 16:01:23
Citaat van: Jeroen op 18 maart 2013 - 14:52:56
Vandaar dat ik het ook buitengewone wedstrijd vond. Overigens ben ik het gedeeltelijk wel met Wings eens hoor. Sutil komt, omdat hij op snelheid geklopt wordt door di Resta tijdens kwali, min of meer in de situatie terecht dat hij dat bandenvoordeel heeft. Is wel een beetje mazzel.

Voor de rest, reed hij wel uitstekend natuurlijk. En Di Resta: prima rijder, maar die moet ook eens een keert opvallen. Dat grijze gedoe, daar kom je niet ver mee. Zie Kovalainen.
het heeft hem ook tijd gekost, hij heeft de 1e stint lang klemgezeten achter Di Resta. Toen Di Resta ging pitten gingen Sutil zn rondetijden ineens hard na beneden. Di Resta heeft op zn supersofts niks verloren tov Sutil terwijl Sutil in totaal wel ruim 20 seconden op Di Resta heeft verloren op de supersofts. Zo voordelig was dus die strategie helemaal niet.

Natuurlijk wel. Natuurlijk is het nadelig als je na 7 ronden alweer naar binnen moet terwijl een andr lekker door rijdt. Sutil rijdt zomaar ineens op kop, maar dat kwam volgens jou niet door de banden?Zie jij vaak Force India's op kop dan?
mag jij mij vertellen waar ik dat zeg. Tuurlijk kwam dat door zijn banden. Overall was zijn strategie echter zeker niet ideaal, dus wat mij betreft geen sprake van een beetje mazzel. Volgens mij koos er verder bijna niemand (alleen Perez?) voor om op de mediums te starten.

0634

Hij mag dat bepalen omdat hij zich niet voor Q3 kon kwalificeren. Dat vind ik een beetje mazzel, niet meer of minder dan dat. Geluk bij een ongeluk kan je het ook noemen. Of ieder nadeel hep zn voordeel.

Sphinx

CitaatVolgens mij koos er verder bijna niemand (alleen Perez?) voor om op de mediums te starten.

Bij Perez is het een strategie, deed ie in de Sauber ook al, maar die was er op toegerust; je ziet dat ie hem in de Mclaren niet kon kopieëren. Sutil doet in feite hetzelfde als Perez normaal, maar of het per ongeluk was? Denk eerder een berekend risico van zijn engineer. Pirelli dreef de zaken op de spits door de supersofts mee te nemen en daar heeft Sutil heel goed van kunnen profiteren in het begin. Jammer genoeg bakte de auto er in die setup weinig van op supersofts
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Kootje

Citaat van: Wings op 18 maart 2013 - 07:27:05
Je hebt de race toch gezien? Je weet dan toch dat Sutil daar strategisch naar toe reed, dus doordat mensen op de supersofts naar binnen moesten? Daar hoef ik niet per sé een kwalificatie voor gezien te hebben.

Daar hoef ik idd geen Q voor gezien te hebben, dat klopt. Maar met het missen van Q, heb ik wel z'n startpositie gemist. En aangezien er ietrs fout is gegaan met de uitslag van Q op de site, was ik dus verkeerd geinformeerd omtrend die startpositie.


CitaatAnyway, in mijn optiek deed Sutil de strategie voorzien van een prima invulling, goed gedaan net als Di Resta. Ze deden niet voor elkaar onder. De één ging linksom, de ander rechtsom, om binnen 3 seconden van elkaar te eindigen. Dan is de pace vrijwel gelijk. Vandaar ook mijn opmerking.

En dat klopt dus niet. Degene die linksom ging, komt van verder en eindigt voor de ander. Die heeft het dus duidelijk beter gedaan dan degene die rechtsom ging. Dat dit puur door tactiek kwam doet daar niets aan af. Zou dat wel zo zijn, dan kan Kimi ook geen MotM zijn. Ook hij heeft het puur op tactiek gedaan.

Iceman2012

Citaat van: Jeroen op 18 maart 2013 - 16:45:02
Hij mag dat bepalen omdat hij zich niet voor Q3 kon kwalificeren. Dat vind ik een beetje mazzel, niet meer of minder dan dat. Geluk bij een ongeluk kan je het ook noemen. Of ieder nadeel hep zn voordeel.
Da's al jaren zo, waarom is dat nu ineens een probleem?? in dit geval was het zeker geen mazzel omdat het hem juist op een verkeerde strategie heeft gezet. Ja, t heeft m aan de leiding gebracht, maar daar koop je weinig voor.

Wings

Citaat van: Kootje op 18 maart 2013 - 17:00:25
En dat klopt dus niet. Degene die linksom ging, komt van verder en eindigt voor de ander. Die heeft het dus duidelijk beter gedaan dan degene die rechtsom ging.

Tussen Sutil en Di Resta zat Jenson Button. Meer niet. Lijkt me niet noemenswaardig. En het zijn niet de acht auto's die er volgens jou tussen zaten en waarop jouw mening gebaseerd was... Dat je doordrukt kan ik dan niet helemaal plaatsen.

Kootje

Welke 8 auto's? Hoe vaak moet ik je nog vertellen dat ik me vergist heb in zijn startpositie en waarom dat zo was?

Dat veranderd echter nog steeds niets aan het feit dat Sutil van verder komt (P12 vs P9= -3), hoger finished (P7 vs P8= +1)  en het dus aantoonbaar beter heeft gedaan dan DiResta. Niet gelijkwaardig, gewoon duidelijk beter. Zeker als je ook nog in ogenschouw neemt dat Sutil er 'n jaar uit is geweest en amper heeft getest. Dat je dit niet MotM waardig vindt .... prima, daarmee ben ik het zelfs eens. Echter je argument dat hij 'n gelijkwaardsige prestatie heeft geleverd als DiResta en daarom geen MotM kan zijn klopt gewoon niet. De feiten, waar je zo dol op bent, spreken hierin voor zich.

Wings

#54
Citaat van: Kootje op 18 maart 2013 - 17:28:44
Welke 8 auto's? Hoe vaak moet ik je nog vertellen dat ik me vergist heb in zijn startpositie en waarom dat zo was?

Daarom begrijp ik niet dat je doordrukt. Nogal een verschil of er 8 auto's tussen starten of 1....

CitaatDat veranderd echter nog steeds niets aan het feit dat Sutil van verder komt (P12 vs P9= -3), hoger finished (P7 vs P8= +1) en het dus aantoonbaar beter heeft gedaan dan DiResta. Niet gelijkwaardig, gewoon duidelijk beter.

Klopt niet. Alleen Button stond tussen beiden. Op papier zijn het 3 plaatsen, in de praktijk 1 auto en een paar meter. Nagaan dat Sutil ook nog eens vertrok met een betere strategie. En banden. Dus feitelijk was niet Di Resta's vertrek positie gunstiger maar die van Sutil.

CitaatZeker als je ook nog in ogenschouw neemt dat Sutil er 'n jaar uit is geweest en amper heeft getest. Dat je dit niet MotM waardig vindt .... prima, daarmee ben ik het zelfs eens. Echter je argument dat hij 'n gelijkwaardsige prestatie heeft geleverd als DiResta en daarom geen MotM kan zijn klopt gewoon niet. De feiten, waar je zo dol op bent, spreken hierin voor zich.

Ik plaats dingen in een perspectief. Zoveel waarde hecht ik mij dus niet aan het mathematische en het feitelijke in tegenstelling tot jou die met -omstotelijke- getallen op de proppen komt.

0634

Citaat van: Iceman2012 op 18 maart 2013 - 17:01:49
Citaat van: Jeroen op 18 maart 2013 - 16:45:02
Hij mag dat bepalen omdat hij zich niet voor Q3 kon kwalificeren. Dat vind ik een beetje mazzel, niet meer of minder dan dat. Geluk bij een ongeluk kan je het ook noemen. Of ieder nadeel hep zn voordeel.
Da's al jaren zo, waarom is dat nu ineens een probleem?? in dit geval was het zeker geen mazzel omdat het hem juist op een verkeerde strategie heeft gezet. Ja, t heeft m aan de leiding gebracht, maar daar koop je weinig voor.
Probleem? Wie zegt dat het een probleem is dan?

Ik zeg alleen dat hij de mazzel had dat hij zijn bandenkeuze mocht bepalen en door die gekke supersofts viel dat in dit geval nog eens extra gunstig uit en zit ie precies op de goede strategie waardoor hij uiteindelijk van 12 naar 7 reed. Niet meer of minder dan dat. Verder geef ik hem de lof die hij verdiend. Prima gereden, zeker voor iemand die er een tijdje uit is geweest.

Kootje

Citaat van: Wings op 18 maart 2013 - 17:41:57
Citaat van: Kootje op 18 maart 2013 - 17:28:44
Welke 8 auto's? Hoe vaak moet ik je nog vertellen dat ik me vergist heb in zijn startpositie en waarom dat zo was?

Daarom begrijp ik niet dat je doordrukt. Nogal een verschil of er 8 auto's tussen starten of 1....

Zeker 'n verschil, 'n héél groot verschil zelfs. Het eerste is MotM waardig, het tweede niet. Maar daar waren we het ook al over eens. Ik blijf er iig bij dat Sutil het aantoonbaar beter heeft gedaan dan DiResta en hun prestatie absoluut niet gelijkwaardig te noemen is. Andere argumenten dan Sutil's jaar afwezigheid, gebrek aan testkilometers en verschil in start- en finishposities kan ik daar niet voor geven. Blijkbaar is dat niet genoeg om jou van je ongelijk (imo) te overtuigen. ;)

Wings

Er is niks aantoonbaar. Cijfermatig ja. Maar dan negeer je dat Sutil de betere strategie had en betere banden. De uitgangspositie van Sutil was simpelweg beter. Dat hij dan 2 plekjes doorschuift vind ik niet heel spannend.

Kootje

Betere banden .... ja, maar hoe kun je van 'n betere strategie spreken terwijl je de prestatie gelijkwaardig vindt? Als ik die visie moet volgen kom ik op het volgende: Of Sutil had de betere strategie maar heeft daar niet voldoende van geprofiteerd en dus 'n mindere prestatie geleverd, of Sutil heeft 'n betere prestatie geleverd dankzij de betere strategie. In beide gevallen kom ik iig niet op 'n gelijkwaardige prestatie, tenzij er geen significant verschil zat tussen beide strategieën.

Iceman2012

Citaat van: Jeroen op 18 maart 2013 - 17:50:17
Citaat van: Iceman2012 op 18 maart 2013 - 17:01:49
Citaat van: Jeroen op 18 maart 2013 - 16:45:02
Hij mag dat bepalen omdat hij zich niet voor Q3 kon kwalificeren. Dat vind ik een beetje mazzel, niet meer of minder dan dat. Geluk bij een ongeluk kan je het ook noemen. Of ieder nadeel hep zn voordeel.
Da's al jaren zo, waarom is dat nu ineens een probleem?? in dit geval was het zeker geen mazzel omdat het hem juist op een verkeerde strategie heeft gezet. Ja, t heeft m aan de leiding gebracht, maar daar koop je weinig voor.
Probleem? Wie zegt dat het een probleem is dan?

Ik zeg alleen dat hij de mazzel had dat hij zijn bandenkeuze mocht bepalen en door die gekke supersofts viel dat in dit geval nog eens extra gunstig uit en zit ie precies op de goede strategie waardoor hij uiteindelijk van 12 naar 7 reed. Niet meer of minder dan dat. Verder geef ik hem de lof die hij verdiend. Prima gereden, zeker voor iemand die er een tijdje uit is geweest.
Die supersofts hebben m juist veel gekost, 20 seconden afgemeten naar zn teamgenoot!!
Dat die 11e plek een potentieel voordeel heeft, da's dus idd al jaren bekend, maar gisteren was dat zeker geen voordeel omdat starten op de zachte band de beste optie bleek te zijn. Dat ie van 12 (11) naar 7 reed was toch echt zn eigen verdienste ondanks de mindere strategie.