Verslag Ronald van Dam, wat vinden we ervan [dat rijmt]

Gestart door Arthur, 15 maart 2013 - 00:21:29

« vorige - volgende »

Tijdens de langdurige regenpauze besluit Ronald van Dam ook maar een langdurige pauze te nemen. Is dit een arrogante houding ten opzichte van de kijkers of heeft hij gelijk?

Dit is absoluut ongehoord, hij is commentator en dan neem je niet zomaar even een pauze van 20 minuten
18 (64.3%)
Het is niet gepast maar er valt iets voor te zeggen omdat er toch geen aktie op de baan was
2 (7.1%)
Een pauze van pakweg 5 minuten zou geen probleem zijn
3 (10.7%)
Hij heeft groot gelijk, hij was al zeker 1,5 uur aan het verslaggeven en heeft dus ook recht op een fatsoenlijke pauze
5 (17.9%)

Totaal aantal stemmen: 26

Poll gesloten: 26 maart 2013 - 09:34:08

Jehoentelaar

Dat van het enthousiasme en die drive is vooral iets wat hij zelf pretendeert, denk ik. Ik zou er ook wel een kick van krijgen als ik twintig wereldwijd bekeken evenementen op locatie mag meemaken. Ben echter na bijna 300 races nog steeds F1-fan, zonder er ook maar een te hebben bezocht (en zonder daar plannen voor te hebben). Je kan, zoals Jeroen zegt, niet veel meer verwachten in Nederland dan wat we nu hebben.

SDG

Citaat van: Jeroen op 07 juni 2013 - 21:56:51Tenzij je een pitreporter zoals vroeger met Kalff het veld in stuurt, dan krijg je wellicht wat extra's. Maar ja, zelfs dat is niet rendabel genoeg. Er worden ook wel eens vergelijkingen gemaakt met de BBC maar dat is volkomen ten onrechte.

Je mag NL en GBR niet vergelijken als autosportland, het is daar een huge sport. Ze hebben een stuk of tien wereldkampioenen gehad en ook nu hebben ze topcoureurs als Hamilton of Button en topteams als McLaren. Ze hebben een enorme autosporthistorie en daardoor een enorm publiek. Dán is het rendabel inderdaad.

Je mag ook niet vergeten dat er bij BBC en Sky een heel leger aan prominente figuren die hun sporen allen in de Formule 1 verdiend hebben in de paddock rondlopen tijdens een GP-weekend: David Coulthard, Eddie Jordan, Gary Anderson, Martin Brundle, Damon Hill, Johnny Herbert... Hoe je het ook draait of keert, zulke mensen hebben hoe dan ook altijd een voetje voor en krijgen veel meer deuren open dan een, met alle respect, reportertje uit Nederland.

0634

Ook dat nog eens. Wij hadden dan, in onze RTL-hoogtijdagen midden jaren 90 of zoiets, Allard Kalff met een rood hoofd rondrennen en af en toe riep Jan Lammers eens wat hij er allemaal van vond of Mike Hezemans of all people. Niets dan respect voor die mensen, maar kunnen die dan vertellen hoe het werkt bij McLaren of Ferrari? Openen die deuren voor je als ze de paddock op kuieren?

Met voetbal hebben we Gullit, Van Basten of Koeman, die mogen overal naar binnen. En we hebben Cruijff en Bergkamp of Van Nistelrooij. Die weten precies hoe het bij Barcelona of ManU werkt. Maar wij hebben in de F1 helemaal niets, nog tien keer zo weinig als Belgie, met Ickx, Boutsen en Spa. Ze weten op de Paddock nauwelijks wie wij uberhaupt zijn.

'Jos Verstappen?..... euuhhhh.. die reed toch ergens achteraan ooit? Waar nu van der Garde rijdt, zeg maar'

We zullen nooit verslag kunnen doen als de Beeb. Een omroep moet gigantisch dokken om Olav Mol in plaats vanuit een Nederlanse bezmekast, in een Canadese bezemkast te hijsen omdat volgens dezelfde Mol het verslag dan beter wordt. Hoezo dan? Waar wordt het verslag dan in vredesnaam beter van, Olav?

Er kijkt gewoon geen hond. Dús zijn er geen sponsoren. Dús moet je vanuit een bezemkast in Hilversum verslag doen en mag je god op je blote knieen danken dat we al jaren en jaren live verslag van GP's op Nederlandse televisie kunnen volgen.

Het klinkt lullig maar als je Olav fucking Mol bent en je pretendeert de NLse F1-goeroe te zijn, dan moet je met je inmiddels niet meer zo dikke kont die bezemkast in kruipen en die races verslaan. Want dát is wat die NLse racefans graag willen, Mol. Jouw stem, bij de F1.

En onderhand hadden we dan met zijn allen onze vingers kunnen kruizen en hopen dat Frijns of Nyck de Vries of God weet wie, het ooit zal gaan redden in de F1, want pas dan, en niet eerder, kan Mol heel misschien weer gesponsorde tripjes maken en kan er weer iemand met een rood aangelopen hoofd door de pits heen rennen.

Maar niks hoor. Mol kiest er voor om mokkend te twitteren dat ie niet vanuit NL races wil verslaan, omdat hij het beste met de fans voor heeft. Lik me bolle reet. Er is geen enkel nut voor een omroep om duizelingwekkende bedragen te betalen om Olav Mol lekker over de hele wereld te laten vliegen en races te bekijken. Als ik baas van Sport1 of Veronica zou zijn geweest had ik hem hard in zijn gezicht uitgelachen. Die kosten zijn eenvoudigweg niet te verantwoorden.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 07 juni 2013 - 23:01:14
Ook dat nog eens. Wij hadden dan, in onze RTL-hoogtijdagen midden jaren 90 of zoiets, Allard Kalff met een rood hoofd rondrennen en af en toe riep Jan Lammers eens wat hij er allemaal van vond of Mike Hezemans of all people. Niets dan respect voor die mensen, maar kunnen die dan vertellen hoe het werkt bij McLaren of Ferrari? Openen die deuren voor je als ze de paddock op kuieren?

Met voetbal hebben we Gullit, Van Basten of Koeman, die mogen overal naar binnen. En we hebben Cruijff en Bergkamp of Van Nistelrooij. Die weten precies hoe het bij Barcelona of ManU werkt. Maar wij hebben in de F1 helemaal niets, nog tien keer zo weinig als Belgie, met Ickx, Boutsen en Spa. Ze weten op de Paddock nauwelijks wie wij uberhaupt zijn.

'Jos Verstappen?..... euuhhhh.. die reed toch ergens achteraan ooit? Waar nu van der Garde rijdt, zeg maar'

We zullen nooit verslag kunnen doen als de Beeb. Een omroep moet gigantisch dokken om Olav Mol in plaats vanuit een Nederlanse bezmekast, in een Canadese bezemkast te hijsen omdat volgens dezelfde Mol het verslag dan beter wordt. Hoezo dan? Waar wordt het verslag dan in vredesnaam beter van, Olav?

Er kijkt gewoon geen hond. Dús zijn er geen sponsoren. Dús moet je vanuit een bezemkast in Hilversum verslag doen en mag je god op je blote knieen danken dat we al jaren en jaren live verslag van GP's op Nederlandse televisie kunnen volgen.

Het klinkt lullig maar als je Olav fucking Mol bent en je pretendeert de NLse F1-goeroe te zijn, dan moet je met je inmiddels niet meer zo dikke kont die bezemkast in kruipen en die races verslaan. Want dát is wat die NLse racefans graag willen, Mol. Jouw stem, bij de F1.

En onderhand hadden we dan met zijn allen onze vingers kunnen kruizen en hopen dat Frijns of Nyck de Vries of God weet wie, het ooit zal gaan redden in de F1, want pas dan, en niet eerder, kan Mol heel misschien weer gesponsorde tripjes maken en kan er weer iemand met een rood aangelopen hoofd door de pits heen rennen.

Maar niks hoor. Mol kiest er voor om mokkend te twitteren dat ie niet vanuit NL races wil verslaan, omdat hij het beste met de fans voor heeft. Lik me bolle reet. Er is geen enkel nut voor een omroep om duizelingwekkende bedragen te betalen om Olav Mol lekker over de hele wereld te laten vliegen en races te bekijken. Als ik baas van Sport1 of Veronica zou zijn geweest had ik hem hard in zijn gezicht uitgelachen. Die kosten zijn eenvoudigweg niet te verantwoorden.

Dan zijn we er toch? Olav wil niet vanuit de bezemkast maar perse op locatie [motivatie?] en Sport 1|Veronica niet [financieel onhaalbaar] dus end of story. Jammer maar het zij zo!!!

Overigens is RVD weer een drama tijdens de VT... [Canada is voor mij zijn laatste kunstje!]
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

We zijn er ook. Ik snap alleen het begrip van de fans niet voor Mol en het onbegrip voor de zenders. Ik voel het volledig andersom.

NielsD

MAG WEG.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Arthur

Citaat van: Jeroen op 07 juni 2013 - 23:27:53
We zijn er ook. Ik snap alleen het begrip van de fans niet voor Mol en het onbegrip voor de zenders. Ik voel het volledig andersom.

Ik heb persoonlijk geen begrip voor Mol als wel voor de zenders. Het is een patstelling. De stem [kennis en enthousiasme] van Mol zou goed zijn voor de zenders maar financieel geen haalbare kaart meer. Olav wil alleen op locatie en overspeelt zijn hand. Als hij het niet meer kan opbrengen vanuit de bezemkast moet hij zijn keuze maken. Dat heeft hij nu [blijkbaar] gedaan.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

NielsD

Het gaat erom dat Mol kwaliteit wil leveren. Kwaliteit lever je door op locatie uitgebreid verslag en commentaar te kunnen doen van de sport waar je zo gek op bent. Mol weet als geen ander hoe het is om in een bezemkast een wedstrijd te verslaan, wij kunnen daar niks over zeggen omdat we het verdorie nooit gedaan hebben. 300 races kijken op de televisie en dat geen probleem vinden is niet zoals Mol in elkaar steekt, het is zijn werk en daar wil je gewoon bij zijn. Mol mokt op Twitter voor ons, hij wil er voor zorgen dat de fan het naar zin heeft en geniet van de zijn of haar favoriete sport, niks mis mee.

God op de knieën danken omdat wij al jaren de GP's kunnen volgen op televisie? Nederland was en is één van de rijkste landen op aarde, toen de crisis er nog niet was, was dit voor de commerciële omroepen geen enkel probleem.

Het is ook vrij kortzichtig om te denken dat Nederland qua connecties niks heeft in de paddock. Mol en Kalff zijn ontzettend lang op locatie geweest. De Formule 1 is een wereldje opzich waar het ons kent ons is, iedereen kende Mol en Kalff en zij kende ook iedereen. Er liepen belangrijke Nederlanders rond, waaronder bijvoorbeeld Kees van der Grint. Er zijn meer dan alleen maar coureurs in de paddock, vergeet dat niet. En natuurlijk is het niet eerlijk om onszelf te vergelijken met de BBC, maar het kan wel, want dat hebben we gezien in het verleden.

Van mij hoeven we geen rood aangelopen Mol in de paddock. Ik wil gewoon een kwalitatief goed programma, want ik betaalde vijftien euro per maand alleen voor de Formule 1. We mogen klagen, omdat we er voor betalen.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Jehoentelaar

Citaat van: NielsD op 07 juni 2013 - 23:34:12
Het gaat erom dat Mol kwaliteit wil leveren. Kwaliteit lever je door op locatie uitgebreid verslag en commentaar te kunnen doen van de sport waar je zo gek op bent. Mol weet als geen ander hoe het is om in een bezemkast een wedstrijd te verslaan, wij kunnen daar niks over zeggen omdat we het verdorie nooit gedaan hebben. 300 races kijken op de televisie en dat geen probleem vinden is niet zoals Mol in elkaar steekt, het is zijn werk en daar wil je gewoon bij zijn. Mol mokt op Twitter voor ons, hij wil er voor zorgen dat de fan het naar zin heeft en geniet van de zijn of haar favoriete sport, niks mis mee.
Kwaliteit lever je ook door je op een goede manier aan te passen aan de omstandigheden. Hij weet het ongetwijfeld beter hoe het is dan wij en hij kan willen wat hij wilt, maar dan moet hij zelf de portemonnee trekken en zijn huis in Spanje verruilen voor een flatje in Winschoten. Zolang niemand mij kan vertellen wat de zuivere meerwaarde is van een Canadese bezemkast of een Hilversumse bezemkast kan iedereen schreeuwen wat 'ie wilt, ik ga niet aan de hype meedoen om Olav toch in het vliegtuig naar een willekeurig circuit te krijgen.

CitaatGod op de knieën danken omdat wij al jaren de GP's kunnen volgen op televisie? Nederland was en is één van de rijkste landen op aarde, toen de crisis er nog niet was, was dit voor de commerciële omroepen geen enkel probleem.
Maar we leven niet in het verleden maar in het heden. Nu is de crisis er wel, nu kan geen enkele zender het opbrengen om de peperdure rechten te betalen zonder zichzelf in de rode cijfers te duwen. En dat je een rijk land bent, wil nog niet zeggen dat ergens ook een markt voor is.

CitaatHet is ook vrij kortzichtig om te denken dat Nederland qua connecties niks heeft in de paddock. Mol en Kalff zijn ontzettend lang op locatie geweest. De Formule 1 is een wereldje opzich waar het ons kent ons is, iedereen kende Mol en Kalff en zij kende ook iedereen. Er liep een belangrijke man bij Ferrari rond, zijn naam was Kees van der Grint. Er zijn meer dan alleen maar coureurs in de paddock, vergeet dat niet. En natuurlijk is het niet eerlijk om onszelf te vergelijken met de BBC, maar het kan wel, want dat hebben we gezien in het verleden.
Mol is zeker een bekend gezicht en Kalff zullen de meesten ook nog wel herkennen, maar als je een verleden hebt bij een team praat je jezelf beter binnen. Je kan nog zo'n goede persman zijn, je blijft toch iemand van de pers. En dat is, zeker in de Formule 1 van tegenwoordig, niet iets waar iedereen alle deuren voor open zet.

Een vergelijking met de BBC kon je vroeger misschien maken toen Verstappen wat meer kijkers trok en toen de rechten nog niet zo schandalig duur waren. Met driehonderdduizend kijkers voor een GP krijg je een seizoen op geen enkele manier rendabel, hoeveel Olav Mols je ook naar zo'n race stuurt.

CitaatVan mij hoeven we geen rood aangelopen Mol in de paddock. Ik wil gewoon een kwalitatief goed programma, want ik betaalde vijftien euro per maand alleen voor de Formule 1. We mogen klagen, omdat we er voor betalen.
Natuurlijk mag je klagen, maar je moet wel weten waarover je klaagt. Het enige wat je Sport1 echt kan verwijten is dat ze überhaupt de rechten hebben gekocht zonder een schijntje realiteitszin te vertonen. Je kan moeilijk boos op ze worden dat er in Nederland op dit moment geen markt is om voor vijftien euro per maand naar negentien races te kijken.

0634

Citaat van: NielsD op 07 juni 2013 - 23:35:50
Het gaat erom dat Mol kwaliteit wil leveren. Kwaliteit lever je door op locatie uitgebreid verslag en commentaar te kunnen doen van de sport waar je zo gek op bent. Mol weet als geen ander hoe het is om in een bezemkast een wedstrijd te verslaan, wij kunnen daar niks over zeggen omdat we het verdorie nooit gedaan hebben.
Wij kunnen er juist als geen ander wat over zeggen. Mol heef jarenlang verslag gedaan vanaf locatie en dat was niks beter dan dat hij het later deed vanuit de bezemkast.


Jehoentelaar

Ter vergelijk: er zijn nu dik 625.000 huishoudens die Eredivisie Live hebben. Met een topwedstrijd bereik je landelijk ongeveer driekwart van de voetbalfans (via alle soorten media, niet alleen TV), dus als we die verhouding ook op dit cijfer loslaten kom je aan ongeveer 450.000 huishoudens voor de grootste Eredivisiewedstrijden (en de bekerfinale). Ofwel: naar grote voetbalwedstrijden achter de decoder wordt even veel, incidenteel zelfs meer gekeken dan naar de meeste F1 Grands Prix op het open net. En dan hebben we het over een land waarin de decoder nog altijd geen succes genoemd kan worden.

Meer willen dan wat er nu aan Formule 1 op de Nederlandse televisie wordt aangeboden, in deze economische situatie en in de huidige marktverhoudingen, is gewoon totaal niet realistisch.

Voor de goede orde: het aantal EL-abonnee's lag het afgelopen najaar op 650.000 (http://eredivisielive.nl/nieuws/77773-eredivisie-live-groeit-door.html). De marktaandelen van de diverse clubs worden elk jaar in VI gepubliceerd (die ik niet even kan inscannen, uiteraard).

NielsD

Citaat van: Jehoentelaar op 07 juni 2013 - 23:45:06
Kwaliteit lever je ook door je op een goede manier aan te passen aan de omstandigheden. Hij weet het ongetwijfeld beter hoe het is dan wij en hij kan willen wat hij wilt, maar dan moet hij zelf de portemonnee trekken en zijn huis in Spanje verruilen voor een flatje in Winschoten. Zolang niemand mij kan vertellen wat de zuivere meerwaarde is van een Canadese bezemkast of een Hilversumse bezemkast kan iedereen schreeuwen wat 'ie wilt, ik ga niet aan de hype meedoen om Olav toch in het vliegtuig naar een willekeurig circuit te krijgen.

Ik vraag je ook niet om mee te doen aan de hype. Maar als je de meerwaarde van op locatie ten opzichte van een bezemkast in Nederland niet snapt dan weet ik het ook niet meer. Items als pitspost, een kijkje in de keuken van een team, grid/pitwalks en dergelijke, dat is de meerwaarde van het bezoeken van een locatie. Het hele plaatje is dan veel completer.

CitaatMaar we leven niet in het verleden maar in het heden. Nu is de crisis er wel, nu kan geen enkele zender het opbrengen om de peperdure rechten te betalen zonder zichzelf in de rode cijfers te duwen. En dat je een rijk land bent, wil nog niet zeggen dat ergens ook een markt voor is.

True, maar een paar berichten hierboven is er gezegd dat we heel dankbaar moeten zijn omdat we al jaren kunnen kijken naar de Formule 1 op de Nederlandse televisie. En inderdaad als je rijk bent, wil het nog niet zeggen dat er direct markt voor is. Die markt is vanaf 2008 gigantisch hard teruggelopen. Er kwamen reclames tussen de races door, commentaar werd vanuit Nederland gedaan, de studio-items vielen weg en alles wat verder extra was viel weg. Logisch dat mensen dan afhaken. Er was dus zeker markt voor, alleen hebben de omroepen hetzelf verpest.



CitaatEen vergelijking met de BBC kon je vroeger misschien maken toen Verstappen wat meer kijkers trok en toen de rechten nog niet zo schandalig duur waren. Met driehonderdduizend kijkers voor een GP krijg je een seizoen op geen enkele manier rendabel, hoeveel Olav Mols je ook naar zo'n race stuurt.

Nee, je krijgt het niet rendabel meer omdat het achter de decoder is gegaan. Dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Maar het wordt nou ook niet echt aantrekkelijk gemaakt voor mensen die heel erg twijfelen om over te stappen naar Sport1. Zoals het missen van een speciaal Formule 1-pakket, fatsoenlijk commentaar en dergelijke.

CitaatNatuurlijk mag je klagen, maar je moet wel weten waarover je klaagt. Het enige wat je Sport1 echt kan verwijten is dat ze überhaupt de rechten hebben gekocht zonder een schijntje realiteitszin te vertonen. Je kan moeilijk boos op ze worden dat er in Nederland op dit moment geen markt is om voor vijftien euro per maand naar negentien races te kijken.

Ik kan met een hele goeie reden boos worden op Sport1. Ze hadden zich meer moeten verdiepen in datgene wat ze aankochten. Formule 1 is geen voetbal, dat weten jij en ik allebei heel goed. Het is ook een technische sport, je wil alle veranderingen weten. Je moet een markt creëren die uitnodigt vijftien euro p/maand te gaan betalen voor je favoriete sport.

CitaatWij kunnen er juist als geen ander wat over zeggen. Mol heef jarenlang verslag gedaan vanaf locatie en dat was niks beter dan dat hij het later deed vanuit de bezemkast.

Hoorde jij daar geen verschil in?

Niet op locatie:



Wel op locatie:

Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

0634

Citaat van: NielsD op 08 juni 2013 - 07:03:27
Ik vraag je ook niet om mee te doen aan de hype. Maar als je de meerwaarde van op locatie ten opzichte van een bezemkast in Nederland niet snapt dan weet ik het ook niet meer. Items als pitspost, een kijkje in de keuken van een team, grid/pitwalks en dergelijke, dat is de meerwaarde van het bezoeken van een locatie. Het hele plaatje is dan veel completer.
Maar een pitreporter hebben we al jaren en jaren niet meer. Mol zat daar alleen. En alles wat bij de voorbeschouwing hoort, werd dus niet goed bekeken, dus daar zijn ze mee gestopt. Blijft dus over: het kale commentaar van Mol. En dát is echt niet beter vanuit Montreal dan vanuit Hilversum of Staphorst.

CitaatTrue, maar een paar berichten hierboven is er gezegd dat we heel dankbaar moeten zijn omdat we al jaren kunnen kijken naar de Formule 1 op de Nederlandse televisie. En inderdaad als je rijk bent, wil het nog niet zeggen dat er direct markt voor is. Die markt is vanaf 2008 gigantisch hard teruggelopen. Er kwamen reclames tussen de races door, commentaar werd vanuit Nederland gedaan, de studio-items vielen weg en alles wat verder extra was viel weg. Logisch dat mensen dan afhaken. Er was dus zeker markt voor, alleen hebben de omroepen hetzelf verpest.

Hoe kom je daarop? Is daar onderzoek naar geweest dan? Is het niet veel eerder zo dat het veel meer het complete plaatje is?

F1 is geen voetbal. En ook geen Tour de France, Tennis, Wielrennen of schaatsen. F1 staat veel lager in de hierarchie van de sportcultuur in NL, waardoor het dus ook niet één van de best bekeken sporten is. Verstappen was in die jaren hot, Schumacher ook. Is er allemaal niet meer.

Komt nog eens bij: veel races zijn op zondagmiddag, wanneer er velen liever met vrouw en kinderen het strand bezoeken of in de ArenA of Kuip zitten. Er is geen enkele band met NL in de sport, geen fatsoenlijke rijder, geen race hier, niks, nada, noppes.

Daartegenover staat dat het peperduur is om een ploeg mensen daarheen te sturen voor wat slecht bekeken voorbeschouwingsmateriaal te schieten en een verslag vanaf locatie. Dus ja, ik ben blij dat wij in ieder geval nog in NL F1 kunnen zien, dan maar in afgeroomde versie. Zolans Frijns of De Vries of Max Verstappen of zoiets, niet eens echt doorbreekt in de F1, zal het vrees ik ook niet veranderen.

Jij legt alle schuld bij de omroepen neer, maar die hebben het momenteel lood- en loodzwaar hoor. Probeer eens te bedenken hoeveel een ploeg naar Suzuka of Melbourwe sturen kost.

CitaatNee, je krijgt het niet rendabel meer omdat het achter de decoder is gegaan. Dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Maar het wordt nou ook niet echt aantrekkelijk gemaakt voor mensen die heel erg twijfelen om over te stappen naar Sport1. Zoals het missen van een speciaal Formule 1-pakket, fatsoenlijk commentaar en dergelijke.
Ze hebben de onboard beelden, en de VT's. Die hadden we eerder niet. Verder ben ik het met je eens: Van Dam is kut. Voor de rest is het gewoon uitzenden van het evenement.

Toen Mol met Kalff het nog deed, was de kritiek overigens niet van de lucht. Op het Formule1.nl en Veronica forum vond 90% het helemaal ruk. Ik was altijd een van de weinige verdedigers van Mol, want ik vidn het een goede verslaggever. Daarom, het valt niet mee hoor, om iedereen tevfeden te houden.
Citaat

Hoorde jij daar geen verschil in?

Niet op locatie:



Wel op locatie:


Nee. In het kale verslag zit geen enkel verschil nee. He-le-maal niks. En aangezien er toch geen pitreporter is, heeft het dus geen enkele zin, m.i..




Jehoentelaar

Citaat van: NielsD op 08 juni 2013 - 07:03:27
Citaat van: Jehoentelaar op 07 juni 2013 - 23:45:06
Kwaliteit lever je ook door je op een goede manier aan te passen aan de omstandigheden. Hij weet het ongetwijfeld beter hoe het is dan wij en hij kan willen wat hij wilt, maar dan moet hij zelf de portemonnee trekken en zijn huis in Spanje verruilen voor een flatje in Winschoten. Zolang niemand mij kan vertellen wat de zuivere meerwaarde is van een Canadese bezemkast of een Hilversumse bezemkast kan iedereen schreeuwen wat 'ie wilt, ik ga niet aan de hype meedoen om Olav toch in het vliegtuig naar een willekeurig circuit te krijgen.

Ik vraag je ook niet om mee te doen aan de hype. Maar als je de meerwaarde van op locatie ten opzichte van een bezemkast in Nederland niet snapt dan weet ik het ook niet meer. Items als pitspost, een kijkje in de keuken van een team, grid/pitwalks en dergelijke, dat is de meerwaarde van het bezoeken van een locatie. Het hele plaatje is dan veel completer.
Ik doel niet op een pitreporter, want een commentator loopt niet door de pits tijdens de race. Denk dat we hier een beetje langs elkaar heen hebben gepraat; ik doelde meer op het raceverslag tijdens de race vanuit de box. Los daarvan: je krijgt een boel mee via social media et cetera tegenwoordig. Elk gerucht, elk nieuwtje, heb ik via Twitter sneller dan Kalff ze vroeger had. Of Mol. Of wie dan ook.

Citaat
CitaatMaar we leven niet in het verleden maar in het heden. Nu is de crisis er wel, nu kan geen enkele zender het opbrengen om de peperdure rechten te betalen zonder zichzelf in de rode cijfers te duwen. En dat je een rijk land bent, wil nog niet zeggen dat ergens ook een markt voor is.

True, maar een paar berichten hierboven is er gezegd dat we heel dankbaar moeten zijn omdat we al jaren kunnen kijken naar de Formule 1 op de Nederlandse televisie. En inderdaad als je rijk bent, wil het nog niet zeggen dat er direct markt voor is. Die markt is vanaf 2008 gigantisch hard teruggelopen. Er kwamen reclames tussen de races door, commentaar werd vanuit Nederland gedaan, de studio-items vielen weg en alles wat verder extra was viel weg. Logisch dat mensen dan afhaken. Er was dus zeker markt voor, alleen hebben de omroepen hetzelf verpest.
Reclames waren er in de Eurosportjaren ook al. Verder draai je het principe van vraag en aanbod om. Zolang een bedrijf ergens geld aan kan verdienen, is het rendabel om op dezelfde manier door te gaan. Zodra de vraag sterk terugloopt wordt het onrendabel om met een bepaald kostenplaatje te blijven produceren, dus gaat het bedrijf proberen kosten uit te sparen. Dat is precies wat er in de afgelopen jaren met RTL is gebeurd. En wat Sport1 nu in een stroomversnelling aan het doen is om de zaak überhaupt nog te redden.


Citaat
CitaatEen vergelijking met de BBC kon je vroeger misschien maken toen Verstappen wat meer kijkers trok en toen de rechten nog niet zo schandalig duur waren. Met driehonderdduizend kijkers voor een GP krijg je een seizoen op geen enkele manier rendabel, hoeveel Olav Mols je ook naar zo'n race stuurt.

Nee, je krijgt het niet rendabel meer omdat het achter de decoder is gegaan. Dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Maar het wordt nou ook niet echt aantrekkelijk gemaakt voor mensen die heel erg twijfelen om over te stappen naar Sport1. Zoals het missen van een speciaal Formule 1-pakket, fatsoenlijk commentaar en dergelijke.
De decoder maakt het inderdaad totaal niet meer interessant om F1 te kijken via Nederlandse uitzendingen. Maar als mensen een speciaal pakket en gelikte items gaan verwachten, zijn die mensen óf totaal onrealistisch, óf verwachten ze dat Sport1 het steenrijke Sky wel even kopieert. Dream on, zou ik zeggen. Of pak er een livestream bij. Ik val hier in herhaling: geld wat er niet is, dat is er simpelweg niet. Of doneer zelf je spaarcenten aan Sport1.


Citaat
CitaatNatuurlijk mag je klagen, maar je moet wel weten waarover je klaagt. Het enige wat je Sport1 echt kan verwijten is dat ze überhaupt de rechten hebben gekocht zonder een schijntje realiteitszin te vertonen. Je kan moeilijk boos op ze worden dat er in Nederland op dit moment geen markt is om voor vijftien euro per maand naar negentien races te kijken.

Ik kan met een hele goeie reden boos worden op Sport1. Ze hadden zich meer moeten verdiepen in datgene wat ze aankochten. Formule 1 is geen voetbal, dat weten jij en ik allebei heel goed. Het is ook een technische sport, je wil alle veranderingen weten. Je moet een markt creëren die uitnodigt vijftien euro p/maand te gaan betalen voor je favoriete sport.
Hoe creëer je een markt als mensen opeens 15 euro meer moeten neertellen voor hetzelfde product? Dat is al jaren het grote probleem met bedrijven die decoderzenders c.q. zenderpakketten beginnen in Nederland. Daarnaast zijn lang niet alle F1-fans zo dedicated als wij hier op het GPPits-forum zijn. De sporadische kijker of de gematigde liefhebber zit dit weekend weer fijn naar de BBC te kijken.


Citaat
CitaatWij kunnen er juist als geen ander wat over zeggen. Mol heef jarenlang verslag gedaan vanaf locatie en dat was niks beter dan dat hij het later deed vanuit de bezemkast.

Hoorde jij daar geen verschil in?

Niet op locatie:



Wel op locatie:


Wat je hooguit hoort is dat Mol minder enthousiast over lijkt te komen. Maar hier zit dan ook twaalf jaar tussen. Olav wordt ook ouder. En mocht het komen door een motivatieprobleem omdat hij niet locatie zit, dan is dat enkel en alleen aan hemzelf te wijten. Niet aan RTL, niet aan Sport1, alleen aan Olav zelf. En dat vind ik, in combinatie met het "ik wilde het voor de fans doen"-bericht op Twitter, ronduit kwalijk. Blijkbaar kan hij het alleen voor z'n fans opbrengen als de zender de portemonnee trekt. Ik respecteer Olav voor alle jaren dat ik met plezier naar hem heb geluisterd, maar hier kan ik niet bij.

0634

Ik vind dat ook een erg merkwaardige opmerking. Veel F1-fans horen liever Mol dan Van Dam. Ook al is het uit een bezemkast. Ga daar dan zitten, doe je verslag en hoop erop dat als de F1 aantrekt in NL door bijvoorbeeld een goede NLse rijder, je weer naar locatie mag afreizen, of in ieder geval een paar keer per jaar. Nu raakt Mol zelf uit beeld.