De toekomst van Felipe Massa

Gestart door Fabian, 12 maart 2013 - 16:44:32

« vorige - volgende »

Matthijs

Citaat van: NielsD op 26 september 2013 - 08:10:48Massa hoeft van mij niet uit de Formule 1, ik wou hem alleen uit die Ferrari hebben.

Massa hoeft van mij ook niet uit de F1, maar ik zou het zuur vinden als hij bij een ander team een plaats bezet houdt ten koste van grote talenten.

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 26 september 2013 - 08:30:14
Citaat van: NielsD op 26 september 2013 - 08:10:48Massa hoeft van mij niet uit de Formule 1, ik wou hem alleen uit die Ferrari hebben.

Massa hoeft van mij ook niet uit de F1, maar ik zou het zuur vinden als hij bij een ander team een plaats bezet houdt ten koste van grote talenten.
Hulkenberg LIJKT de eerste slag te hebben gewonnen...Massa zou uit de running zijn wegens diens salariseisen.
http://www.gppits.net/nieuws/touwtrekken_rond_huelkenberg/

Jozef

Volgens mij is het als topteam of subtopper ook helemaal niet logisch om voor Massa te kiezen. Ik zie Lotus sowieso niet voor hem kiezen (en McLaren al helemaal niet). Als één team een goeie plek zou zijn voor Massa, dan denk ik dat het Sauber is. Eventueel Force India, maar dan moet daar plaats zijn natuurlijk.

Wings

Citaat van: Matthijs op 26 september 2013 - 08:30:14
Citaat van: NielsD op 26 september 2013 - 08:10:48Massa hoeft van mij niet uit de Formule 1, ik wou hem alleen uit die Ferrari hebben.

Massa hoeft van mij ook niet uit de F1, maar ik zou het zuur vinden als hij bij een ander team een plaats bezet houdt ten koste van grote talenten.

Zoals?

Jehoentelaar

Grote en goede talenten in de GP2: Fabio Leimer, Sam Bird, Robin Frijns, Felipe Nasr, James Calado.

Grote en goede talenten in de WSR: Kevin Magnussen, Antonio Felix da Costa, Carlos Sainz Jr, Stoffel Vandoorne, Nigel Melker.

Wings

Dus alles boven de 30 maar met pensioen? Spijt me maar vind het wat ongenuanceerd allemaal. En ik zou wel eens weten wie van die namen Massa überhaupt kan evenaren. Laat staan nu al meer kunnen bieden.

Jehoentelaar

Citaat van: Wings op 26 september 2013 - 19:15:10
Dus alles boven de 30 maar met pensioen?
Waar beweer ik dat?

CitaatSpijt me maar vind het wat ongenuanceerd allemaal. En ik zou wel eens weten wie van die namen Massa überhaupt kan evenaren. Laat staan nu al meer kunnen bieden.
Dat wil ik ook heel graag weten, maar dat weten we pas zodra iemand van hen de kans krijgt. Nu al meer bieden kan ook niet, maar er zijn weinig coureurs die dat wél kunnen. Massa was in zijn eerste jaren ook helemaal niet zo bijzonder. Ik geloof wel dat coureurs als Magnussen, Da Costa en Bird op korte termijn van grotere waarde kunnen zijn dan Massa dat in zijn eerste deel van zijn carrière was. Maar nogmaals, dat weten we natuurlijk niet als we ze laten toekijken.

0634

Op zich eens, maar de andere kant is: F1 is geen junior league. Het is wel prettig als deelnemers zich moeten scheren.

Arthur

We zijn het eens dat F1 qua coureurs regelmatig moet verjongen. En dan is het goed als mannen zoals Webber of Massa eens de helm aan de wilgen hangen. Maar zolang een 'belegen' coureur nog met de top mee kan mogen ze van mij blijven.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jehoentelaar

Citaat van: Jeroen op 26 september 2013 - 19:32:35
Op zich eens, maar de andere kant is: F1 is geen junior league. Het is wel prettig als deelnemers zich moeten scheren.
Maar als coureurs in de hoogste juniorklassen in de top meedraaien verspil je alleen maar talent als je ze aan de kant laat staan. Coureurs ontwikkelen zich op een verschillende snelheid en op een verschillende manier, dus sommigen zijn inderdaad behoorlijk jong als ze zover zijn. De ladder der voorbereiding gaat niet eeuwig door, zogezegd.

Van mij mag Massa blijven als hij gewoon goed kan blijven meedraaien (en dat kan hij), maar het moet niet te ver gaan met die gasten. Als het straks meerijden om het meerijden wordt ben ik heel snel op ze uitgekeken.

Wings

Citaat van: Jehoentelaar op 26 september 2013 - 19:28:29
Waar beweer ik dat?

Dat zeg ik niet. De vraag plaats ik in het verlengde van je lijstje als antwoord wie de talenten zijn die absoluut niet mogen worden geslachtofferd door Massa's aanwezigheid. Of gelijkwaardig natuurlijk.

CitaatDat wil ik ook heel graag weten, maar dat weten we pas zodra iemand van hen de kans krijgt.

De Formule 1 is geen Sinterklaascup. Een kans moet je keihard afdwingen. Slechts enkelen hebben het geluk om met minder talent de Formule 1 te halen maar dat zijn de uitzonderingen. Anderen en de meesten moeten laten zien uit welk hout ze gesneden zijn en mogelijkheden afdwingen. Dat is je ticket tot de Formule 1. Iets wat Massa wel is gelukt. Zolang deze prestatie niet wordt evenaart zou ik niet weten waarom anderen meer recht hebben op een F1-stoel. Dan heb ik het nog niet eens over dat ze überhaupt wat hebben laten zien.

CitaatNu al meer bieden kan ook niet, maar er zijn weinig coureurs die dat wél kunnen. Massa was in zijn eerste jaren ook helemaal niet zo bijzonder.

Dat was Massa wel. Daarom gaf Ferrari hem een toekomst.

CitaatIk geloof wel dat coureurs als Magnussen, Da Costa en Bird op korte termijn van grotere waarde kunnen zijn dan Massa dat in zijn eerste deel van zijn carrière was.

Ik ben het wel vaker oneens met forummers en forummers oneens met mij maar denk dat ik zelden zoveel afstand heb gehad met een mening als ik met deze heb. Écht oneens met dikke vette hoofdletters. Gelijk aan Massa in zijn eerste deel van zijn carrière was is een contract bij Red Bull na één seizoen op Vettel op te volgen. Nu wil ik best nuanceren en dit verlagen tot een contract bij een topteam na 1 seizoen. Het is slechts weinigen op het lijf geschreven. Deze mannen nu al zo hoog aanslaan vind ik de grootste onzin die ik in de afgelopen tijd heb gelezen [ik ga er vanuit dat ik je verkeerd begrijp want doorgaans heb ik je vrij hoog zitten].

CitaatMaar nogmaals, dat weten we natuurlijk niet als we ze laten toekijken.

En alleen dat is goed. Dat weten we niet. En op basis daarvan kan ik ook niet zeggen dat hun het meer verdienen dan welke actieve rijder dan ook.

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 26 september 2013 - 20:42:18
Citaat van: Jeroen op 26 september 2013 - 19:32:35
Op zich eens, maar de andere kant is: F1 is geen junior league. Het is wel prettig als deelnemers zich moeten scheren.
Maar als coureurs in de hoogste juniorklassen in de top meedraaien verspil je alleen maar talent als je ze aan de kant laat staan. Coureurs ontwikkelen zich op een verschillende snelheid en op een verschillende manier, dus sommigen zijn inderdaad behoorlijk jong als ze zover zijn. De ladder der voorbereiding gaat niet eeuwig door, zogezegd.

Van mij mag Massa blijven als hij gewoon goed kan blijven meedraaien (en dat kan hij), maar het moet niet te ver gaan met die gasten. Als het straks meerijden om het meerijden wordt ben ik heel snel op ze uitgekeken.
Talent verspillen is alleen zonde voor het talent in kwestie, niet voor de volgers van de F1. Voor mij bestaat dat dus niet, talent verspillen. Zolang de oude garde nog goed genoeg is, hoeven ze van mij niet weg. Barrichello was echt op, bij Massa heb ik dat idee niet.

Jehoentelaar

- Edit - Jeroen (niet ik, de forummer Jeroen) post net wat sneller.

Ik kan me herinneren dat er een golf van Italiaanse kritiek was en dat het werd gezien als een grote gok dat Ferrari Massa aantrok in 2005. Of die kritiek terecht was hebben we uiteindelijk geweten (was het niet), maar een gok was het zeker wel. Ik zou niet weten waarom die gok nu niet met een talent als Leimer genomen zou kunnen worden, los van het geldverhaal.

Dat keihard afdingen is helaas lang niet altijd sprake van. Sponsoren als Telmex en PDVSA hebben cadeautjes gegeven om coureurs, getalenteerd of niet, extra te verzekeren van een F1-stoeltje. Maar dat geheel terzijde. Coureurs die het FR3.5- c.q. GP2-veld het snot voor de ogen rijden (Mol, 2012) noem ik geen coureurs die de F1 bereiken dankzij een cadeautje.

Ik vind het sowieso een rare vergelijking: een Kevin Magnussen kun je qua bewezen talent never nooit niet vergelijken met Felipe Massa. Hoe kan Magnussen met een aanstaande FR3.5-titel zich verder bewijzen voordat hij een kans krijgt bij een F1-team? Meer tussenstappen zijn er niet. Als we altijd vast zouden blijven houden aan de zekerheidjes blijft de huidige generatie rondrijden tot de 65+-kaart bij wijze van spreken al op de bus is gedaan.

Je mag mijn mening de grootste onzin noemen, maar wie de juniorseries op de voet volgt (weet ik niet of je dat doet dus dit is zeker niet persoonlijk) heeft heel goed een beeld van wie er wat kan. Ik vind dat een coureur die het hele FR3.5-veld een seizoen lang meerdere keren compleet zoek rijdt een geweldig talent die het zonder twijfel mag proberen in de Formule 1. Dat zijn natuurlijk niet alle coureurs die ik eerder noemde, sommigen hebben nog wat extra tijd nodig, maar in principe zijn ze allemaal op termijn prima geschikt om op het hoogste formuleniveau van Europa te fungeren (er van uitgaande dat ze hun ontwikkeling min of meer lineair door blijven zetten). Wat doet een Jean-Éric Vergne of Daniel Ricciardo nu slechter dan Felipe Massa in zijn Saubertijd deed?

Overigens: ik roep niet dat de genoemde talenten het méér verdienen dan Massa, ik stel ze op zijn minst gelijk. En aangezien Massa een coureur is die we -suddenly- heel hoog hebben zitten, zijn er best wat namen te noemen die we er op basis van de huidige situatie 1-2-3 uit kunnen kieperen, om te vervangen door jongere coureurs. Ik ga wellicht een béétje ver door Massa te willen lozen zonder dat hij voluit bij een lager team kan rijden, maar in een scenario van Massa bij Sauber moet hij het wel meteen laten zien en meteen zijn teamgenoot voor blijven, anders heeft hij zijn krediet bij mij verspild. Niet dat 'ie daar wakker van moet liggen overigens. :)

Jehoentelaar

Citaat van: Jeroen op 26 september 2013 - 22:25:55
Citaat van: Jehoentelaar op 26 september 2013 - 20:42:18
Citaat van: Jeroen op 26 september 2013 - 19:32:35
Op zich eens, maar de andere kant is: F1 is geen junior league. Het is wel prettig als deelnemers zich moeten scheren.
Maar als coureurs in de hoogste juniorklassen in de top meedraaien verspil je alleen maar talent als je ze aan de kant laat staan. Coureurs ontwikkelen zich op een verschillende snelheid en op een verschillende manier, dus sommigen zijn inderdaad behoorlijk jong als ze zover zijn. De ladder der voorbereiding gaat niet eeuwig door, zogezegd.

Van mij mag Massa blijven als hij gewoon goed kan blijven meedraaien (en dat kan hij), maar het moet niet te ver gaan met die gasten. Als het straks meerijden om het meerijden wordt ben ik heel snel op ze uitgekeken.
Talent verspillen is alleen zonde voor het talent in kwestie, niet voor de volgers van de F1. Voor mij bestaat dat dus niet, talent verspillen. Zolang de oude garde nog goed genoeg is, hoeven ze van mij niet weg. Barrichello was echt op, bij Massa heb ik dat idee niet.
Voor mij wel. Is misschien een kwaaltje van mij, maar ik bekijk de hele cyclus graag als een geheel: van de Formule Fordjes en Formule Renaultjes 1.6 tot het grote werk in de Formule 1, en zijstapjes naar de collega's in de US and A. Heeft natuurlijk sterk te maken met mijn voorkeuren, maar ik ben soms uitgekeken op een F1-coureur terwijl er voor de deur een aantal jonge racemonstertjes staat te wachten. Niet alleen in het bekende verhaal van de geldzak Maldonado versus de nationale glorie Frijns, maar ook bij anderen.

Wings

Jehoentelaar, om te reageren op je post: de kritiek op Massa las ik vooral op Nederlandse fora. Kan me niet herinneren dat vanuit Italië veel kritiek kwam. En gokken...men had Schumacher hé. Dus wat heet gokken? Of Massa het gedwongen Barrichello kon opvangen? Wat blijft staan zijn de feiten: Massa werd door Ferrari gecontracteerd. Ik plaats dan kanttekeningen bij mensen die zijn optreden als matig wegzetten. Datzelfde doe ik nu ook met Ricciardo. Ik vind het zelfs onbegrijpelijk dat rijders die zichzelf naar een topteamstoel rijden zo bekritiseerd worden. Hier draait het toch om in de autosport? Verder ga ik niet zo prat op prestaties in lagere klassen. Of in andere klassen (prima dat je deze boys een test gunt en hun snelheid in kaart brengt zo). Het verleden heeft me geleerd dat prestaties aldaar geen garanties bieden in de Formule 1. Verre van dat zelfs. Ik sluit het daarom niet uit maar vind het ook niet zo vanzelfsprekend als jij het neerzet. Helaas moet ik concluderen dat ik je dus wel goed begrepen heb en vind de mannen gelijkstellen aan rijders die wel hun strepen verdient dan ook niet kunnen en kijk dan ook anders naar de Formule 1.