Problemen voor Circuit park Zandvoort?

Gestart door gloudiesaurus, 18 februari 2013 - 20:43:57

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

CitaatDat de nationale autosport in zwaar weer verkeert is al langer bekend: teruglopende startvelden, Nederlandse talenten die wegens budgetproblemen niet aan de bak komen, sponsorproblemen... Afgelopen week kwam daar het nieuws overheen dat sponsorbemiddelaar Jurriaan Ritmeester van de Kamp via de rechter beslag heeft laten leggen op rekeningen van het Circuit Park Zandvoort. Hij heeft nog ruim 250.000 euro tegoed van het circuit in de duinen, mede door het binnenhalen van sponsorpartijen als Formido, Proctor & Gamble en HDI-Gerling. Afgelopen week vroegen wij Edwin Sibbel, financieel directeur van het circuit, om een verklaring. Ditmaal Van de Kamp aan het woord over zijn kant van het verhaal.


"Ten eerste wil ik aangeven dat ik helemaal niet blij ben met het feit dat ik naar de rechter moest stappen. Ook heb ik bewust de pers niet benaderd inzake deze kwestie", erkende Van de Kamp tegenover RaceXpress.nl. "Aan de andere kant zou het circuit zich moeten schamen dat ze mensen drie jaar laten wachten op hun betalingen, terwijl ik 18 jaar lang grote sponsorklappers heb binnengehaald. De laatste drie jaar werd er nauwelijks meer betaald, pas nadat de rechter zich erover had gebogen."

Het feit dat het circuit liquiditeitsproblemen heeft gaat volgens hem in zijn situatie niet op: "Al jaren stuur ik pas de factuur als de sponsor alles betaald heeft. Dat vind ik voor mijn werkzaamheden een correcte wijze: ik factureer pas als mijn werk de zwart-wit geblokte vlag heeft gezien. Ik werk op basis van 'no cure no pay' dus ik ontvang geen salaris. Het is dan ook extra zuur als de door mij binnengehaalde sponsors netjes betalen maar ik lang op mijn fee moet wachten. Dat is gewoonweg niet correct, het circuit heeft immers het geld al binnen. Sterker nog: ik heb een negatieve omzet omdat ik maandelijks btw moet afdragen, ook over de facturen die ik niet betaald heb gekregen. Het circuit is daarnaast nooit zo netjes geweest om de btw terug te storten, of om te vragen een rentenota te sturen."

Tijdens de Masters of Formula 3 zaten Van de Kamp en financieel directeur Edwin Sibbel om de tafel om tot een oplossing te komen: "Er werd een betalingsregeling voorgesteld waarbij ik maandelijks een bedrag zou ontvangen. Daar ging ik mee akkoord, mits het geheel ondertekend zou worden door Hans Ernst. De dagen erna ontving ik geen voorstel. Toen ik na enige tijd vroeg waar het concept bleef gaf Edwin aan geen tijd te hebben en vroeg me om zelf iets op papier te zetten. Op dat moment knapte er iets bij me, waarna ik naar een advocaat ben gestapt. De rechter stelde me vervolgens in het gelijk en gaf toestemming om derdenbeslagen te leggen. Maar die stap heb ik met pijn in het hart gemaakt, laat dat duidelijk zijn."

"Ik heb de afgelopen 18 jaar heel veel voor het circuit gedaan en grote sponsorpartijen binnengehaald. Organisatorisch rammelt er het één en ander en tja, aan het einde van de maand moet ik ook gewoon mijn rekeningen betalen..."

Grote problemen voor circuit park Zandvoort? Het circuit zou te koop staan en de rekeningen niet meer kunnen betalen...
Slecht nieuws voor de nationale autosport lijkt me dit....
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Het zou gaan om één geldeiser. Programma van het komende jaar gaat gewoon door. Het circuit staat inderdaad te koop, maar dat wordt gedaan om meer financiële ruimte te creëren voor de nodige infrastructurele (maar ik vermoed kleine) ingrepen.

Dat het bestuurtechnisch niet goed gaat klopt wel. Een hoop overbodige raceklassen worden binnengehaald om de doldwaze reden om meer keuzemogelijkheden te geven aan coureurs met een ruimere portemonnee. Althans, dat begreep ik van een GT4-coureur op Twitter. Dan sla je de plank volledig mis. Maar we wisten al dat het bestuur iets te veel ervoor over heeft om de zogenoemde grote (lees: rijke) namen binnenboord te houden. De coureurs hoeven het maar ergens niet mee eens te zijn en meteen past de raceorganisatie van het DPP (het circuit) net zoveel aan tot men weer tevreden is. Zo hoor je niet te werk te gaan.

gloudiesaurus

Ach het circuit moet misschien ook wel omdat ze niet zonder deze kapitaalkrachtige coureurs kunnen....

Overigens zijn de startvelden voor volgend jaar wel weer erg dun. En echte publiekstrekkers zoals enkele jaren terug A1GP zijn er niet meer. Misschien DTM nog maar meer is er ook niet. De Masters zijn bijvoorbeeld ook niet meer wat het ooit geweest is.

Daarnaast is het circuit ook wel een beetje vergane glorie he, het is oud en je ziet gewoon dat er achterstand in onderhoud is...

Ik las trouwens dat er misschien interesse was in het circuit met het oog op het vakantiepark, dat hoop ik toch niet  :(

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Het is sowieso vergane glorie, maar daarom waren ze al langer bezig met een overname. Het helpt alleen niet als elke baksteen die je wilt verplaatsen via tientallen procedures moet gaan omdat de lokale boomknuffelvereniging constant dwars moet liggen.

De startvelden zijn helaas erg klein. Ik zou proberen kleine kampioenschappen binnen te halen uit het buitenland, de onzinnige kleine nationale kampioenschapjes grotendeels af te stoten en de grote evenementen extra te promoten. DTM doet het over het algemeen goed en is geliefd in Duitsland en de Historic Grand Prix was vorig jaar een schot in de roos. Dat de Masters niet goed lopen ligt meer aan de verschillende Formule 3-series dan aan CPZ zelf.

Fabian

Sowieso slecht nieuws. Niet echt prettig voor de Nederlandse autosport...

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 18 februari 2013 - 21:41:17
Het is sowieso vergane glorie, maar daarom waren ze al langer bezig met een overname. Het helpt alleen niet als elke baksteen die je wilt verplaatsen via tientallen procedures moet gaan omdat de lokale boomknuffelvereniging constant dwars moet liggen.

De startvelden zijn helaas erg klein. Ik zou proberen kleine kampioenschappen binnen te halen uit het buitenland, de onzinnige kleine nationale kampioenschapjes grotendeels af te stoten en de grote evenementen extra te promoten. DTM doet het over het algemeen goed en is geliefd in Duitsland en de Historic Grand Prix was vorig jaar een schot in de roos. Dat de Masters niet goed lopen ligt meer aan de verschillende Formule 3-series dan aan CPZ zelf.

Klopt helemaal, Historic Grand Prix is iig. een schot in de roos...
Dat evenement kan dit jaar verder groeien.

Interesse voor DTM in Nederland is overigens tanende. Toen Albers reed was er een vol circuit de laatste jaren niet meer.

Overigens moet het circuit toch ook genoeg verdienen aan bijv. de dagen die ze het aan Bleekemolen verhuren?

Maar met de nationale autosport is het treurig gesteld. Ik had hoop op de nieuwe Formule Renault 1.6 - klasse, maar hier van zijn reeds nog maar 10 bolides verkocht. Ook niet echt een spectaculair veld dus... Al valt dat in deze tijd ook niet mee.



GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Nou, ik vind de huidige situatie passend voor de jarenlange arrogantie van de 'hoge pieten' bij het bestuur. Ik had al eerder in een ander topic gezegd, dat Zandvoort aaneen hangt van welhaast incestueuze belangen.


Wie van buiten komt, zal nooit tot de 'incrowd' behoren. Jammer, want met meer mensen heb je meer creativiteit ipv dat je je oren laat hangen naar de race-familie's in Nederland.


Wat ik ook niet snap, is dat het bestuur nooit echt tegengewicht bood tegenover de milieumaffia. Argumenten te over om het circuit meer geluidsdagen [en dus grotere en spectaculaire evenementen] te geven.


Maar ja, ik ben maar een buitenstaander... ::)

Jehoentelaar

Inmiddels zijn er gelukkig meer geluidsdagen, en met de komst van de AutoGP wordt er in ieder geval een Europees publiek bereikt via Eurosport. Er zit dus wel enige beweging in op dat vlak. Wat alleen niet helpt is dat dat tijdens het Mastersweekend is, waarop ook de DTM wordt gehouden in Nürnberg.

Wat de DTM betreft zou Zandvoort juist in Duitsland de aandacht moeten gaan trekken. Duitsers houden wel van die Nederlandse stranden, en Zandvoort is daar een geliefd circuit. Ze zullen het echt van onze oosterburen moeten hebben. Of het helpt om de komende editie in september te houden zal moeten blijken.

Franky R.

Nou, dat van die geluidsdagen is een dooie mus. Eerst had Zandvoort er 12. Toen kwam er een B&W van bomenknuffelaars die het reduceerden tot 5. Nu staat de teller weer op 12, dus netto is Zandvoort er niet op vooruit gegaan.


Ik meen dat Zandvoort nu nog op 12 dagen staat, dat zijn 6 weekeinden op een heel jaar!

Kootje

Dat zijn dan toch 6 weekeinden waarin de geluidsnorm overschreden mag worden. Dus 6 weekeinden met ruimte voor grote evenementen als de Masters, DTM e.d. Zou toch voldoende moeten zijn om 'n circuit gezond te houden.

Jehoentelaar

De DTM verbruikt drie dagen vanwege vrijdagtrainingen. Dat doen veel andere grote raceklassen ook, zij het soms met gecombineerde open trainingssessies (zoals het WSR vaak doet, meen ik). Met elk ander evenement moet het wel mogelijk zijn om de boel te beperken tot twee dagen inderdaad.

Kootje

Zelfs als je de 3 dagennorm hanteerd kun je dan nog steeds 4 geluid